2018-02-05, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsaitsev
Märkligt att UG går ut med dessa resultat utan att ha mer att komma med. Vid det här laget borde de förutspått de ständiga dementierna från lagledare och åkare. Nästan så man misstänker en andra våg som är mycket tuffare. Dvs invänta dementier på det första släppet av information och sedan nypa till såsom de kan gå tillväga ibland.

Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
"– Men det kommer mer bevis. Sista ordet är inte sagt än. Det är mer på gång. Norge kommer att vakna ur sin Törnrosa-sömn.

Tänker du på framtida avsnitt av Uppdrag granskning nu?

– Jag tänker... jag säger inget mer. Det är bäst att jag är tyst. Men det kommer mer. "
https://www.expressen.se/sport/os-2018/attacken-pa-norge-ar-som-nordkorea/

Tack! Det var lite i de banorna jag funderade ja!
Citera
2018-02-05, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inmymind777
Vad vill du sagt med det? Har vi andra inte rätt att gräva fram namnet?

Jag står fast vid att det här gäller Hellner.

Faktum kvarstår. Det är mycket höga och onormala värden som uppmätts.

Varför inte tala ur skägget? Nej just det den dopade åkaren ska snart köra OS!

Nu svarade jag folk som nämner skidåkare som mig veterligen aldrig tävlat på hög nivå, tex Per Olofsson...ditt svar till mig är därmed yxskaftsvar.

Men visst..... du kan väl redovisa dessa höga och onormala värden som Hellern enligt dig haft?
Citera
2018-02-05, 22:08
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immunologiker
En dopare riskerar rimligen upptäckt lättare med främmande substanser (och deras metaboliter) lättare som clostebol (som även finns i salvan Trofodermin) än EPO i låg dos då EPO finns naturligt i kroppen. Clostebol får ju inte alls finnas ens i låg dos.

Visst kan det ändå gå att mikrodosera clostebol, men frågan är om det skulle få tillräckligt meningsfull effekt. Fast med en "preventiv" cover-up med Trofodermin skulle av en dopare kunna motivera en högre föregående dos i pillerform och hoppas på lindrigare straff än 4 år vid upptäckt. Kanske är det den "taktiken" några ertappade som ska ha tagit Trofodermin har tillämpat ?

ok tack fattar vad du menar nu.
Citera
2018-02-05, 22:08
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Hasse Svens misstänker organiserad doping i Norge.
"SVT har presenterat nya uppgifter om doping inom längdskidåkningen som komprometterar både Sverige och Norge.

Nu hävdar dopingjournalisten Hasse Svens att det norska skidförbundet försöker tysta ner avslöjandena.

– De kör med propaganda som man kan jämföra med Nordkorea. De smutskastar vårt seriösa arbete, säger Svens. "
Smått komiskt; Svens smutskastar hela idrottslandslag utan bevis (endast fällning i dopingkontroll torde kunna utgöra bevis) och när de han smutskastat blir förbannade (med all rätt) gnäller Svens om att det är han som blir smutskastad.

Därmed har Svens satt sig i en utomordentligt besvärlig sits; antingen lägger han fram bevis för doping, eller också framstår han, UG och SVT som spridare av osanna rykten, smutskastning av rätt mycket kvalificerat folk och - får man väl också sägs - skapare av Fake News.
Citera
2018-02-05, 22:17
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Smått komiskt; Svens smutskastar hela idrottslandslag utan bevis (endast fällning i dopingkontroll torde kunna utgöra bevis) och när de han smutskastat blir förbannade (med all rätt) gnäller Svens om att det är han som blir smutskastad.

Därmed har Svens satt sig i en utomordentligt besvärlig sits; antingen lägger han fram bevis för doping, eller också framstår han, UG och SVT som spridare av osanna rykten, smutskastning av rätt mycket kvalificerat folk och - får man väl också sägs - skapare av Fake News.

Fast det där stämmer ju absolut inte.
Det är solklart bevisat att en mycket stor del av eliten inom skidsport bloddopade sig "pre-Lahtis".
Precis som Svens säger.
Att man sedan inte kan fälla individer är en annan sak. Men bevisen är solklara för massiv doping i "gruppen".

Eller menar du att elitidrottare förr i tiden hade andra (skyhöga) blodvärden av en normal anledning? Vilken i så fall?
Citera
2018-02-05, 22:19
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Otroligt djärva uttalanden från Svens:

Citat:
Värdena från Norge tyder på en organiserad doping från förbundet, och i Ryssland är det statsdoping.

Det är rätt allvarliga anklagelser. Har han inga solklara bevis mot norska förbundet vete tusan om inte han/UG/SVT blir föremål för rättsliga åtgärder.

"Rysk statsdopning" är inte mycket bättre; Att många ryssar varit dopade står bortom allt tvivel. Men det är väl rätt oklart vilka ryssar som varit dopade och vilka instanser som varit inblandade. "Organiserad doping" hade varit ok. Kanske även att anklaga Ryska skidförbundet. Men att så där frankt påstå att Ryska staten har ett organiserat dopingprogram är att gå ganska långt.

Jag väntar med spänning på vilka bevis (inte indicier som kan tolkas olika) som kan komma att läggas fram.
Citera
2018-02-05, 22:22
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Fast det där stämmer ju absolut inte.
Det är solklart bevisat att en mycket stor del av eliten inom skidsport bloddopade sig "pre-Lahtis".
Precis som Svens säger.
Att man sedan inte kan fälla individer är en annan sak. Men bevisen är solklara för massiv doping i "gruppen".

Eller menar du att elitidrottare förr i tiden hade andra (skyhöga) blodvärden av en normal anledning? Vilken i så fall?
Lahtis-skandalen var väl 2001?

Svens talar om perioden 2001-2010.
Citera
2018-02-05, 22:26
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Lahtis-skandalen var väl 2001?

Svens talar om perioden 2001-2010.
Det Svens pratar om är väl framförallt det han tog fram för UG 2013? Dvs en tidigare period.

Håller du med om att det finns solklara bevis på massiv doping pre-Lahtis?
Citera
2018-02-05, 22:27
Medlem
Citat:

Du kanske borde läsa på lite innan du skriver så inser du att UG inte är ensamma utan avslöjandet är gjort tillsammans med media från flera andra länder och dessutom flera oberoende experter inblandade.
Så nog är det ett seriöst arbete och inget fake news.
Citera
2018-02-05, 22:27
Medlem
Angående retikulocyter finns information här https://www.equalis.se/media/126646/daren-buhrkuhl_retikulocyter_equalis_150306.pdf

Normalt värde är tydligen 1-2 % dvs så liten andel ännu omogna röda blodkroppar brukar finnas.

Jag fick tidigare fram teoretiskt möjliga Retvärden på 0.51-0.64 om svensken med off-score 132 hade Hb 17.5-18 (härlett ur formeln Hbx10-60(√Ret) = Off-score)

Det blir då tydligen lite svårt att förklara de låga Retvärdena eftersom Hb-t trots det är så högt.
Om man däremot innan har tillfört eget sparat blod höjs Hb utan erforderliga retikulocyter som annars normalt utvecklas till vanliga röda blodkroppar.

EPO-dopning däremot bör ge principiellt andra värden och värde-utveckling att analysera och tolka, för då borde mängden Reticulocyter öka relativt kraftigt, såvitt jag tolkar detta.
Citera
2018-02-05, 22:34
Medlem
Citat:
Otroligt djärva uttalanden från Svens:

Det är rätt allvarliga anklagelser. Har han inga solklara bevis mot norska förbundet vete tusan om inte han/UG/SVT blir föremål för rättsliga åtgärder.

"Rysk statsdopning" är inte mycket bättre; Att många ryssar varit dopade står bortom allt tvivel. Men det är väl rätt oklart vilka ryssar som varit dopade och vilka instanser som varit inblandade. "Organiserad doping" hade varit ok. Kanske även att anklaga Ryska skidförbundet. Men att så där frankt påstå att Ryska staten har ett organiserat dopingprogram är att gå ganska långt.

Jag väntar med spänning på vilka bevis (inte indicier som kan tolkas olika) som kan komma att läggas fram.

Att du inte anser höga och häftigt oregelbundna blodvärden är bevis på doping vittnar bara om hjärntvätt och naivitet.
Citera
2018-02-05, 22:35
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det Svens pratar om är väl framförallt det han tog fram för UG 2013? Dvs en tidigare period.

Håller du med om att det finns solklara bevis på massiv doping pre-Lahtis?
Det han talar om nu är ett "massivt jobb" som han/UG/SVT gjort tillsammans med andra mediabolag. Det avser blodprov under perioden 2001-2010. Står mer här:

Ingen tvivlar väl på att det förekommit väldigt mycket doping i flera uthållighetsidrotter, bl a längdskidor och cykel. Och det har varit mycket doping även efter Lahtis.

Men det som är intressant i det här fallet är om Svens/UG/SVT har några bevis för allt de kläcker ur sig. Enstaka blodprov må vara nog så suspekta, men bevis utgör dom inte såvitt jag vet (men rätta mig om jag har fel!)

Risken finns väl därför, att Svens/UG/SVT iofs tänkt rätt (det kan nog dölja sig doping bakom en del höga blodvärden), men att dom gått längre i sina uttalanden än vad dom kan bevisa.

Skulle det vara på det viset så ska det bli intressant att se vad som händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in