2018-02-05, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Fast just blodvärdena kunde väl mätas redan på mogrens tid?

Nu är inte mogrens tid aktuell, för han la väl av 93, och jag har svårt att se att du inte kunde mäta epo tidigt 2000-tal som detta gäller.

Variationer i blodvärdena är ju intressanta, men .. vem som helst kan få en stor variation på blodvärde, drick först rejält under dagen och testa dig, gå sen in i en bastu och sitt där ett tag, och testa igen när du har börjat få lite vätskebrist så ska du se att det skiljer rejält.

Man skulle behöva veta när testerna är tagna för att det ska vara riktigt intressant. Är 2 tester tagna i likvärdiga situationer som skiljer då pekar det ju mot doping.

Man kan nog räkna med att man samtidigt tittar på saltbalansen för att utesluta ev uttorkning plus säkert någon mer parameter.
Citera
2018-02-05, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Man kan nog räkna med att man samtidigt tittar på saltbalansen för att utesluta ev uttorkning plus säkert någon mer parameter.

De mäter hemoglobin, hemotokrit och retoculocyter i blodet.

Så det är inte alls så simpelt som adyring hävdar.
Citera
2018-02-05, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Intressant att Charlotte Kalla, som numera tränar "ensam" utanför övriga truppen, helt plötsligt börjar dominera under OS-säsong. Efter flera år av mediokra resultat. Lågoddsare.
Kanske var det som behövdes för att bli bättre igen jävla clown
Citera
2018-02-05, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så när nu media vet att det förkommer omfattande doping inom skidåkningen, men det är svårt att bevisa på individnivå vem som är skyldig eller inte.

Vad tycker du då att de skall göra? Tiga ihjäl problemet?
Nej.
Men det här är inte en fråga om att tiga ihjäl ett problem.
Vem tiger? När? Var? Hur?
Nej vi pratar ständigt om detta.
Jag tycker UG ska lägga ner mer tid och energi. Skaffa kunnande. Eftersom de själva visat att de saknar grundläggande kunskap i frågan. Kanske till skillnad från då de visar problem på problem inom socialförvaltningen där redaktionen vet att de inte kan fuska. Där gör de oftast ett bra jobb. Är aktsamma om de drabbade. Inte alltid. Men de är så nära som man kan förvänta sig.
UG har inte lyckats med idrott och dopning.
Det har överlåtits åt journalistfusk. Nybörjarjobb.
De har i de här fallen brutit mot de flesta idiom som finns för god undersökande journalistik. De borde få en åthutning från riktiga journalister. Inte minst de grävande.
Tre gånger nu. SVT.
Det blir anmält. Men jag tror inte anmälan väljer rätt i skäl.
Jag som flera andra gissar på Brink. Hur jävla fel kan jag inte ha?
Men SVT har satt igång mina spekulationer mot enskilda. Som blir drabbade. OSV.
Detta visste SVT om de kunnat tänka. Kan de inte tänka?
Vi får se vad som händer. Tror den här historien kommer få konsekvenser.
Citera
2018-02-05, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin

Det är ju det som är grejen, det finns inte med i de värdena som Uppdrag granskning har visat upp när de pratat med experter som tex landslagsläkaren. Där har de ju tala om enbart blodvärde. Och visst, om någon hade 160 ena dagen och 180 andra(påhittade värden, har för mig gränsen för den där 5 dagars säkerhetsavstängningen de höll på med ett tag var 170?) så ser det ju konstigt ut.

Och då har man inte hela bilden, vilket de dopingjägare som har friat en gång i tiden hade.
Citera
2018-02-05, 20:06
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Är du dopingexpert? Om nu dopingexperterna säger att han är dopad med 99,99% säkerhet. Varför nonchalerar du det med ett irrelevant påstående? Tror du verkligen att det är något experterna inte är medvetna om?

Numera mäter de flera olika typer av blodvärde och har säkrare mätmetoder.
Har journalisterna ens gett oss en siffra på blodvärdet? Jag tycker det saknas ganska mycket fakta och då går det inte att dra några slutsatser som tittare.

Frågan är varför journalisterna inte redovisar mer fakta. Kan det vara så att de inte har mer? Om så är fallet så är det ganska oprofessionellt av en utomstående expert att slänga ur sig saker som "99,99% säkerhet" osv när de experter som faktiskt har alla värden på bordet har friat.

Ger de oss all fakta (datum, provsvar, medicinering, sjukjournaler etc) så kan vi dra lite slutsatser. Man behöver ha en helhetsbild för att veta. Dock tycker jag inte att vi i allmänheten eller journalisterna ska ha denna fakta, det bör överlåtas till de experter som bedömer om det är doping eller inte. Egentligen borde man lägga krutet på att hitta läckan och åtala honom (och journalisterna) för dataintrång.
Citera
2018-02-05, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Har journalisterna ens gett oss en siffra på blodvärdet? Jag tycker det saknas ganska mycket fakta och då går det inte att dra några slutsatser som tittare.

Frågan är varför journalisterna inte redovisar mer fakta. Kan det vara så att de inte har mer? Om så är fallet så är det ganska oprofessionellt av en utomstående expert att slänga ur sig saker som "99,99% säkerhet" osv när de experter som faktiskt har alla värden på bordet har friat.

Ger de oss all fakta (datum, provsvar, medicinering, sjukjournaler etc) så kan vi dra lite slutsatser. Man behöver ha en helhetsbild för att veta. Dock tycker jag inte att vi i allmänheten eller journalisterna ska ha denna fakta, det bör överlåtas till de experter som bedömer om det är doping eller inte. Egentligen borde man lägga krutet på att hitta läckan och åtala honom (och journalisterna) för dataintrång.

Enligt en FB medlem så pratade UG om att de kanske släpper alla uppgifter på onsdag.
Citera
2018-02-05, 20:10
Medlem
Citat:
De mäter hemoglobin, hemotokrit och retoculocyter i blodet.

Så det är inte alls så simpelt som adyring hävdar.

hemotokrit är ett gammalt namn som inte används så mycket längre

https://sv.wikipedia.org/wiki/Erytrocytvolymfraktion

Förenklat.
hemotokrit = andelen röda blodkroppar i blodet(ett procenttal)

blodvärde(hemaglobin) = hur många gram/liter.

Så det är 2 olika sätt att mäta samma sak egentligen.

retoculocyter vet jag inte riktigt vad syftet att mäta är. Ett försök att fånga de som tappar sitt eget blod och pumpar in igen kanske?

Oavsett vilket, så var det bara blodvärdet de visade för landslagsdoktorn enligt tidningen.

Det som stör mig är att Uppdrag granskning, med mening, släpper tillräckligt mycket info för att det ska gå att klura ut vem det gäller, men samtidigt släpper för lite för att det ska gå att kolla hur bra de egentligen har på fötterna.

Släpp siffrorna fullt ut så man kan kolla.
Citera
2018-02-05, 20:11
Medlem
Citat:
Enligt en FB medlem så pratade UG om att de kanske släpper alla uppgifter på onsdag.

Gör dom det så blir jag mindre kritisk.

Men tycker fortfarande det är dålig timing att sabba för åkare som trots allt blivit friade mitt i säsongens höjdpunkt.
Citera
2018-02-05, 20:12
Medlem
Dp
Citera
2018-02-05, 20:17
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Släpp siffrorna fullt ut så man kan kolla.
Tycker du verkligen det?

Elitidrottare idag måste nog delge dopingkontrollanterna en del känslig information för att få delta i internationella tävlingar på hög nivå. Troligen har de i utbyte lovats någon form av sjukvårdssekretess. Tycker du det är rätt att någon journalist sen går och offentliggör all den informationen?

Om systemet ska fungera så måste det skötas av proffs som får tillgång till "all" information som krävs för att göra en bedömning. Men, för att det systemet ska vara rättvist mot utövarna så måste det finnas sekretess utåt.
Citera
2018-02-05, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Tycker du verkligen det?

Elitidrottare idag måste nog delge dopingkontrollanterna en del känslig information för att få delta i internationella tävlingar på hög nivå. Troligen har de i utbyte lovats någon form av sjukvårdssekretess. Tycker du det är rätt att någon journalist sen går och offentliggör all den informationen?

Om systemet ska fungera så måste det skötas av proffs som får tillgång till "all" information som krävs för att göra en bedömning. Men, för att det systemet ska vara rättvist mot utövarna så måste det finnas sekretess utåt.

Nu snackar jag om uppdrag granskning.

De har redan släppt nog info för att alla intresserade ska kunna gissa sig till vem det gäller, och personen anklagas för det fulaste som finns inom sporten och som, om det är sant, ogiltigförklarar allt han åstakommit.

Släpp då de faktiskta siffror som de använder för att anklaga åkaren också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in