Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-02-05, 17:00
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyranitar
Jag blir lite rädd när jag läste detta, det en en sund frågeställning! Nu blir det helt plötsligt ännu mer intressant med detta.
Mycket intressant och skrämmande.
Idag läste jag att komikern i fråga växte upp i Rinkeby, det hade jag missat. Kommer inte ihåg någon av dem från den tiden eller deras namn.
Där finns kopplingen till Södra Järva. Till allt vad den orten innebär. Till vad det innebar att växa upp där då som nu. Sug på den karamellen.
Citera
2018-02-05, 17:05
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Men jag har och andra sidan väldigt svårt att se vad annars de skulle betalat ut så stora summor till Akilov. De kan ju omöjligen betalat enbart honom för jobb, för ingen är väl villig att betala ut 200kr/tim för svart arbetskraft?
Vänligen observera att de 200 kr svart i timmen är framtaget efter en beräkning på att RA skulle ha jobbat 6 veckor, 6 dagar i veckan, 12 timmar om dagen.

Det finns inga uppgifter på att han har jobbat såna tider.
Om han skulle ha haft "normal" arbetstid dvs 5 dagar i veckan och 8 timmar om dagen i 6 veckor så blir det 85400 / 240 h = 356 kr timmen, svart.

Som jag redan tidigare i tråden skrivit så är detta helt orimligt. Han säger själv att han anlitats för att städa och assistera målarna.
Du kan anlita en helsvensk person för detta med 100 kr i timmen, svart. Vad skulle en illegal, som Akilov ha de övriga 250 kr för?
Citera
2018-02-05, 17:13
Medlem
Om det är ett bolag som betalt in pengarna till Akilov så ska allt vara bokfört. Alla papper som gäller transaktionen skall märkas upp och sparas. Om de betalt svart bokförs det naturligtvis inte, men då kan man inte heller göra avdrag för utgiften. Men svart är oftast förmånligast men också förenat med risk. Varje företag, stort som litet, ska göra ett bokslut varje år med bokföringen som underlag. Ungefär som en deklaration. Bokföringen ska på begäran från Skatteverket redovisas. Vad gäller enskilda-/handelsbolag så är det ägaren som är personligen ansvarig och bokslutet är sammanslagen med den personliga deklarationen. Vad gäller aktiebolag så är ägarnas personliga ekonomi skild från bolaget så om företaget har skulder kan inte ägarens hus mätas in av fogden utan konkurs är då ett alternativ.
Om det är Nujenfamiljens bolag som stått för betalningen är det skitsnack att säga att man inte vet vem man betalt lön till om man är delägare. Då har man antagligen brutit mot bokföringslagen.
Citera
2018-02-05, 17:16
Medlem
RonnyRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vänligen observera att de 200 kr svart i timmen är framtaget efter en beräkning på att RA skulle ha jobbat 6 veckor, 6 dagar i veckan, 12 timmar om dagen.

Om han skulle ha haft "normal" arbetstid dvs 5 dagar i veckan och 8 timmar om dagen i 6 veckor så blir det 85400 / 240 h = 356 kr timmen, svart.

Som jag redan tidigare i tråden skrivit så är detta helt orimligt. Han säger själv att han anlitats för att städa och assistera målarna.
Du kan anlita en helsvensk person för detta med 100 kr i timmen, svart. Vad skulle en illegal, som Akilov ha de övriga 250 kr för?

Nej det är ju det jag menar - det är helt orimligt.
Citera
2018-02-05, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie

Redan antagandet att en svartabetande uzbek får så mycket som 100 kr per timme är en grov överskattning. Enligt branschuppgift är marknadspriset väsentligt lägre.
Citera
2018-02-05, 17:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Redan antagandet att en svartabetande uzbek får så mycket som 100 kr per timme är en grov överskattning. Enligt branschuppgift är marknadspriset väsentligt lägre.
30 spänn timmen kan du få folk för.
Citera
2018-02-05, 18:08
Medlem
Othem är tydligen en ort på Gotland. Men om man översätter det från kurdiska till svenska så får man fram ordet ANDRA. Oklart på vilket sätt. Från kurdiska turkiska så får man fram diger.(med en krumelur över g) och tar man det sen på svenska så är man tillbaka till Othem igen.

Helt obegripligt för mig. Jag funderar över valet av namn på företaget. Kanske det finns en ort i Turkiet/Kurdistan som heter Othem?

Och vad betyder det egentligen?
Citera
2018-02-05, 18:50
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Teater i en håla på Gotland! Det är ju inte första gången "kreativa" företagare kallar sina sommarhus för näringsfastigheter. Fördelen är att de kan finansieras med oskattade pengar genom företaget. I Båstad sägs det finnas väldigt många "konstgallerier" som bara är öppna på sommaren. Inte svårt att förstå att det är kärringarna till en del företagsledare som är lite konstintresserade och har det som "rörelse", samtidigt bor de i övervåningen på sin näringsfastighet!

Men jag förstår inte varför de betalar terroristen Akilov svart. Sådant gör man bara om man har svarta inkomster, som en pizzabagare som säljer pizzor utanför kassan och bokföringen eller en taxichaffis som inte sätter på taxametern. Men bergsturken Özz fick med all säkerhet "vitt" betalt av kommunerna för sina sammankomster där han pissar på oss svenskar. Så om han betalar svart så är det för skattade pengar. Gissar därför att det lite andra inkomster det handlar om. En advokat som tar pengar under bordet för vissa uppdrag? En asylentreprenör som hyr ut rum svart till illegala immigranter? Knarkpengar från Turkiet?
När det gäller Özz bör man nog kolla upp mindre "föreställningar" i pubmiljö, på Norra Brunn t.ex.
Citera
2018-02-05, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terge
Othem är tydligen en ort på Gotland. Men om man översätter det från kurdiska till svenska så får man fram ordet ANDRA. Oklart på vilket sätt. Från kurdiska turkiska så får man fram diger.(med en krumelur över g) och tar man det sen på svenska så är man tillbaka till Othem igen.

Helt obegripligt för mig. Jag funderar över valet av namn på företaget. Kanske det finns en ort i Turkiet/Kurdistan som heter Othem?

Och vad betyder det egentligen?

https://www.google.se/search?rlz=1C1GCEA_enSE764SE764&ei=Zp14Wv_mDcS9swH h_r2gCg&q=%22othem%22+turkey&oq=%22othem%22+turkey &gs_l=psy-ab.3..35i39k1.10435.12166.0.13192.7.7.0.0.0.0.183. 1085.0j7.7.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.7.1 084...0i203k1j0i10k1j0i13k1j0i13i30k1j0i13i10i30k1 j0i22i30k1.0.sCMd9unQoKg

Othem? Vad tror ni om att det finns en koppling i namnen på något sätt? Som kan ge fler ledtrådar?
Citera
2018-02-05, 20:05
Medlem
Akilovs ICA-kort:

2015-08-20: Snus 29:- Visby
Därefter inget, förrän
2015-10-18: Swedish match 29:- Visby

Före och efter dessa datum har han ett rätt jämt flöde av småutgifter i Stockholmsområdet
Citera
2018-02-05, 20:18
Medlem
dryopteriss avatar
Debbie Nujen o hennes snubbe bor i en snorlyxig villa också på Värmdövägen, nära Nacka Forum, samt nära föräldrarna som har sin villa också på Värmdövägen, men strax innan Nacka sjukhus. Dessa villor är inte gratis. Något skit ere som e trasigt i den släkten.
Jag anar att detta ’lilla felsteg’ med generösa utbetalningar för Akilov bara är skummet på Cafe Latten. Extremvänster som jag är, går detta inte att förbise.
Citera
2018-02-05, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dryopteris
Debbie Nujen o hennes snubbe bor i en snorlyxig villa också på Värmdövägen, nära Nacka Forum, samt nära föräldrarna som har sin villa också på Värmdövägen, men strax innan Nacka sjukhus. Dessa villor är inte gratis. Något skit ere som e trasigt i den släkten.
Jag anar att detta ’lilla felsteg’ med generösa utbetalningar för Akilov bara är skummet på Cafe Latten. Extremvänster som jag är, går detta inte att förbise.

Frågan är om de trivs i Sverige? Många som samlar pengar gör det för lyxigt boende på varmare ställen. Så det är därför jag gräver i ordet Othem som tycks ha någon slags betydelse på kurdiska och turkiska. Se mina inlägg ovan. Någonstans kanske det förberetts för hotellkomplex? För något strävar de ju efter. Kan någon komma upp med någon idé om ordet Othem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in