2018-02-04, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du menar att det är mindre riskfyllt att sälja knark på gatan eller?
Ja, de stora kartellerna säljer inte sitt knark bakom skärmarna liksom. Du vet vem du möter, du behöver inte ens träffas(kan läggas på ett ställe och plockas upp senare) utan det finns massa varianter. Anonymitet och säkerhet på ett helt annat plan om det sköts riktigt.

Nätknarket är ofta nybörjare, datamuppar på båda sidor, man köper liksom inte knark på nätet och riskerar att blåsas och massa skit om man har lite kontakter.
Silrkoad tog ju fram för folk utan kontakter som skulle kunna köpa smärtfritt, silkevägen.

Citat:
Om du syftar på marknadsplatser så är det en helt annan fråga. Polisen har enorma resurser att sätta dit marknadsplatserna och det är inte fråga om några knarkspanare utan de använder underrättelseinformation från säkerhetstjänster. Trots det så tog det rätt många år innan Alphabay-kanadicken åkte dit trots att han legat på samma server i princip hela tiden och han åkte dit på något jävla n00b-blockchain skit.
Jomenvisst
Citera
2018-02-04, 10:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Ja, de stora kartellerna säljer inte sitt knark bakom skärmarna liksom. Du vet vem du möter, du behöver inte ens träffas(kan läggas på ett ställe och plockas upp senare) utan det finns massa varianter. Anonymitet och säkerhet på ett helt annat plan om det sköts riktigt.

Det verkar som du blandar ihop begreppen ordentligt här. Vi diskuterar om försäljning till slutkund, inte wholesale. Om du ska sälja stororder till befintliga kunder behöver du ingen marknadsplats och du behöver ingen post.

Citat:
Nätknarket är ofta nybörjare, datamuppar på båda sidor, man köper liksom inte knark på nätet och riskerar att blåsas och massa skit om man har lite kontakter.

Fast nu är det inte så. Kvalitén på DNM är överlag betydligt bättre än på gatan enligt EU-rapporten. Du löper betydligt större risk att bli blåst på gatan.
Citera
2018-02-04, 10:34
Medlem
Citat:
Det verkar som du blandar ihop begreppen ordentligt här. Vi diskuterar om försäljning till slutkund, inte wholesale. Om du ska sälja stororder till befintliga kunder behöver du ingen marknadsplats och du behöver ingen post.
Trodde vi diskuterade helheten, allt mellan stort och litet, typ.

Citat:
Fast nu är det inte så. Kvalitén på DNM är överlag betydligt bättre än på gatan enligt EU-rapporten. Du löper betydligt större risk att bli blåst på gatan.
DNM?
Citera
2018-02-04, 10:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Trodde vi diskuterade helheten, allt mellan stort och litet, typ.

Nej du använde ett fånigt exempel där du specificerade en daglig försändelsevolym på 20-50 brev och sen hoppade till ett spekulativt scenario där du hade en kartell med befintligt kundnät som du litade på osv. Det finns ingen kriminell verksamhet som är riskfri, det finns dock ett koncept som kallas riskminimering.

Citat:
DNM?

DarkNetMarkets.
Citera
2018-02-04, 10:44
Medlem
Citat:
Nej du använde ett fånigt exempel där du specificerade en daglig försändelsevolym på 20-50 brev och sen hoppade till ett spekulativt scenario där du hade en kartell med befintligt kundnät som du litade på osv. Det finns ingen kriminell verksamhet som är riskfri, det finns dock ett koncept som kallas riskminimering.

DarkNetMarkets.

Kör på, lycka till.
Citera
2018-02-05, 07:57
Medlem
Citat:
Vilken jävla tomte, skriver om det själv sen ska han ifrågasätta samma sak.

Varför länkar du till sånt du sen ska ifrågasätta?

Det är du, som är tomten här! Jag startade tråden, för att jag inte hade kunskaper om ämnet. Efterhand har jag bildat mig en uppfattning, och då är det rimligt att ifrågasätta. Du verkar däremot alldeles prata i nattmössan - att döma framför allt av din diskussion med Melange5738.
Citera
2018-02-05, 08:38
Medlem
Flowets avatar
Darknet innebär inte alla dessa RC-shoppar på clearnet för att klargöra det ifall någon blandat ihop det.
Polisen har aldrig "krossat" Tor i Sverige, dom besitter inte denna kunskap. Folk åker dit när dom begår misstag som leder till spaning förmodar jag. När husrannsakan har gjorts hos vissa säljare så har dom inte skött kryptering av kunders uppgifter samt skitit i att blåsa ur datorn på sådan info.
Det finns en inrikes sajt som aldrig har blivit komprimerad av något rättsväsende hittills och det beror på att ägarna är duktiga på det dom gör och förmodligen inte brukar själva där dom riskerar att flumma bort säkerheten för sina användare.

För att inte åka dit antar jag att är det en del att tänka på, man bör väl vara en fena på nätverk, itsäkerhet överlag samt sköta sig irl för att nämna några aspekter.

Detta är mina 5 cent med info jag har snappat upp under åren i media och på skumma forum. Besitter inte så mycket mer kunskap i frågan annars.
Citera
2018-02-05, 13:37
Medlem
MrBulldoggs avatar
Som utomstående utan erfarenhet av varken säljande eller köpande slås jag ändå av en tanke när jag läser om hur just skickande av många brev ser misstänkt ut.

Småföretagare skickar ofta buntvis med kuvert på oregelbunden men frekvent basis. Inte mycket nog att motivera daglig hämtning av posten, och för liten företagsomsättning för att köpa fet Pitney-Bowes frankeringsmaskin = ägaren dumpar posten på väg hem från jobbet. Här blir regelbundenhet snarare en tillgång än en belastning. För vem höjer på ögonbrynen om nån med "Kontorskonsulten" på jackryggen postar ett gäng fakturor, kvitton och annat 2-3 ggr i veckan kl 17:30? Att Kontorskonsulten gick i konken för två år sedan, eller bara är en fantasiprodukt nåt litet screentryckeri fixade fram mot cashbetalning, är inget som är omedelbart uppenbart.
Citera
2018-02-05, 16:15
Medlem
Några ger förslag att Polisen kan handla fö att spåra sändaren. Men Polisen i Sverige får inte utföra brottsprovocerande handlingar.

Alla med lite erfarenhet inom denna del av internet vet om att risken ligger vid pakethanteringen snarare än något annat. Vilket många påpekar i tråden.

Seriösa säljare som har stora volymer åker aldrig till samma paketinlämning/postlåda i ett mönster. Utan vill helst återkomma till samma ställe med iaf 1 mån emellan.
Detta åstadkommer man på olika sätt. Ett enkelt är att posta max 2ggr per vecka. Då har man inte så många turer i månaden att ta hand om.
Samt åker man till närliggande områden/städer och utför det hela. Och slutligen slänger många på en kasse med paket till folk de litar på som i sin tur får i uppgift att åka och posta runt dem.

Det sista är vanligt och något jag själv blivit erbjuden av min gräskran. För besväret får man rätt bra peng som kompensation. Eller varor för någon timmes rundkörning. Givetvis frivilligt om man orkar.

Att hitta någon bakom en verksam som denna är mycket mycket svårt. Speciellt om handskar används och inga som helst fingeravrtryck/dna finns av säljaren på något. Och självklarheter som bra VPN och proxys.
Citera
2018-02-05, 17:22
Medlem
För enstaka säljare så kan det så klart funka, jag tolkade det som att man hade en sida och hur förutsättningarna blir då.

Att sitta som ensam säljare är nog inga problem, kanske. Omsättningen blir väl inte direkt enorm.

Det där med att polisen inte får köpa brukar stämma men tullen köpte iaf när de stängde flera svenska sidor för några år sedan.
Citera
2018-02-05, 18:02
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Några ger förslag att Polisen kan handla fö att spåra sändaren. Men Polisen i Sverige får inte utföra brottsprovocerande handlingar.

Bevisprovokation (dvs att säkra bevisning från brottslig verksamhet) är dock tillåtet i Sverige, och om polisen köper droger från en sajt som annonserar ut att dom säljer droger, då kan man ju tycka att dom inte "framkallar brottslighet" som ju är definitionen av just "brottsprovokation", utan mer säkrar bevis från några som uppenbarligen begår brott genom att erbjuda droger till försäljning.
Jag skall dock inte gå ed på att detta med att polisen handlar droger via internet är att räkna som just bevisprovokation, men min spontana tanke är att det borde vara det i alla fall Kan dock ha fel som sagt var.

Man måste skilja på brottsprovokation och bevisprovokation, då dessa begrepp inte är de samma och det senare är fullkomligt tillåtet för polis att ägna sig åt enligt svensk lag.
Citera
2018-02-05, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Bevisprovokation (dvs att säkra bevisning från brottslig verksamhet) är dock tillåtet i Sverige, och om polisen köper droger från en sajt som annonserar ut att dom säljer droger, då kan man ju tycka att dom inte "framkallar brottslighet" som ju är definitionen av just "brottsprovokation", utan mer säkrar bevis från några som uppenbarligen begår brott genom att erbjuda droger till försäljning.
Jag skall dock inte gå ed på att detta med att polisen handlar droger via internet är att räkna som just bevisprovokation, men min spontana tanke är att det borde vara det i alla fall Kan dock ha fel som sagt var.

Man måste skilja på brottsprovokation och bevisprovokation, då dessa begrepp inte är de samma och det senare är fullkomligt tillåtet för polis att ägna sig åt enligt svensk lag.

Tack för klargörandet, precis som du säger så blir det ju knappast ngt uppmanande eller provocerande från en som inte bara säljer droger, hen annonser ut det också. Bra poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in