2018-02-05, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Denna information var väl felaktig då han hade fått uppgift om två döda kvinnor i anslutning till lastbilen ?

Senare (när?) upptäcktes det väl att det fanns ingen död kvinna i anlutning till lastbilen utan endast ett barn ?

Om Ebba var den ena avlidna kvinnan, vem var den andra ?

Kanske de misstog någon som död, t.ex Saga som låg invid bakhjulet o sedan drogs därifrån. De kanske inte kontrollerade uppgiften om den andra ”döda” personen som hade flyttats. Det var inget han behövde tänka vidare på heller om uppgiften om antalet döda stämde eller ej.

De upptäckte först när de tog fram Ebba att det inte var en kvinna utan ett barn.
Citera
2018-02-05, 14:37
Medlem
Eurypteridas avatar
Finns hylsor och kulor med i förundersökningen ?

Vad träffades och var tog kulorna vägen ?

Var det skottlossning inne på Åhléns, invid lastbilen eller på gatan ?
Citera
2018-02-05, 15:18
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigrinnan88
Kanske de misstog någon som död, t.ex Saga som låg invid bakhjulet o sedan drogs därifrån.

Kanske de inte misstog något utan agerade enligt inövat beteende ?

Citat:
De upptäckte först när de tog fram Ebba att det inte var en kvinna utan ett barn.

Kl.23 ?

Varför var Ebbas huvud täckt med en jacka ?

Täckte någon över huvudet för att huvudet inte skulle synas ?

Hur kvävdes hon ?
Citera
2018-02-05, 16:59
Medlem
Citat:
Polisens främsta uppgift är precis som jag sa inledningsvis, brottsbekämpning.

Eftersom gärningsmannen tydligen inte var kvar i området när polisen anlände och pangade i luften för att skrämma iväg de som var lugna anser jag att de som var skadade hade kunnat fått första hjälpen oavsett skadeläge, även Ebba.

Du säger att olika personer hade varit framme vid olika tillfällen och isåfall är det bra, men hänvisa då till de förhör av de personer som var framme och klippte upp jackan på Ebbas huvud.

Detta är nämligen vad som ska göras och det ska göras innan polisen anländer och spärrar av för då är det tydligen för sent med dessa avspärrningsrutiner i kombination med dödkonstaterande.

Vem var den andra döda kvinnan under lastbilen, hon som allmänheten drog iväg , överlevde hon ?

Förstahandsuppgiften är Andning.
Kontrollera luftväg och se till så inget är i vägen är första uppgift under A, alltså A001, sedan går man vidare till A002.

Konstatera död är Ö999.

Det är just detta som är vansinnigt dumt eftersom polisen bör veta att förortsungdomar inte flyr för livet när polisen pangar i luften , gissningsvis står de still och filmar som de gjorde nu och det är inget brott.

Bättre att spara på krutet och inte skapa panik än att skjuta i luften då det blir svårt att avgöra om allmänhetens larmsamtal om skottlossning är brottslingars eller polisers och det blir svårt för allmänheten att lita på polisens uppgifter om skottlossning i fortsättningen.

Så kan det vara. Jag kan ha fel i allt men jag har inte fel i att en grå och orörlig person är ett tecken på en levande och medvetslös person.

Det är detta påstående du ska motbevisa om du anser att polisen gjorde rätt.
Det är oväsentligt om andra också hade dödkonstaterat Ebba tidigare.

Alltså det är kanske inte möjligt att ge första hjälpen till någon som är död... eller till någon som sitter fast under en lastbil och som man inte kan komma åt att ge första hjälpen ens pga hur de är placerade under bilen. Såvida inte du var där och såg själv hur exakt hon låg under bilen så kan du inte fortsätta hävda och nästan kräva handlingar som var omöjliga att utföra!

Att lägga tid på att lyfta en bil och dra fram henne och sedan försöka ge henne första hjälpen när inälvor låg utanför kroppen, allt medan lastbilen brinner och fortsätter att brinna så hela Åhléns brinner och elden sprider sig så hela Stockholm city brinner upp för att de måste lägga tid och åtgärder på att rädda en död person och försöka återuppliva denna!!

Vad är det du inte förstår med att de inte hade möjlighet att ge första hjälpen som du kräver att skulle skett?! Om hon satt klämd under en lastbil är det inte så lätt att kanske kunna ge första hjälpen.

ingen såg ju hennes huvud förrän de lyfte bilen och drog ut/drog loss henne från under lastbilen och därmed såg ingen heller att hon hade jackan över/runt huvudet. Varför förväntar du dig saker som inte kunde ske av fullt förklarliga anledningar??
Citera
2018-02-05, 17:19
Medlem
Citat:
Kanske de inte misstog något utan agerade enligt inövat beteende ?

Kl.23 ?

Varför var Ebbas huvud täckt med en jacka ?

Täckte någon över huvudet för att huvudet inte skulle synas ?

Hur kvävdes hon ?

Hur hon kvävdes framkommer nog endast i obduktionsprotokollet som är sekretessbelagt.... en rättsmedicinsk obduktion har ju gjorts av alla dödsoffer men som sagt den delen av FUP är sekretessbelagd (det kan du läsa i stämningsansökan).

Tror ingen täckte över hennes huvud, kanske jackan fastnade på det sättet när hon drogs in under bilen, hjulen kanske gjorde så jackan snurrade runt hennes huvud, jag vet inte hur hon fick den över huvudet jag har bara läst att hon hade jackan snurrad runt huvudet när hon togs loss.
Citera
2018-02-05, 17:23
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigrinnan88
Tror ingen täckte över hennes huvud, kanske jackan fastnade på det sättet när hon drogs in under bilen, hjulen kanske gjorde så jackan snurrade runt hennes huvud, jag vet inte hur hon fick den över huvudet jag har bara läst att hon hade jackan snurrad runt huvudet när hon togs loss.

Det stod i något av förhören att en i räddningspersonalen lade en jacka över hennes huvud åtminstone. Möjligen kan det ha varit så att det redan fanns en jacka där, dvs. att det förekom två jackor totalt, men det ter sig lite underligt om någon skulle tycka att en andra jacka behövdes. Eller så är det syftningsfel och någon tog bort jackan och satte sedan tillbaks den igen.

Edit: Del 6, sida 393 - dock står det bara att räddningspersonalen täcker över hennes ansikte. Detta sker direkt efter att Ebba dragits loss. Personer senare i kedjan av resurser som hanterar Ebba pratar om att hon har en jacka över ansiktet sedan. Jag hittar inga vittnetsmål från när Ebba fortfarande sitter fast som nämner något som sitter runt hennes huvud. Utdrag ur vittnesmålen finns samlade i det här inlägget: (FB) Terrordådet på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07)
Senast redigerad av AX64 2018-02-05 kl. 17:39.
Citera
2018-02-05, 17:56
Moderator
Tinuviels avatar
En hel del argument upprepas nu gång på gång.

Läs igenom de senaste sidorna och försök undvika detta.

// mod
Citera
2018-02-05, 18:05
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Det stod i något av förhören att en i räddningspersonalen lade en jacka över hennes huvud åtminstone. Möjligen kan det ha varit så att det redan fanns en jacka där, dvs. att det förekom två jackor totalt, men det ter sig lite underligt om någon skulle tycka att en andra jacka behövdes. Eller så är det syftningsfel och någon tog bort jackan och satte sedan tillbaks den igen.

Edit: Del 6, sida 393 - dock står det bara att räddningspersonalen täcker över hennes ansikte. Detta sker direkt efter att Ebba dragits loss. Personer senare i kedjan av resurser som hanterar Ebba pratar om att hon har en jacka över ansiktet sedan. Jag hittar inga vittnetsmål från när Ebba fortfarande sitter fast som nämner något som sitter runt hennes huvud. Utdrag ur vittnesmålen finns samlade i det här inlägget: (FB) Terrordådet på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07)
Josef var, som jag uppfattat det, den som var först in under lastbilen och tog loss henne. Han beskriver att han lät jackan sitta kvar för att de skulle slippa se hennes ansikte.
Christer mfl verkar anta att Josef satt jackan över hennes huvud.
Citera
2018-02-05, 18:09
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Josef var, som jag uppfattat det, den som var först in under lastbilen och tog loss henne. Han beskriver att han lät jackan sitta kvar för att de skulle slippa se hennes ansikte.
Christer mfl verkar anta att Josef satt jackan över hennes huvud.

Jo, så måste det nog vara nu när jag läser om förhöret med Josef.
Citera
2018-02-05, 18:12
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Jo, så måste det nog vara nu när jag läser om förhöret med Josef.
Det finns även ett vittnesmål som anger att de ser hennes bara rygg, så det är nog rätt troligt att hennes jacka och tröja har slitits uppåt huvudet av lastbilen.
Citera
2018-02-05, 18:37
Medlem
Eurypteridas avatar
15.06 postade någon följande i denna tråd :

Citat:
Ursprungligen postat av postat i denna tråd 15.06
Kollar ABs stream. Reportern skrek "nu springer polisen och alla människor" sen brts samtalet

Tidpunkten verkar sammanfalla med tidpunkten då poliserna skulle konfrontera gärningsmän vid lastbilen, vad hände ?

Förhöret av polisen med polisen är väl offentligt ?
Får man kopiera komplett förhör med polismannen som klättrar in i förarhytten med draget vapen och tänder vapenlampan innan han dödkonstaterar Ebba ?

T.ex. så här :

Citat:
Ursprungligen postat av FÖRHÖRSNUMMER
Förhör påbörjas...Förhör avslutas
Senast redigerad av Eurypterida 2018-02-05 kl. 18:43.
Citera
2018-02-05, 19:10
Medlem
De visade terrordådet från samtliga övervakningskameror på Tv4-nyheterna nu, men de "valde" att inte visa de mest våldsamma sekvenserna, finns den ocensurerade filmklippet för allmänheten att ta del av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in