2018-02-05, 14:10
Medlem
Lonnrots avatar
Hej, några undringar och funderingar, om någon ids kommentera de förra...

"Offscore"-värde måste väl syfta på att varje individ kan förväntas ha en normal variation (blodvärde) inom ett spann elelr intervall, och att mätningar som påtagligt skjuter över elelr under detta benämns off score?

Det skulle ju förklara varför personen inte gripits på platsen...

Samtidigt undrar man ändå, som väl ventilerats, hur det kommer sig att en professionell åkare i landslagsorganisation ändå rapporterar in sådana värden, att de sparas ngnstans, och först nu läcker ut... Det är ju inte raketforskning då...? Vem som helst i personens relativa närhet borde då ha kunnat reagera? Varför har så inte skett? Har det fallit mellan stolarna av ngn resonabel anledning?

Apropå "aktiv": beroende lite på vem som har vilka intressen i det här, så får man ju ändå utgå ifrån att en "aktiv manlig svensk längdåkare" avses. Nu är ju media som de är, och givetvis skulle en person med någon annan profil kunna avses, men ska det vara en vits med rabaldret så borde i alla händelser vara någon som tidigare varit aktiv men nu deltar som ett slags reserv eller träningssällskap el breddtrupptävlare (hur det skulle definieras) el annat utanför expekterade startfält o egentliga tävlande. Eventuellt någon som varit känd men nu fyller rådgivande funktioner. Även delatagare i skidskytte, nordisk kombination odyl och vad det kan vara kan måhända komma på tal. Att Ferry uttalar sig kan ju möjl antyda skidskytt, men inte alls nödvändigtvis.

Formuleringar och förväntningar gör inte gällande att det kan röra sig om Stenmark eller Svan eller Ludmila Engqvists bobsejour utan det måste ligga något i komponenter som "skidåkare och aktiv".

Man bör väl ha följande i åtanke också:

En ung svensk (tv-)känd längdskidstjärna på uppgång i högsta internationella konkurrens lär inte ha riskerat doping under perioden, det har jag svårt att se.

Sannolilhetsmässigt borde den ev. skyldige hittas bland åkare utanför det värsta blickfånget, en bit in i sin karriär och i någon form av svacka beroende på dålig hälsa, bristande uppladdningsmöjligheter, skada, känslomässig obalans el liknande svårigheter. För all del möjl. i ljuset av sämre prestationer jämfört med sönderdopad internationell konkurrens.

Det pågår ett "dopningskrig" mellan många nationer för ögonblicket, inte minst lär det finnas en hel del harm kvar rörande svenska "påhopp" på Johaug o norrmän o ryssar o annat, inte minst inför OS. Vilket gör en lite naturligt skeptisk mot lite skumma påståenden med tio års fördröjning. Att basunera ut en nyhet men hålla inne med namnet kan ju ha sin avsedda effekt i oron som uppstår innan det framgår att det rör sig om en person som få hört talas om och som inte haft tävlande uppgifter i större mästerskap och som brutit läppen i ett känslomässigt känsligt skede i sin karriär för tio år sedan...

Jag tror ju företrädare för svenska landslag förstår att vi kräver rena, friska, sunda, exemplariska åkare som vet hur man tränar – resultaten internationellt är en bisak i relation till det. Norska först-i-spåret-narcissister ska man inte nödvändigtvis mäta sig med – de är ju f.ö. till stor del en natiosomatisk reaktion på Gundes framfart, som i sin tur gav upphov till Lillehammer och allt från Stordalen till Breivik. Gunde var ju naturbarn, medan alla från Dählie till han rattfyllot helt klart är sjukliga reaktioner på en svensk urkraft...

Sitt still i båt...
Senast redigerad av Lonnrot 2018-02-05 kl. 14:15.
Citera
2018-02-05, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LottaRimpi
Det är Charlotte å Marcus brylling från Junasuando.

Tramsa inte bort tråden nu, kvinna. Åter till ämnet.

Tänkbara kandidater är alltså Hellner, Petersson, Richardsson med bubblarna Jönsson och Brink.
Citera
2018-02-05, 14:39
Medlem
MadBalts avatar
För att angripa frågan från ett annat håll.

På vilka sätt är det möjligt att med dopning få höga blodvärden EPO och Epo derivat såklart men detta borde upptäckts speciellt om siffrorna redan kollats av fis dopping jägare - kom gärna med andra exempel eller om det finns något som inte kan upptäcckas jag är ingen expert

Blod dopping med transfusion med röda blodkroppar om det nu inte är åkarens egna borde även detta upptäckts

Så kvar finns att åkaren tar ut blod renar upp röda blodkroppar och trycker tillbaks dem (detta är då nästan omöjligt att se) visst det kan ju hända men vilken åkare skulle själv ha resurser för detta.

Även om det är Hellner så drar han in småpengar jämfört med t.ex cyklister och han har inget lag eller nation som hjälper honom så jag tror inte att han har de resurser som krävs för transfusion eller att köra med ett "nytt" medel. Kanske Northug, Jouhag, Kalla etc har de resurser som krävs men inte Hellner eller någon av de andra aktiva som nämnts.

Så vad är rimligast att åkaren har "naturligt" (hoppande) högt blodvärde som han kan pressa fram när han är i form 1/ 10000 eller vad de nu sa på radion eller att en enskild åkare kan dopa sig omärkt med små resurser.

Jag förutsätter att personen är testad efter alla konstens regler och att man även titta extra på den p.ga de höga värdena

När det kommer till nationer som Kenya och Norge där väldigt många aktiva samtidigt visar/visat höga värden över tid så blir det mer rimligt att tro blodvärdena säger något eftersom det då också kan finnas den stödapparat som behövs för doping. Jfr med Armstrong han doppade sig själv men han hade ett helt lag runt sig för att genomföra det på ett bra sätt. Samma sak med telekom cyklisterna. sen finns det såklart undantag.
Senast redigerad av MadBalt 2018-02-05 kl. 14:42.
Citera
2018-02-05, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Som förste flashbackare väljer jag nu att offentliggöra mitt "blodpass" för de senaste åren:

20140317 145 g/L
20140414 149 g/L
20141027 160 g/L
20150206 154 g/L
20151208 162 g/L
20170117 164 g/L

Alla proverna är venprover analyserade vid samma lab. Vid sista provtagningen hade jag influensa och hade knappt ätit eller druckit något på 1 1/2 dygn, dvs jag var rejält uttorkad. Under första halvan av 2014 behandlades jag med medicin som kan sänka blodvärdet. Inget EPO eller bloddoping och inte heller någon höghöjdsträning vid något tillfälle. Offentliggörandet borde fria mig från misstankar Värdena ger en bra fingervisning om vad som är normala variationer och vad som är normal nivå. Jag har uppfattningen att mitt HB alltid har varit högre än medel.
RET?
Citera
2018-02-05, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Jag är alltid skeptisk till åkare som hävdas vara "bra på att pricka mästerskapsformen" och alltid levererar i de stora mästerskapen vartannat år men sedan är klappkassa däremellan.

Nu har jag ingen aning om hur lätt eller svårt det är att "pricka formen" men om det vore så lätt att vissa lyckas göra det varje mästerskap undrar man ju varför inte alla är i superform i alla mästerskap.
Om du är nedtränad under säsongen så kan du inte prestera lika bra då så då är det övervägning du får vill du vinna världscupen eller vill du vara bra på os
Citera
2018-02-05, 14:58
Medlem
Hayezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Minns jag fel eller gjorde inte UG ett liknande avslöjande för bara några år sedan ?

Jag tror t.om. att det är ett par gånger tidigare. Verkar vara någon sorts märklig tradition inför mästerskap.
Citera
2018-02-05, 14:59
Medlem
Jag har svårt att tänka mig att det rör sig om någon i OS-truppen, känns som det hade blivit en större grej typ "Svensk OS-åkare pekas ut som dopad". Så sannolikt någon som varit framgångsrik landslagsåkare men inte är med i landslaget längre men fortfarande aktiv.

Det ska dessutom vara någon som varit med ett tag eftersom de här blodvärdena låg en bit bakåt i tiden. Måste inte vara någon som presterat bra på mästerskap, det kan man ju göra ändå. Snarare någon som kanske haft det lite kämpigt och därför känt att dopning var enda vägen framåt och som senare gjort betydligt bättre resultat än vanligt.

En man tänker på är ju till exempel J*rgen Br*nk som gjorde ett bra VM 2003 men sedan kollapsade i stafetten på grund av hjärtflimmer. Är ingen läkare men bloddoping bör ju rimligtvis kunna påverka hjärtfunktionen. Dessutom fortfarande aktiv men som långdistansåkare.
Citera
2018-02-05, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
För att angripa frågan från ett annat håll.

På vilka sätt är det möjligt att med dopning få höga blodvärden EPO och Epo derivat såklart men detta borde upptäckts speciellt om siffrorna redan kollats av fis dopping jägare - kom gärna med andra exempel eller om det finns något som inte kan upptäcckas jag är ingen expert

Blod dopping med transfusion med röda blodkroppar om det nu inte är åkarens egna borde även detta upptäckts

Så kvar finns att åkaren tar ut blod renar upp röda blodkroppar och trycker tillbaks dem (detta är då nästan omöjligt att se) visst det kan ju hända men vilken åkare skulle själv ha resurser för detta.

Även om det är Hellner så drar han in småpengar jämfört med t.ex cyklister och han har inget lag eller nation som hjälper honom så jag tror inte att han har de resurser som krävs för transfusion eller att köra med ett "nytt" medel. Kanske Northug, Jouhag, Kalla etc har de resurser som krävs men inte Hellner eller någon av de andra aktiva som nämnts.

Så vad är rimligast att åkaren har "naturligt" (hoppande) högt blodvärde som han kan pressa fram när han är i form 1/ 10000 eller vad de nu sa på radion eller att en enskild åkare kan dopa sig omärkt med små resurser.

Jag förutsätter att personen är testad efter alla konstens regler och att man även titta extra på den p.ga de höga värdena

När det kommer till nationer som Kenya och Norge där väldigt många aktiva samtidigt visar/visat höga värden över tid så blir det mer rimligt att tro blodvärdena säger något eftersom det då också kan finnas den stödapparat som behövs för doping. Jfr med Armstrong han doppade sig själv men han hade ett helt lag runt sig för att genomföra det på ett bra sätt. Samma sak med telekom cyklisterna. sen finns det såklart undantag.

Jag vet inte vad expressen ville uppnå med denna artikel, men lite frågor skapar den allt.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/stjarnornas-hemliga-hus-mitt-i-stockholm/
Citera
2018-02-05, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 66kloksaini66
Om du är nedtränad under säsongen så kan du inte prestera lika bra då så då är det övervägning du får vill du vinna världscupen eller vill du vara bra på os

Så är det såklart, men vissa säsonger körs ju varken OS eller VM och trots det presterar vissa åkare rätt usla resultat i världscupen de säsongerna.

Innan årets säsong hade Kalla till exempel lika många mästerskapsguld som världscupssegrar. Och då kör man ändå X antal tävlingar varje år i världscupen. Innan årets säsong hade Kalla vunnit ett lopp utanför mästerskapen på 7 år.

Jag vet inte, men sånt gör mig misstänksam. Tror i och för sig inte att Kalla är dopad utan att hon bara tycker att världscupen är trist men finns säkert andra liknande exempel på åkare som alltid är bäst i mästerskapen men före och efter dem inte vinner någonting.
Citera
2018-02-05, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Så det är fake för att man inte namnger?

Läs den här artikeln så ser du vad det handlar om.
https://www.thetimes.co.uk/article/doping-scandal-hits-winter-olympics-zn7kb03zk

Detta är inte ett UG-avslöjande utan ett resultat av en whistleblower som varit oroad för OS2018. Journalister har internationellt tittat på uppgifterna. Sedan har UG valt att fokusera på de svenska åkarna. Journalisterna tycks ha kommit överens om att ingen ska namnges eftersom det varken skett här eller utomlands.

Nej, det är inte "fake" för att man inte namnger. Det är bara dåligt och omoget tänkt.
Om du har en stor grupp, Sverige exempelvis, är det ok att skriva att en svensk är seriepedofil. Ingen känner sig nämnvärt kränkt. Ju mindre grupp det är desto mer kränker anonymiteten. "En i närheten av kungafamiljen har sannolikt nyttjat prostituerade"... Ja, då kränker man oskyldiga. På journalistutbildningar har just anonymitet diskuterats och vådan av anonymitet när det istället drabbar en grupp. Sunkig journalistik använder dett för att tvinga den utpekade att träda fram av solidaritet med övriga.
I det här fallet försöker man öka nyhetens värde genom att:
1) Jämställa med Ryssland. Journalisten gjorde så i ett Expressencitat.
2) Koppla den "sannolika" (ett jävligt förrädiskt ord) till nuvarande elit.
Här FB har det spekulerats om tre stycken som är i OS truppen samt Emil Jönsson.

Materialet som använts som utgångspunkt kommer från de som bekämpar dopning.
I ljuset av tidigare sjaskigt underbyggda uppgifter UG 2013 hade jag förväntat mig bättre.
Jag tycker fortfarande att den stora nyheten är vilka som delgav materialet. Tiden för publicering är ett journalistiskt val.
Uppgifterna är 8 år gamla!
Därefter kommer: Vem? Hur har blodvärdes-avvikelsen hanterats? Vad har ansetts vara förklaringen.
Och det finns många.
https://www.mayoclinic.org/symptoms/high-hemoglobin-count/basics/causes/sym-20050862
UG kunde ägnat tid åt orsaker till möjliga avvikelser och på så sätt utbildat oss.
Fake News.
Citera
2018-02-05, 15:20
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Jag vet inte vad expressen ville uppnå med denna artikel, men lite frågor skapar den allt.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/stjarnornas-hemliga-hus-mitt-i-stockholm/

Ja konstig artikel och intressant att pliggen varit os-roddare (då antar jag att han haft en båt inte bara burit utrusning) och att han är så ny med skidlandslaget i övrigt bara va ? vem finansierar det hela ?

Men det känns ju som om svenskalandslaget och Pliggen är rätt reko annars hade de väl skaffat en nebulisator som den Norge har den verkar ju vara laglig. Nästan lite dumt om de inte har en sådan om det skall blir -15 i OS. https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/woPMo/frikanner-norges-skidforbund-i-astmafragan

Är det förresten samma effekt på luftrören av e-cigarett som man får av att andas in vattenånga ?
Senast redigerad av MadBalt 2018-02-05 kl. 15:22.
Citera
2018-02-05, 15:20
Medlem
LibBells avatar
De värden som UG och deras kollegor granskat avser perioden 2001-2010. Bland dessa mätvärden finns en svensk åkare med onormal variation på sina blodvärden. Åkaren har alltså varit aktiv någon gång under perioden 2001-2010.

Det framgår också från Svengussen på UG att åkaren är aktiv idag. Det verkar inte vara helt klart om han är aktiv i landslaget eller inte.

Jag har gått igenom startlistorna från WC under perioden 2001-2010. Se nedan.

Kriterierna jag gått från är att åkaren varit aktiv under perioden 2001-2010 (där har jag räknat med att han har varit aktiv i WC) och fortfarande är aktiv (här har jag räknat med aktiv som deltagit i WC eller Ski Classics). Då får vi:

HELLNER Marcus*
JOENSSON Emil*
RICKARDSSON Daniel*
PETERSON Teodor*
BYSTROEM Fredrik*
BRINK Joergen*
AHRLIN Jerry*

Vi vet ju inte om den åkare som pekas ut har tagit medalj under mästerskap under den här perioden?

Fast skulle det var en medaljör som vi pratar om under den tiden som fortfarande är aktiv så finns kvar:

HELLNER Marcus*(OS 2010, 2 guld, VM 2007, 1 brons)
RICKARDSSON Daniel*(OS 2010, 1 guld)
BRINK Joergen*(VM 2003, 3 brons)

Att det är en OS-åkare 2018 är väl inte heller bekräftat? Skulle det dock vara så att den här åkare ska tävla i OS-2018 så är det bara dessa som körde WC redan 2010:

HELLNER Marcus
RICKARDSSON Daniel
PETERSON Teodor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in