Jag har också tänkt att föräldrarna till dessa barn antagligen inte är stridbara och inte har kraft att forska vidare. Hoppas att de som har insyn och makt ser över ärendet. Det är som sagt svårt för utomstående att leta fakta
Vi kan väl unisont hoppas på att Ekurirens eminenta stjärnreportertrio än en gång kan utföra mirakel. De har ju redan visat vad de kan, Ingar Frostberg, Frida Vilhelmson och Veronica Karlsson.
Att Polisen bara droppar infon från AM om drunkningsbarn och tycks välja att strunta i att gå vidare ser illa ut. Kan det vara så att Eskilstunapolisen är slarviga och lätt arbetsovilliga?
Jo, den borde finnas. Men vid förfrågan härifrån, så stod den enligt uppgift ej att finna..
Påminner lite om hur Hermann Görings psykjournal (narkomani) från Långbro plötsligt, men lägligt, bara "försvann"..
Okej. Intressant! Kanske gammal mejlkorrespondens (med ev bifogad uppsats?) mellan JM och handledare(/ev examinator) kan vara ngt man kan begära ut? Men iom att CK har bytt arbetsplats, så kanske jobbmejlkontot från Örebro raderats.
Att CK skriver på en bok om att hjälpa våldsutsatta män är ju alldeles förträffligt bra! Då kanske CK kan vara Eskilstunapolisen till hjälp när de så småningom börjar titta på hur de två flyktingpojkarna på Johanna Möllers uppdrag grovt misshandlades? Jag menar: Hade inte CK som examinator godkänt Johanna Blomsterlund/Möller, så hade hon inte blivit socionom -och pappa Göran hade varit i livet..
Var precis dessa saker jag tänkte på när jag såg att han arbetade med en bok om "våldsutsatta män"!
Nog måste CK haft ångest för att någon skall börja rota i hur det kunde vara möjligt att JM blev godkänd Att hon fick kalla sig "socionom", vilket banade väg för hennes "människohandel" där pengarna varit det enda som varit i centrum. Där hon skott sig på människor i nöd, i behov av hjälp - som flyktingar och fosterbarn. Att hon fick kalla sig socionom öppnade porten till helvetet på vid gavel och hennes väg har sedan kantats av ond bråd död, misshandel, sexutnyttjanden och allvarliga hotelser till de som vågat säga emot. "Bra" jobbat, Örebro universitet och de chefer inom socialtjänsten som gav henne jobb, men som håller käften nu.
Kollade på Örebro universitets hemsida och de regler som gäller för elektronisk arkivering i DiVA.
Just "tipset" om hur bra det är att kunna länka till sin uppsats när man söker jobb. Tänkte speciellt på det som stod om att arbetsgivaren då kan se hur man "uttrycker sig i skrift". Problemet för Örebro universitet är nu att hela Sverige har sett hur Johanna Möller "uttrycker sig i skrift". Hon uttrycker sig, reflekterar och stavar som en uppkäftig fjortis med trotssyndrom.
Lite om Örebro universitets beslut om elektronisk arkivering.
Citat:
På Örebro universitet är det beslutat att studenters självständiga arbeten som ligger till grund för en yrkes-, kandidat-, magister-, och/eller masterexamen ska arkiveras elektroniskt i DiVA. Detta görs av utbildningsadministrationen på din institution.
Att visa vad du kan
Vill du kunna bifoga en länk till din uppsats när du söker jobb? Den som ska anställa dig kan se vad du valt att fördjupa dig om, hur du hanterar eget undersökande arbete och hur du uttrycker dig i skrift.
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det ser ut som du är mycket väl förberedd. Imponerande! Känner mig lite skamsen för att jag inte aktivt bidragit med nåt substantiellt.
Det är tack vare dig och Honan6 som jag nu blev "påmind" om allt det här. Ni har skrivit flera intressanta och informativa inlägg om det här nu senaste dagarna, som verkligen ifrågasätter det här med socionomutbildningen och en massa annat. Viktiga saker för att kunna se helheten i allt helvete JM åstadkommit och HUR hon har getts möjligheten till allt detta. Vill att de som "hjälpt" JM, de som inte ifrågasatt eller försökt stoppa henne - också ska fundera på vilket ansvar de har i det hela. Finns nog några i samband med socionomutbildningen, några poliser (Aki-"drunkningen", fosterbarn som dog) samt chefer m.fl inom socialtjänsten som gett JM diverse uppdrag - där samtliga hoppas på att inte bli "störda" av att få frågor om JM. Tycker inte att man bara ska acceptera tystnaden som råder och nöja sig med att hon förmodligen får livstidsstraff. Jag vill veta HUR hon kunde komma så långt som hon gjorde.
Börjar nu med CK, skickar ett mejl. Känns bra att han får bli påmind om JM.
Skickade mejl till CK i morse och fick ganska snabbt svar. Han "minns" inte JM. Hm?
Fick dock några tips om hur jag kan söka vidare.
Jag skrev trevligt och inställsamt bara för att jag tänkte att då är det störst chans att han svarar.
Kopierar in mitt mejl och hans svar här och byter ut mitt namn mot "X".
CK stavade lite konstigt några gånger, kanske kusin till JM? Jag skickar nu mejl till handledaren för JM vid examensarbetet - UK..
Sedan kan jag kontakta sekreteraren som ansvarar för socionomutbildningen, om nu inte någon redan hade gjort det?
Mitt mejl:
"Hej!
Jag heter X och skriver till Dig som privatperson.
Har förstått att du var examinator och opponent vid Johanna Blomsterlunds examensuppsats som hon skall ha författat tillsammans med en studiekamrat vid Örebro Universitet 2009, i sin utbildning till socionom.
Johanna Blomsterlund heter ju numera Johanna Möller och är den s.k "Arbogakvinnan".
Jag har intresserat mig för detta hemska fall, följt medierapporteringen och även varit på plats nu i Svea hovrätt när hennes dom i tingsrätten överklagades.
Jag försöker att få lite information om hur hon var lite "bortom" medierapporteringen som ju, av förståeliga skäl kanske, blivit ganska ensidig. Funderar b.la kring om hennes "personlighetsförändring" har skett ganska snabbt och om hon vid studietiden var mer som "alla andra", inget speciellt utmärkande med henne alltså.
Hon har skrivit många och långa "brev" och skrivelser som blivit offentliga för allmänheten, b.la till kvällstidningarna, tingsrätten och hovrätten. Det blir då uppenbart att hennes förmåga till att uttrycka sig i skrift inte är den allra bästa, minst sagt.
Intresset väcktes då över att försöka få åtkomst till hennes inlämnade examensarbete/uppsats vid Örebro Universitet 2009.
Tyvärr finns inte hennes uppsats numera elektroniskt lagrat på DiVA.
1. Vet du varför uppsatsen inte längre är tillgänglig för allmänheten?
2. Vet du hur jag kan få tag på den?
Den information som finns på DiVA är b.la;
"Blomsterlund, Johanna
Örebro universitet, Akademin för juridik, psykologi och socialt arbete.
Barns behov i centrum: En kvalitativ studie om socialsekreterares upplevelser av handläggnings- och dokumentationssystemet Barns behov i centrum (BBIC).
2009 (Svenska)Självständigt arbete på grundnivå (yrkesexamen), 10 poäng / 15 hp
Avslutningsvis vill jag säga att jag blir otroligt tacksam om du kan och vill svara på mina två frågor.
Om du har någon mer information om Johanna från studietiden som du kan och vill tillägga så är det mycket bra.
Försöker att förstå "pusslet" med henne, b.la hur hon kunde klara utbildningen till socionom.
Ber om ursäkt i förväg om du tycker att jag tagit upp din tid!
Men frågar man inget så får man heller inga svar.
Vänliga Hälsningar
X
CK:s svar:
HEj, tyvärr kommer jag inte ihåg johanna som student eller hennes examensarbete. Vid den tiden hade jag mycket begränsad kontakt med studenterna eftersom jag i huvudsak bedrev forskning. HAde jag handlett henne (och inte bara examinerat hennes examensarbete som jag tydligen gjorde) hade det kanske funnits större chans att jag ommit ihåg något men som de nu är har jag inget minne av varken henne eller uppsats.
Vid den tiden tror jag alla examensarbete (som inte publicerades på DIVA) arkiverades i fysisk form. Det betyder att den kan finns kvar i socionomutbildningens arkiv (som åtminstone förr fanns i källaren).
Tala med någon av sekreterarna som ansvarar för socionomutbildningen och som jobbar på akademins expedition så kanske de kan hjälpa dig att få fram den. Examensarbetena är ju som du säger offentligt material om de är examinerade och klara.
MVh
Christian
SV: Några frågor
CK
Christian Kullberg <christian.kullberg@mdh.se>
HEj, tyvärr kommer jag inte ihåg johanna som student eller hennes examensarbete. Vid den tiden hade jag mycket begränsad kontakt med studenterna eftersom jag i huvudsak bedrev forskning. HAde jag handlett henne (och inte bara examinerat hennes examensarbete som jag tydligen gjorde) hade det kanske funnits större chans att jag ommit ihåg något men som de nu är har jag inget minne av varken henne eller uppsats.
Vid den tiden tror jag alla examensarbete (som inte publicerades på DIVA) arkiverades i fysisk form. Det betyder att den kan finns kvar i socionomutbildningens arkiv (som åtminstone förr fanns i källaren).
Tala med någon av sekreterarna som ansvarar för socionomutbildningen och som jobbar på akademins expedition så kanske de kan hjälpa dig att få fram den. Examensarbetena är ju som du säger offentligt material om de är examinerade och klara.
MVh
Christian
Christian Kullberg
Professor i socialt arbete/Professor in social work
Avdelningen för socialt arbete/Department of social work
Akademin för hälsa, vård och välfärd/School of Health, Care and Social Welfare
Postadress/mailing address:
Mälardalens högskola/Mälardalen university
Box 325
SE-631 05 Eskilstuna
Besöksadress/visiting address:
Drottninggatan 16A
Rum/room H 461
Olsson, S., Dag, M. & Kullberg, C. (2017). Deaf and hard of hearing adolescents’ experiences of inclusion and exclusion in mainstream and special schools in Sweden. The European Journal of Special Needs Education. Published online: 16 Aug 2017. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08856257.2017.1361656
Skickade mejl till CK i morse och fick ganska snabbt svar. Han "minns" inte JM. Hm?
Jag skrev trevligt och inställsamt bara för att jag tänkte att då är det störst chans att han svarar.
CK stavade lite konstigt några gånger, kanske kusin till JM? Jag skickar nu mejl till handledaren för JM vid examensarbetet - UK..
Sedan kan jag kontakta sekreteraren som ansvarar för socionomutbildningen, om nu inte någon redan hade gjort det?
Mitt mejl:
"Hej!
Har förstått att du var examinator och opponent vid Johanna Blomsterlunds examensuppsats som hon skall ha författat tillsammans med en studiekamrat vid Örebro Universitet 2009, i sin utbildning till socionom.
Johanna Blomsterlund heter ju numera Johanna Möller och är den s.k "Arbogakvinnan".
Jag har intresserat mig för detta hemska fall, följt medierapporteringen och även varit på plats nu i Svea hovrätt när hennes dom i tingsrätten överklagades.
Jag försöker att få lite information om hur hon var lite "bortom" medierapporteringen som ju, av förståeliga skäl kanske, blivit ganska ensidig. Funderar b.la kring om hennes "personlighetsförändring" har skett ganska snabbt och om hon vid studietiden var mer som "alla andra", inget speciellt utmärkande med henne alltså.
Hon har skrivit många och långa "brev" och skrivelser som blivit offentliga för allmänheten, b.la till kvällstidningarna, tingsrätten och hovrätten. Det blir då uppenbart att hennes förmåga till att uttrycka sig i skrift inte är den allra bästa, minst sagt.
Intresset väcktes då över att försöka få åtkomst till hennes inlämnade examensarbete/uppsats vid Örebro Universitet 2009.
"Blomsterlund, Johanna
Barns behov i centrum: En kvalitativ studie om socialsekreterares upplevelser av handläggnings- och dokumentationssystemet Barns behov i centrum (BBIC).
Avslutningsvis vill jag säga att jag blir otroligt tacksam om du kan och vill svara på mina två frågor.
Om du har någon mer information om Johanna från studietiden som du kan och vill tillägga så är det mycket bra.
Försöker att förstå "pusslet" med henne, b.la hur hon kunde klara utbildningen till socionom.
Vänliga Hälsningar
X
MVh
Christian
CK
MVh
Christian
Christian Kullberg
Box 325
SE-631 05 Eskilstuna
Drottninggatan 16A
Rum/room H 461
Olsson, S., Dag, M. & Kullberg, C. (2017). Deaf and hard of hearing adolescents’ experiences of inclusion and exclusion in mainstream and special schools in Sweden. The European Journal of Special Needs Education. Published online: 16 Aug 2017. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08856257.2017.1361656
Det är väl inte speciellt konstigt att han inte kommer ihåg henne efter nästan 10 år... Men vilket bra tips om var uppsatsen kan finnas!
Mitt mejl:
"Hej!
"Blomsterlund, Johanna
Vänliga Hälsningar
X
MVh
Christian
CK
MVh
Christian
Christian Kullberg
Box 325
SE-631 05 Eskilstuna
Drottninggatan 16A
Rum/room H 461
En eloge till dig för ett väldigt bra formulerat mail du fick iväg.Kommer du forska vidare?
Jag hoppas det, för vi är nog många som ställer oss undrande till hur JM lyckats få en socionomexamen.
Det är väl inte speciellt konstigt att han inte kommer ihåg henne efter nästan 10 år... Men vilket bra tips om var uppsatsen kan finnas!
Examenmysteriet
Hoppas uppsatsen kommer fram. Den verkade ju även vara försvunnen från Johannas hem, vad man kunde tolka enligt hennes skriftliga beklagningar om att polisen hade förstört hennes hem så det fick lov att saneras (något med mat i frysen) och att hennes examen var borta. Kanske hon menade att den hade tappat sitt värde eftersom hon skrev att hon skulle bli tvungen att flytta och byta namn. Detta skrev hon nån gång i april -17 (tror jag).
Granskning behövs
Jag anser att varje social enhet och kommun som haft Johanna visstidsanställd bör ställas under lupp.
Trots att IVO stängde Arbogahemmet så kunde Johanna och hennes kollega LI fortsätta sin framfart med placeringar och öppningar av nya hem.
Var det endast den sociala förvaltningen i Göteborg som var vakna och gjorde orosanmälan om Pangelius placeringar?
En eloge till dig för ett väldigt bra formulerat mail du fick iväg.Kommer du forska vidare?
Jag hoppas det, för vi är nog många som ställer oss undrande till hur JM lyckats få en socionomexamen.
Tack!
Japp, jag forskar vidare. Skickade sedan mail till JM:s handledare som numera arbetar vid Umeå Universitet. Samma text, bytte bara ut "examinator" och "opponent" mot "handledare". Jag kan känna att det är bra att dessa två nu blivit "påminda" om JM och förstår att folk har sina funderingar kring hur den störda Johanna kunde få godkänt och få kalla sig "socionom".
Har nu också skrivit ett mail som jag skickat till flera personer som arbetar inom administrationen vid Örebro Universitet och frågat efter uppsatsen. Återkommer till det.
Är faktiskt lite förvånad över att både examinatorn och handledaren svarade så snabbt.
Här är handledaren UK:s svar till mig:
HEJ X!
Tack för ditt brev, intressant att få veta att jag har varit Johanna Möllers handledare, det visste jag inte.
Som universitetslektor har man en mycket stor mängd uppsatser, man lär inte känna de studerande som skriver uppsatsen.
Namnet Johanna Blomsterlund säger mig inget och jag har heller inget minne av uppsatsen.
Att svara på ett anonymt mail med denna typ av personliga frågor om en f d student skulle vara helt emot våra etiska koder. Det är frågor som inte utgör offentliga handlingar/information och som vi inte är skyldiga att svara på, tvärtom där finns där en stark försiktighetsprincip.
Uppsatserna är offentliga handlingar och är i normalfallet tillgängliga för alla. Varför Johannas uppsats inte finns på DIVA vet jag inte: Antingen lade man inte ut uppsatserna automatiskt vid denna tidpunkt för nästan tio år sedan, det gjorde vi inte i Umeå vad jag minns. Eller så finns det utredningstekniska skäl från polisen som hävt offentlighetsprincipen.
I det förstnämnda fallet finns uppsatsen som offentlig handling i pappersversion och då kan du fråga sekreteraren vid institutionen om du kan få eller få låna ett ex av uppsatsen.
Om det finns information på universitetet i Örebro som kan lämnas ut om denna person så hänvisar jag dig till den institution som hon studerade vid.
Tack!
Japp, jag forskar vidare. Skickade sedan mail till JM:s handledare som numera arbetar vid Umeå Universitet. Samma text, bytte bara ut "examinator" och "opponent" mot "handledare". Jag kan känna att det är bra att dessa två nu blivit "påminda" om JM och förstår att folk har sina funderingar kring hur den störda Johanna kunde få godkänt och få kalla sig "socionom".
Har nu också skrivit ett mail som jag skickat till flera personer som arbetar inom administrationen vid Örebro Universitet och frågat efter uppsatsen. Återkommer till det.
Är faktiskt lite förvånad över att både examinatorn och handledaren svarade så snabbt.
HEJ X!
Tack för ditt brev, intressant att få veta att jag har varit Johanna Möllers handledare, det visste jag inte.
Som universitetslektor har man en mycket stor mängd uppsatser, man lär inte känna de studerande som skriver uppsatsen.
Namnet Johanna Blomsterlund säger mig inget och jag har heller inget minne av uppsatsen.
Att svara på ett anonymt mail med denna typ av personliga frågor om en f d student skulle vara helt emot våra etiska koder. Det är frågor som inte utgör offentliga handlingar/information och som vi inte är skyldiga att svara på, tvärtom där finns där en stark försiktighetsprincip.
Uppsatserna är offentliga handlingar och är i normalfallet tillgängliga för alla. Varför Johannas uppsats inte finns på DIVA vet jag inte: Antingen lade man inte ut uppsatserna automatiskt vid denna tidpunkt för nästan tio år sedan, det gjorde vi inte i Umeå vad jag minns. Eller så finns det utredningstekniska skäl från polisen som hävt offentlighetsprincipen.
I det förstnämnda fallet finns uppsatsen som offentlig handling i pappersversion och då kan du fråga sekreteraren vid institutionen om du kan få eller få låna ett ex av uppsatsen.
Om det finns information på universitetet i Örebro som kan lämnas ut om denna person så hänvisar jag dig till den institution som hon studerade vid.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än så här.
Med vänlig hälsning
Urban Karlsson
Umeå universitet
070 5643577
Ett jättestort TACK för ditt arbete, 'magiciadehex'!
Det skall bli mycket spännande att se hur långt vi (läs: du) kan komma. Det var en sak jag särskilt fastnade för i det svar du fick av UK och därför fetade jag en mening i hans text.
Jag blir lite fascinerad över att en statens tjänsteman lite enkelt kommer med en fundering om att kanske Polisen av "utredningstekniska" skäl skulle ha snappat åt sig Mördar-Johannas examensarbete och därigenom gjort den oåtkomlig för allmänheten. Låter i mina öron som ett DDR:igt agerande. Är det för UK ens ett hypotetiskt agerande av Polisen som myndighet? Inte i min värld, men jag kanske behöver väckas?
Väckt ur sin törnrosasömn kan man också bli när man läser vad DN-journalisten Maciej Zaremba för några år sen skrev i en serie artiklar där han med olika exempel granskade den svenska socialtjänsten vad gäller deras makt och möjligheter när det handlar om tvång. Serien hette 'Rättvisans demoner' och trots att Zaremba på ett föredömligt vis demonstrerat socionomers ibland rättsvidriga beteenden, så ledde det knappt till nån debatt.
Med ovanstående vill jag peka på en i mina ögon extrem tröghet från vanlig media att börja bli granskande och obekväma mot socialtjänsten. Zaremba ansågs av vissa högljudda "tyckare" driva teser om ondskefullhet hos svensk socialtjänst. De exempel Zaremba lade fram var i många fall till sin natur så groteska, så jag hade väntat mig en stor och öppen debatt. Därav blev intet, åtminstone inte i de stora tidningarna.
När vi nu i Sverige sitter med Mördar-Johanna som en sorts Svarte Petter som gått bärsärk på sin omgivning och mördat och bedragit -Johanna Möller har ju kränkt i princip alla samhällsnormer!- så tycks intresset för hur hon av samhället kunde bli utrustad med det förtroende en socionomexamen innebär, eller åtminstone borde innebära, vara närmast obefintligt.
Kanske kan Flashback göra skillnad?
Tack!
HEJ X!
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än så här.
Med vänlig hälsning
Urban Karlsson
Umeå universitet
070 5643577
Om inte annat så hoppas jag att du svarar och tackar dem för dessa välformulerade och informativa svar. Inget slappt duckande om "jag vet inte", "inte mitt ansvarsområde", "varför vill du veta det?", mm.
Jag emotser betydligt mer av den varan ju närmare du kommer socionomskrået i ditt arbete.
Intressanta arbete för övrigt.
Han är verksam i Eskilstuna, han har ett ämnesområde som täcker flera aspekter av JM:s "verksamhet". Han måste ju ha uppmärksammat fallet och naturligtvis blivit nyfiken. Om han verkligen har så dåligt minne, borde han självmant ha gjort lite pejlingar.
Jag tror att han duckar, men garderar för att han är en idiot.