• 1
  • 2
2018-02-04, 20:42
Medlem
Jag håller på och byter generator på min Audi A4 -98.
Köpte en generator från biltema som inte har likadana inkopplingsmöjligheter.

På den befintliga generatorn finns det en B+ och en D+ kabel. På den nya generatorn finns det B1+ och B2+ och en kontakt. Antar att B1+ och B2+ kan kopplas till 2 olika batterier?

Hur kopplar jag in den nya?
Bifogar bild: https://ibb.co/idVH8x
Citera
2018-02-04, 23:58
Medlem
Fuzzs avatar
B+1 och b+2 borde vara sammankopplade. Jag skulle koppla b+1 till batteriet och den blå inringade till d+ kabeln
Men har du art nr på generatorn? Såg att det var två stift i kontaktstycket. Brukar följa kopplings anvisning.
Citera
2018-02-05, 00:39
Medlem
zoombos avatar
Det enda D+ gör är att den berättar för bilen (= laddningslampan) att generatorn levererar ström och således laddar batteriet så rent teoretiskt kan man vara utan den. Men som påpekats så finns det ju två stift på uttaget. Följde det inte med nån kontakt? Annars få du sätta ett flatstift på den som är rätt och det måste ju framgå någonstans. I värsta fall går det ju mäta på plats.
Citera
2018-02-05, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Det enda D+ gör är att den berättar för bilen (= laddningslampan) att generatorn levererar ström och således laddar batteriet så rent teoretiskt kan man vara utan den. Men som påpekats så finns det ju två stift på uttaget. Följde det inte med nån kontakt? Annars få du sätta ett flatstift på den som är rätt och det måste ju framgå någonstans. I värsta fall går det ju mäta på plats.

D+ ombesörjer även förmagnetiseringen. Lossa den så slocknar lampan och laddningen upphör.
Citera
2018-02-05, 07:25
Medlem
Det ända som följde med var något ”Computerized Test Rapport” (https://ibb.co/f9cO0c) som inte säger så mycket.

Men då är alltså D+ något stift i kontakten? Undra vilken?
Finns det någon typ av adapter?

Det är denna generator:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...OR-2000027483/

Edit: Nu när man kollar produktbilder nummer 2 på Biltemas hemsida så ser man en bild på uttaget som sitter på, där står det DFM på stiften som sitter intil den raka sidan av uttaget, är det där jag ska koppla in D+? Vad behövs för att muttra fast den på stiftet?
Senast redigerad av Wahzar 2018-02-05 kl. 08:06.
Citera
2018-02-05, 08:21
Medlem
Och stiftet som sitter på den rundade sidan i uttaget är markerad som L, vad är den? Är det den som är D+?
Citera
2018-02-05, 09:21
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
D+ ombesörjer även förmagnetiseringen. Lossa den så slocknar lampan och laddningen upphör.

OK, det visste jag faktiskt inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Wahzar
Men då är alltså D+ något stift i kontakten? Undra vilken?
Finns det någon typ av adapter?

Jag skulle fråga Biltema om detta och även om dom har en kontakt som passar till uttaget. Har dom inte det så bör en vanlig flatstiftkontakt funka (finns ett par olika bredder som std).
Citera
2018-02-05, 09:50
Medlem
Någon som vet om D+ på den gamla är DFM eller L på den nya?
Citera
2018-02-05, 10:10
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Någon som vet om D+ på den gamla är DFM eller L på den nya?

Testat google?
http://apps.bosch.com.au/AAExtranet_...in/A0022.1.pdf
Annars har Biltema egen support och öppet just nu.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php...76bc9169475c5b
"De lilla pinnarna går till lampan (L) och motorstyrningen (DFM). Den till motorstyrningen används för att tex reglera tomgångsvarvtal och för att kunna sätta på / stänga av förbrukare beroende på laddström. Den ska funka utan detta."
Citera
2018-02-05, 10:15
Medlem
Okej, då ska D+ in på L, det borde jag kunna sätta fast med ett flatstift.
Men på den gamla generator har jag ju bara en B+, jag behöver alltså inte koppla in någonting på B2+ på nya, det räcker att koppla batteriet till B1+?
Citera
2018-02-05, 11:17
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Okej, då ska D+ in på L, det borde jag kunna sätta fast med ett flatstift.
Men på den gamla generator har jag ju bara en B+, jag behöver alltså inte koppla in någonting på B2+ på nya, det räcker att koppla batteriet till B1+?

Mät med en multimeter om dom är sammankopplade.
Annars påminner jag om alternativ 2:
http://www.biltema.se/sv/Kundservice/
Citera
2018-02-05, 13:58
Medlem
Ringt till Biltema som tycker det är konstigt att dom inte ser likadana ut, dem vill att jag ska in och lämna tillbaka den. Men hon jag pratade med verkade inte vara så kunnig. Vad jag fattar ett annat forum så är L stiftet D4.

Citat:
Hej! Jag brukar surfa runt här när jag ska mecka med bilen, men denna gång hittade jag inte vad jag sökte. Hoppas ni inte tar illa upp för att jag precis reggat mig och postar på en gång.

Jag håller på och byter generator på min Audi a4 1,8 -98 med motorkod ADR. Köpte en generator från biltema som inte har likadana inkopplingsmöjligheter. I den lilla beskrivningen som finns ska den passa alla bilar med motorkod ADR.

På den befintliga generatorn finns det en B+ och en D+ kabel. På den nya generatorn finns det B1+ och B2+ och en kontakt. Antar att B1+ och B2+ kan kopplas till 2 olika batterier? Och gissar på att kontakten är en kombinerad D+ och W.

Det finns ingen mer info att få tag på från biltema som nu även har stängt sin kundservice. Det följde inte heller med något papper som beskriver in- och utgångarna. Det går inte heller att få fram något dokument på deras dokumentsök på hemsidan. Jag bor även i Norge, som håller allt stängt på söndagar. Annars hade jag åkt dit imorgon. Sen tvivlar jag på att det finns någon kompetent norrbagge där som kan hjälpa mig...

Är det någon som har nytt till en biltemagenerator på en sånhär Audi, Volkswagen eller Skoda bil förut? Jag slänger in en bild på den gamla och den nya generatorn

Citat:
L är samma sak som D+

Så det verkar som det är kontakten närmast halvrunda sidan av den ovala kontakten smile.gif
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in