2017-09-27, 12:40
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Var är alla domedagsprofeter nu?

Den här och liknande trådar blossar ofta upp när börsen gått minus en vecka eller två.

Så vad händer på börsen?

När alla tror på uppgång kommer rekylen.
Citera
2017-09-27, 12:43
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
När alla tror på uppgång kommer rekylen.

Okey, och när tror alla på uppgång?
Citera
2017-09-27, 20:52
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Okey, och när tror alla på uppgång?

1) efter en krasch.

2) när media/gemene man hypar x.
Citera
2017-10-08, 17:37
Medlem
kato85s avatar
Se upp med börsen nästa vecka.

Vi har kataloniens självständighetsproklamation på måndag.

Vi har det nordkoreanska kommunistpartiets grunddag på tisdag, och alla vet att NK gillar att skjuta upp rakteret på viktiga dagar.
Denna gången är dock USA beredd med carrier strike group 5 (USS Ronald Reagan) och Trump har hintat om "the calm before the storm"

Jag behöver inte säga vad ett krig i Nordkorea kommer göra med börsen...
Citera
2018-02-05, 09:30
Medlem
Jaha mina vänner!

Som topic lyder.

Vad händer med börsen!?

Är det en mindre eller större korrektion som vi ser.
Början på ett större ras?
Början på slutet av världen som vi känner den?

Spekulera(pun inteded)
Citera
2018-02-05, 09:58
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Jaha mina vänner!

Som topic lyder.

Vad händer med börsen!?

Är det en mindre eller större korrektion som vi ser.
Början på ett större ras?
Början på slutet av världen som vi känner den?

Spekulera(pun inteded)

1. Vissa har lite oro över stigande räntor borta i USA
2. UERATE, arbetslöshetssiffror i USA, har stått stilla vilket gör att vi numera löper högre risk att få signal om påbörjad lågkonjunktur nästkommande månad. UERATE+MA12 kontra S&P500:
https://i.imgur.com/aF8SWHu.png
3. Folk tycker att börsen är dyr och vi har varit i en period med ATH-nivåer ovanpå ATH-nivåer ovanpå ATH-nivåer. Minst sagt har det varit en lång tjurperiod. Att det dippar lite efter det är inget konstigt utan snarare förväntat (en förväntan som sedan utlöser en kedjereaktion givetvis).

Inte så mycket spekulerande kanske, bara konstaterar saker.
Citera
2018-02-05, 10:06
Medlem
Alla experter är eniga om att det kommer en lågkonjunktur..
Finanskrisen varl snarare ett försiktigt förskalv... Snart kommer kollapsen..

Frågan är om 2018 är året då ekonomin störtdyker?

Men Sverige har aldrig gått bättre enligt Löfven...
Citera
2018-02-05, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
1. Vissa har lite oro över stigande räntor borta i USA
2. UERATE, arbetslöshetssiffror i USA, har stått stilla vilket gör att vi numera löper högre risk att få signal om påbörjad lågkonjunktur nästkommande månad. UERATE+MA12 kontra S&P500:
https://i.imgur.com/aF8SWHu.png
3. Folk tycker att börsen är dyr och vi har varit i en period med ATH-nivåer ovanpå ATH-nivåer ovanpå ATH-nivåer. Minst sagt har det varit en lång tjurperiod. Att det dippar lite efter det är inget konstigt utan snarare förväntat (en förväntan som sedan utlöser en kedjereaktion givetvis).

Inte så mycket spekulerande kanske, bara konstaterar saker.

Som du säger är dessa parametrar välkända och säkerligen en stor bidragande orsak till dessa röda siffror. Men samtidigt pratas det bland "experter" och annat löst folk att Europa går bra, US ska sänka skatter, Sverige är fullt av ingenjörer och läkare som är redo att ta enkla jobb...

En oro för höjda räntor globalt kan jag tänka mig skulle kunna få pengar att flöda ut från börserna. Men personligen kan jag inte se att man får bättre avkastning på räntebärande placeringar. Men vad vet jag.
Citera
2018-02-05, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av algen84
Alla experter är eniga om att det kommer en lågkonjunktur..
Finanskrisen varl snarare ett försiktigt förskalv... Snart kommer kollapsen..

Frågan är om 2018 är året då ekonomin störtdyker?

Men Sverige har aldrig gått bättre enligt Löfven...

Alla "experter" var eniga om att GB skulle rösta nej till brexit,sen var alla "experter" eniga om att GB ekonomi skulle totalhaverera. "Alla experter" var dock helt oförberedda på subprime krisen. Antingen är dessa experter helt jävla inkompetenta eller så har de någon form av ljusskygg agenda. Jag gissar på det första alternativet.

Men jag delar din analys att 2008 bara var en försmak på vad som komma skall.

Vad Löfven eller övriga i maktposition säger ska man alltid ta med en nypa salt. Jag menar vad har Löfven för alternativ? Ska han säga att Sverige står på randen till ekonomisk kollaps och att riksbanken trycker pengar för glatta livet? Ett sådant uttalande skulle i sig kunna utlösa en ekonomisk kris. En sk självuppfyllande profetia...
Citera
2018-02-05, 10:36
Medlem
Någon som har exempel/tycker sig se någon"svart svan" på inflygning? En sådan av grövre kaliber skulle ju kunna ställa till med fullständig panik på en redan orolig marknad .
Citera
2018-02-05, 10:51
Medlem
CelenoIIs avatar
Eftersom jag bara precis har börjat leva på mitt kapital så kan man väl räkna ut att börsen kommer att gå ner rejält och sedan återhämta sig strax efter jag är pank.
Citera
2018-02-05, 10:54
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Eftersom jag bara precis har börjat leva på mitt kapital så kan man väl räkna ut att börsen kommer att gå ner rejält och sedan återhämta sig strax efter jag är pank.

Ödets ironi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in