2018-02-04, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypos
JB är aktiv och har kört 6 lopp bara i år
4 långlopp och 2 i skandinaviska cupen

Vet inte om det framgått i Svt med enligt tyska ARD så är det över 50 åkare i Kommande OS som någongång haft för höga värden

Med Google translate
"Uppgifterna visar att mer än 50 längdskidåkare på Sydkoreas kvalifikationslista visade minst ett stort värde i blodprov, vilket tyder på att de kanske har lurat i det förflutna och kom undan utan sanktion.
"
Med aktiv i det här sammanhanget så menas nog aktiv i landslaget så Brink, Ohlsson, Södergren och Björn Borg kan vi nog räkna bort.
Citera
2018-02-04, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
J.O har ju som mål att komma bland de tjugo bästa i Vasaloppet och det vill jag påstå är näst intill på elitnivå. J.O var det första namn som jag kom att tänka på. Dessutom precis som någon skrev tidigare hade J.O den märkliga egenskap att oftast vara sjuk mellan de stora tävlingarna såsom OS och VM. Dock alltid i toppform när OS och VM gick av stapeln. Inget fel med att pricka formtopparna rätt men lite mysko tyckte jag redan då att det var.

Jag tror inte att det direkt går att jämföra med Björn Borg och veterantennis i det här sammanhanget.

Johan Olsson har officiellt slutat. Tror du verkligen SVT skulle gå ut och påstå att han är aktiv?
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/4pjgo/johan-olsson-slutar-med-skidakningen
Citera
2018-02-04, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Långlopp är en annan sport.
Längdskidor kallas idrotten. Och ja han är fortfarande aktiv och tävlar på elitnivå inom längdskidor.
Åter till ämnet..
Citera
2018-02-04, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Ryssar fuskar med statligt finansierad doping inom i princip samtliga OS-grenar. Det är ju en jävla skillnad.

Doping som doping. Vi ska fan inte sitta här och tro att svensken är perfekt i allting. Stör mig på läkaren framförallt som sitter och blir irriterad när man ställer högst relevanta frågor.
Citera
2018-02-04, 20:11
Medlem
Tycker att de inslaget aldrig preciserar om den andra åkaren är en man eller kvinna.
Citera
2018-02-04, 20:12
Avslutad
Svenska antidopingbasen : "Tror det är någon i Sverige som dopat sig".

https://www.svt.se/sport/vintersport/dopningsexpert-1

Läser iofs sen också en annan expert i samma artikel som ställer sig frågande till om när testerna gjordes var det före säsongen 2004/2005 så kan dom vara osäkra (men kan också vara rätt) då man inte standardiserade testerna förrän då. Men det lämnar i alla fall en stor del år öppna. Och att det även åren innan kan vara rättvisande (men ej säkert).
Citera
2018-02-04, 20:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cubex
Tycker att de inslaget aldrig preciserar om den andra åkaren är en man eller kvinna.

Man nänmner "honom".
Citera
2018-02-04, 20:13
Medlem
Marquesos avatar
Han i Uppdrag Granskning som pratade om OS snackade väl mer allmänt, inte nödvändigtvis om svensken? Typ att det fanns utövare som skulle tävla i OS som förekom i dokumenten, utifrån vad han hade granskat.
Citera
2018-02-04, 20:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso
Han i Uppdrag Granskning som pratade om OS snackade väl mer allmänt, inte nödvändigtvis om svensken? Typ att det fanns utövare som skulle tävla i OS som förekom i dokumenten, utifrån vad han hade granskat.

Ja. Fast man vet att åkaren fortfarande är aktiv (sagt i intervju på SR.
Och experten påpekade att "en åkare" med i listorna också ska delta i OS.
Men, ja, inte klart att just det är en Svensk...
Citera
2018-02-04, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cubex

Det gör de. Det handlar om en man.
Citera
2018-02-04, 20:19
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intheloop
Läste du mitt inlägg? Flertal.
Enligt vad SVT skriver: "mer än 10 000 tester från nästan 2000 elitskidåkare". Så inalles runt 5-6 tester per åkare över en tioårsperiod vilket imho rättfärdigar min fråga. Ett enstaka mätvärde över gränsen eller flera för just den utpekade idrottsmannen?

Eller förstår jag artikeln fel?
Citera
2018-02-04, 20:22
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Så fort ryssarna är dopade så är det skandal, men när en svensk är dopad så ska det alltid finnas en bakomliggande orsak. Trist att landslagsläkaren ska behöva bli irriterad, då förstår man nästan att personen i fråga är skyldig.

Jag har nu hört radiointervjun med Per Andersson ett par gånger, och om någon händelsevis undrar vad det innebär att leva i förnekelse så är det bara att lyssna på inslaget. Landslagsläkaren är upprörd över att HANS fina grabbar ens blir misstänkta för något sånt här hemskt, och man får ABSOLUT INTE dra så stora växlar bara på blodvärden, och herregud, ett skyhögt blodvärde kan ju bero på t.ex. MAGSJUKA ...

Undrar om han har varit lika kritisk till beskyllningarna mot ryska idrottare och lika pigg på att hitta alternativa förklaringar där? Eller i fråga om de övriga hundratalet skidåkare från en mängd olika nationer som nu misstänks ha bloddopat sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in