Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Det var lärare som träffade barnen tre resp fyra dagar i veckan. Det saknas knappast hembesök.
Visst. Det var dock inte det jag syftade på.
Syftet med mitt förslag var att reducera stressen hos föräldrar till barn med speciella behov, genom att utöka valmöjligheterna, så att den individuella anpassningen underlättas - samtidigt som samhället inte bör släppa kontrollen totalt.
Genom hembesök kan man i alla fall se till att det förhoppningsvis upptäcks om barn lever i total misär (tänk fallet Turpin). Genom regelbundna prov i skollokaler kan man lättare upptäcka om barn håller på att hjärntvättas och/eller vanvårdas på annat sätt.
Allt går självklart inte att upptäcka i förhand, och allt går inte att förebygga heller. Varken i ett system med eller utan hemundervisning. Jag tror dock att hela samhället och speciellt familjer med speciella behov mår bättre om samhällets system i grunden bygger på tillit till medborgarnas individuella livsval, istället för kontroll och förmynderi. Tyvärr lutar Sverige mer åt det sistnämnda hållet, enligt min åsikt.
Kanske kanske kanske hade det räckt med reducerade stressmoment i familjens liv för att förhindra morden i Bjärred. Eller så var föräldrarna skickliga psykopater, och då hade nog samma skett, även om flickorna hade gått i skolan som alla andra. Folk hade ändå inte fattat vad som höll på att hända. Det är alltså min magkänsla.