2018-02-04, 16:37
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Det kanske inte var någon tillfällighet att Markus inte skrev under dopingupproret
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/hellner-da-hade-jag-nog-skrivit-pa-det/

Det kanske bara var en tillfällighet att han vann mycket ett tag och numera är bara en utfyllnad i laget.

https://www.youtube.com/watch?v=cgIE9GzfD9Y
Citera
2018-02-04, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Ok, tack. Brink avslutade väl sin karriär i landslaget vid mitten av 2000-talet så han går nog bort.

Allt pekar mot Marcus Hellner. Om någon har något alternativ så droppa inte bara namn utan kom åtminstone med något indicium.
Citera
2018-02-04, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av opcanagil
Den enda hint vi får om att det skulle röra sig om åkare som ska delta i OS 2018 är det dopingexperten säger i svts klipp. Något i stil med: " efter att ha analyerat era uppgifter och vad jag förstår är åkare som kommer delta i OS i pyongchang"

Dom lät honom väl analysera de svenska åkarerns värden och då måste man ju dra slutsatsen att det är en person som kommer åka OS som hade dessa extrema värden mellan 2001 och 2010.

Den slutsatsen tycker jag knappast man kan dra. Jag tolkar det som att James Stray-Gundersen uttalar sig allmänt om alla de blodpass han fått titta på. Han har säkert få se en mängd och SVT har valt att klippa ut och fokusera på de svenska medan de SVT samproducerat med antagligen fokuserar på några andra. Förmodligen inte en SVT som intervjuat han utan någon annan av de samproducerade och sedan har SVT som sagt klippt ut det som är mest relevant för dem.
Citera
2018-02-04, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av opcanagil
Den enda hint vi får om att det skulle röra sig om åkare som ska delta i OS 2018 är det dopingexperten säger i svts klipp. Något i stil med: " efter att ha analyerat era uppgifter och vad jag förstår är åkare som kommer delta i OS i pyongchang"

Dom lät honom väl analysera de svenska åkarerns värden och då måste man ju dra slutsatsen att det är en person som kommer åka OS som hade dessa extrema värden mellan 2001 och 2010.

OK, det ger Marcus H, Daniel R, och beroende på när det är inspelat, Emil J som möjliga (spelades det in för några veckor eller månader sedan skulle han kunnat säga så om Emil J). Att Jörgen B ska delta i detta OS är det dock ingen som någonsin trott, så han är extremt osannolik,
Citera
2018-02-04, 16:51
Medlem
styrlunds avatar
Finns inget som direkt pekar ut Hellner.
Jag gissar att det är en som slutade i landslaget runt 2010. Men ännu är aktiv, kanske långloppssvängen.
Citera
2018-02-04, 16:51
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag tror det handlar om en svensk Sprintstjärna. Frågan är bara vilken?
Jönsson fick lite oväntat inte vara med i OS-truppen.
Citera
2018-02-04, 16:53
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Den absoluta världseliten på skidor. 2000 elitskidåkare. På 10 år.
Det motsvarar 100 olika åkare per år per kön.
Tror inte det åkte så många i världscupen totalt de åren.
Det är en vid definition av världselit.
Citera
2018-02-04, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
OK, det ger Marcus H, Daniel R, och beroende på när det är inspelat, Emil J som möjliga (spelades det in för några veckor eller månader sedan skulle han kunnat säga så om Emil J). Att Jörgen B ska delta i detta OS är det dock ingen som någonsin trott, så han är extremt osannolik,

Marcus Hellner gjorde succé i OS 2010. Formtoppade sig bättre än konkurrenterna.
https://data.fis-ski.com/dynamic/athlete-biography.html?sector=CC&competitorid=90626&type=r esult&category=WC&season=ALL&sort=&discipline=ALL& position=&place=&Submit=Search&bt=next&limit=50&bt =next&rec_start=150

Daniel Richardsson floppade rejält i OS 2010. Formtoppade sig sämre än konkurrenterna.
https://data.fis-ski.com/dynamic/athlete-biography.html?sector=CC&listid=&competitorid=7044 6&type=result&bt=next&limit=50&bt=next&rec_start=2 50

Emil Jönsson floppade i OS 2010. Formtoppade sig sämre än konkurrenterna.
https://data.fis-ski.com/dynamic/athlete-biography.html?sector=CC&competitorid=98289&type=r esult&bt=next&limit=50&bt=prev&rec_start=200
Senast redigerad av Mafia 2018-02-04 kl. 17:01.
Citera
2018-02-04, 17:05
Medlem
tlcswes avatar
Jag tror inte heller vi kommer få reda på vem det är i nästa UGavsnitt. De kommer aldrig hänga ut en svensk från världseliten. Eller tror ni att svt har bollarna att faktiskt göra det, när 3av4 experter säger att det är 'sannolikt'?

Jag vill minnas att UG haft uppe detta tidigare, när Per Elofsson var en del av reportaget och menade på att alla som inte vågade visa sina blodvärden offentligt hade något att dölja. Vilket jag kan hålla med om
Citera
2018-02-04, 17:13
Medlem
Returpappers avatar
Vid tidigare skriverier har man fått veta vilka nivåer av HB hemoglobin/ liter det handlar om. Nu mörkas det, alternativ tycker murvlarna att det är över vår kompetensnivå att begripa.
Normalt anses 134- 170 för män men skidåkare har väl haft upp mot 185 har jag för mig och jag gissar att skideliten alla ligger över 170 utan att det är fusk.
Röda blodkropparna är betydelsefullt och normalt borde de vara 4,2- 5,7 x 10(12) per liter. Vid intag av hormonet EPO ökar blodkropparnas antal och med extra järnintag åker HB uppåt.

Som Torgny Mogren påpekar, om man inte druckit tillräckligt så ökar koncentrationen av HB i förhållande till vätskevolymen och därmed värdet. Epo kan ju spåras och de kan även se om man har "gamla" blodkroppar, erytrocyter som sparats och tillförts blod före tävlingar. Man kan inte hålla på med det utan stor risk för upptäckt. Fuskas det måste det ha kommit fram ett nytt sätt att göra det på.
Citera
2018-02-04, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Vid tidigare skriverier har man fått veta vilka nivåer av HB hemoglobin/ liter det handlar om. Nu mörkas det, alternativ tycker murvlarna att det är över vår kompetensnivå att begripa.
Normalt anses 134- 170 för män men skidåkare har väl haft upp mot 185 har jag för mig och jag gissar att skideliten alla ligger över 170 utan att det är fusk.
Röda blodkropparna är betydelsefullt och normalt borde de vara 4,2- 5,7 x 10(12) per liter. Vid intag av hormonet EPO ökar blodkropparnas antal och med extra järnintag åker HB uppåt.

Som Torgny Mogren påpekar, om man inte druckit tillräckligt så ökar koncentrationen av HB i förhållande till vätskevolymen och därmed värdet. Epo kan ju spåras och de kan även se om man har "gamla" blodkroppar, erytrocyter som sparats och tillförts blod före tävlingar. Man kan inte hålla på med det utan stor risk för upptäckt. Fuskas det måste det ha kommit fram ett nytt sätt att göra det på.

Vad Torgny Mogren säger om blodvärde som exåkare är irrelevant. Han är part i målet och kan själv ha varit dopad. Det finns experter att lyssna på.
Citera
2018-02-04, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Vad Torgny Mogren säger om blodvärde som exåkare är irrelevant. Han är part i målet och kan själv ha varit dopad. Det finns experter att lyssna på.

Jaså du tror inte han har koll.

Kan du nämna några av experterna eller forskningen som strider emot hans uppfattning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in