2018-02-04, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av opcanagil
igen, vem har sagt att han är aktiv inom landslaget?
Är han aktiv åkare inom landslaget så bör det vara hellner ja.

Kan vara aktiv på Flashback de menar också.
Citera
2018-02-04, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boxleitner
Johan Olssons fantastiska seger på 5-milen 2013 i Val Di Fiemme där han i ensam majestät ledde hela loppet var ju en enorm bedrift! Eller?

Ja det var en enorm bedrift. Och off topic i denna tråd.
Citera
2018-02-04, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Primalfear2016
Vadå spy galla över Putin? Jag fattar inte? Om Ryssland har ett stort antal av Wada bevisat dopade åkare, och man kritiserar det, vad fan har Putin-kritik med det o göra. O ska jag som svensk som generellt hatar doping hålla käft om all ev. Kritik mot doping bara för att Sverige har en med misstänkt höga blodvärden??
Jag förstår inte " inte-muhammeds" retorik här.

Du kanske inte hänger med men OS stängde av ryska idrottare att tävla under rysk flagg i vinter OS. Detta efter att en rysk tränare eller vad det var "vittnat" om doping.

Men de har inte tagit fast en enda av atleterna i någon dopningskontroll. Detta är inte rättssäkert det hoppas jag du förstår?

Sen tror jag inte du förstår men alla idrottare i eliten inom någon sport som är mycket fysisk har dopat sig på ett eller annat sätt. Dopar du dig inte är du inte i eliten eftersom doping ger en sån fördel. Sporter som är mer teknik än fysik, där finns det säkert många odopade eftersom doping inte kan väga upp för dålig teknik.
Citera
2018-02-04, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVKKK
Bengt Saltin har jag för mig mer eller mindre dömde ut höghöjdsträning som fejk och utan vetenskapligt stöd. Mathias Fredriksson nämnde idag och har nämnt det många gånger förut att han aldrig fick högre blodvärde av höghöjdsträning efter att ha provat det.

Det här låter väldigt märkligt. Det är ju inte precis svårt att mäta om höghöjd har effekt? Inte precis en komplicerad vetenskaplig fråga? Åker de alltså på höghöjd läger osv bara för att de tror på det utan vetenskapligt stöd. Låter helt sjukt.

Torgny Mogren menar att höga blodvärden kan bero på flygresor och uttorkning (?!)

https://www.expressen.se/sport/os-2018/ferrys-utspel-da-ska-svt-sluta-visa-skidor/

Så om man flyger till mästerskap och därmed hamnar i en resa/situation där kroppens mönster och rutin ändras så kan blodvärdena åka upp ( om man är känslig?).

Skulle vilja plöja lite forskningsartiklar om detta. Känns oklart om man ens kan misstänka någon doping.

Hur är det med tillgängligheten och enkelheten för den enskilde att bloddopa sig När finnarna åkte dit hade de ju som lag med läkarassistans dopat sig. Det är ju knappast troligt i Sverige efter den skandalen.

Så hur hade en svensk enskild åkare gått till väga för att bloddopa sig ”i smyg” utan läkarassistans? Någon som kan beskriva processen från införskaffande av material/medicin till det praktiska utförandet av dopingen?
Citera
2018-02-04, 16:19
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Dock skall han enligt UG vara aktiv ännu idag.

Kan det vara Jörgen Brink? Han kör väl långlopp fortfarande?
Citera
2018-02-04, 16:20
Medlem
eternussermos avatar
Det kanske inte var någon tillfällighet att Markus inte skrev under dopingupproret
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/hellner-da-hade-jag-nog-skrivit-pa-det/
Citera
2018-02-04, 16:22
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
igen, vem har sagt att han är aktiv inom landslaget?
Är han aktiv åkare inom landslaget så bör det vara hellner ja.

Jörgen Brink? Han kör väl långlopp fortfarande?
Citera
2018-02-04, 16:23
Medlem
Wajis avatar
Jag tror det handlar om en svensk Sprintstjärna. Frågan är bara vilken?
Citera
2018-02-04, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Det här låter väldigt märkligt. Det är ju inte precis svårt att mäta om höghöjd har effekt? Inte precis en komplicerad vetenskaplig fråga? Åker de alltså på höghöjd läger osv bara för att de tror på det utan vetenskapligt stöd. Låter helt sjukt.

Torgny Mogren menar att höga blodvärden kan bero på flygresor och uttorkning (?!)

https://www.expressen.se/sport/os-2018/ferrys-utspel-da-ska-svt-sluta-visa-skidor/

Så om man flyger till mästerskap och därmed hamnar i en resa/situation där kroppens mönster och rutin ändras så kan blodvärdena åka upp ( om man är känslig?).

Skulle vilja plöja lite forskningsartiklar om detta. Känns oklart om man ens kan misstänka någon doping.

Hur är det med tillgängligheten och enkelheten för den enskilde att bloddopa sig När finnarna åkte dit hade de ju som lag med läkarassistans dopat sig. Det är ju knappast troligt i Sverige efter den skandalen.

Så hur hade en svensk enskild åkare gått till väga för att bloddopa sig ”i smyg” utan läkarassistans? Någon som kan beskriva processen från införskaffande av material/medicin till det praktiska utförandet av dopingen?

Visserligen ifrån 2006 men forskning på området har bedrivits sedan slutet av 60-talet.

Citat:
Många tränare och aktiva har en grundsyn att höghöjdsträning måste fungera och för att uppfylla den hypotesen så söker man därför olika lösningar för att få ett positivt svar för att den aktiva ska vara en av dom som har effekt.
Med utgångspunkt från aktuell litteratur och egen erfarenhet så är vår uppfattning att det idag fortfarande saknas vetenskapliga bevis för att entydigt kunna fastställa att höghöjdsträning har en additiv effekt jämfört med att genomföra träning vid havsnivå.

https://centrumforidrottsforskning.se/wp-content/uploads/2014/04/Effekt-av-hoghojdstraning.pdf
Citera
2018-02-04, 16:28
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Det kanske inte var någon tillfällighet att Markus inte skrev under dopingupproret
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/hellner-da-hade-jag-nog-skrivit-pa-det/

Läser man artikeln tycker jag han låter lite väl diplomatisk och känslosval, det kommer nog ut ett namn snart.
Citera
2018-02-04, 16:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Jörgen Brink? Han kör väl långlopp fortfarande?

Den enda hint vi får om att det skulle röra sig om åkare som ska delta i OS 2018 är det dopingexperten säger i svts klipp. Något i stil med: " efter att ha analyerat era uppgifter och vad jag förstår är åkare som kommer delta i OS i pyongchang"

Dom lät honom väl analysera de svenska åkarerns värden och då måste man ju dra slutsatsen att det är en person som kommer åka OS som hade dessa extrema värden mellan 2001 och 2010.
Citera
2018-02-04, 16:33
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Den enda hint vi får om att det skulle röra sig om åkare som ska delta i OS 2018 är det dopingexperten säger i svts klipp. Något i stil med: " efter att ha analyerat era uppgifter och vad jag förstår är åkare som kommer delta i OS i pyongchang"

Dom lät honom väl analysera de svenska åkarerns värden och då måste man ju dra slutsatsen att det är en person som kommer åka OS som hade dessa extrema värden mellan 2001 och 2010.

Ok, tack. Brink avslutade väl sin karriär i landslaget vid mitten av 2000-talet så han går nog bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in