https://www.dn.se/nyheter/politik/rossana-dinamarca-lamnar-politiken/
Citat:
Rossana Dinamarca ställer inte upp för Vänsterpartiet i kommande riksdagsvalet.
”Nu har jag definitivt bestämt mig. Jag vill göra andra saker nu”, skriver hon på Facebook.
Nu står det klart att Rossana Dinamarca inte ställer upp för V i kommande riskdagsvalet och lämnar politiken helt.
Hela Facebook-inlägget:
Citat:
Rossana Dinamarca
55 minutes ago
Jag har gått och dragit på ett beslut ganska länge nu, bestämt mig, övertalats och ändrat mig, bestämt mig igen och så vidare.
Det är nu mindre än en vecka kvar till Vänsterpartiets kongress och en månad kvar till när våra riksdagslistor ska fastställas.
Nu har jag definitivt bestämt mig. Jag vill göra andra saker nu.
Jag älskar politiken, och har gjort det ända sen jag blev aktiv som nioåring. Jag är också oerhört stolt över det jag har åstadkommit och det förtroendet jag burit från människor långt utanför partiet. Därför har det varit ett svårt och tufft beslut som mognat över tid.
Exakt vad jag vill och kommer göra vet jag inte idag, men jag hoppas att jag fortfarande ska kunna göra skillnad.
Jag kommer dock - om någon tvekade - alltid fortsätta kämpa för en rättvis och feministisk värld.
Några minnesvärda stunder med Dinamarca:
Dinamarca pendlar för hundratusentals kronor
Citat:
Rossana Dinamarca från Trollhättan, kandidat till partiledarposten i Vänsterpartiet, är en av de riksdagsledamöter som är dyrast och minst klimatsmart.
– Jag har små barn och jag har valt att börja flyga. Jag är hemma i bästa fall tre dagar i veckan. Och då vill jag ha så mycket tid som möjligt med dem, säger Rossana Dinamarca till P4 Väst.
Sedan valet i fjol har hon åkt taxi för nära 43 000 kronor. Det kan jämföras med Jonas Sjöstedt, som också är nominerad till partiledarposten och har "bara" har åkt taxi för 6 810 kronor.
Dessutom har Dinamarca åkt flyg mellan Trollhättan och Stockholm för 178 222 kronor, det skriver Dagens Nyheter idag.
Kärringen drog igång #InteMinTalman:
Dinamarca till Söder: ”Du är inte min talman”
Gången när Dinamarca trotsade klädkoden i riksdagen och bar en tshirt som löd "SD=rasister!":
Tröjprotest mot SD i riksdagen: Rasister
Rosanna Dinamarca (V) Anklagar Alla Män För Våldtäkterna På Bråvalla
Tankar om vänsteräcklet Dinamarcas avgång?