2018-02-04, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Det är de enda spår som finns av Moa och Agnes.
Absolut ett rop på hjälp!
Citera
2018-02-04, 15:02
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Barnen hade ingen diagnos. Man skulle påbörja en ordentlig utredning nu.

Så fram till morden visste man alltså inte vad flickorna hade utan det fanns symtom av så allvarlig art att de fick hemundervisning men det fanns ingen diagnos?

Hur säker är du på den här informationen? Bedömer du den som trovärdig? (Jag frågar för att jag tycker det är intressant, inte för att "tjafsa" ).

För om man först nu skall utreda barnen kan ju föräldrarna omöjligen ha vetat hur barnens framtid skulle te sig och barmhärtighetsmotivet blir ännu mer obegripligt.

Min första reaktion i det här fallet var att hemundervisningen var skum och att barnen inte alls var sjuka, men när mer information framkom så ändrade jag delvis mig och tänkte att det var mer komplext än så. Men sedan kommer det ett sådant här påstående och då dyker ju onekligen tanken upp: var det denna utredning som kändes så hotfull att man gjorde som man gjorde?

Jag har själv alldeles för lite information för att veta vad som hänt här men det är just sådana här potentiella "triggers" som jag undrar kring. Visst, där är en situation med sjuka barn, utmattade vuxna osv men vad ändrades just i samband med morden/självmorden?

Kanske är det att jämföra äpplen med päron men i andra fall av barnamord utförda av en förälder verkar det ju ofta utlösas av något: ett hot om skilsmässa, i fallet i Gårdsten tydligen den förestående vräkningen... Om inte barnen vanvårdats under lång tid (som Bobby eller Yara) så verkar det mer vanligt med en faktor som tillkommer relativt plötsligt än att föräldrarna planerar gärningen under någon längre period.

Nu menar jag inte att det nödvändigtvis måste stämma i det här fallet men det är väldigt svårt för mig att svälja att det "bara" skulle röra sig om sjuka barn - > utmattade, deppiga föräldrar - > två vuxna tappar samtidigt fotfästet så illa att det leder till dubbelmord.
Citera
2018-02-04, 15:03
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du har rätt. Om en bilolycka inträffar så är det trafikskolans fel som inte såg att det fanns en olycksrisk när familjen gav sig av ut i trafiken. Dom har inte gjort sitt jobb.
Va? Är du ett troll? Varför tjafsar du om varenda grej? Det är givetvis bilföraren som ska se till att barnen är bältade eller sitter i bilbarnstolen, enligt lagen. Precis som att skolan ska gå vidare till andra kanaler om de ser en familj i djup kris. Det är reglerna kring hemundervisning. Skolan ska inte själva hålla på att laborera enbart med föräldrarna.
Citera
2018-02-04, 15:13
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Krångla inte till det för Geggamoja nu. Han har nästan löst mysteriet. Han måste få bevisa att barnen har förlorat förståndet på grund av isolering. Stackars barn som bara hade träd att prata med.
Hen om jag får be. Ja, tänk om det var så att barnen var fjättrade till sina föräldrar och isolerade? Fick inte gå till affären själva, inte åka till pianolektionen själv, fick inte vara i skolan? De var ju tillräckligt galna att komma på tanken att mörda barnen, ett mord brukar föregåsav något. Isolering är mig veterligt mildare än mord.
Citera
2018-02-04, 15:15
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Total sekretess inom sjukvården är jätteviktigt och absulut välmotiverat. Det handlar om oskyldiga människor som inte begått något brott. De ska inte kläs av och hängas ut när de söker hjälp. Stenhård integritet ska gälla. Läkare får släppa uppgifter till polisen endast om brottet har mer än två års fängelse i straffskalan. Dessutom handlar det vanligen om människor som fortfarande är i livet och just därför behöver skyddas i framtiden.
Sk "sammanhållen journalföring" där vem som helst - låg som hög - inom vården när som helst kan gå in och läsa allt i journalen - psyksjukdomar, aborter, gynfynd, genomgångna könssjukdomar eller suicidförsök är rena rama vansinnet! Precis lika vansinnigt som att en presumtiv arbetsgivare numera kan kräva att någon först visar sin journal på nätet innan vederbörande kan få jobbet.

Här handlar det dock om brottslingar - mördare som dödat oskyldiga brottsoffer. Att mördaren/na inte är i livet längre borde snarare göra det lättare att släppa information om bakgrund och tillvägagångssätt. Det är inte de medicinska journalerna för OH, HB eller döttrarna som jag tycker polisen ska presentera, de bör förbli deras privatsak även framöver. Det är tillvägagångssättet, när det hände, vem som gjort vad och vad de uppger i sina ev avskedsbrev och videor som kanske kan hjälpa oss att förstå vad som egentligen har hänt.

Betänk att så länge vi inte vet om OH gjorde det, vilar samma misstänkta skuld på HB och vise versa, eller om de nu gjorde det tillsammans. Dessutom kanske det finns fog för utredning om det brustit hos samhällets övriga instanser här - skola, tillsyn av kvacksalverikliniker etc.

Då kanske man skall komma ihåg att rättsvården har den litet naiva inställningen att påståenden om brottslighet skall prövas, och de som anklagas skall kunna försvara sig. Det är i all enkelhet ett gott argument för att en förundersökning inte skall bli offentlig om ett åtal inte väcks.

Det är ju också så att när polisen gör sin FU, så faller en stor mängd av samhällets övriga sekretessregler.
Citera
2018-02-04, 15:18
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Svenska folket? Denna familjetragedi är ingen angelägenhet för det svenska folket. Precis lika lite som tragedin i Gårdsten där mamman dödade sina 3 barn och sej själv. Den händelsen tystades fort så varför skulle just den här händelsen fläkas ut till allmänheten? Mer spännande att de var jurister eller vad? Det är väl tillräckligt illa att de inte såg någon annan utväg, men svenska folket har inte rätt till några detaljer. Ja jag är också berörd av fallet men tycker det är bra att sekretess råder.

Det går faktiskt att berätta en historia utan "fläka ut" detaljer och privata angelägenheter. Måste säga
att jag tolkar intresset för den här unika händelsen som ett tecken på att folk / jag / vi, inte är helt
avtrubbade ännu, utan bryr oss om barns väl och ve.
Citera
2018-02-04, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
https://www.specialnest.se/liv-hem/enklare-tvangsomhanderta-barn-med-npf-i-framtiden

Just det där är superskrämmande för mig som förälder till ett barn med autism. Att hen ska bli omhändertagen pga för hög skolfrånvaro. Det skulle förstöra mitt barn fullständigt, och då skulle hen bli våldsam, och då skulle hen nog sluta nedsövd eller bakom pansarglas (googla Josefin pansarglas).

Hade känts mycket mindre stressigt om hemundervisning fanns med på kartan som legal alternativ. Inte för att jag vill ha hemundervisning för mitt barn, men att ha den möjligheten som fallskärm i nöden hade känts mycket bättre än att gå runt med LVU hotet i bakhuvudet.

Förresten har det ju tjatats om sektmässiga ideologier hit och dit... har ni tänkt på att Sverige (och Tyskland) framstår som rätt så sekteristisk iom att hemundervisning är ett normalt alternativ i resten av världen??

Varför känns hemundervisning så skrämmande, främmande och skadligt för så många här? Det finns hur många hemundervisade barn som helst i världen, o de allra flesta lär ändå inte vara isolerade, än mindre mördade.
Citera
2018-02-04, 15:36
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det går faktiskt att berätta en historia utan "fläka ut" detaljer och privata angelägenheter. Måste säga
att jag tolkar intresset för den här unika händelsen som ett tecken på att folk / jag / vi, inte är helt
avtrubbade ännu, utan bryr oss om barns väl och ve.

Hur skulle denna historia se ut? Det är allmänt känt vad som har hänt. Nu är det detaljer svenska folket vill ha men det hoppas jag aldrig kommer ut.
Citera
2018-02-04, 15:44
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Då kanske man skall komma ihåg att rättsvården har den litet naiva inställningen att påståenden om brottslighet skall prövas, och de som anklagas skall kunna försvara sig. Det är i all enkelhet ett gott argument för att en förundersökning inte skall bli offentlig om ett åtal inte väcks.

Det är ju också så att när polisen gör sin FU, så faller en stor mängd av samhällets övriga sekretessregler.

Ja nu sköt sig ju Vegas-skjutaren och terroristerna som flög in i WTC dog också, liksom ynglingen som suiciderade efter mordet på Lise*tt Hyl*der. Det har ju inte hindrat utredare från att presentera tillvägagångssätt eller vem som var förövare.

Har man utfört ett dubbelmord på två barn och lämnat ett erkännande i brev eller videoformat efter sig är det nog rimligt att utredarna kan slå fast hur det hela kan ha gått till.

Det råder nog inte så stor tvekan hos polisen om vad som skett och vem som varit aktiv eller vilka skäl vederbörande uppgett. Varför skulle sannolikt belagda uppgifter som ungefärligt datum när det skedde eller hur det skedde behöva hållas hemliga - för att någon inte kan försvara sig?
Eller vad som i stora drag framkom i avskedsbrev och video?

Det är fullt rimliga uppgifter att gå ut med utan att någon, numera avliden, skulle fråntas ett eventuellt försvarsbehov. Man försvarar sig för att inte bli dömd till ett straff. Här kommer ingen att dömas eller straffas och således föreligger heller inget behov av ett försvar. Däremot har det skett något exeptionellt med dubbelmord på två barn - det bör allmänheten få korrekt information om.

Det handlar faktiskt om döttrarnas postuma rättigheter att inte suddas ut från att ha existerat och blivit brottsoffer.
Citera
2018-02-04, 15:47
Medlem
Citat:
Hur skulle denna historia se ut? Det är allmänt känt vad som har hänt. Nu är det detaljer svenska folket vill ha men det hoppas jag aldrig kommer ut.
Då kanske du vill vara så snäll och redogöra för oss andra, som ännu undrar, vad det är som är så ”allmänt känt.”
Här har vi mest av allt spekulerat i snart fyra veckor. Du verkar ju sitta på mycket fakta, uppenbarligen.
Senast redigerad av Rakhoger 2018-02-04 kl. 15:58.
Citera
2018-02-04, 16:05
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:
Även jag undrar vad det är som är så känt? Jag har inte följt fallet så noga men jsg kan inte tänka mig att något mer än rena spekulationer från Flashback har kommit ut.
Citera
2018-02-04, 16:51
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Även jag undrar vad det är som är så känt? Jag har inte följt fallet så noga men jsg kan inte tänka mig att något mer än rena spekulationer från Flashback har kommit ut.

Föräldrarna har lämnat ett självmordsbrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in