2018-02-04, 13:09
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det är inte vad man får lära sig på ABC-utbildningen.

Saknas puls ska hjärtstartare efterfrågas och hjärt lungräddning påbörjas.

Konstaterande av dödsfall existerar inte inom första hjälpen.

Nu skrev jag tillkalla hjälp, påbörja ABC och efterfråga hjärtstartare .

Vid medvetslöshet tillkallas med fördel hjärtstartare innan pulskontroll eftersom det tar ett tag för någon att springa in på Åhlens och hämta den.

Du ska nog bestämma dig för vilken hatt du har på dig i ditt scenario. Är du civil, polis, sjukpersonal, läkare, eller offer? Det blir meningslöst att diskutera annars (även om det redan är rätt meningslöst då tråden inte handlar om detta).

I fallet av den här attacken var situationen ett mass-skadeläge (definition här: http://www.lartecken.se/App/Pages/TeachingAids.aspx?NID=7134) och där är hantering och prioritering annorlunda än när farfar Kalle nipprar av i TV-soffan. Personer utan puls antas döda och man lämnar dem så man kan syssla med annat. Folk kollade pulsen på Ebba. Jag lämnar detta dithän nu.
Senast redigerad av AX64 2018-02-04 kl. 13:13.
Citera
2018-02-04, 13:14
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Vilka var det som spred ut ryktet om sprängmedel ?

Vilka var det som pangade i luften ?

Vilka var det som injagade allvarlig fruktan i allmänheten som hade gått fram till lastbilen för att ge första hjälpen ?

Han hade ju också "sprängladdning". Dvs några mindre gasflaskor och jag har för mig att jag läst att några var fram till förardörren och slog med något på dörren samt försökte ta sig in när nån av dem såg att personen i hytten höll på med något och skrek att han har en bomb
Citera
2018-02-04, 13:25
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Du ska nog bestämma dig för vilken hatt du har på dig i ditt scenario. Är du civil, polis, sjukpersonal, läkare, eller offer? Det blir meningslöst att diskutera annars (även om det redan är rätt meningslöst då tråden inte handlar om detta).

I fallet av den här attacken var situationen ett mass-skadeläge (definition här: http://www.lartecken.se/App/Pages/TeachingAids.aspx?NID=7134) och där är hantering och prioritering annorlunda än när farfar Kalle nipprar av i TV-soffan. Personer utan puls antas döda och man lämnar dem så man kan syssla med annat. Folk kollade pulsen på Ebba. Jag lämnar detta dithän nu.

Det spelar i detta fall ingen som helst roll om personen är statsminister, polischef eller allmänhet eftersom ingen ska gå runt och konstatera död på medvetslösa personer.

Vid avsaknad av puls ska hjälp tillkallas, hjärtstartare efterfrågas och hjärt lungräddning påbörjas , detta gäller för alla och även poliser.
Citera
2018-02-04, 13:46
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Det spelar i detta fall ingen som helst roll om personen är statsminister, polischef eller allmänhet eftersom ingen ska gå runt och konstatera död på medvetslösa personer.

Vid avsaknad av puls ska hjälp tillkallas, hjärtstartare efterfrågas och hjärt lungräddning påbörjas , detta gäller för alla och även poliser.

Javisst, bäst hade ju varit om alla resurser hade fokuserat på att gnugga igång Mailys istället för att försöka hjälpa någon av de andra skadade. Det vore ju galet att konstatera att Mailys tillstånd inte (heller) var kompatibelt med liv och direkt täcka över henne.

Att hjälpa skadade gäller alla som kan - förutom t.ex. poliser i tjänst med tydliga högre uppgifter, som att undvika att man får fler offer och skadade på platsen och därmed förvärrar läget än mer.

Sluta trolla nu.
Citera
2018-02-04, 13:58
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Javisst, bäst hade ju varit om alla resurser hade fokuserat på att gnugga igång Mailys istället för att försöka hjälpa någon av de andra skadade. Det vore ju galet att konstatera att Mailys tillstånd inte (heller) var kompatibelt med liv och direkt täcka över henne.

Nej detsamma gäller för alla.

Om man inte vill eller kan ge första hjälpen enligt ABC så gör man inget förutom att tillkalla hjälp.

Man ska inte täcka över en skadad persons andningsväg, det kan leda till åtal för vållande till annans död eller mord.

Citat:
Att hjälpa skadade gäller alla som kan - förutom t.ex. poliser i tjänst med tydliga högre uppgifter, som att undvika att man får fler offer och skadade på platsen och därmed förvärrar läget än mer.

Sluta trolla nu.

En domstol bör pröva den saken för det är tveksamt om polisen ska konstatera levande personer som döda för att underlätta arbetet eller annat.
Citera
2018-02-04, 14:00
Medlem
Arbetarbroders avatar
Säk släppte kontrollen 3 månader innan eventet. Men de är väl standard för Intel och Terrordåd sjukt nog. https://www.rt.com/news/417828-sweden-attacker-three-months/
Citera
2018-02-04, 14:14
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Då hade jag blivit hyllad som en hjälte och fått motorhuven överlastad med blomsterbuketter.
Haha, ja svenskarna va så nöjda med snuten av nån anledning att en polisbil dränktes i blommor.
Udda.

Panga och låta och tömma området på folk är standard. De var väl bra att förortsungarna inte sprang bara. Vad hände med deras film?

Citat:
Ursprungligen postat av Tigrinnan88
Borde vara en liknande ryggsäck Ebba hade

https://manillaskolklader.myshopify.com/collections/skolprodukter/products/manilla-ryggsack
Är det hennes skola? Eller är de bara ett märke? Har inte lyckas reda ut vilken skola hon gick på
Citera
2018-02-04, 14:16
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
De var väl bra att förortsungarna inte sprang bara. Vad hände med deras film?

Finns på Youtube som det mesta annat.
Citera
2018-02-04, 14:35
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Finns på Youtube som det mesta annat.

Det försvinner nog snart efter att du anmält det som stötande material.

Finns det film på skottlossningen ?
Citera
2018-02-04, 14:40
Medlem
Citat:
Javisst för till skillnad mot polisen hade jag gjort vad jag blivit lärd, det vill säga jag hade omedelbart tillkallat hjälp, efterfrågat hjärtstartare samt påbörjat första hjälpen enligt ABC.

Polisen som dödförklarar allmänheten utan att efterfråga hjärtstartare gör fel.

Men för det första så var det en läkare som dödförklarade ebba! De bad en läkare på plats göra det även om de var säkra så måste en läkare dödförklara henne.

Kan också vara väldigt svårt att använda en hjärtstartare på en person som sitter fastklämd under en lastbil med bara en arm som sticker ut!!
De måste oavsett lyfta bilen för att få fram personen o innan de kan lyfta den måste branden släckas o bilen/platsen säkras. När de fick veta att personen var död så gjorde de sig ingen brådska ang att ta fram henne. Hade de sett livstecken hade de nog handlat annorlunda.
Citera
2018-02-04, 14:47
Medlem
Citat:
Det är inte vad man får lära sig på ABC-utbildningen.

Saknas puls ska hjärtstartare efterfrågas och hjärt lungräddning påbörjas.

Nu skrev jag tillkalla hjälp, påbörja ABC och efterfråga hjärtstartare .

Vid medvetslöshet tillkallas med fördel hjärtstartare innan pulskontroll eftersom det tar ett tag för någon att springa in på Åhlens och hämta den.

Som sagt om personen ligger fastnitad i hjulhuset så är det nog inte särskilt lätt att göra HLR på personen oavsett puls eller ej. Man måste liksom komma åt både mun o bröstet för att ge hjärtkompressioner och kunna blåsa in syre i lungorna på vederbörande. Om den skadade sitter fastnitad m bara en arm som sticker ut är det nog väldigt svårt att göra HLR med vare sig hjärtstartare eller kompressioner för hand. Går liksom inte att starta ett hjärta från armen.... 🙄😒
Citera
2018-02-04, 14:48
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Det försvinner nog snart efter att du anmält det som stötande material.

Finns det film på skottlossningen ?

Döda människor som saknar delar av sin kropp eller är i bitar, och som man dessutom tydligt ser ansiktet på, kan man nog uppfatta som stötande.

Klart det finns film på skottlossningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in