2018-02-04, 11:09
Medlem
Borde vara en liknande ryggsäck Ebba hade

https://manillaskolklader.myshopify.com/collections/skolprodukter/products/manilla-ryggsack
Citera
2018-02-04, 11:25
Medlem
Eurypteridas avatar
Vilka var det som spred ut ryktet om sprängmedel ?

Vilka var det som pangade i luften ?

Vilka var det som injagade allvarlig fruktan i allmänheten som hade gått fram till lastbilen för att ge första hjälpen ?
Citera
2018-02-04, 11:29
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Vilka var det som spred ut ryktet om sprängmedel ?

Vilka var det som pangade i luften ?

Vilka var det som injagade allvarlig fruktan i allmänheten som hade gått fram till lastbilen för att ge första hjälpen ?

Polisen. Detta görs så att personer som är mindre begåvade också kan försätta sig i säkerhet, även om de själva inte förstår varför. Man utgår från ett värsta-läge tills man motbevisar det liksom.

Tyvärr hjälpte inte ens det mot de allra minst begåvade, dvs. förortsungdomarna, som stod så nära de bara kunde och garvade och knäppte bilder eller spelade in film. Dessa tycker jag man kunde sätta i arresten för deras egna skull.
Senast redigerad av AX64 2018-02-04 kl. 11:33.
Citera
2018-02-04, 11:40
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Polisen. Detta görs så att personer som är mindre begåvade också kan försätta sig i säkerhet, även om de själva inte förstår varför. Man utgår från ett värsta-läge tills man motbevisar det liksom.

Tyvärr hjälpte inte ens det mot de allra minst begåvade, dvs. förortsungdomarna, som stod så nära de bara kunde och garvade och knäppte bilder eller spelade in film. Dessa tycker jag man kunde sätta i arresten för deras egna skull.

Vad tror du hade hänt om jag hade begått samma handling för att hindra mindre begåvade människor från att undsätta nödsatta terroristbrottsoffer, inge allvarlig fruktan hos allmänheten och uppmana människor till att sluta samla in bevismaterial ?

Åtal för terroristbrott ?
Citera
2018-02-04, 11:50
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Vad tror du hade hänt om jag hade begått samma handling för att hindra mindre begåvade människor från att undsätta nödsatta terroristbrottsoffer, inge allvarlig fruktan hos allmänheten och uppmana människor till att sluta samla in bevismaterial ?

Åtal för terroristbrott ?

Jag gissar att dagispersonalen hade tagit din plastpistol ifrån dig och bett dig kliva ned från bordet så att du kan prova sova lite middag. För du jobbar nog inte som polis med tjänstevapen. Befinner vi oss i verkligheten så hade du nog åkt dit för framkallande av fara för allmänheten, vapenbrott, et cetera.
Citera
2018-02-04, 11:58
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Jag gissar att dagispersonalen hade tagit din plastpistol ifrån dig och bett dig kliva ned från bordet så att du kan prova sova lite middag. För du jobbar nog inte som polis med tjänstevapen. Befinner vi oss i verkligheten så hade du nog åkt dit för framkallande av fara för allmänheten, vapenbrott, et cetera.

Då hade jag blivit hyllad som en hjälte och fått motorhuven överlastad med blomsterbuketter.
Citera
2018-02-04, 12:00
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Då hade jag blivit hyllad som en hjälte och fått motorhuven överlastad med blomsterbuketter.

Motorhuven på din sparkbil kanske då.
Citera
2018-02-04, 12:06
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Motorhuven på din sparkbil kanske då.

Javisst för till skillnad mot polisen hade jag gjort vad jag blivit lärd, det vill säga jag hade omedelbart tillkallat hjälp, efterfrågat hjärtstartare samt påbörjat första hjälpen enligt ABC.

Polisen som dödförklarar allmänheten utan att efterfråga hjärtstartare gör fel.
Senast redigerad av Eurypterida 2018-02-04 kl. 12:09.
Citera
2018-02-04, 12:22
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Javisst för till skillnad mot polisen hade jag gjort vad jag blivit lärd, det vill säga jag hade omedelbart tillkallat hjälp, efterfrågat hjärtstartare samt påbörjat första hjälpen enligt ABC.

Polisen som dödförklarar allmänheten utan att efterfråga hjärtstartare gör fel.

Du blandar ihop äpplen och päron. En polis kan och får inte dödförklara någon. Detta måste göras av läkare (inte ens sjukskötare får dödförklara). De bedömer inte heller en skadas allvarlighet, släcker bränder, eller ger vård om det finns viktigare saker att göra och mer kompetent personal runtomkring. Däremot kan de ta beslutet att inte slösa tid på personer som de uppfattar är bortom behov av hjälp. De kan också ta beslut att mota bort precis all annan personal och allmänheten om de anser att dessa utsätter sig för alltför stora risker.

Hjärtstartare är förresten inga magiska manicker som väcker de döda. Annars hade man med jämna mellanrum gått rundor med dessa på kyrkogårdar och bårhus. Hjärtstartare kan hjälpa om hjärtat stannat av specifika skäl som inte innefattar att bli krossad under en lastbil eller kvävd som exempel.
Citera
2018-02-04, 12:28
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
En polis kan och får inte dödförklara någon.

Trots det gjorde polisen just detta med barnet de trodde var en kvinna.

Citat:
Detta måste göras av läkare (inte ens sjukskötare får dödförklara). De bedömer inte heller en skadas allvarlighet, släcker bränder, eller ger vård om det finns viktigare saker att göra och mer kompetent personal runtomkring. Däremot kan de ta beslutet att inte slösa tid på personer som de uppfattar är bortom behov av hjälp. De kan också ta beslut att mota bort precis all annan personal och allmänheten om de anser att dessa utsätter sig för alltför stora risker.

Hjärtstartare är förresten inga magiska manicker som väcker de döda. Annars hade man med jämna mellanrum gått rundor med dessa på kyrkogårdar och bårhus. Hjärtstartare kan hjälpa om hjärtat stannat av specifika skäl som inte innefattar att bli krossad under en lastbil eller kvävd som exempel.

Du ska inte läxa upp mig om vad en hjärtstartare är och hur den fungerar, utbildning genomförd.
Citera
2018-02-04, 12:37
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Trots det gjorde polisen just detta med barnet de trodde var en kvinna.

Du ska inte läxa upp mig om vad en hjärtstartare är och hur den fungerar, utbildning genomförd.

Nej, en läkare dödförklarade Ebba. Polisen konstaterade att hon var död. Konstatera kan även du göra.

Då ska du nog ta om utbildningen så att du vet när det är vits att använda en sådan då.
Citera
2018-02-04, 12:52
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Nej, en läkare dödförklarade Ebba. Polisen konstaterade att hon var död. Konstatera kan även du göra.

Det är inte vad man får lära sig på ABC-utbildningen.

Saknas puls ska hjärtstartare efterfrågas och hjärt lungräddning påbörjas.

Konstaterande av dödsfall existerar inte inom första hjälpen.

Citat:
Då ska du nog ta om utbildningen så att du vet när det är vits att använda en sådan då.

Nu skrev jag tillkalla hjälp, påbörja ABC och efterfråga hjärtstartare .

Vid medvetslöshet tillkallas med fördel hjärtstartare innan pulskontroll eftersom det tar ett tag för någon att springa in på Åhlens och hämta den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in