2018-02-04, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Skillnaden är att hon pratar även med en bil och ett träd och många olika saker.

Lena F*
1 år ago
JAG KALLAS GALEN OCH PRATAR MED MINA GREJER HEMMA,NU ÄR JAG RÄDD=(

Hanna M
10 månader ago
Andra teknet är att prata med växter. puss älskar dig clara Henry

Emma F*
11 månader ago
Clara, det är lugnt jag pratar med mig själv när jag är med andra och jag pratar med min telefon

locascool
12 månader ago
Jag tycker att jag är galen. Jag pratar med osynliga personer med mig själv lite pinsamt när man är ute och går

T S Erlandsson
1 år ago
jag pratar mes med en spegel clara så det är lungt

tycker det fortfarande ser ut som en vanlig kommentar för en 10/11 åring. Eller skulle alla de här ha "problem" hemma.
Citera
2018-02-04, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Svenska folket? Denna familjetragedi är ingen angelägenhet för det svenska folket. Precis lika lite som tragedin i Gårdsten där mamman dödade sina 3 barn och sej själv. Den händelsen tystades fort så varför skulle just den här händelsen fläkas ut till allmänheten? Mer spännande att de var jurister eller vad? Det är väl tillräckligt illa att de inte såg någon annan utväg, men svenska folket har inte rätt till några detaljer. Ja jag är också berörd av fallet men tycker det är bra att sekretess råder.

Kan hålla med om att sekretess ska råda från myndigheter. Men då kan vi ju lika gärna lägga ner alla nyhetsprogram och blaskor. Människan har i urminnestider varit en nyfiken person som vill veta och lära sig om saker. Det är pga det som vi bor i det samhälle vi gör idag. Folk har alltid pratat om saker som har hänt för att kunna förstå. Det tror jag vi alla vill, att förstå, att få en bild. Vem var människan? Varför kunde detta hända? Av den anledningen finns därför nyhetsflöden och forum, men det kanske är lika bra vi lägger ned alla dom, så får vi sitta i varsin bubbla.
Citera
2018-02-04, 14:14
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
I fallet Gårdsten var det i alla fall någon som ville utreda vad som gjorts och anmälde sig själv enligt Lex Maria. Där var det Socialtjänsten som familjen hade kontakt med.

Här i Bjärred, där det står klart att föräldrarna dräpt hela familjen bara pga barnens (outredda?) sjukdom borde någon anmäla sig också. Skolan men framför allt sjukvården.

Håller delvis med dej. Att en utredning görs för att se om det fanns något mer/annat man hade kunde göra för att hjälpa familjen tar jag för givet.
Men i övrigt behöver vi inte veta något.
Citera
2018-02-04, 14:14
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Håller med, denna utredarnas tystnad är provocerande!
Nu har ju media en överenskommelse att försöka tysta ner självmord i allmänhet för att man statistiskt sett tror att det kan trigga andra att ta steget.

Men det här är ju mord. Media skriver ju om Mandalay-skjutningen i Vegas som också resulterarade i förövarens självmord - inga skrupler där inte. För att inte nämna alla andra självmordsdåd.

Så varför så tyst om dessa barnamord på två flickor? Vi, den stora allmänheten har nog faktiskt ett behov och kanske en rimlig rätt att kräva att polisens utredningsarbete framstår som korrekt och grundligt. Att tysta ner allt är fel.

Förr i tiden ex mordet på en kvinna i Södertälje där maken var misstänkt, taximordet, Möller-morden, mordet på Helen etc innebar betydligt större information från utredarna vilket också gjorde att dessa fick mer hjälp från allmänheten. I vissa fall kan förundersökningssekretess vara väl motiverad - men numera missbrukas den! Det är som de "insatta" vill förbli en liten exklusiv grupp som "vet" medan pöbeln inte får information. De insatta känner sig då lite förmer och exklusiva kanske.

Redan uttalandet från polisens taleskvinna tidigt att man då inte ville gå ut med döttrarnas ålder...?? När anhöriga var informerade och barnen identifierade! - är oerhört märkligt och helt omotiverat.

Polisen tjänar allmänheten!
Det är jätteviktigt - efter en mängd suspekta polismissar, Kevinfallet etc - att det klart och tydligt framgår att polisen och utredarna sköter sitt jobb korrekt. Inte tar felaktig hänsyn eller mörkar saker.
Vi behöver veta, behöver försöka förstå, lära oss vilka saker som kan trigga ett så här tragiskt fall. Vi och våra barn förtjänar att slippa läsa om den mer horribla spekulationen efter den andra i brist på fakta, för hur hårt samhället än verkar ha blivit idag, har vi alla blivit väldigt chockade och skakade av de här barnens öde.
Släpp delar av utredningssekretessen och presentera en rimlig mängd fakta som vi kan ta till oss och försöka se signaler om något liknande är på väg att hända någon annan i framtiden
Det borde vara i polisen intresse att ha ett gott sammarbete istället för att distansera sig från övriga samhället. Det är polisen och utredarna som här sätter sig på "höga hästar" och tycker att vi alla andra inte är värda mer info. Det borde vara deras förb*nnade skyldighet att släppa rimlig info till oss som betalar deras lön. De här flickorna är också värda att inte suddas ut och ignoreras.

Fick för mig (utan särskild anledning) att du hade kopplingar till vårdsektorn.

Vad säger du om vårdsekretess i så fall ?
Citera
2018-02-04, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Lena F*
1 år ago

Hanna M
10 månader ago

Emma F*
11 månader ago
Clara, det är lugnt jag pratar med mig själv när jag är med andra och jag pratar med min telefon

locascool
12 månader ago
Jag tycker att jag är galen. Jag pratar med osynliga personer med mig själv lite pinsamt när man är ute och går

T S Erlandsson
1 år ago

tycker det fortfarande ser ut som en vanlig kommentar för en 10/11 åring. Eller skulle alla de här ha "problem" hemma.

Håller med, helt vanlig, och dessutom gullig kommentar. Allas inlägg är mer eller mindre lika gulliga och småroliga.
Citera
2018-02-04, 14:23
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Lena F*
1 år ago

Hanna M
10 månader ago

Emma F*
11 månader ago

locascool
12 månader ago

T S Erlandsson
1 år ago

Det är de enda spår som finns av Moa och Agnes.
Citera
2018-02-04, 14:36
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Ja. När någonting tystas ner på det här viset blir det så. Ganska så otrolligt att ingen, absolut ingen, läcker några detaljer. Finns det inget mer? Vidare tycker jag att populärmedia sockrar historien. Djup tragik som kanske kunde ha undvikits om myndigheter gripit in. Föräldrarna var så uppskattade och kunniga. De måste ha känt djup förtvivlan. Ja. Men de mördade sina unga barn. För kronisk trötthet. Det finns värre sjukdomar än så där föräldrarna gör allt för att ge sina barn bra liv och kämpar för dem in i det sista.

Allting är mycket märkligt och att föräldrarna målas upp nästan som helgon. Jag förstår inte vad som ligger bakom det.

Kommer FUP vara sekretessbelagd?

Något åtal kommer inte att väckas och därmed ingen FUP tillgänglig.
Citera
2018-02-04, 14:39
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Tack för infon. Ja, jag har bara en känsla av att det inte kommer att begäras ytterligare utredning i och med att förövaren/förövarna är döda. Kanske lagen inte ens tillåter att gräva vidare om vad som hänt tidigare? Kanske inte ens släkten önskar att det grävs vidare? Kan de säga nej? Eller kan släkten kräva ytterligare utredning om vad som hänt tidigare?

Vi kan hoppas att polisen vill ha svar i detta unika fall och att de att analyserar barnens hår.
Citera
2018-02-04, 14:42
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Nu är morden i Bjärred inget dussinfall, utan unikt. Detta mysterium ska fram i ljuset, gärna under lupp.
Citera
2018-02-04, 14:43
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Total sekretess inom sjukvården är jätteviktigt och absulut välmotiverat. Det handlar om oskyldiga människor som inte begått något brott. De ska inte kläs av och hängas ut när de söker hjälp. Stenhård integritet ska gälla. Läkare får släppa uppgifter till polisen endast om brottet har mer än två års fängelse i straffskalan. Dessutom handlar det vanligen om människor som fortfarande är i livet och just därför behöver skyddas i framtiden.
Sk "sammanhållen journalföring" där vem som helst - låg som hög - inom vården när som helst kan gå in och läsa allt i journalen - psyksjukdomar, aborter, gynfynd, genomgångna könssjukdomar eller suicidförsök är rena rama vansinnet! Precis lika vansinnigt som att en presumtiv arbetsgivare numera kan kräva att någon först visar sin journal på nätet innan vederbörande kan få jobbet.

Här handlar det dock om brottslingar - mördare som dödat oskyldiga brottsoffer. Att mördaren/na inte är i livet längre borde snarare göra det lättare att släppa information om bakgrund och tillvägagångssätt. Det är inte de medicinska journalerna för OH, HB eller döttrarna som jag tycker polisen ska presentera, de bör förbli deras privatsak även framöver. Det är tillvägagångssättet, när det hände, vem som gjort vad och vad de uppger i sina ev avskedsbrev och videor som kanske kan hjälpa oss att förstå vad som egentligen har hänt.

Betänk att så länge vi inte vet om OH gjorde det, vilar samma misstänkta skuld på HB och vise versa, eller om de nu gjorde det tillsammans. Dessutom kanske det finns fog för utredning om det brustit hos samhällets övriga instanser här - skola, tillsyn av kvacksalverikliniker etc.
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-04 kl. 14:46.
Citera
2018-02-04, 14:53
Medlem
Citat:
Och? Om en bilolycka inträffar och samtliga barn dör, och de varken var bältade eller satt i bilbarnstol, kan man säga att chansen för överlevnad vore större om barnen suttit skyddade. Den jag svarade tyckte inte att skolan inte borde ha gjort något mer angående familjen.

Du har rätt. Om en bilolycka inträffar så är det trafikskolans fel som inte såg att det fanns en olycksrisk när familjen gav sig av ut i trafiken. Dom har inte gjort sitt jobb.
Citera
2018-02-04, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Svenska folket? Denna familjetragedi är ingen angelägenhet för det svenska folket. Precis lika lite som tragedin i Gårdsten där mamman dödade sina 3 barn och sej själv. Den händelsen tystades fort så varför skulle just den här händelsen fläkas ut till allmänheten? Mer spännande att de var jurister eller vad? Det är väl tillräckligt illa att de inte såg någon annan utväg, men svenska folket har inte rätt till några detaljer. Ja jag är också berörd av fallet men tycker det är bra att sekretess råder.

Jag delar helt din uppfattning. Att folk här är nyfikna på detaljer är absolut ingen anledning. Skola och vård har tystnadsplikt enl lag. Den personliga integriteten skall skyddas och det gäller även avlidna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in