2018-02-04, 12:22
Medlem
MaBarkers avatar
Om vi nu fortsätter spekulera så räcker det ju med att en i familjen bar på en sjukdom och i min teori var det pappan som ovanligt nog har haft Münchhausens syndrom i kombination med kontroll behov. Du kan ju genom ganska höga doser antidepressiv medicin få ett barn att vara tämligen trött och apatisk för jämnan. Om vi nu spekulerar i att ett av barnen börjar agera upproriskt och inte vill ta sina mediciner och även hotar att berätta vad som sker innanför hemmets väggar. Vad händer då.........
Citera
2018-02-04, 12:35
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Det kommer bergsäkert att spekuleras i alla oändlighet enda tills ny fakta kommer eller jorden plötsligt går under. För ärligt talat, det finns ju många frågor kvar.
Ja. När någonting tystas ner på det här viset blir det så. Ganska så otrolligt att ingen, absolut ingen, läcker några detaljer. Finns det inget mer? Vidare tycker jag att populärmedia sockrar historien. Djup tragik som kanske kunde ha undvikits om myndigheter gripit in. Föräldrarna var så uppskattade och kunniga. De måste ha känt djup förtvivlan. Ja. Men de mördade sina unga barn. För kronisk trötthet. Det finns värre sjukdomar än så där föräldrarna gör allt för att ge sina barn bra liv och kämpar för dem in i det sista.

Allting är mycket märkligt och att föräldrarna målas upp nästan som helgon. Jag förstår inte vad som ligger bakom det.

Kommer FUP vara sekretessbelagd?
Citera
2018-02-04, 12:43
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Ja det var hen. Sa även något om att de inte fick rasta hunden på gångbanan. Problemet är att det finns ingen sån utanför deras hus. Det är en väg. Och det borde denna person veta om hen bott granne med dem.
Näe, O sa att de inte fick rasta hunden utanför deras hus
Citera
2018-02-04, 12:43
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darten79
Men alltså... hur länge ska ni holla på att spekulera? Kom igen med fakta, annars så lägg ner!
Som sagt. En nedtystad, sockrad historia. Föräldrar som målas upp som offer "med en djup förtvivlan". Jag upprepar från tidigare i tråden. Precis som GW tycker jag att det är märkligt med locket på. Det provocerar mig. Vad gör dessa människor, som dödade sina egna barn, höjda över alla andra förövare i Sverige?

Jag vill ha en bättre förklaring till varför de är mer värda än andra och förtjänar att skyddas från granskning än att de var uppskattade på jobbet och har sökt vård utomlands men nekats.
Citera
2018-02-04, 12:50
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är lätt att veta vad som skulle ha gjorts med facit på hand. Världen består av två sorter, såna som gör saker och såna som talar om hur man skulle ha gjort i stället.
Och? Om en bilolycka inträffar och samtliga barn dör, och de varken var bältade eller satt i bilbarnstol, kan man säga att chansen för överlevnad vore större om barnen suttit skyddade. Den jag svarade tyckte inte att skolan inte borde ha gjort något mer angående familjen.
Citera
2018-02-04, 12:53
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Förklara för mig på vilket sätt jag drar släkt och vänner i smutsen ??? Kanske är det du som placerat det hav av blommor, ljus, avskedsbrev Hjärtan, Nallar m.m utanför huset ?? Tänk ett varv till innan du postar något så ofantligt dumt 😎
Tänk själv innan du postar, och framför allt LÄS!
Jag skrev inte att du drar släkt och vänner i smutsen, jag skrev att det är du som drar upp släkt och vänner och sedan beskyller andra för att göra det.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2018-02-04 kl. 12:57.
Citera
2018-02-04, 13:07
Medlem
Jag förstår absolut inte varför det är så tyst om detta. Inte ens media skriver ett knyst om detta, varför? Om nu familjemedlemmar sitter och läser här på FB och gråter över alla spekulationer och teorier, som någon påstod. Varför öppnar dom inte upp sig och ger alla en bild av vad som hänt och pågått, varför??
Ingen vet nånting om någon av familjemedlemmarna och det är väldigt märkligt. Var familjen för "fin" för att någon öht ska våga säga något? Umgicks dom i dom "rätta" kretsarna, för att något ska komma fram? Hade det varit en "vanlig" familj som bott i en Stockholmsförort och jobbat i fabrik hade det verkligen rotats och lagts fram hela deras liv i media och forum! Så återigen varför? Är det någonting så stort som absolut inte får blottas för svenska folket? Allt är så märkligt, man blir smått rädd för vad det egentligen handlar om eftersom alla sitter tyst och allt tystas.
Citera
2018-02-04, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Nej men jag har annan källa.

OK.
Då skall jag inte besvära dej med info.
Ha en trevlig helg.
Citera
2018-02-04, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarabouCandy
Jag förstår absolut inte varför det är så tyst om detta. Inte ens media skriver ett knyst om detta, varför? Om nu familjemedlemmar sitter och läser här på FB och gråter över alla spekulationer och teorier, som någon påstod. Varför öppnar dom inte upp sig och ger alla en bild av vad som hänt och pågått, varför??
Ingen vet nånting om någon av familjemedlemmarna och det är väldigt märkligt. Var familjen för "fin" för att någon öht ska våga säga något? Umgicks dom i dom "rätta" kretsarna, för att något ska komma fram? Hade det varit en "vanlig" familj som bott i en Stockholmsförort och jobbat i fabrik hade det verkligen rotats och lagts fram hela deras liv i media och forum! Så återigen varför? Är det någonting så stort som absolut inte får blottas för svenska folket? Allt är så märkligt, man blir smått rädd för vad det egentligen handlar om eftersom alla sitter tyst och allt tystas.
Håller med dig. Obehagligt men dessvärre sant. Bakom denna tystnad ligger pengar, nätverk och kontakter.
Citera
2018-02-04, 13:27
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Svenska folket? Denna familjetragedi är ingen angelägenhet för det svenska folket. Precis lika lite som tragedin i Gårdsten där mamman dödade sina 3 barn och sej själv. Den händelsen tystades fort så varför skulle just den här händelsen fläkas ut till allmänheten? Mer spännande att de var jurister eller vad? Det är väl tillräckligt illa att de inte såg någon annan utväg, men svenska folket har inte rätt till några detaljer. Ja jag är också berörd av fallet men tycker det är bra att sekretess råder.
Citera
2018-02-04, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Svenska folket? Denna familjetragedi är ingen angelägenhet för det svenska folket. Precis lika lite som tragedin i Gårdsten där mamman dödade sina 3 barn och sej själv. Den händelsen tystades fort så varför skulle just den här händelsen fläkas ut till allmänheten? Mer spännande att de var jurister eller vad? Det är väl tillräckligt illa att de inte såg någon annan utväg, men svenska folket har inte rätt till några detaljer. Ja jag är också berörd av fallet men tycker det är bra att sekretess råder.

I fallet Gårdsten var det i alla fall någon som ville utreda vad som gjorts och anmälde sig själv enligt Lex Maria. Där var det Socialtjänsten som familjen hade kontakt med.

Här i Bjärred, där det står klart att föräldrarna dräpt hela familjen bara pga barnens (outredda?) sjukdom borde någon anmäla sig också. Skolan men framför allt sjukvården.
Citera
2018-02-04, 13:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Som sagt. En nedtystad, sockrad historia. Föräldrar som målas upp som offer "med en djup förtvivlan". Jag upprepar från tidigare i tråden. Precis som GW tycker jag att det är märkligt med locket på. Det provocerar mig. Vad gör dessa människor, som dödade sina egna barn, höjda över alla andra förövare i Sverige?

Citat:
Jag förstår absolut inte varför det är så tyst om detta. Inte ens media skriver ett knyst om detta, varför?
Är det någonting så stort som absolut inte får blottas för svenska folket? Allt är så märkligt, man blir smått rädd för vad det egentligen handlar om eftersom alla sitter tyst och allt tystas.

Håller med, denna utredarnas tystnad är provocerande!
Nu har ju media en överenskommelse att försöka tysta ner självmord i allmänhet för att man statistiskt sett tror att det kan trigga andra att ta steget.

Men det här är ju mord. Media skriver ju om Mandalay-skjutningen i Vegas som också resulterarade i förövarens självmord - inga skrupler där inte. För att inte nämna alla andra självmordsdåd.

Så varför så tyst om dessa barnamord på två flickor? Vi, den stora allmänheten har nog faktiskt ett behov och kanske en rimlig rätt att kräva att polisens utredningsarbete framstår som korrekt och grundligt. Att tysta ner allt är fel.

Förr i tiden ex mordet på en kvinna i Södertälje där maken var misstänkt, taximordet, Möller-morden, mordet på Helen etc innebar betydligt större information från utredarna vilket också gjorde att dessa fick mer hjälp från allmänheten. I vissa fall kan förundersökningssekretess vara väl motiverad - men numera missbrukas den! Det är som de "insatta" vill förbli en liten exklusiv grupp som "vet" medan pöbeln inte får information. De insatta känner sig då lite förmer och exklusiva kanske.

Redan uttalandet från polisens taleskvinna tidigt att man då inte ville gå ut med döttrarnas ålder...?? När anhöriga var informerade och barnen identifierade! - är oerhört märkligt och helt omotiverat.

Polisen tjänar allmänheten!
Det är jätteviktigt - efter en mängd suspekta polismissar, Kevinfallet etc - att det klart och tydligt framgår att polisen och utredarna sköter sitt jobb korrekt. Inte tar felaktig hänsyn eller mörkar saker.
Vi behöver veta, behöver försöka förstå, lära oss vilka saker som kan trigga ett så här tragiskt fall. Vi och våra barn förtjänar att slippa läsa om den mer horribla spekulationen efter den andra i brist på fakta, för hur hårt samhället än verkar ha blivit idag, har vi alla blivit väldigt chockade och skakade av de här barnens öde.
Släpp delar av utredningssekretessen och presentera en rimlig mängd fakta som vi kan ta till oss och försöka se signaler om något liknande är på väg att hända någon annan i framtiden
Det borde vara i polisen intresse att ha ett gott sammarbete istället för att distansera sig från övriga samhället. Det är polisen och utredarna som här sätter sig på "höga hästar" och tycker att vi alla andra inte är värda mer info. Det borde vara deras förb*nnade skyldighet att släppa rimlig info till oss som betalar deras lön. De här flickorna är också värda att inte suddas ut och ignoreras.
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-04 kl. 14:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in