Citat:
Ursprungligen postat av
Ziaya
Som sagt. En nedtystad, sockrad historia. Föräldrar som målas upp som offer "med en djup förtvivlan". Jag upprepar från tidigare i tråden. Precis som GW tycker jag att det är märkligt med locket på. Det provocerar mig. Vad gör dessa människor, som dödade sina egna barn, höjda över alla andra förövare i Sverige?
Citat:
Ursprungligen postat av
MarabouCandy
Jag förstår absolut inte varför det är så tyst om detta. Inte ens media skriver ett knyst om detta, varför?
Är det någonting så stort som absolut inte får blottas för svenska folket? Allt är så märkligt, man blir smått rädd för vad det egentligen handlar om eftersom alla sitter tyst och allt tystas.
Håller med, denna utredarnas tystnad är provocerande!
Nu har ju media en överenskommelse att försöka tysta ner självmord i allmänhet för att man statistiskt sett tror att det kan trigga andra att ta steget.
Men det här är ju
mord. Media skriver ju om Mandalay-skjutningen i Vegas som också resulterarade i förövarens självmord - inga skrupler där inte. För att inte nämna alla andra självmordsdåd.
Så varför så tyst om dessa barnamord på två flickor? Vi, den stora allmänheten har nog faktiskt ett behov och kanske en rimlig rätt att kräva att polisens utredningsarbete framstår som korrekt och grundligt. Att tysta ner allt är fel.
Förr i tiden ex mordet på en kvinna i Södertälje där maken var misstänkt, taximordet, Möller-morden, mordet på Helen etc innebar betydligt större information från utredarna vilket också gjorde att dessa fick mer hjälp från allmänheten. I vissa fall kan förundersökningssekretess vara väl motiverad - men numera missbrukas den! Det är som de "insatta" vill förbli en liten exklusiv grupp som "vet" medan pöbeln inte får information. De insatta känner sig då lite förmer och exklusiva kanske.
Redan uttalandet från polisens taleskvinna tidigt att man då inte ville gå ut med döttrarnas ålder...?? När anhöriga var informerade och barnen identifierade! - är oerhört märkligt och helt omotiverat.
Polisen tjänar allmänheten!
Det är jätteviktigt - efter en mängd suspekta polismissar, Kevinfallet etc - att det klart och tydligt framgår att polisen och utredarna sköter sitt jobb korrekt. Inte tar felaktig hänsyn eller mörkar saker.
Vi behöver veta, behöver försöka förstå, lära oss vilka saker som kan trigga ett så här tragiskt fall. Vi och våra barn förtjänar att slippa läsa om den mer horribla spekulationen efter den andra i brist på fakta, för hur hårt samhället än verkar ha blivit idag, har vi alla blivit väldigt chockade och skakade av de här barnens öde.
Släpp delar av utredningssekretessen och presentera en rimlig mängd fakta som vi kan ta till oss och försöka se signaler om något liknande är på väg att hända någon annan i framtiden
Det borde vara i polisen intresse att ha ett gott sammarbete istället för att distansera sig från övriga samhället. Det är polisen och utredarna som här sätter sig på "höga hästar" och tycker att vi alla andra inte är värda mer info. Det borde vara deras förb*nnade skyldighet att släppa rimlig info till oss som betalar deras lön. De här flickorna är också värda att inte suddas ut och ignoreras.