2018-02-03, 20:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Kan det vara så förbannat illa att man från mainstream mediernas sida tänker ignorera SD så mycket det bara går nu, allt för att inte synliggöra dem inför valet? Utan att bli alltför konspiratorisk så skulle det inte förvåna mig om det är deras strategi. Den här valrörelsen vi är på väg in i kan mycket väl bli den grisigaste och mest bisarra Sverige skådat på mycket länge.

Det kan det mycket väl bli. Eftersom mainstream media inte vill att Sverige ska bli bra igen utan gör allt, tillsammans med övriga partier för att förstöra, så ska det bli intressant att se vilken hållning de tar.
2018-02-03, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tordonser
Min morsa som snart är 80 år och som alltid röstat på S sa när hon såg Jimmie Åkesson debattera mot Annika Strandhäll sist i Aktuellt, att Jimmie Å verkar vara den vuxna där, och att Annika inte verkar kunna uppföra sig. Trodde jag aldrig om min försynta mor. Anar att rösten kanske inte alls går till S i år utan SD. Skulle hon aldrig erkänna men min känsla var den i alla fall.

Men man måste hjälpa dessa tvekande personer, (som aldrig skulle erkänna SDsympati i en undersökning) att komma över den mentala spärren. När min svärmor försiktigt resonerade om SD härom veckan sa hon "som det ser ut nu så måste man väl trots allt vara omänsklig och rösta SD". Hon har SVT, SR och DN som enda media. I det läget är det viktigt att bekräfta dom i att det dom ser med egna ögon är det sanna trots att det inte stämmer med statstelevisionens bild av verkligheten.
2018-02-04, 01:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
En viss retorisk skillnad? Du skämtar hoppas jag! Det är som att du inte levde år 2014. Jag kommer att rösta på SD därför att jag är en man av principer. Varenda en av M och S politiker som varit aktiva under åren 2006-2017 skall bort innan jag ens överväger att rösta på dem.
Men skall en hård, hållfast fungerande migrationspolitik kunna genomföras så är det M och S som skall genomföra den. SD är bara blåslampan i deras röv och kommer inte på decenniers sikt kunna göra någonting. Även om SD på något magiskt sätt skulle hamna vid makten så kommer det inte att lösa någonting. Den civila olydnaden och aktivismen som skulle uppstå skulle lamslå samhället fullständigt.

Sedan undrar jag fortfarande hur du hade tänkt dig att med viljestyrka utvisa 80 000 människor.

Jag skämtar inte för de gör ju inget, de säger det bara. Antalet medborgarskap och uppehållstillstånd fortsätter att öka. Inte ens de som begår brott utvisas.

Kanske men det skulle ge SD än fler röster, i regeringsställning har de makt att utlösa nyval med vetskap att om etablissemanget motarbetat dem så kommer de öka ytterligare.

Det första man gör är att sluta ge någon form av bidrag, ingen gratis sjukvård, skola, bostad, tandvård, busskort, gymkort, etc. Det andra är att man internerar de som inte har tillstånd att vara i landet. Där skall inte finnas TV, internet eller telefontäckning. Det skall vara helt meningslöst och tråkigt att bo där. Då kommer de alla ta återvändningsbidrag och flytta vidare i världen. Motivet att flytta till Sverige är borta då. Viljestyrka.
2018-02-04, 10:14
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Han nämns inte i artikeln, men han finns med i "extra information".
https://www.dn.se/nyheter/politik/dnipsos-starkt-fortroende-for-m-ledaren-ulf-kristersson/
(Klicka på respektive parti i grafiken nedan för att se varje partiledares förtroendesiffror)

Gör man det kan man se JÅ:s siffror, nämligen:
JÅ 20 (+1 sedan december, toppnoteringen var 21%, 2015-12 och 2017-06)

Tillägg:
2014 förtroendesiffror (IPSOS) för JÅ:
2014-03 11%
2014-06 12%
2014-10 17%

2018-01 20%

Eftersom så pass många säger "inget förtroende alls" per automatik för att man hatar Sverigedemokraterna och Jimmie Åkesson och sätter en nolla eller etta i betyg, så klarar han sig trots det rätt så bra i dessa mätningar och kommer någonstans i mitten. Hade han sluppit dessa hatare från dom politiskt korrekta som med sina lägsta betyg egentligen saboterar hela mätningen hade siffrorna varit ännu högre. Men att han med dom förutsättningarna ligger runt mitten är ändå väldigt bra.

Han har dessutom 7 partiers väljare emot sig, övriga partier har sympatier inom sina block och bara 4 eller 5 partiers väljare emot sig från start. Med allt detta i beaktande så klarar sig Jimmie Åkesson rätt så bra även i dessa mätningar och hade haft högre siffror utan massa puckon som sänker siffran med omotiverade val av bedömningar som inte är av saklighet och sakliga bedömningar utan av hat mot Sverigedemokraterna och mot Jimmie Åkesson.
2018-02-04, 10:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Eftersom så pass många säger "inget förtroende alls" per automatik för att man hatar Sverigedemokraterna och Jimmie Åkesson och sätter en nolla eller etta i betyg, så klarar han sig trots det rätt så bra i dessa mätningar och kommer någonstans i mitten. Hade han sluppit dessa hatare från dom politiskt korrekta som med sina lägsta betyg egentligen saboterar hela mätningen hade siffrorna varit ännu högre. Men att han med dom förutsättningarna ligger runt mitten är ändå väldigt bra.
Helt klart. Jag tror att ett medianvärde hade varit mer trovärdigt i den här typen av undersökningar.
2018-02-04, 10:39
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Helt klart. Jag tror att ett medianvärde hade varit mer trovärdigt i den här typen av undersökningar.

Eller att rensa bort uppenbart osakliga röster som just saboterar mätningarna, som alla som sätter 0 för att man hatar Sverigedemokraterna, inte för att man sakligt kan anse att Jimmie Åkesson är värd denna siffra.

Man kanske skulle ta bort alla 0: or och 5: or, så skulle man få en mer korrekt bild förmodligen. Funkar ännu bättre med intervallet 0-10, ta bort 0: orna och 10: orna. Utan att dom som röstar vet det såklart. Det dåliga med detta är att en mycket stor andel förmodligen sätter just 0 eller 10 som betyg, varav man behöver ett mycket större underlag för att få in lika många röster mellan betygen 1-9
2018-02-04, 10:53
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Förra valet var det ju uthängningar, rotande i soptunnor & annat fulspel, det gick ju... sådär.

Så visst kan det vara så att man nu planerar att försöka tiga ihjäl SD istället. Därför är det viktigt att SD kör ingång kampanjer, typ den man hade i tunnelbanan, så att vänsterhjonen helt enkelt inte kan låta bli att ställa till med kaoz som ger massor av gratisreklam.

Lyssnade på Godmorgon Världen på SR P1 nu på morgonen. I "Panelen" som brukar sändas runt 09:45 till 10:00 varje söndag pratade de om Lag och ordning, Eliasson, MSB, säkerhet. I panelen idag satt Anders Dahlberg (Aftonbladet), Anna Dahlberg (Expressen), Jennifer Wennberg ??? (Arbetarbladet i Gävle). Det råder inte minsta tvivel om att den nya "strategin" från mainstream medierna är att tiga ihjäl SD.

Under hela diskussionen i Panelen pratade de bara om två partier - moderaterna och socialdemokraterna. Inte ett enda ord om SD eller Åkesson. Det är precis som om partiet har upphört att finnas till, det existerar helt enkelt inte längre. Medierna verkar ha intagit positionen att: "Om vi inte talar om SD då finns de inte och därmed kan vi möjligen sänka deras opinionssiffror." Det var ganska bisarrt att lyssna på. En lång diskussion där lag, ordning, en hårt kritiserad rikspolischef, MSB, väljarnas viktigaste frågor var helt i centrum... men inga andra partier än S och M nämndes i paneldiskussionen.

Vi får se om medierna fortsätter den inslagna vägen. Det hela är jävligt märkligt...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=438&artikel=6875542
2018-02-04, 11:12
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711

Han har dessutom 7 partiers väljare emot sig, övriga partier har sympatier inom sina block och bara 4 eller 5 partiers väljare emot sig från start. Med allt detta i beaktande så klarar sig Jimmie Åkesson rätt så bra även i dessa mätningar och hade haft högre siffror utan massa puckon som sänker siffran med omotiverade val av bedömningar som inte är av saklighet och sakliga bedömningar utan av hat mot Sverigedemokraterna och mot Jimmie Åkesson.

Frågan är vem som är pucko? Du tar i från tårna i din så kallade analys. Själv tror jag faktiskt att J.Åkesson har ett större förtroendekapital än hans parti. När du pratar om hatare så är det ett begrepp som du inte förstår. För att ta mig själv som exempel : Jag hatar varken SD eller J.Åkesson men tycker illa om den politik SD för och tyvärr har SD alldeles för många puckon som du uttrycker det. Dit kan man knappast räkna J.Åkesson även om han är Sverigedemokraternas främst företrädare. Tycker tvärtom lite synd om honom som har sådana usla"hjälpredare" och då tänker jag inte minst på alla stollar som företräder SD mer lokalt. Precis som Bergakungen skriver så räcker det inte med att bara peka på problemen utan man måste ha vettiga lösningar också och förmåga att genomföra dem.
Senast redigerad av Powergirl 2018-02-04 kl. 11:15.
2018-02-04, 11:33
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är inte så märkligt, egentligen.

Många SD-anhängare verkar tycka att "Eftersom vi var först med att säga att invandringen är problematisk, så är det vi som skall få bestämma" - lagom förenklat.

Det man då inte tänker på är att när SD:s uppfattning vinner gehör i bredare lager kommer det att bli frågan om att lösa problemet, inte att formulera det. I det läget tror jag att de flesta är komfortabla med att M respektive S LÖSER problemet. Det går ju att förklara de stagnerande (eller t o m svagt vikande) opinionssiffrorna med ett sådant skifte.

Tror det är en alldeles för enkel och ytlig förklaring. Den håller inte. Dessutom kommer som alla normalbegåvade begriper varken S eller M att LÖSA dessa problem. Nej, vi ser helt klart en trend där mediernas strategi (så långt det går) är att ignorera SD. Syftet med detta borde inte vara alltför vanskligt att räkna ut.

Nu återstår dock frågan om detta verkligen kommer att göra att SD pressas ned och får under 25% i riksdagsvalet om sju månader? Knappast. Väljarna är inte hur enfaldiga och korkade som helst under en valrörelse. Nu blir det ännu intressantare att följa Sentios siffror under våren och sommaren, då de är det institut som bäst läser av SD i opinionen. Den valrörelse vi nu går in i kommer med stor sannolikhet att bli en grisig tillställning.
2018-02-04, 11:46
Medlem
Citat:
Lyssnade på Godmorgon Världen på SR P1 nu på morgonen. I "Panelen" som brukar sändas runt 09:45 till 10:00 varje söndag pratade de om Lag och ordning, Eliasson, MSB, säkerhet. I panelen idag satt Anders Dahlberg (Aftonbladet), Anna Dahlberg (Expressen), Jennifer Wennberg ??? (Arbetarbladet i Gävle). Det råder inte minsta tvivel om att den nya "strategin" från mainstream medierna är att tiga ihjäl SD.

Under hela diskussionen i Panelen pratade de bara om två partier - moderaterna och socialdemokraterna. Inte ett enda ord om SD eller Åkesson. Det är precis som om partiet har upphört att finnas till, det existerar helt enkelt inte längre. Medierna verkar ha intagit positionen att: "Om vi inte talar om SD då finns de inte och därmed kan vi möjligen sänka deras opinionssiffror." Det var ganska bisarrt att lyssna på. En lång diskussion där lag, ordning, en hårt kritiserad rikspolischef, MSB, väljarnas viktigaste frågor var helt i centrum... men inga andra partier än S och M nämndes i paneldiskussionen.

Vi får se om medierna fortsätter den inslagna vägen. Det hela är jävligt märkligt...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=438&artikel=6875542

Då valrörelsens enda sannolika statsministerkandidater heter Kristersson respektive Löfvén i efternamn är det rimligt att media koncentrerar uppmärksamheten på M och S.
Dock - håller med om att SD:s avsaknad av egna, slagkraftiga media, som specifikt för partiets talan, är ett svårt black om foten för Sverigedemokraterna. Nätmedia tycks inte riktigt ha den opinionsbildande effekt som många hoppats - eller befarat.
2018-02-04, 11:50
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Frågan är vem som är pucko? Du tar i från tårna i din så kallade analys. Själv tror jag faktiskt att J.Åkesson har ett större förtroendekapital än hans parti. När du pratar om hatare så är det ett begrepp som du inte förstår. För att ta mig själv som exempel : Jag hatar varken SD eller J.Åkesson men tycker illa om den politik SD för och tyvärr har SD alldeles för många puckon som du uttrycker det. Dit kan man knappast räkna J.Åkesson även om han är Sverigedemokraternas främst företrädare. Tycker tvärtom lite synd om honom som har sådana usla"hjälpredare" och då tänker jag inte minst på alla stollar som företräder SD mer lokalt. Precis som Bergakungen skriver så räcker det inte med att bara peka på problemen utan man måste ha vettiga lösningar också och förmåga att genomföra dem.

Tar jag i från tårna? Jag skrev två korta stycken om Jimmie Åkessons resultat i en förtroendemätning där jag finner det troligt och säkert att många lämnar omdömen som saknar saklighet och då särskilt din typ som säkerligen sätter nollor av vana och därmed drar ned ett betyg som annars skulle ha varit betydligt högre. Två stycken som tog mig max en minut av både tankeverksamhet och skrivande på tangenterna Jag har lätt för att skriva och formulera mig. Jag förstår dock att det är svårt att ta in för en dyslektisk sosse som dig!

Du är både besatt av SD och hatar SD, absolut. Annars lägger man inte många år på något man inte gillar. Ser du mig vara inne och vara besatt i trådar om något annat specifikt parti och deras siffror i opinionsmätningar? Nej, jag är inte manisk i mitt hat mot något jag inte gillar. Jag försöker vara konstruktiv mot det jag tycker är bra och står för själv och skriver om detta till skillnad från simpla hatare som dig och din unkna illiterate statsminister. Tänk över era egna opinionssiffror istället, ni har gått från 45% till att förväntas få 25-26% i valet i september 2018. Där kan vi prata om sosseras. 1 miljon medlemmar har blivit under 100.000 medlemmar därtill.
2018-02-04, 11:56
Medlem
Citat:
Är du verkligen helt säker på att en mycket stor del av de samhällsproblem vi ser idag inte är kopplade till den massinvandring som skett till Sverige? Vi har groteska problem i landet till följd av den vansinniga invandrings- och integrationspolitik som förts, några "nya uppblossande flykting- och integrationsfrågor" behövs inte, våra politiker har redan orsakat alla problem vi någonsin kan tänkas behöva.

Vilken orsaksförklaring har då du till SD:s retardation och just nu påvisbara reträtt på opinionsfronten? Den här tråden handlar om den nuvarande opinionsutvecdklingen - inte om vem eller vilka som svarat för den tidigare förda politiken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in