2018-02-04, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
JO är en hyvens man, ärlig och seriös. Glöm sådana fantasier.Har träffat JO.

Min farbror träffade ofta Mika Myllylä och han var väldigt hyvens och trevlig också...
Citera
2018-02-04, 12:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita
Tänkte också på honom. Då är det ingen nyhet och inte heller fråga om doping.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article10262114.ab

Helt uteslutet. I dokumentären så ser man en kurva med drastiska förändringar. Just blodpasset infördes för att man skulle kunna skilja ut det som är naturliga värden från de som pendlar som den kurvan visar.
Citera
2018-02-04, 12:26
Medlem
mishimas avatar
Blodpassen tar hänsyn till naturligt höga blodvärlden. Det är istället stora avvikelser från det som är intressanta och som man reagerar på.
Citera
2018-02-04, 12:29
Avslutad
Ser nu Fredrikson i vinterstudion talar om att höga värden i sig kan ha en naturlig förklaring.
Nu är den aktuella svenskens värden extremt pendlande och dopingexperterna säger att det så gott som säkert rör sig om doping (99.88% chans....).
Hoppas debatten inte fastnar i att det skulle vara naturliga höga värden eller resultat av höghöjdsträning.
Citera
2018-02-04, 12:30
Medlem
Någon som vet var man kan se åkares placeringar i alla Världscuplopp genom åren? Vore onekligen intressant att få se Hellners facit.
Citera
2018-02-04, 12:32
Medlem
DikTs avatar
Läkaren i UG säger att blodpasset är till för att fånga misstankar så att man kan utreda misstänkta åkare. Frågan blir då om dessa svenskar är utredda och vad utredningarna gav för svar?! Ser inget om att detta har gjorts och vad resultaten blev?!
Citera
2018-02-04, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Jag gissar på Peter Larsson då han hade naturligt högt blodvärde.

Och varför skulle någon med naturligt höga värden endast ha höga värden vid mästerskap?
Citera
2018-02-04, 12:33
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Ekot nu säger man att alla test är helt anonymiserade och att det även kan handla om en åkare som lagt av.
Citera
2018-02-04, 12:33
Medlem
palsternackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Björn Lind månne? Känns lite som en skidåkare som gått under radarn, vann flera osguld och sedan försvann från allt
Björn Lind var väl inte med i Sotji eller ? Nån jag kan tänka mig att det är är faktiskt Carlotte Kalla..Enda jag kom att tänka på..Men det är vad jag tror.Hon visar upp en sämre sida när det gått dåligt och tar det så hårt om hon gått dåligt men om hon vinner så strålar hon som värsta solen.Men det menar jag att hon verkar inte ha så starkt psyke ..får nog många på mig nu älskar henne men hon är min huvudmisstänkte...Eller var det en man ? Om det är en karl så är jag inne på Johan Olsson med.
Citera
2018-02-04, 12:34
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kycklingvinge
Vilka har åkt dit för doping och vad har de gemensamt?

Muhlegg - Halvtaskig i världscupen, sedan krossar allt motstånd på mästerskap.

Verpaluu - Halvtaskig i världscupen, sedan krossar allt motstånd på mästerskap.

Legkov - Halvtaskig i världscupen, sedan krossar allt motstånd på mästerskap.

Är solklart vilken åkare som mönstret stämmer in på: Johan Olsson...

Legkov har bara en sisådär 50 pallplatser i världscupen, jag vet inte riktigt vilket mått du har på halvtaskig.
Citera
2018-02-04, 12:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Läkaren i UG säger att blodpasset är till för att fånga misstankar så att man kan utreda misstänkta åkare. Frågan blir då om dessa svenskar är utredda och vad utredningarna gav för svar?! Ser inget om att detta har gjorts och vad resultaten blev?!

Och vilka får veta resultaten av blodpassen?
Har tränare/förbund hela tiden tillgång till dom löpande?
När en varningsklocka ringer (plötsligt avvikande värden) vilka procedurer startas då?
Vilka får veta det?
Vilka åtgärder?

Väldigt många frågetecken.
Citera
2018-02-04, 12:38
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Tolkar det så enligt svttext:
https://www.svt.se/svttext/web/pages/106.html

Nu vet jag inte om länkar från svttext fungerar, i vart fall inte när sidan byter innehåll, så kopierar inte större delen (men inte hela) sidan:

"SVT:s Uppdrag granskning har undersökt
en databas med 10.000 blodprov från
världseliten i skidor åren 2001-2010.
Två svenska skidåkare utmärker sig.

En av svenskarna har särskilt höga
värden, säger den amerikanske läkaren
James Stray-Gundersen som har jobbat
med anti-dopning i USA sedan 80-talet.
-Jag är praktiskt taget säker på att
detta är dopning, säger han."

Så tydligen två stycken, vilket jag missat, varav en är mer tydlig. Tolkar det som att det rör sig om världselit.

Ja, fast dessa 10 000 blodprov kom från 2 000 åkare. Så chansen finns att det är någon mindre känd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in