2018-02-04, 09:13
  #10993
Medlem
horomhebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Det är alltså en manlig åkare, vem hade en oväntat god formtopp i Sotji?

Någon som frångått den fina svenska traditionen att vara sämst när det gäller?
Citera
2018-02-04, 09:14
  #10994
Medlem
Cordycepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Det är alltså en manlig åkare, vem hade en oväntat god formtopp i Sotji?
Läste du artikeln?
Citat:
Ursprungligen postat av SVT
Uppdrag granskning nu utökat databasen som nu är dubbelt så stor.
Den innehåller fler än 10 000 tester från nästan 2000 elitskidåkare från åren 2001–2010
Citera
2018-02-04, 09:15
  #10995
Medlem
berra77s avatar
Ha Ha Ha!

Det roligaste jag läst på länge.
Misstänkt höga blodvärden.

Har man en gräns och åkare ligger under gränsen så finns det tydligen enligt uppdrag granskning ytterligare en inofficiell gräns där det är "misstänkt högt".

Att göra en höna av en fjäder.

Enligt regelverket är det ju fullt tillåtet att t.ex. vistas på hög höjd för att höja sitt blodvärde, det kanske t.o.m. är tillåtet att äta blodpudding eller järntabletter.

Många av de norska friska åkarna har misstänkt höga nivåer av astmamedicin i kroppen.
Citera
2018-02-04, 09:17
  #10996
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Och frågan är varför han inte är avstängd, jag trodde det räckte med misstankar? Blodvärdet i detta fallet är ju dock solklart bevis.

WADA känns rätt korrupt, det här med flaskorna pekar mot att de inte tar det på tillräckligt stort allvar.

En svensk med suspekt träningsupplägg inför stora mästerskap är Johan Olsson. Hoppas verkligen att det inte är han!
Citera
2018-02-04, 09:20
  #10997
Medlem
horomhebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Många av de norska friska åkarna har misstänkt höga nivåer av astmamedicin i kroppen.

Men när Sundby tar tre dagsdoser av astmamedicin innan start måste det väl betyda att han lider av mycket svår astma, stackarn?
Citera
2018-02-04, 09:21
  #10998
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Det är alltså en manlig åkare, vem hade en oväntat god formtopp i Sotji?
Visst kan åkaren ha åkt i Sotji, men blodvärdet kan väl inte vara från 2014?

Citat:
Den innehåller fler än 10 000 tester från nästan 2000 elitskidåkare från åren 2001–2010, många av skidåkarna i databasen är fortfarande aktiva och har på senare år vunnit medaljer i både OS och VM.

Naturligtvis kan det vara så att åkaren som pekas ut fortfarande är aktiv, men jag ser ingenting i artikeln som bokstavligen uttrycker det så. Dessutom framkommer det inte om han är/har varit framgångsrik eller inte.

Eftersom Gundersen är 99,99% säker på att åkaren har sysslat med blopdopning borde väl journalisterna kunna namnge honom?
Citera
2018-02-04, 09:23
  #10999
Avslutad
Tråkigt om det visar sig stämma men gör det det hoppas jag på dryg-Calle Halfvarsson. Mer osympatisk semi-talang får man leta efter...
Citera
2018-02-04, 09:23
  #11000
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugarMice
På individnivå tror jag absolut att det finns eller har funnits doping bland svenskar också, alla vill ju nå toppen. Sedan är det naturligtvis jobbigare att bli avslöjad som svensk, min uppfattning är att vi generellt har högre moral här än i andra länder. Det ska vi vara stolta över.

Japp, den moraliska överlägsenheten gäller i allra högsta grad även inom idrotten!
Citera
2018-02-04, 09:26
  #11001
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cordyceps
Läste du artikeln?

Okej hur många manliga åkare som åkte OS 2010 åker till Korea? Det är väl typ två st det står mellan då?
Citera
2018-02-04, 09:32
  #11002
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Okej hur många manliga åkare som åkte OS 2010 åker till Korea? Det är väl typ två st det står mellan då?
Det står väl ingenting om att den aktuelle åkaren kommer åka i Korea?
Citera
2018-02-04, 09:35
  #11003
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Det står väl ingenting om att den aktuelle åkaren kommer åka i Korea?

Jag missuppfattade en luddig artikel.

Ett namn som dyker upp i mitt huvud är B Lind 2006.
Citera
2018-02-04, 09:36
  #11004
Medlem
berra77s avatar
Vad är normal blodvärdesnivå och vad är misstänkt hög ?

Jag gissar att den genomsnittlige manlige åkaren i världscupen ligger på ett säsongsmaxvärde mellan 150 och 160.

I och med föregående blodvärdesprogram i Uppdrag Granskning för några år sedan så redogjorde Per Elofsson sina blodvärden. De låg i intervallet 146 till 159 under hans aktiva karriär.

När blir det misstänkt hög ?

Tillåtna gränsen ligger nu på 170.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in