2018-02-03, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det vi ser i detta vinter-OS verkar kunna vara starten på en ny trend.. I styrkesporter kommer "länder som dopar sig" att få färre platser. IOK tar ifrån (alla?) länder rätten att utse sina deltagare och kommer istället att bjuda in utvalda idrottare.

https://www.insidethegames.biz/articles/1060982/doping-countries-to-be-targeted-by-ioc-when-reducing-olympic-weightlifting-quota-places

helt jävla rätt.

På detta sätt drabbar det inte bara idrottarna utan också alla andra som läkare landslagschefer osv. Dom som ofta har ett finger med i spelet.

Tråkigt att en person kan få förstöra för andra kanske rena idrottare men samtidigt tror jag det kan få bort dopingen då högre chefer faktiskt kanske inte vågar riskera att dopa sina idrottare.
Citera
2018-02-03, 21:58
Medlem
Jofs avatar
Något behöver göras. IOK:s inställning att blotta misstanken ska räcka för att fällas är inte som den vanliga i gängse lagstiftning (hellre fria än fälla, bevis krävs etc). Men detta behöver inte jämföras med brottsutredningar. Mer som vad som kan tyckas vara rätt och rimligt i en hobbyverksamhet.
Det skulle kunna rensa duktigt i skiten.

Eller så gör man, tvärtom, som vår halvgalne filosof Tännsjö föreslagit. Tillåt dom att droga och knarka bäst dom vill. Gör det till accepterad del av sporten.
Det är ju ändå bara fritidssysselsättningar. Inga brottslig verksamhet i ordets egentliga mening.
Citera
2018-02-04, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Något behöver göras. IOK:s inställning att blotta misstanken ska räcka för att fällas är inte som den vanliga i gängse lagstiftning (hellre fria än fälla, bevis krävs etc). Men detta behöver inte jämföras med brottsutredningar. Mer som vad som kan tyckas vara rätt och rimligt i en hobbyverksamhet.
Det skulle kunna rensa duktigt i skiten.
Citat:
Ursprungligen postat av Jof

Eller så gör man, tvärtom, som vår halvgalne filosof Tännsjö föreslagit. Tillåt dom att droga och knarka bäst dom vill. Gör det till accepterad del av sporten.
Det är ju ändå bara fritidssysselsättningar. Inga brottslig verksamhet i ordets egentliga mening.

Det du missar är att många rena åkare vigt sitt liv åt idrotten, satsat enorma pengar och prispengarna är deras räddning ur fattigdom, samt att de säkert försörjer övriga familjemedlemmar. Att då stänga av dessa ena åkare för att andra landsmän dopat sig är ju helt jävla fel. Det borde väl till och med du förstå.
Citera
2018-02-04, 02:07
Medlem
wwrs avatar
När det gäller flaskorna undrar jag nästan om jag läst rätt, det var ju betalväggar och som jag ser det, oklara uppgifter.

Först påstod Rodchenkov att Sochi-flaskorna gick att öppna med ett litet verktyg som han beskrev utseendet på.

McLaren bekräftade det, men vad jag förstår var det bara hans Mållgan (låtsaskompis) som visste hur det gick till.

Sedan säger den tyske journalisten att de nya flaskorna går att öppna genom frysning.

Och då byter man tillbaka till de gamla flaskorna som Rodchenkov och Mållgan kan öppna. De flaskor som påstås vara orsaken till hela skandalen/härvan skall nu användas i OS!

Man blir mållös.

Inte något i denna härva handlar om att förbättra antidoping. Det handlar om att märka Ryssland och få igång ett nytt kallt krig. Och som jag nyligen skrev skall man ge sig på andra f.d. öststater med samma metod, gällande kraftsporter.

Vore man det minsta seriös förbättrade man provtagningssystemet. Men nu försöker man polarisera världen igen. Öststaterna får sina OS-platser neddragna, dessutom får bara inbjudna idrottare komma.

Putin och ryssarna visar ju stort tålamod. Men när deras idrottare inte får delta så kommer de väl till slut att börja arrangera egna tävlingar. Det gjordes väl under OS-bojkotterna '80 och '84 vill jag minnas.

Det här är väl ett av de tydligare tecknen på hur "mörka krafter" försöker polarisera världen igen.

Än så länge har man inte "tydliga tecken på att ryssarna innehar kemiska vapen". Men annars är metoden likartad. I FN höll Colin Powell upp teckningar gjorda av irakiska avhoppare som visade "kemiska vapen i järvägsvagnar". "När Blix kommer hit rullar vi vagnarna dit ..."

Vittnesmål av avhoppare måste tas med en extra stor nypa salt.

På tal om salt ...

Det verkar som om den påstådda salthalten i vissa prov var så extremt hög att den aldrig någonsin hade kunnat produceras normalt. Typ en tesked salt i ett prov. Kanske ett sådant prov som Usse åkt på.

Men vem som hällt i saltet eller om någon mätt fel det vet ingen. (Labbet var väl anonymt?) Odugligt som bevis, naturligtvis.
Senast redigerad av wwr 2018-02-04 kl. 02:52.
Citera
2018-02-04, 07:37
Medlem
Citat:
Experter pekar ut svensk skidåkare på lista över misstänkt dopning

Några veckor efter OS i Sotji 2014 kunde Uppdrag granskning berätta om en databas med 5.000 blodvärden som visade på att många skidåkare manipulerat med blodet inför stora mästerskap som OS och VM.
...

För att ta reda på om värdena kan vara ett resultat av bloddopning tar Uppdrag granskning kontakt med fyra experter. De är namnkunniga läkare, professorer och forskare som har stor erfarenhet av att göra blodanalyser i både medicinska och idrottsliga sammanhang.
...

Den svenske skidåkaren har stora variationer i sitt blodpass. Men det som verkligen sticker ut är ”off-score-värdet”.

– Det är över 130. Ett off-score över 130 är väldigt, väldigt sammankopplat med dopning. Jag tror att det är en chans på 1 på 10.000 att det skulle vara av naturliga orsaker.

Vad är din slutsats?

– Jag är praktiskt taget säker på att detta är dopning, säger James Stray-Gundersen.

Vi tar hjälp av fler experter för att bedöma svenskens värden. Två av dem gör samma analys, att han är sannolikt dopad. Den fjärde bedömer honom som misstänkt dopad.
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/expert-pekar-ut-svensk-akare-pa-lista-over-misstankt-dopning

Vem rör det sig om?
Citera
2018-02-04, 08:09
Medlem
jackflashs avatar
Svensk skidåkare troligen dopad

Uppdrag Gransking pekar ut en svensk skidåkare i världsklass som ”troligen dopad”

Citat:
Det handlar om tiotusen blodprover från nästan 2.000 skidåkare. Genom ett internationellt samarbete har Uppdrag granskning fått tillgång till blodvärden för den absoluta världseliten på skidor. I den stora databasen sticker en svensk skidåkare ut. Tre experter pekar ut honom som sannolikt dopad.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/expert-pekar-ut-svensk-akare-pa-lista-over-misstankt-dopning

Vem talar vi om och är detta slutet för den naiva hållningen till våra idrottare i detta landet?
Citera
2018-02-04, 08:40
Medlem
Finns ju ett gäng svenska skidåkare som blivit stoppade från start pga "naturligt" höga blodvärden.
Niklas Jonsson och Britta Norgren är två exempel. Dock väldigt länge sedan vilket beror på att blodpasset tvingar doparna till mikrodoseringar.

UG har ju tidigare pekat ut Anna-Carin Olofsson och Lars Håland.
Citera
2018-02-04, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilial

Vem rör det sig om?

Det är alltså en manlig åkare, vem hade en oväntat god formtopp i Sotji?
Citera
2018-02-04, 08:58
Medlem
På individnivå tror jag absolut att det finns eller har funnits doping bland svenskar också, alla vill ju nå toppen. Sedan är det naturligtvis jobbigare att bli avslöjad som svensk, min uppfattning är att vi generellt har högre moral här än i andra länder. Det ska vi vara stolta över.
Citera
2018-02-04, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Det är alltså en manlig åkare, vem hade en oväntat god formtopp i Sotji?

Och frågan är varför han inte är avstängd, jag trodde det räckte med misstankar? Blodvärdet i detta fallet är ju dock solklart bevis.
Citera
2018-02-04, 09:03
Medlem
jackflashs avatar
Frågan är varför inte WADA reagerat? Om nu värdena talar sitt tydliga språk så borde det väl upptänkts tidigare?
Är WADA så inkompetenta?
Citera
2018-02-04, 09:13
Medlem
elimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Frågan är varför inte WADA reagerat? Om nu värdena talar sitt tydliga språk så borde det väl upptänkts tidigare?
Är WADA så inkompetenta?

Antagligen har värdena varit under den tillåtna gränsen. Höga blodvärden kan man väl uppnå genom mycket höghöjdsträning (eller bosatt på hög höjd), det behöver nödvändigtsvis inte handla om bloddoping. Men det kan såklart vara doping som ligger bakom, jag tror mycket väl det kan ha förekommit även bland svenska utövare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in