Citat:
Ursprungligen postat av
Whyback
Nu är det ny dag, efter "nattrallyt". Bara drygt en vecka kvar innan det är ett halvt år sedan, den extremt "händelsen" inträffade. ( Och 40.000+ inlägg senare också).
Jag utgår från att de flesta förstår, att jag till > 90% anser att PM är skyldig till ett extremt grymt brott.
MEN, jag inser också, att det kan finnas juridiska luckor för att fastställa det, och då kryper diverse ignoranta skribenter snabbt fram och "idiotförklarar" mig, eftersom de inte har en intellektuell förmåga att visualisera ett möjligt problem med att döma PM till mord.
På ett sätt bidrar jag till att diskussionen i tråden hålls vid liv, och skulle uppskatta om några enstaka kunde diskutera på nivån att det faktiskt finns möjligheter till en annan utgång än den givna, mord under försvårande omständigheter.
Och jag respekterar också om ingen vill analysera vidare kring de luckor som finns, en lucka är redan bekräftad, åklagaren har ingen fastställd dödsorsak, t.ex.
PM är antagligen en mycket störd man med farliga böjelser, bara att stycka en kvinna man just träffat och intervjuats av räcker långt. Det gör inte gemene man helt enkelt - det krävs en
stor störning för att klara av det.
Antagligen tycker de flesta av oss att han är en hemsk person - lås in och släng bort nyckeln.
Skulle han ta sin möjlighet och välja till sex personer en jury i domstolen, är sannolikenheten stor att dessa sex vanliga medborgare i juryn tycker som de flesta av oss. PM riskerar då att dömas för mord till förvaring eller livstid.
Om han däremot i stället tar chansen med bara en domare och två nämndemän som mer "torrt" värderar de juridiska bevisen - kanske, kanske kan han se en mikroskopisk möjlighet att det inte kan uppfattats som bevisat hur PM skulle ha dödat KW. Som du skriver - ingen dödsorsak finns fastställd. Då hoppas han nog bara på en dom för griftefridsbrottet.
Ren strategi till varför han det här läget väljer bort en sex-manna jury. Antagligen på inrådan av sin advokat.
Men har han då verkligen en chans att bli frikänd för mord? Ur ett trovärdighetsperspektiv ligger han på noll efter alla lögner. Men - det är åklagarens sak att bevisa mord helt oavsett hur många överbevisade berättelser PM presenterat i förhör. Man blir inte automatiskt en mördare för att man ljuger eller ens har ihjäl någon av olyckshändelse.
Förhoppningsvis kan åklagaren bevisa, bortom alla rimliga tvivel, att Madsen är en mördare och dessutom kanske en som planlagt mordet lång i förväg. Det två föreslagna dödsorsakerna - strypning eller avskuren hals har ju förorsakats KW av någon. Jag tror och hoppas att PM döms. Men juridiken är ett gungfly och ibland går det käpprätt åt h*lvete - OJ,Quick,Linna.