2018-02-03, 23:56
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Om du tillskriver mig åsikter om Carol Paraniak kräver anständigheten att du precisererar var jag påstått detta.

Carol Paraniak var under sin tid som chef på Svea Livgarde med och stängde av nazister från utbildningen .

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9906/22/milnazi.html

Take it easy. Jag erinrade mig bara att vi utväxlat några ord om Paraniak här i tråden tidigare och att du då argumenterade för att han troligen inte var aktuell som involverad i Palmemordet. Kanske var det just att han stängde av nazister från utbildningen? Minns alltså inte, det är hela problemet.
Citera
2018-02-04, 00:03
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
man skall komma ihåg att många på den tiden gick omkring med klockor som drog sig flera minuter per dag, mer om det utsattes för kyla och värme.

Förmodligen är det fel av GS.
Men, enligt dem själva går IWs klocka exakt med SVTs kl 04.00

Sen, om det är sant förtäljer inte storyn.
Citera
2018-02-04, 00:06
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
En lista på misstänkta GM som folk förespråkat i forumet och som har någon form av trovärdighet (utsluter LP och MP m.fl.)

Christer P
Crister A
Leif T
Thomas Plitz
Tom Floberg
Thomas Flyckt
Bror P.
Eugene D. K.
Stig Engström
Göran Stigson
Anders B.
Anthony White (för lång)
Roy Allen
Simon Hayward
Nigel Barnett
Bertil Wedin
Jerry Edin
Miro Barešić (Nja)
Hamid Dadashnijad
Torsten O. (NSU)
"Juggen" (Vad heter han nu igen)
Lennart?
Anti Avsan
Lars-Inge Svartenbrandt
Stefan Svensson
Victor Gunnarsson
Kegös kille

Vilka har jag missat?
Är vi 90% säkra att mördaren finns i listan?

För egen del vill jag stryka de fetade. De kursiva är + Hiltunen intressanta. Hade inte både Bror Perä och Stefan Svensson alibi? Beträffande TP är jag inne på att han deltog i gruppen under kvällen, men som övervakare i Gamla stan + Grand. Tror det var han som åkte taxi på E4 norröver från Rådmansgatan vid 23.40-tiden. Tycker signalementen stämmer där. Hans alibi är fabricerat tror jag.
Citera
2018-02-04, 00:07
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Norrmalmspiketens turer innan den kommer till mordplatsen är fortfarande en vit fläck. Att de verkligen kom till platsen vet vi genom att dess besättning under ledning av Christer Persson var dom som satte upp avspärrningen runt mordplatsen.

Ja, dessutom finns väl åtminstone LL fotograferad tidigt å platsen.

Dessutom finns kvinnligt vittne som går ut från restaurangen Mancini? Och pratar med en blond kvinnlig polis vilken är just LL.
Citera
2018-02-04, 01:06
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja, dessutom finns väl åtminstone LL fotograferad tidigt å platsen.

Dessutom finns kvinnligt vittne som går ut från restaurangen Mancini? Och pratar med en blond kvinnlig polis vilken är just LL.

Det är flera vittne som talat med den kvinnliga polisen Lena Löhr. Skulle vara intressant att läsa hennes och andra polisers minnesanteckningar från samtal med vittnen på mordplatsen.
Citera
2018-02-04, 01:20
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, Ölvebro sa i en tv-utfrågning med Borgnäs att LJ väntade betydligt längre än man från början trodde. Men vilket program? Har inte det i huvudet, men tror det var i början av 90-talet nån gång. I det läget förekom ingen diskussion om att YN inte kan ha sett GM, utan frågan gällde om LJ kunde ha sett GM bakom bilen på DB gata. Det mesta finns ju på Youtube så du kan scanna listan där så hittar du säkert klippet.

Det är en av utfrågningarna Borgnäs och Bresky hade. Norra Magasinet.
Citera
2018-02-04, 01:22
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Det är flera vittne som talat med den kvinnliga polisen Lena Löhr. Skulle vara intressant att läsa hennes och andra polisers minnesanteckningar från samtal med vittnen på mordplatsen.

Ja LL verkar enligt vittnet från Mancini ha varit upprörd och ledsen och talat om för vittnet vad som hänt och vem offret var.
Citera
2018-02-04, 02:01
Medlem
riskybizzys avatar
Intressanta inlägg på youtube från en användare som kallar sig Russel Selmer:

"Äntligen ! Under 70-talet var jag som tonåring mycket på DA s lokaler och sålde märken på Sergels torg under lördagar. Först låg Demokratisk Allians på Brunnsgatan 4, ungefär 200 meter från mordplatsen. !974, tror jag, flyttade de till Appelbergsgatan 56, tror jag de var.Ungefär tvåhundra meter från mordplatsen. Som vilsen förvirrad tonåring blev DA s lokaler som ett andra hem efter skolan. Vi snorungar fick vara med och göra motaktioner mot FNL demonstrationer och fick lära oss att använda molotov coktails. (men jag var inte bra på det). Jenne Fonda går med i en demostration och får en flaska rödfärg över huvudet, minns jag. Och då firade vi på lokalen. Det var en ung judisk flicka som utförde attentatet. Lite senare samma år kastas en brandbomb in i lokalen på Appelbergsgatan 56. Det skulle rör sig om en ung nazist som ville hämnas på en poliskonstapel som var chef på en polisstation på Söder. Han skadades något. Anders Larsson var trevlig mot oss ungdomar om inga andra vuxna fanns i närheten. Jag hade en bra relation till honom, men jag märkte redan då att det var någonting som inte stämde. Man kunde känna på luften att det fanns kraftiga motsättningar inom organisationen. En gruppering var balterna. De höll sig på sin kant. När du nämner namnet Arvo, så tror jag mig minnas honom.
När jag nu lyssnat på youtube kanalen om Palme mordet, så blev jag faktiskt glad. Jag blev glad för att jag kände att jag kanske hade några pusselbitar som passar in i ditt pussel. Hör gärna av dig så att vi kan ses, om du vill."

"Han heter inte CG Holm. Han heter CG Holm.På den tiden var han en karismatisk och mycket omtyckt person bland DA:s medlemar. Mannen med sprängdegen under sängen hette Gregor von der Hayde, om det inte var ett alias namn. Det fanns flera olika grupperingar. Några var militärer och poliser. Andra var vi ungdomar som gillade USA och Israel. Och den baltiska gruppen var äldre och höll sig ofta för sig själva, med möjligtvis polischefen från söder. Jag tror att han hette Kjell i förnamn. När den här polismannen talade om Palme så började han dreggla. Jag tyckte det var märkligt att man kunde reagera så kraftigt på en person att man dregglade. Och han var inte ensam om att dreggla när Palme kom på tal. Angående rökbomben så var det en medlem i DA som uteslutits p.g.a extremism. Christofer Julin kom ut med boken"Vänstervridningen i Sverige. Och jag hämtade en låda nypressade böcker utanför DA på Appelbergsgatan 56 ur Christofers händer. Jag minns att han undrade vad för kuf jag var. Han ville antagligen inte lämna lådan med hans böcker uppe i lokalen.
När jag tänker tillbaka på Anders Larsson så var han "hemlig" på något underligt sett. Långt senare fick jag ryktesvägen veta att
Larsson blivit portad från amerikanska ambassaden p.g.a att han hade ryska kontakter, men det vet jag inte om det stämmer.
Vid ett tillfälle kom en SÄPO polis och besökte DA.s lokaler på Appelbergsgatan, men det var också den sista gången jag såg någon SÄPO polis."

https://www.youtube.com/watch?v=1ISGsWa6b2U
Citera
2018-02-04, 03:56
Medlem
Citat:
Ber att få tillägga ett namn - Eino Hiltunen. Kolla signalementet på Grandmannen (MS/AK/MP/LK/MD)+NF+mordvittnena. Kolla sedan Hiltunens signalement och passfotot på honom. Där pratar vi medelålders man med stirrande blick som dessutom mycket väl kan ha haft på sig en stickad keps och en längre rak vinterjacka. Han bör i alla fall upp på listan om nu någon inte är lika övertygad som jag är just nu. "Han gick lite konstigt" - ja Hiltunen var sjukskriven pga ryggproblem. Vapenexpert. Umgicks med AGAG-folket i Östersund. Ensamvarg. Märkligt rik efter Palmemordet. Mördades med nackskott i nov 86.

You guys looking at people who actually had a S & W???
"Umgicks med AGAG-folket i Östersund." - sure seems like there is a lot going on up in Jämtland!
Citera
2018-02-04, 09:19
Medlem
hehehos avatar
Citat:
För egen del vill jag stryka de fetade. De kursiva är + Hiltunen intressanta. Hade inte både Bror Perä och Stefan Svensson alibi? Beträffande TP är jag inne på att han deltog i gruppen under kvällen, men som övervakare i Gamla stan + Grand. Tror det var han som åkte taxi på E4 norröver från Rådmansgatan vid 23.40-tiden. Tycker signalementen stämmer där. Hans alibi är fabricerat tror jag.

Intressant! (åtminstone SS alibi är ifrågasatt, någon menar att Bror P. skulle hunnit både mörda och göra bort sig på dansgolvet den kvällen).
Citera
2018-02-04, 09:27
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
You guys looking at people who actually had a S & W???
"Umgicks med AGAG-folket i Östersund." - sure seems like there is a lot going on up in Jämtland!

Ja och Eino Hiltunen hade nästan undgått radarn verkar vara en "person of interest" minst sagt.

(FB) "Stegmordet": Eino Hiltunen, Bringåsen, 1986.

Kanske får man lägga till Raimo Räsänen
Senast redigerad av heheho 2018-02-04 kl. 09:37.
Citera
2018-02-04, 10:02
Medlem
hehehos avatar
Citat:

Jobbar hon i tyskland nu?
http://www.nw.de/lokal/kreis_hoexter/warburg/3189747_Straffreiheit-fuer-Waffenbesitzer.html?em_cnt=3189747

EDit: nja hon verkar bo i Sverige
Senast redigerad av heheho 2018-02-04 kl. 10:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in