Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-02-03, 23:57
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PS.
Jo det har man.

Till en privatperson är man som köpare skyldig att dra av arbetsgivaravgift samt löneskatt och redovisa och betala in direkt till skatteverket.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/anlitaenprivatperson.4.d1afd3103d689ac2a80002439.h tml
Vettifan hur det blir med moms när man anlitar en privatperson. Man kan som företagare bli momsbefriad om man fakturerar mindre än 30 000 sek per 12 mån.

Verkar nästan som om man kan slippa undan momskostnaden helt om man anlitar privatpersoner istället för företag. Kanske någon skattekunnig kan bidra med lite kunskap i den frågan.

Momsen är statens pengar.
Så om någon underleverantör är momsbefriad spelar noll roll för företaget som köpare. Men är köparen momsbefriad så blir det dyrt då denna avgift inte kan dras av. Så för tex en momsbefriad bostadsrättsförening eller idell förening så blir det 25% billigare att anlita ikke momspliktiga underleverantörer.
Senast redigerad av Sam.Boyd 2018-02-04 kl. 00:06.
Citera
2018-02-04, 00:02
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PS.
Jo det har man.

Till en privatperson är man som köpare skyldig att dra av arbetsgivaravgift samt löneskatt och redovisa och betala in direkt till skatteverket.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/anlitaenprivatperson.4.d1afd3103d689ac2a80002439.h tml
Vettifan hur det blir med moms när man anlitar en privatperson. Man kan som företagare bli momsbefriad om man fakturerar mindre än 30 000 sek per 12 mån.

Verkar nästan som om man kan slippa undan momskostnaden helt om man anlitar privatpersoner istället för företag. Kanske någon skattekunnig kan bidra med lite kunskap i den frågan.

Akilov har inte företag?
Citera
2018-02-04, 00:03
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gamladufria
Kan det vara provision?

Det kan det vara,
Men för vad.

Uppenbarligen förde vår terrorist ut stora summor pengar som vart de tog vägen inte redovisats.

I hans begränsade ekonomi så är ”städ lönen” en väsentlig del.

Frågorna är många.
Citera
2018-02-04, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det kan det vara,
Men för vad.

Uppenbarligen förde vår terrorist ut stora summor pengar som vart de tog vägen inte redovisats.

I hans begränsade ekonomi så är ”städ lönen” en väsentlig del.

Frågorna är många.

Det står tidigare i tråden om falska handlingar som sålts.
Citera
2018-02-04, 00:11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronoparken
Polisen borde ju vara rätt intresserade av gräva lite mer bakom de här 85000. Inte för att familjen Nujen skulle vilja finansiera terror men däremot utifrån att beloppets storlek gör det sannolikt att det är flera personer som avlönats av Özz&co. Akilov kanske fick in pengarna på sitt konto och fördelade sen ut dem på sina polare. Dessa polare måste anses vara högriskpersoner som genast borde tas i förvar eller utvisas.
Jag tror inte att denne Akilov, som var anställd som rivare, städare och burkhållare, var den som hållit i andras svarta pengar. Däremot har det kommit fram i förhör att Akilov fixat fram falska handlingar ... Något som kan behövas för t ex andra svartarbetare?

Vilka fler har Debbie, Rickard och Mamoste avlönat?

Direkt har inte Nujens finansierat terror. Men indirekt har de sett till att RA kunnat hålla sig kvar i Sverige tillräckligt länge för att döda sex pers med en lastbil.
Citat:
Så om Akilov säger att han städat och assisterat för 85 000 kr under 2 månader, så ka vi välja att lita på det eller inte.

Är Akilov trovärdig?
Ja. Nej.

Om man misstror att en advokat och chef på telia betalar ut en månadslön som motsvarar en chefslön efter skatt till person som utfört svart städhjälp så bör man kryssa i allt: Nej.

Då återstår frågan. För villka tjänster (job gotland) har man betalt Akilov?

PRECIS - det är så enkel matematik, jag fattar inte att det tagit oss så lång tid att komma till denna slutkläm, det står ju helt självklart att han inte fått pengarna för att hålla i en målarburk.

Citat:
Har Gottlandstidningen varit ute i Tingsede och tittat om det byggts någon teater i skolan.
I så fall om det finns någon Flashbackare på Gotland /Tingsede så vore det fint om denne kunde kolla läget, fota lite och ge oss andra en rapport.
Ja det vore fint.

Katerina har lite bilder på hus på sin blogg, jag gissar att bilderna är relevanta till texten.
http://katerinamagasin.se/familjen-nujens-pengar-till-akilov-blottlagger-ett-storre-systemhaveri-namligen-asyladvokaters-profi tering-pa-massinvandring/
Senast redigerad av LuluBrooksie 2018-02-04 kl. 00:22. Anledning: Tillägg två citerade inlägg
Citera
2018-02-04, 00:16
Medlem
mmais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyranitar
Vi har ju väldigt strikta regler kring penningtvättslagen, samt hur svårt det är att använda pengar i dagens samhälle. Bara att ta ut 11 000 kr ifrån banken är ju ett problem, och man måste tala om vad man ska ha pengarna till, eller när jag köpte 150 norska kronor på Forex så behövde jag tala om vad jag ska ha dom till.. Men att som advokat sätta över 85 000 kr till en terrorist för ett "svartarbete" det är tydligen inga problem.. Vad är detta egentligen?!
Överförmynderi.
Citera
2018-02-04, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyranitar
Det svider så förbannat att efter att ha haft ekonomiskt samröre med en terrorsist ha magen att gråta ut i media.. Det var droppen för mig, inte ens ångerfull eller skamsen över sitt och familjens tilltag. Jag hoppas verkligen att familjen lagförs.

Poletten börjar trilla ner. Klanen Nujen belyser problematiken. Vi har stora befolkningsgrupper som lever efter egna lagar, och de gör vad de vill, utan att reflektera över vad det är för samhälle de bosatt sig i.

Humorn är att denna klan anses vara lyckade och integrerade eftersom allt är relativt i den tid vi lever i.
Citera
2018-02-04, 00:36
Medlem
Jag ser 3 parter som alla träskat fast sig i en double-whammy:

- Özz-klanen: Om de skulle erkänt "klanteri" med att inte kollat Akilovs papper, ta f-skatt, yada yada. Så blir frågan ändå varför de inte gick till polis direkt efter Drottninggatan ? Därför(?) valde de skicka fram Özz i DN o spela dum, försöka leva på att de vet msm inte följer upp, det blåser över.

- MSM-media: Ev.pga att HelaGotland skrev om det, kunde inte Aftonbladet/Expressen låta bli, till följd att fina Bonnierblaskan DN också kände sig tvungen. Om bara Janouch o alt.media skrivit kunde detta dött. (ett mörkar-trick som brukar användas är att bara ett msm-media slår upp nåt stort missförhållande. När sen inga andra hakar på vet man det är mörkning, storyn dör).Obs att denna grej inte valsat runt landsortspressen. Hursom, msm sitter fast i att folk ej fått nåt svar.

- Säpo/polisen: Uppgiften om Nujen har nån där tagit fram/vart tvungen följa rutiner. Banksekretess, så detta kunde bara polis få ut. (Nujen kan ha pustat ut när de ej blev kallade till förhör, o så kommer detta). Nu sitter polisen ända upp till Thornberg fast i att trots uppgift i fup så förhördes ej Nujen. Förutom allt annat klantande kring Akilov.

Hur håller vi nu grytan kokande ? Gå på alla som bokar Özz, demonstrera utanför hans shower ?
Citera
2018-02-04, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av <br /> <br /> Katerina har lite bilder på hus på sin blogg, jag gissar att bilderna är relevanta till texten.<br /> [url
http://katerinamagasin.se/familjen-nujens-pengar-till-akilov-blottlagger-ett-storre-systemhaveri-namligen-asyladvokaters-profi tering-pa-massinvandring/[/url]

Husen ser uppfixade ut jmf med ursprungsartikelns i Hela Gotlands bild
http://www.helagotland.se/samhalle/ozz-om-terroristens-jobb-pa-gotland-15051406.aspx
Citera
2018-02-04, 00:48
Medlem
Till att börja med behöver vi nog bara vänta och se.

Tillsammans med Nujens har hela etablissemanget trampat i klaveret med dunder och brak, just nu står dom som förstenade men snart nog måste dom dra ut fötterna och då lär oväsendet bli öronbedövande.
(Svar till obannad, missade citatet).
Senast redigerad av Externalist 2018-02-04 kl. 00:50.
Citera
2018-02-04, 00:48
Medlem
Knivur-273s avatar
Övergeneralisera inte och var inte vrång mot alla Kurder. Få av dem är så fula som han. Tino Sanandaji t.ex. Han ser civiliserad och fin ut och har en väl fungerande hjärna, en mycket bra man, som jag skulle kunna låta vakta mitt barn utan oro.

Penningtransaktionerna och kopplingen till terroristen äv verkligen skumt. Man kan undra om polisen orkar bry sig om det uppenbara skattebrottet och kanske än värre saker.
Citera
2018-02-04, 00:55
Medlem
zurfarns avatar
Nu håller vi det här levande, Så länge vi orkar.

SKV måste vakna. Mig har dom örnkoll på. Men jag är ju en vit svensk gammal man med eget företag. Enligt Magda en potentiell skatteflykting.

Nita dom här jävla idioterna istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in