2018-01-31, 06:47
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Den finare delen av befolkningen vaknar åtta och börjar jobba nio. Jag vet vad hon pysslar med så så lätt kommer hon inte undan. Jag studerar och är mer flexibel men det innebär inte att hon har rättigheten att bestämma över min dygnsrytm. Den är viktig för mig. Hon får kliva upp när fan hon vill men mixern ska vara knäpptyst!

Byggnaden är lyhörd och mixern låter så pass mycket att öronproppar inte hjälper. Inte heller hjälper tre olika psykofarmaka varav två är tunga narkotikaklassade substanser för att jag ska hållas sövd när hon gör morgon.

Jag har gjort mitt så nu vill jag ha tips på hur jag ska gå tillväga för att säga åt henne! Arg lapp? Gå ner med täcket omsvept och plinga på? Hämnas? Jag gillar konfrontation irl men hon kanske känner sig hotad då? För jag betraktas som rätt ilsk.

Liksom, är det lyhört får man visa hänsyn! Svårare än så är det inte. Gör man inte det blir det konsekvenser, för samhället och för mig som person. Jag kan hamna i ett skov och bli mycket sjuk och tvivlar på att mina grannar vill uppleva det. Massa spring med poliser osv. Otryggt för de andra boende.

Nä, tänk på era grannar och sluta utgå från er själva hela tiden.

Så vettiga tips nu, inget skitsnack!

Först lite bakgrund:

Hur lever du själv?
Då är chansen störst att du får ett positivt gensvar

Du berättade att du är student så jag utgår ifrån att sena -för att säga tidiga nätter är mer regel än undantag i ditt fall. Du skriv att huset är lyhört. Ger du grannarna några anledningar på att störas av dina sena vanor (högmusik/spelkonsol, matlagning, dans osv?
Är det full rulle under hela natten, så kan du knappast klaga på grannens frukostrutiner.

Skall du kontakta grannen så gör det muntligen.
Viktigt Börja med att ta upp att det är lyhört i huset och om hon tycker att det är någonting som stör. Först därefter berättar du att hennes mixer stör jobbig på morgonen och om hon bara kunde....
Senast redigerad av borriz 2018-01-31 kl. 06:54.
Citera
2018-01-31, 10:26
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Först lite bakgrund:

Hur lever du själv?
Då är chansen störst att du får ett positivt gensvar

Du berättade att du är student så jag utgår ifrån att sena -för att säga tidiga nätter är mer regel än undantag i ditt fall. Du skriv att huset är lyhört. Ger du grannarna några anledningar på att störas av dina sena vanor (högmusik/spelkonsol, matlagning, dans osv?
Är det full rulle under hela natten, så kan du knappast klaga på grannens frukostrutiner.

Skall du kontakta grannen så gör det muntligen.
Viktigt Börja med att ta upp att det är lyhört i huset och om hon tycker att det är någonting som stör. Först därefter berättar du att hennes mixer stör jobbig på morgonen och om hon bara kunde....

Jag är tyst som en mus och tassar på tå dagtid och nattetid. Aldrig fester eller andra höga ljud. Endast med lågt ljud på dagtid om så sker. Min kille störs också av mixern och vaknar till ibland. Känner liksom att hon borde veta att det är lyhört.

Jag får nog ta det muntligt när jag inte är arg. Avvaktar dock ett litet tag. Tänker att det kan vara ngt nyårslöfte typ som inte är hållbart i längden. Elakt att hålla tummarna för det men vad ska man göra liksom? Sömnen är viktig.

Tack för tipset!
Citera
2018-01-31, 12:59
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Jag är tyst som en mus och tassar på tå dagtid och nattetid. Aldrig fester eller andra höga ljud. Endast med lågt ljud på dagtid om så sker. Min kille störs också av mixern och vaknar till ibland. Känner liksom att hon borde veta att det är lyhört.

Jag får nog ta det muntligt när jag inte är arg. Avvaktar dock ett litet tag. Tänker att det kan vara ngt nyårslöfte typ som inte är hållbart i längden. Elakt att hålla tummarna för det men vad ska man göra liksom? Sömnen är viktig.

Tack för tipset!

Sådana saker bör man ta upp med grannen när man själv är på gott humör.
Alla tycker det är trevligt att prata med en glad person, är du själv på dåligt humör är det lätt att det spiller över på grannen och då blir det svårt att uppnå något konstruktivt.
Citera
2018-01-31, 13:05
Medlem
spajjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongopixel
Haha, låter som du haft det skoj. Sweet, Sweet hjärnspöken. En gång bodde jag i en lägenhet som var så lyhörd, man fan kunde höra grannens andetag. Gubbfan.
Citera
2018-02-01, 19:07
Medlem
motyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Jag är bara lite nyfiken, varför nämna att de har indvandrarbakgrund eller vad har det med saken och inlägget att göra? Som sagt, är bara nyfiken eftersom att gå med hälarna kan vem som helst göra.

Nu till saken. Bäst om du eller din sambo (eller båda två) ringer och på ett lugnt och neutralt sätt förklarar problematiken. Tjockare och ljuddämpande mattor skulle kunna vara en lösning. Alternativt snack med hyresvärden. Problemet är att många lägenheter är byggda på ett undermåligt sätt med otillräcklig isolering, är det så i ert fall så bör hyresvärden åtgärda det.

För att etnicitet ibland är relevant, iaf här på Flashback. Tänkte jag.

Tar åt mig det du skrev, ska faktiskt fundera på varför jag kände ett behov av att skriva att de har invandrarbakgrund. Tror det har att göra med mina personliga "fördomar"/erfarenheter, jag hade tyckt det var en helt annan sak om personerna ifråga var så kallade "kaos"-folk. Gällande bemötande så är det ju som att prata med en vägg, om man ska försöka diskutera med sådana personer.

Gällande ditt andra stycke så tror jag det är en kombination av deras avsaknad av textilier i kombination med själva bygget. Och självklart hur de går omkring i lägenheten. Paret som bodde i lägenheten innan var i samma ålder och hade betydligt fler fester, ändå stördes jag och min sambo knappt av dem.

Ska även tillägga att hälstampandet blivit värre den senaste veckan. Det blir inte tyst förrän 03.00 på natten, som sagt hörs det trots öronproppar. Varje kväll/natt är numer en kamp för att hinna somna innan grannen börjar stampa. Noterade en sak häromnatten när jag låg och lyssnade. Personen i fråga går med en jävla fart och kors och tvärs i lägenheten, under långa stunder, i princip timmavis. OK om man är uppe nattetid pga skiftarbete eller whatever, men ingen normal människa springer omkring utan går lugnt och stilla lite då och då. De är relativt nyinflyttade så misstänker att de håller på att packa upp, därav de frekventa rörelserna.
Citera
2018-02-03, 21:36
Medlem
Ok, jag kan intyga dig att jag bor i ett rent etniskt svenskt område och att diskutera vissa saker med en granne var som att prata med en vägg så jag tror inte personligen att det beror så mycket på etnicitet.

Angående deras stamp så stycker jag att du/ni bör ta det på allvar med dem och berätta på ett bestämt men neutralt sätt att det är störande och att en lösning skulle kunna bli att, eventuellt, anskaffa tjockare och ljuddämpande mattor. Visas ingen förståelse från deras sida då har ni, i alla fall, gett dem en chanse. Då är det kanske dags att gå vidare till hyresvärden/brf och diksutera frågan vidare och hitta en lösning. Alla har rätt att bo ostört i sitt boende, oavsett tid på dygnet. Sedan finns det vissa ljud som man ska finna sig is när man bor i närhet av andra människor men det får inte förekomma frekvent. Då kan det bli fråga om störning.
Citera
2018-02-03, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Sådana saker bör man ta upp med grannen när man själv är på gott humör.
Alla tycker det är trevligt att prata med en glad person, är du själv på dåligt humör är det lätt att det spiller över på grannen och då blir det svårt att uppnå något konstruktivt.
Ursäkta mig, men det känns som att varje gång man ska prata med någon som är störande så får man tassa runt så att personen visar ”förståelse” och förhoppningsvis bättrar på sig. Jag säger inte att man ska ta upp det på ett ilsket sätt men att tala om för den störande om saken på ett bestämt men neutralt sätt är det bästa. Alla har rätt att bo ostört i sitt boende och det bör vara utgånspunkt.
Citera
2018-02-03, 21:58
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursäkta mig, men det känns som att varje gång man ska prata med någon som är störande så får man tassa runt så att personen visar ”förståelse” och förhoppningsvis bättrar på sig. Jag säger inte att man ska ta upp det på ett ilsket sätt men att tala om för den störande om saken på ett bestämt men neutralt sätt är det bästa. Alla har rätt att bo ostört i sitt boende och det bör vara utgånspunkt.
Det handlar inte om att "tassa runt" utan snarare att sälja in sitt budskap.
Citera
2018-02-03, 22:10
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Nonsens. Man ska leverera sitt budskap med kraft och beslutsamhet. Som ett pansarskott.
Citera
2018-02-04, 02:19
Medlem
kool-g-raps avatar
Ang lyhördhet i flerfamiljshus. (Grannfejd)

Jag skulle behöva hjälp i min granfejd då grannen min är en riktig så kallad "bitter fitta" som förmodligen sitter med örat tryckt mot väggen till min lägenhet och skickar klagomål till styrelsen så fort hon hör ljud från mig. De klagomålen kan jag få bara jag sitter hemma med en vän och pratar i normal samtalston efter kl 23.

Jag har bott i sex st olika lägenheter innan där jag har varit betydligt mera hög ljöd och haft musik på högt till kl 04 på morgonen. Ändå har jag inte fått det minsta klagomål någonsin förrens jag flyttade till min nuvarande lägenhet.

Antingen är det extremt lyhört hos mig, men de tror jag inte då husen är gamla och jag inte hör mina grannar så länge jag inte är utanför deras dörrar.
Där jag bor nu är en kommunlägenhet vilket hon vet om. Jag tror både det sticker i hennes ögon att det är en soc lägenhet och att hon är en sån där ensam kärring som inte har ett liv utan ska leka polis i porten.

Jag har pratat med den förra hyresgästen som bodde här, enligt henne var hon tvungen att flytta härifrån för hon kände sig trakasserad av samma granne.
Nu har den grannen gjort ett skriftligt klagomål till styrelsen som hon lämnade en kopia av till mig i dag. Vi var 4st vänner i min lägenhet som satt och pratade lita bara framåt småtimmarna hos mig i går kväll/natt utan musik till och med.
Men enligt klagomålet var det världens fest hos mig igen med ett dussintal killar och ännu flera tjejer.

Jag måste nu svara och skriva ett eget brev till styrelsen, men jag är inte så bra på det och skulle behöva hjälp. Vad ska jag svara? Jag kan ju inte direkt skriva till styrelsen att hon bara är en bitterfitta direkt. Själv skäller hennes hund konstant, men det hörs enbart i trapphuset så så lyhört kan det faktiskt inte vara. Är det ok att ha en hund som skäller konstant men inte prata i sin egen lägenhet?

Behöver verkligen hjälp så jag inte blir vräkt nu.
Citera
2018-02-04, 02:31
Medlem
Våga säga till henne på skarpen, konfrontera henne med stadiga argument och vik dig inte.
Hade en benzo-tant till granne som började klaga från dag ett på allt från oväsen som inte fanns, felparkering som ej kunde ha varit gjord av mig då jag ej har körtkort.. men så fort jag påpekade att hon hade varit otrevlig och dryg utan att jag hade gjort någonting för att störa henne så skulle det genast hälsas på från balkongen och bjudas på Lyx nescafe i trapphuset.
Flera grannar varnade för henne och att dem hade försökt få ut henne i åratal.
Citera
2018-02-04, 13:28
Medlem
gberg85s avatar
logik brukar sällan fungera bra med denna typ av människor...de gör lite som de vill och känner för...inte vad som är normalt och korrekt. ta upp det med hyresvärden...hjälper det inte...ta upp det med hyresnämnden...hjälper det inte så flytta....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in