2018-02-03, 16:37
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheerluck
Om jag räknat rätt enligt födelsedatum på passet så var Torsten O. 18 år då Palme mördades.
Dessutom är han 190 lång. Kanske inte så trolig som GM.

Nä, håller väl med. I de flesta förhören så låter det som om han vet bakgrunden till MOP.

I ett låter det som om han är GM, men jag tror det är felciterat kanske felöversatt.
Citera
2018-02-03, 16:38
Medlem
hehehos avatar
PKK ledaren skrev en bok i fängelset, där säger han så här:

"least some faith in the European state of law and politics
there. We were completely taken by surprise then when
the Greek govemment joined the intemational hunt for
me immediately after my arrival
After intense preparation an international plot,
originating in London at the beginning ofthe 1990s, was
launched. The role of Turkey in this is more or less well
known. The European and US contributions are still
somewhat murky.
Let me summarize some international events preceding
my arrival in Greece. The assassination of the Swedish
prime minister, Olof Palme, was used to keep the
military regime of 1980 and its successors dependent
on NATO and the West and to protect them from the
Kurdish liberation movement. Palme had supported
such movements in Vietnam and South Africa, and
Sweden had become a center for these movements. It
might also have become a centerfor the Kurdish
movement — Palme had opposed the terrorist label that
the PKK had been given. After he was killed the rumor of
a 'Kurdish connection' was spread. It resulted in the
effort to label the PKK as a terrorist organization and
ban it. Sweden's liberal position was to be abandoned.
One day it Will become clear how far Gladio, at that time
a powerful paramilitary network within NATO, was
involved in the Palme plot and similar cases. "
Citera
2018-02-03, 17:42
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har bara googlat, du kan nog hitta mera om du googlar på Bröderna Poutiainen.
De har också skrivit en bok som heter inuti labyrinten.

https://www.adlibris.com/se/bok/inuti-labyrinten-om-mordet-pa-olof-palme-9789163081286

Jo, jag har koll på den boken, men det jag undrade över var om
det finns mer på nätet..

För övrigt så är detta en intressant tråd att läsa/följa.
Och många bra inlägg att läsa.

En liten fundering.
Polisen gjorde razzia/husransakan på spelklubben Oxen under mordnatten då man bla
fann fullmakten mellan Lena Å och Sigge C.
Min fundering är: Vad fick polisen att göra en razzia/husransakan på Oxen denna natt?
Citera
2018-02-03, 18:08
Medlem
PeoFallmos avatar
Mordvittne kommer ut med bok om mordet.

https://www.adlibris.com/se/bok/30-ar-av-tystnad-mitt-liv-i-skuggan-av-mordet-pa-olof-palme-9789137151151
Citera
2018-02-03, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har sett tre olika larmtider när det gäller mop.
Den officiella , Bröderna Poutiainens och Gösta Söderströms.
Vem har rätt?
Göstas larmtid är med stor sannolikhet fel, det enda jag undrar där är, varför hans kollega verkar ha haft samma uppfattning.
Om en person ser fel på klockan är en sak men att två personer gör det samtidigt.
Vågade han inte ha en annan uppfattning än Gösta?

"Den officiella IM-listan som presenterades den 10 mars 1986 skulle enligt dem vara friserad, för att dölja den påtagliga inaktiviteten på polisens ledningscentral, vilket man inte minst märker av det s k fylleri-IM:et som blev kvar på listan som ett olycksfall i arbetet. Tidpunkten 23.23 ska ha valts som en anpassning till den tidpunkt då ambulansen från Sabbatsberg, larmades, för att man ville ge ett sken om att polislarmet gick ut före ambulanslarmet, då det ju var polisen som först fick reda på händelsen."

Bröderna Poutiainens slutsatser
http://www.politiskamord.com/p5slutsatser.html

Söderström och kollegan hade någon minuts skillnad på tiden, men tror snarare att kollegan hade en senare tid, att han sade att klockan var 23.30 när de gick ur bilen. Sanningen var väl att bådas klockor gick tokfel. Det korrekta, för att försöka få en riktig tid borde varit att ta reda på exakt hur mycket fel de gick för att försöka få en riktig tid. Men skammen var väl för stor för det.
Citera
2018-02-03, 18:15
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Jo, jag har koll på den boken, men det jag undrade över var om
det finns mer på nätet..

För övrigt så är detta en intressant tråd att läsa/följa.
Och många bra inlägg att läsa.

En liten fundering.
Polisen gjorde razzia/husransakan på spelklubben Oxen under mordnatten då man bla
fann fullmakten mellan Lena Å och Sigge C.
Min fundering är: Vad fick polisen att göra en razzia/husransakan på Oxen denna natt?

Polis hade haft en spaning mot SC tidigare under kvällen.
Citera
2018-02-03, 18:19
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Polis hade haft en spaning mot SC tidigare under kvällen.

Ja just ja, men ett tillslag just den natten???
Citera
2018-02-03, 18:22
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Söderström och kollegan hade någon minuts skillnad på tiden, men tror snarare att kollegan hade en senare tid, att han sade att klockan var 23.30 när de gick ur bilen. Sanningen var väl att bådas klockor gick tokfel. Det korrekta, för att försöka få en riktig tid borde varit att ta reda på exakt hur mycket fel de gick för att försöka få en riktig tid. Men skammen var väl för stor för det.

När GS och IW jämförde sina klockor med SVTs rapport 04.00 gick IWs klocka rätt medan GS gick 2 minuter sent.

Sammantaget och en logisk tankegång utefter vittnen, poliser mm och vad de säger, vad de gör och hur lång tid momenten tar så hamnar man på en realistisk tid som är nära Poutiainens.
Citera
2018-02-03, 18:23
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Ja just ja, men ett tillslag just den natten???

Det var väl det att polisen kände till den suspekta krets av människor som höll till där som man beslutade att kolla stället.
Citera
2018-02-03, 18:34
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Det var väl det att polisen kände till den suspekta krets av människor som höll till där som man beslutade att kolla stället.

Ja, det låter väl vettigt men kopplingen till CP och tillslaget blir ju lite
att fundera kring.
Citera
2018-02-03, 18:53
Medlem
Citat:
När GS och IW jämförde sina klockor med SVTs rapport 04.00 gick IWs klocka rätt medan GS gick 2 minuter sent.

Sammantaget och en logisk tankegång utefter vittnen, poliser mm och vad de säger, vad de gör och hur lång tid momenten tar så hamnar man på en realistisk tid som är nära Poutiainens.

OK, nu kan det väl inte uteslutas att de ställt om sina klockor under natten, men känns väl ändå tveksamt, att ställa om den två min fel är väl inget direkt att skryta med. Svårt att få riktig klarhet kring GS. Dessutom, om klockan gick två min före så är han på plats 23.27 (23.29 enligt hans egen klocka). Också det känns väldigt sent om man ser tlll vittnesmålen.
Citera
2018-02-03, 19:24
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
OK, nu kan det väl inte uteslutas att de ställt om sina klockor under natten, men känns väl ändå tveksamt, att ställa om den två min fel är väl inget direkt att skryta med. Svårt att få riktig klarhet kring GS. Dessutom, om klockan gick två min före så är han på plats 23.27 (23.29 enligt hans egen klocka). Också det känns väldigt sent om man ser tlll vittnesmålen.

GS är svår att greppa, just för att hans uppgifter avviker så mycket, hade det varit 1 minut hade det varit begripligt med en analog klocka. Nu är det ju ca 5 minuter och det är märkligt, märkligare är att det matchar den tid han är noterad för på IM-listan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in