2018-02-03, 15:43
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytastic
Jag förstår att folk är förvånade över detta, eftersom vänsteretablisemanget fullständigt pumpar ut budskapet om att "klyftorna växer". Vad man däremot inte nämner är att samtidigt som klyftorna växer, så blir även låg- och medelklassen rikare och rikare.

Man behöver inte vara överklass för att köra en Porsche Cayenne idag.

Nej det har ändrats rejält. Däremot finns det många idag som egentligen lever över sina egna tillgångar pga. låg ränta och konstgjorda bopriser.

Det skall bli intressant att se nästa större börsnedgång och hur toleranta och värnande människor verkligen är när det kommer till "allas lika värde".
Citera
2018-02-03, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Tycker mig även ha noterat att mer exklusiva sportbilar har ökat på gatorna jämfört med säg 10 år sedan. Säg att du för 10-15 år sedan såg en Porsche eller liknande så tittade man kanske åt det hållet för det var en lite ovanligare bil. Idag ser man t.ex. Porsche-SUV:ar lite överallt..

De där porche SUV:arna du ser är inte speciellt dyra om du kollar efter noga.

Men visst, håller med dig annars. Idag är det inte ovanligt svenssons köper 'flashiga' bilar.
Citera
2018-02-03, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Rökning och TV är de värsta exemplena på värdeförlust, knappast några bra referenspunkter.

Storstadsbor som köper ny, dyr bil får ett pengahål. Utöver skrattretande värdeminskning betalar de för underhåll, parkering, amortering och ränta (de flesta 08r är hopplösa lånetorskar), försäkring, bensin och trängselskatt, och vad får de egentligen i gengäld? Respekt av packet måhända, men den urbana medelklassen bryr sig sällan om bilar, och överklassen kör Volvo eller nedtonad Merca. Nej, att köpa billig tråkbil är en vinstaffär i landets storstäder.

I småstad och på landsbygd får man betydligt mer valuta för pengarna.

Fast bilar finns i hela världen inte innanför tullarna i Stockholm endast.

Och det du tar upp har ju inte vilken bil du har, parkering och trängselskatt etc kostar även på en skrotbil.

Självklart hade det varit bättre att alla i en storstad byter till elbil hade både blivit tystare och bättre luftkvalitet. Men en vettig elbil är inte så mycket billigare ändå så. Kan bli dyrare istället skulle jag säga.
Citera
2018-02-03, 16:27
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Självklart hade det varit bättre att alla i en storstad byter till elbil hade både blivit tystare och bättre luftkvalitet. Men en vettig elbil är inte så mycket billigare ändå så. Kan bli dyrare istället skulle jag säga.
Tesla Model 3 är snart här. 400k och inga bensinkostnader..
Citera
2018-02-03, 16:30
Medlem
Citat:
Vad är det för fel på ny bättre bil? Både modernare, säkrare, miljövänligare, bränslesnålare nya bilar och utveckling går framåt.

Om man ska prata värdeförlust visst, men inte mer än röka eller köpa ny tv etc ändå.

Mer korkat köra runt i gammal skrothög.
Du verkar ha missat att tillverkningsprocessen av speciellt elbilar är allt annan än miljövänlig. Ur miljösynpunkt ska man helst köpa en redan befintlig bil men inget folk bryr sig om i dagens konsumtionshets.
Dessutom är dagens "skrotbilar" så pass bra jämfört med förr att det egentligen inte finns anledning att köpa en nyare bil.
Citera
2018-02-03, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
10 miljoner är väldigt mycket, 3 miljoner mer än vad som krävs för bli ekonomiskt oberoende med aktieutdelningar på 4% direktavkastning.

Beror helt vilken levnadsstandard så klart man vill leva.

Går ju köpa sig något liten stuga i skogen och precis leva på nästan noll.

För egen del är 3 miljoner något som inte ens räcker ett år. Och då har jag inte ens i närheten av någon överdriven levnadstandard.

Sedan 4% på 3M är 120k per år då inte ens tagit hänsyn till skatt eller så. Lycka till ens kunna få in en några år gammal vettig bil i den budget.
Citera
2018-02-03, 16:36
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Beror helt vilken levnadsstandard så klart man vill leva.

Går ju köpa sig något liten stuga i skogen och precis leva på nästan noll.

För egen del är 3 miljoner något som inte ens räcker ett år. Och då har jag inte ens i närheten av någon överdriven levnadstandard.

Sedan 4% på 3M är 120k per år då inte ens tagit hänsyn till skatt eller så. Lycka till ens kunna få in en några år gammal vettig bil i den budget.

10-3 miljoner är= 7 miljoner, den summa som krävs för leva någorlunda på4% direktavkastning utan att arbeta. Hur är det med läsförståelsen?:-)

3 miljoner i levnadskostnad per år, hahhaha.Knappt topp 0.5% eliten av befolkningen lever så.

Flashback ......vad säger man
Senast redigerad av slemhog 2018-02-03 kl. 16:38.
Citera
2018-02-03, 16:36
Medlem
arakas avatar
Själv köper jag alltid kontant men gissar att lån, leasing, leasing genom företaget är vanligare än kontantköp.
Citera
2018-02-03, 16:37
Medlem
Tjoflos avatar
Jag leasar en bil för 400.000 på företaget, kostar mig runt 4000 i månaden som jag kan dra av, blir en kostnad runt 1800 kanske i skattade pengar. Använder den i företaget men även privat ibland.
Citera
2018-02-03, 16:39
Medlem
Jag pyntar 2000 i månaden på billån. Jag har många kompisar som går på krogen flertalet gånger per månad där det försvinner ofantliga mängder pengar..ändå ifrågasätter folk mitt val.

Jantelagen
Citera
2018-02-03, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urtoken
Du verkar ha missat att tillverkningsprocessen av speciellt elbilar är allt annan än miljövänlig. Ur miljösynpunkt ska man helst köpa en redan befintlig bil men inget folk bryr sig om i dagens konsumtionshets.
Dessutom är dagens "skrotbilar" så pass bra jämfört med förr att det egentligen inte finns anledning att köpa en nyare bil.

Samma sak inte miljövänligt köpa billiga kläder tillverkade ex i Bangladesh.

Men en batterifabrik som ligger off kommer ändå ge människor bättre hälsa som inte längre behöver andas in avgaser.

Samma sak ny bil som drar mindre bränsle som släpper ut mindre är bättre.

Så fortfarande utveckling åt rätt håll. Så vissa saker är kommer långsiktigt bidra till bättre miljö.

Betydligt sämre köpa ny tv varje år och nya kläder varje månad och slänga det gamla.
Citera
2018-02-03, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
10-3 miljoner är= 7 miljoner, den summa som krävs för leva någorlunda på4% direktavkastning utan att arbeta. Hur är det med läsförståelsen?:-)

3 miljoner i levnadskostnad per år, hahhaha.Knappt topp 0.5% eliten av befolkningen lever så.

Flashback ......vad säger man

Jag bor inte i Sverige utan Dubai så lever ändå i skattefritt land. Har bostad i Burj Khalifa så jo jag är bland dom topp.

Behöver inte ens jobba så äger del företag. Förra veckan drog jag in 100k bara på FX trading som är mer extra hobby som inte ens är en huvudinkomst.

Så nej 3 miljoner är liten jävla skitsumma per år. Jämför med vissa av grannar i hus som garanterat drar in betydligt mer per månad.

Sedan att största befolkningen är väldigt fattiga ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in