Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-02, 22:55
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag skulle känna mig jagad. Att bli kopplad till terrorism... och inte utan anledning i hans fall.
Själv är jag inte hårig och föredrar att fånga en fisk framför att spela pajas i offentligheten.
Senast redigerad av Knivur-273 2018-02-02 kl. 23:00.
Citera
2018-02-02, 23:01
Medlem
Sorken80s avatar
Eftersom de genat på andra sätt... någon som kollat om de hade bygglov för att ändra en skola till ett bostadshus?
Citera
2018-02-02, 23:24
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Tror inte att det här blåser över i första taget. Familjen har inte kunnat eller velat förklara sig. Folk har börjat få en inblick i hur det går till i sådana kretsar.
Terrordådet och personerna runt händelsen har kommit fram ur skuggorna och blivit verkliga. Folk vill ha svar på sina frågor runt dådet. Några, som jag själv, har blivit arga.
Citera
2018-02-02, 23:36
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Alla i ett bolag är ansvariga oavsett om någon inte ”visste” eller befann sig på plats.
Överföringarnas namn blir kortare och kortare för de kommer på sig själva att det inte är smart att skriva Gotland jobb.

”Överföring”, ”Jobb Gotla”, ”Gotland”, ”Betalning” samt en sifferkombination”
Hahaha neeeej, *lägger huvudet på sned*, de blir inte smartare över en natt precis. Överföringsspecifikationen klipps kort av banken/bankens kontoutdrag så klart.
JOBB GOTLA
GOTLAND
BETALNING
ÖVERFÖRING
TANDLÄKAR
FÖDELSEDA
osv, som exempel.
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Hahah!
Herregud vad ful Debbie Nujen är. Har ni googlat henne?
En exakt kopia av sin bror. Det är Öz Nujen med bröst.
Nu var du elak.

Özz har faktiskt finare ögon än hon har.
Citera
2018-02-03, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Eftersom de genat på andra sätt... någon som kollat om de hade bygglov för att ändra en skola till ett bostadshus?

Mycket jävla bra fråga! Du är helt klart inne på rätt spår nu, det kommer rasa fram skandaler om mer kommer fram
Citera
2018-02-03, 00:07
Medlem
NemesisSwedens avatar
Den som anlitar en papperslös person
är såklart medskyldig. De mår såklart
väldigt dåligt psykiskt och är tickande bomber!
Citera
2018-02-03, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Hahaha neeeej, *lägger huvudet på sned*, de blir inte smartare över en natt precis. Överföringsspecifikationen klipps kort av banken/bankens kontoutdrag så klart.
JOBB GOTLA
GOTLAND
BETALNING
ÖVERFÖRING
TANDLÄKAR
FÖDELSEDA
osv, som exempel.

Nu var du elak.

Özz har faktiskt finare ögon än hon har.
Fast du missförstår nog här. Jag vet också att all text inte får plats men de har skrivit olika fraser vid de olika överföringarna. Från jobb Gotland för att sista transaktionen endast skriva siffror som meddelande.
Citera
2018-02-03, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Absolut är det så, men det är så det ser ut i Sverige, Nujen-familjen är inte ensamma om detta. Det hade kunnat vara vem som helst egentligen. Vi vet inte var RA jobbade efter Gotland, antagligen inte för Nujen Media iaf.
Svartjobb har alltid förekommit och asylsökande har alltid utnyttjats pga billig arbetskraft utan regler. Det är så det funkar.
Trots det så ser jag inte att Nujen finansierat ett terrorbrott. Det är en stor slump att RA faktiskt anlitats av Nujen och senare begick ett vidrigt brott.
Tycker vi ska lägga krafterna på att verkligen hitta resten av idioterna som gör det möjligt för illegala invandrare att leva i landet! Özz med familj kommer dömas för skattebrott, det är jag säker på. Men var finns de andra? Den stora massan?!
Så många nekade asylanter som försvinner dagligen, visst i helvete måste det finnas dårar som anlitar dessa?! Lägg energin där!

Jag tror du missar en poäng med ditt "så har det alltid varit" och "så gör alla". Det är den som åker fast som åker fast. Denna gång är det Nujens som är en familj med en medlem som är mer eller mindre offentlig person och av allt att döma har de begått någon form av brott som i detta sammanhang helt enkelt är extra upprörande på grund av terrorkopplingen. Även om det kunde "varit vem som helst" (inte jag, jag har inte ens varit i närheten av verksamheter som liknar det där) så är det nu just precis Nujens som fått bajs på fingrarna och måste slicka bort det i och med att Akilov var den han var. Så kan det gå när man struntar i lagarna. En viktig del i ett rättsamhälle är att visa vad som är rätt och fel och det finns anledning att lägga lite krut på att visa att Nujens gjort fel helt enkelt.

Det som talar mot att det blir så är att de mediala drakarna med DN i spetsen har ett gott öga till Nujens eftersom de hjälper till att spotta på SD-svenskar.
Citera
2018-02-03, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Positivt med en stor artikel i en stor tidning, dock lite klent med följdfrågor och Özz säger i princip ingenting nytt.

Har hävdar dock att varken polis eller andra myndigheter varit i kontakt med familjen. Kan det verkligen stämma? Det är ju fan otroligt.

Säpo utreder terrorbrott och har inget intresse för mindre svartjobb utförda av hantverkare. Ekonomisk brottslighet i den här lilla skalan är inte heller något för Säpo, inte innan det börjar bli i samhällshotande omfattning.

Utredningen av den enorma härvan av ekonomisk brottslighet i Södertälje gjordes väl av vanlig polis, inte Säpo. Säpo kan kanske medverka med information om ev falska identiteter etc men Säpo har annars andra uppdrag än ekonomisk brottslighet.
Citera
2018-02-03, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Säpo utreder terrorbrott och har inget intresse för mindre svartjobb utförda av hantverkare. Ekonomisk brottslighet i den här lilla skalan är inte heller något för Säpo, inte innan det börjar bli i samhällshotande omfattning.

Utredningen av den enorma härvan av ekonomisk brottslighet i Södertälje gjordes väl av vanlig polis, inte Säpo. Säpo kan kanske medverka med information om ev falska identiteter etc men Säpo har annars andra uppdrag än ekonomisk brottslighet.

Jag vet inget om hur Säpo jobbar men en arbetsmetod som det talats om när det gäller annan form av organiserad ekonomisk brottslighet är ju att det är framgångsrikt att slå ner på allt som har med pengatransaktioner att göra. Att helt enkelt göra det svårt för brottslingarna att hantera sina stulna mede..

Säpo borde ha intresse av samma sak när det gäller terrorism och annat som hotar rikets säkerhet. Om människor i asylindustrin verkar handla med svarta pengar och eventuellt förmedla svartjobb till illegala så måste det väl ligga i rikets säkerhets intresse att motarbeta dessa, tipsa Skatteverket o.s.v? Det är ju välkänt att radikalism frodas i dessa kretsar.

Men det är ju Sverige och här är ju värdegrund viktigare än att 11 åriga flickor slipper bli ihjälkörda på Drottninggatan så vem vet?
Citera
2018-02-03, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith

Det tog ett bra tag innan dådet klassades som terrorbrott, alltså deltog den vanliga polisen i utredningen.
Signalen som skickas just nu är att det är riskfritt att betala svarta pengar för utfört arbete till vem som helst. Inte ens om det uppdagas vara till en terrorist så bryr sig myndigheterna.

Det hela är demoraliserande för hederligt folk, jag ser det som ett tecken på att samhället faller samman.
Senast redigerad av Externalist 2018-02-03 kl. 01:05.
Citera
2018-02-03, 01:10
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Positivt med en stor artikel i en stor tidning, dock lite klent med följdfrågor och Özz säger i princip ingenting nytt.

Har hävdar dock att varken polis eller andra myndigheter varit i kontakt med familjen. Kan det verkligen stämma? Det är ju fan otroligt.

Fast i detta fallet är det faktiskt Aftonbladet som ska ha cred för att ha lagt ut det. DN publicerar ju en artikel som Özz valt att lufta sina tankar i; Garanterat med förbehåll att endast vissa frågor får ställas.

Ja, detta är en jäkligt märklig historia, och jag tillhör väl iofs dom som inte tror att Özz medvetet skulle sponsra terror (i Sverige), om inte annat för att det skulle motverka hans egna syften, men det ska bli kul att se vad som grävs fram. Att Akilov utfört arbete värt 85k i 5-6 veckor ser jag som helt uteslutet.

Jag uppskattar också att lite fokus nu läggs på flyktingindustrin som gör våra advokater fetare än någonsin, och hur denna cyniska hantering bildar ett smutsigt grått lager mellan statliga och privata aktörer utan moral, medans vanliga människor betalar priset i form av uteblivna pensioner, obefintlig välfärd och våldtagna flickor.

Hyckleri är nog årets ord, och gänget som nomineras har precis växt med ett antal personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in