2015-02-17, 13:19
Medlem
Jag tycker mig ha märkt att ordet utmaning används på fler och fler ställen i.st.f att använda det i mitt tycke mer adekvata ordet problem.

Särskilt vanligt har det blivit i politiska sammanhang där oönskade effekter av tidigare politiska beslut beskrivs som:

- Det är en utmaning som vi får ta itu med.

I själva verket kan och bör det hela beskrivas som:

- Det är ett stort problem.

Jag inser att utmaning är ett positivt laddat ord till skillnad från ordet problem men det gör inte saken bättre att genom förskönade omskrivningar försöka förminska problematiken.

Ett färskt exempel:

" Det är flera enorma utmaningar som nu
väntar på ledningar och befolkningar
i de terrorhotade länderna."

http://www.svt.se/svttext/web/pages/178.html

För mig är en utmaning något som man inte nödvändigtvis behöver ta itu med till skillnad från problem som måste lösas för att man ska kunna gå vidare.

Det är en utmaning att bestiga Mount Everest men det behöver nödvändigtvis inte göras ty valet är ditt.

Det är en utmaning att vara utan mat i en vecka men det behöver nödvändigtvis inte göras ty valet är ditt
.

Låt oss jämföra med följande:

Om vattenledningen har sprungit läck i köket så är det inte en utmaning utan ett problem.

Om ett viss sorts politik har totalhavererat så är det inte en utmaning utan ett problem.

Min slutsats är sålunda:

Ordet utmaning har börjat missbrukas för att de ansvariga ska kunna smita undan med orden:

- Vi antog utmaningen och kom en bit på vägen. (D.v.s vi är oskyldiga ty att anta en utmaning innebär också att det är fritt att lämna det hela innan problemet är löst.)

Till skillnad från:

- Jag försökte lösa problemet men lyckades inte.
Citera
2015-02-17, 15:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag tycker mig ha märkt att ordet utmaning används på fler och fler ställen i.st.f att använda det i mitt tycke mer adekvata ordet problem.

Det är nog minst 20 år sedan det utbytet började. Vid samma tid försökte kreativa konsulter ersätta ordet »kostnad« i offerterna med »investering«. Det gick så där.

Skillnaden mellan utmaning och problem är att det förra ska peka på ett aktivt förhållningssätt med fokus på »lösning« medan det senare mer tolkas som »hinder«.
Citera
2015-02-17, 15:50
Medlem
Dranghoffs avatar
Vi hukar ju under det positiva tänkandets förljugna tyranni.
Men, spem retinete: tempora mutabuntur!
Citera
2015-02-17, 16:01
Medlem
egon2bs avatar
I engelska ordboken är (pp-formen) “challenged” bokförd som eufemism och underdrift. Då kan “ethically challenged” stå för mutbar och “aesthetically challenged” kan stå för visuellt mindre tilltalande.

Vad gäller substantivet »utmaning« så spreds det säkert av flåshurtiga organisationskonsulter ca 1995. De lyhörda åhörarna sitter i många fall i maktpositioner 2015 och står i SVT, i något fall på pall. Ordet »utmaning« kan också ha fått en renässans nu när nyhetsartiklar snabböversätts av TT:s handgångna frilansare.

Här behövs lite statistik från partisajter och riksdagsprotokoll. En snabb koll på Riksbank.se antyder att det gänget tänker mera i problem än utmaningar. Om detta är goda eller dåliga nyheter kan bara framtiden visa. Framtiden är en strukturell utmaning.
Citera
2018-02-02, 18:56
Medlem
Arnstads avatar
"Utmaningar"

Hade svårt att inte dra på smilbanden när jag såg användningen av ordet "utmaningar" på ett anslag på en bensinpump på OKQ8:

"Hej!
Vi har utmaningar med våra kortautomater utomhus. Välj "kassatankning" och kom in och betala om problem uppstår. Tack på förhand. / Hälsningar personalen"

Har vi inte att göra med en betydelseglidning här där utmaningar har blivit synonymt med problem?
Citera
2018-02-02, 19:18
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Hade svårt att inte dra på smilbanden när jag såg användningen av ordet "utmaningar" på ett anslag på en bensinpump på OKQ8:

"Hej!
Vi har utmaningar med våra kortautomater utomhus. Välj "kassatankning" och kom in och betala om problem uppstår. Tack på förhand. / Hälsningar personalen"

Har vi inte att göra med en betydelseglidning här där utmaningar har blivit synonymt med problem?

Jag kallar det för vad det är: lögn.

Politikerna missbrukar ordet dagligen för att slippa prata om problem.
En utmaning är något positivt dock som man längtar efter att få ta sig an.

Ovanligt hjärndött exempel där på OKQ8.
Citera
2018-02-02, 20:35
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jag kallar det för vad det är: lögn.

Politikerna missbrukar ordet dagligen för att slippa prata om problem.
En utmaning är något positivt dock som man längtar efter att få ta sig an.

Ovanligt hjärndött exempel där på OKQ8.

Tja, hjärndött. En enkel stationsanställd kanske inte är så noga och med den utbredda användningen av "utmaning" som eufemism för problem från politiker så är det ju inte så konstigt att man uppfattar orden som synonymer.

Ja jag håller med dig.
Citera
2018-02-02, 20:53
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Tja, hjärndött. En enkel stationsanställd kanske inte är så noga och med den utbredda användningen av "utmaning" som eufemism för problem från politiker så är det ju inte så konstigt att man uppfattar orden som synonymer.

Ja jag håller med dig.

När "utmaning" används istället för "problem" så kommer ordet att få en mer negativ klang.
Undrar vilken eufemism man ska använda då…

Det blir som:
städare
lokalvårdare
hygientekniker
Citera
2018-02-02, 21:13
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
När "utmaning" används istället för "problem" så kommer ordet att få en mer negativ klang.
Undrar vilken eufemism man ska använda då…

Det blir som:
städare
lokalvårdare
hygientekniker

Klangen behöver ju inte bli mer negativ nödvändigtvis. " Jag har problem med bilen" kan ju bli synonymt med " Jag har utmaning med bilen". Inte snyggt och bryter mot språkkänslan.

Men vad gör det med allmän blattefiering av svenskan.
Citera
2018-02-02, 21:24
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Klangen behöver ju inte bli mer negativ nödvändigtvis. " Jag har problem med bilen" kan ju bli synonymt med " Jag har utmaning med bilen". Inte snyggt och bryter mot språkkänslan.

Men vad gör det med allmän blattefiering av svenskan.

Ja, det beror ju på vilket "problem" som ersätts med "utmaning".

"Utmaning med bilen" låter trevligare än "utmaningar med gängkriminalitet i förorten"

Eller ska man säga "orten" numera kanske…
Citera
2018-02-02, 22:30
Medlem
Frågan är , om det var en medveten ironi med adress åt politikerna?

Eller om det blev en omedveten ironi, orsakad av en felanvändning av ett modeord...
Citera
2018-02-03, 03:34
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

"Hej!

Exakt är det så. "Utmaningar" är nyspråk för "problem"!
(För att problem låter så negativt, och "utmaning" låter som något folk kan "nappa på"?)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in