Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-04, 09:53
  #13
Medlem
Skylten fanns också på vår OK/Q8 mack. Så det var inte en stackars lokal stationsföreståndare med osäker språkkänsla, eller kanske med utländsk härkomst. Utan någon ansvarig från huvudkontoret som skickade ut skylten och beordrade uppsättning.

Medveten ironi eller omedveten ironi??
Citera
2018-02-04, 15:38
  #14
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Skylten fanns också på vår OK/Q8 mack. Så det var inte en stackars lokal stationsföreståndare med osäker språkkänsla, eller kanske med utländsk härkomst. Utan någon ansvarig från huvudkontoret som skickade ut skylten och beordrade uppsättning.

Medveten ironi eller omedveten ironi??

Jamen det är ju jättekul. Vi har alltså belägg för att ordets betydelseglidning har starkare fäste och dessutom förstärks ytterligare genom att betydelsen sprids nedåt inom ett så pass stort företag. Ironi? En ironi kan ju knappast vara omedveten. Däremot kan språkanvändningen framkalla oavsiktlig munterhet, vilket då närmar sig lyteskomik.
__________________
Senast redigerad av Arnstad 2018-02-04 kl. 15:40. Anledning: Förtydligande
Citera
2018-02-06, 11:50
  #15
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Samnanfogat 2 trådar och försökt förtydliga rubriken.

/Mod

Citera
2018-02-06, 12:19
  #16
Medlem
Gabriel2017s avatar
Politikerna har använt ordet utmaningar, för att förringa problem och svårigheter. Man har förstört ordets betydelse och behöver se sig om efter ett nytt ord.
Enklast vore om man kallade en ”spade för en spade”.
Tillslut blir ordet utmaningar, satir på sig själv.
Den svenska skattebetalaren har många utmaningar framför sig. En Feministregering 2.0, utmaningar 2.0...
Citera
2018-02-07, 22:59
  #17
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Jag hörde på radion för en tid sedan att uttrycket "problemområde" helt plötsligt hade blivit "utvecklingsområde". Jag minns dock inte om det handlade om valfri ökänd förort, eller om det handlade om exempelvis dåliga skolresultat eller liknande, men kul lät det i alla fall.
Citera
2018-02-08, 09:54
  #18
Medlem
bjornebarns avatar
Det är inte bara inom svenskan vi ser detta fenomen. På min arbetsplats är engelska språket som gäller, och här tenderar folk att prata om "challenge" istället för "problem"...
Citera
2018-02-16, 13:14
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Det är inte bara inom svenskan vi ser detta fenomen. På min arbetsplats är engelska språket som gäller, och här tenderar folk att prata om "challenge" istället för "problem"...

Nej det är väl snarare i USA detta har sitt ursprung? Det är väl en del av modern managementkultur som har spridit sig och anammats som det nya och rätta även i politiken.
Citera
2018-02-16, 13:31
  #20
Medlem
Den politiker som etablerade ordet "utmaning" när det egentligen var fråga om ett olösligt problem, var dåvarande integrationsminister och folkpartisten Erik Ullenhag. Denne lille puttefnask och flyktingvurmare flydde sedan fältet och blev ambassadör i Jordanien när förorterna stod i lågor och krutröken låg tung mellan betonghusen i Fittja, Rinkeby, Tensta, Biskopsgården, Tynnered, Rosengård m fl platser, och gruppvåldtäkter och knarkförsäljning blev en del av vardagen i det nya Sverige.
Landsförrädaren Mona Sahlin hade också en förkärlek för att använda ordet utmaning, när det egentligen handlade om något helt annat.
Orwells framtidsfiktion 1984 blev mer och snabbare sannspådd än någon kunde ana.
Citera
2018-02-16, 14:15
  #21
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Nej det är väl snarare i USA detta har sitt ursprung? Det är väl en del av modern managementkultur som har spridit sig och anammats som det nya och rätta även i politiken.

Och varför skulle inte min arbetsplats kunna ligga i tex USA?

Men ja, jag håller med dig om att det är större än Sverige och att det mycket väl kan ha kommit från USA iom de starka influenser amerikansk kultur har på Sverige.
Citera
2018-02-16, 20:03
  #22
Medlem
Hegamons avatar
Sunt förnuft säger att ett problem inte är en utmaning. Om vi saknar sunt förnuft, som bygger på moral och känsla för rätt och fel. Då väljer personen kalla ett problem för en utmaning så att det ska låta bättre. Jag menar i politik då och även till viss del företagsvärlden.
Citera
2019-07-25, 08:22
  #23
Medlem
Tycker mig se att ordet börjat användas som synonym till utveckling (underförstått en oönskad sådan).

Citat:
Svensk Handels rapport ”Läget i handeln” spår att sällanköpshandeln tappar hela 50 000 jobb inom den kommande tioårsperioden. I stället växer e-handeln, och vi kommer också att köpa mer från andra länder direkt via nätet. Men samtidigt ökar dagligvaruhandeln, och där väntas antalet anställda öka. Det gör att det totala jobbtappet landar på 30 000 förlorade arbetstillfällen.

– Det är en enorm utmaning för handeln, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel.

Jag antar att företrädarna för e-handeln inte alls ser på detta som en utmaning. Antagligen skulle de tala om en glädjande utveckling istället. Hur som helst tycker jag det är det en prövning varje gång jag ser ordet utmaning användas på det här sättet. Kanske kan man rentav tala om utmattning.
Citera
2019-07-27, 20:27
  #24
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Man hänvisar till problemet som "utmaning" för att visa att man tänker ta sig an det. Det är varken konstigt eller förljuget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback