2018-02-02, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksanterinkatu
OS är big business, och IOK liknar ett privat företag. Ca 45% av IOKs intäkter kommer från sponsorer. (Biljettintäkterna är marginella.) Huvudsponsorerna är Coca Cola, Visa, Bridgestone, Samsung, Panasonic, Omega, Procter & Gamble (P&G), General Electric (GE), Dow, Atos, Intel, Toyota och Alibaba. https://www.ispo.com/en/markets/id_78544462/2-billion-what-the-sponsors-are-paying-at-the-olympics.html

Jag har svårt att tro att IOKs märkliga (och delvis motsägelsefulla) hantering av de ryska idrottarna (och Ryssland) inte har med påtryckningar från sponsorer som dessa att göra. Follow the money!

Toyota sponsrar Kläbo sedan ett halvår, så där finns det säkert intresse i alla fall. Usse var ju Kläbos största hot, nu kommer Toyota synas mer.
Citera
2018-02-02, 13:18
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Toyota sponsrar Kläbo sedan ett halvår, så där finns det säkert intresse i alla fall. Usse var ju Kläbos största hot, nu kommer Toyota synas mer.
Men det som drog igång McLarenkommissionen var ju att Icarus-teamet gick till The New York Times.
Verkar inte det troligare som bakgrund än att t.ex Toyota arbetar för att banna hela Ryssland för att någon de sponsrar får mindre konkurrens?
Senast redigerad av wwr 2018-02-02 kl. 13:23.
Citera
2018-02-02, 13:34
Medlem
En fågel viskade i mitt öra att stora dopingavslöjanden kommer på söndag. Ett par mediepublikationer från olika länder har gjort ett samgräv och hittat uppgifter som kommer att skapa rubriker. Det rör sig om många idrottare, varav två svenska där åtminstone en har haft så pass skyhöga värden att konsulterade experter menar att det inte kan röra sig om något annat än doping. Det handlar om aktiva idrottare men inga namn kommer att publiceras, åtminstone inte i Sverige då det tar fokus från huvudämnet, d.v.s. den omfattande dopingen inom skidåkningen.

Blir intressant att se vad "typiskt Ryssland"-falangen säger när den uppmärksammas om att det här är ett vidsträckt, globalt problem där till och med åkare från helylle-Sverige åker dit!
Citera
2018-02-02, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men det som drog igång McLarenkommissionen var ju att Icarus-teamet gick till The New York Times.
Verkar inte det troligare som bakgrund än att t.ex Toyota arbetar för att banna hela Ryssland för att någon de sponsrar får mindre konkurrens?

Ja men självklart har väl Toyota en hel del att säga till om inför OS, ex som krav för att fortsätta sponsra IOK så kräver de mer krafttag mot Ryssland och all "misstänkt" doping.
Citera
2018-02-02, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
En fågel viskade i mitt öra att stora dopingavslöjanden kommer på söndag. Ett par mediepublikationer från olika länder har gjort ett samgräv och hittat uppgifter som kommer att skapa rubriker. Det rör sig om många idrottare, varav två svenska där åtminstone en har haft så pass skyhöga värden att konsulterade experter menar att det inte kan röra sig om något annat än doping. Det handlar om aktiva idrottare men inga namn kommer att publiceras, åtminstone inte i Sverige då det tar fokus från huvudämnet, d.v.s. den omfattande dopingen inom skidåkningen.

Blir intressant att se vad "typiskt Ryssland"-falangen säger när den uppmärksammas om att det här är ett vidsträckt, globalt problem där till och med åkare från helylle-Sverige åker dit!

svenska skidåkare eler svenska idrottare?

Svenska idrottare har vi haft några dopade av genom tiderna.
Thomas johansson, ludmila enkqvist, hoahoa dahlgren. hon 100m löperskan, lina eller vad hon hette.

Göllre det svenska idrottare blir jag inte förvånad över doping. Däremot om det är svenska längdskidåkare blir jag mycket mycket förvånad.
Citera
2018-02-02, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av opcanagil

Thomas johansson, ludmila enkqvist, hoahoa dahlgren. hon 100m löperskan, lina eller vad hon hette.

Göllre det svenska idrottare blir jag inte förvånad över doping. Däremot om det är svenska längdskidåkare blir jag mycket mycket förvånad.

Det gäller svenska skidåkare. Om det handlar om längdskidåkare eller någon annan form av skidåkning vet jag inte, jag vet inte ett jävla dyft om skidåkning.
Citera
2018-02-02, 13:56
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Ja men självklart har väl Toyota en hel del att säga till om inför OS, ex som krav för att fortsätta sponsra IOK så kräver de mer krafttag mot Ryssland och all "misstänkt" doping.
När media driver någonting så hårt och ensidigt som detta då måste ju alla vika sig till slut.
Jag har inte sett Toyotas uttalanden. Men hade inte de bara sponsrat Kläbo i 6 månader.
Det här sträcker sig ju tillbaka till t.ex total avstängning av alla ryska handikappidrottare i Rio 2016 och många i vanliga OS.
Citera
2018-02-02, 14:49
Medlem
Citat:

Det blir inte jag, tyvärr. Det jag däremot är nyfiken på är från vilken era åkarna kommer vara.
Citera
2018-02-02, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuchullain
Det blir inte jag, tyvärr. Det jag däremot är nyfiken på är från vilken era åkarna kommer vara.

Det handlar om aktiva åkare.
Citera
2018-02-02, 15:46
Medlem
Jofs avatar
IOK:s oortodoxa inställning att heller fälla än fria ligger troligen närmare än CAS:s att konventionellt sätt heller fria än fälla och på den vägen förvänta sig bevis.
IOK:s inställning stämmer f.ö. bättre med mångas inställning här på FB. Där astma behandlingen = doping.
Citera
2018-02-02, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Det gäller svenska skidåkare. Om det handlar om längdskidåkare eller någon annan form av skidåkning vet jag inte, jag vet inte ett jävla dyft om skidåkning.

Var väl nån svensk i typ snowboard eller nån sån liten skitsport som åkte fast för inte så länge sedan.

Men skidåkare, ja då brukar man väl oftast syfta på just längdskidor. Blir roligt att höra vem det är. Har ingen aning faktiskt. marcus hellner tror jag då fan inte, skönare kille får du fan let efter och har varit bra ganska länge nu.

säkert nån sketen sprinter
Citera
2018-02-02, 18:54
Medlem
Citat:
Var väl nån svensk i typ snowboard eller nån sån liten skitsport som åkte fast för inte så länge sedan.

Men skidåkare, ja då brukar man väl oftast syfta på just längdskidor. Blir roligt att höra vem det är. Har ingen aning faktiskt. marcus hellner tror jag då fan inte, skönare kille får du fan let efter och har varit bra ganska länge nu.

säkert nån sketen sprinter

Det kommer dock inte framgå nåt namn på söndag morgon utan det blir upp till FB att klura ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in