Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-02-02, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Dom grävande rasisterna på Flashback tror Özz Jujen har något med terroristattacken att göra. Özz skrattar nog högt nu.

Jag tror inte Özz och advokatsyrran skrattar längre, hela vägen till banken där kontona sväller. Hus som ska flippas med hjälp av slavarbete, var en dålig idé.

Det är inte "inne" att vara asylprofitör och det finns ingen humor att tjäna pengar på att skämta om terror och Akilov, rasistiska svenskar och skattefusk. Du borde tänka före du postar ett inlägg. Är du för eller emot svartarbete? Vet du skillnaden mellän godhet och ondska, i skarpt läge?

Är Ann Heberlein också rasist, när hon sammanfattar eländet?

https://twitter.com/annhheberlein

"Nujenhärvan belyser de ekonomiska intressen som finns av stor invandring: syster Nujen drar in cash som asyladvokat, hennes man driver flyktingboenden och lillebror Özz har gjort karriär på invandrarvänliga skämt. Billig arbetskraft har the Nujens funnit i papperslösa."
Citera
2018-02-02, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prescript-pants
Ursäkta ett foliehattsinlägg - jag vet att det är långsökt, men:

Tänk om det inte var IS som låg bakom terrordådet på Drottninggatan, utan t.ex. PKK? Och att syftet var att motarbeta IS?

Akilov är inte kurd och jag kan inte se att det motarbetar IS heller. Det ligger i linje med andra dåd de tagit på sig. Dessutom har ju Akilov gett utryck för extremism innan han kom till Sverige och träffade familjen Nujen.
Citera
2018-02-02, 10:28
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
För Hanif Balis del är skuldfrågan klar:

Citat:
Gissa hur många handgranatsattacker i urbana gängkrig de hade i Finland förra året. Rätt svar: Exakt samma siffra som antal kronor Nujen skattade för Akilovs renovering av hans datja.

https://twitter.com/hanifbali/status/959357149771173889
Citera
2018-02-02, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadMF
Shan Atci - Soran Ismail - Özz Nujen

Tre komiker som driver med svenskhet, samt svenskars fördomar över den kultur/religion de företräder.
Faktiskt de enda jag på rak arm känner till som på stand-up scenen sticker ut som väldigt O-Svenne-Bananiga, och med skämt som riktas mot det jag nämnde i början.

De två förstnämda florerar i sexuella övergrepp/våldtäkts historier och den sistnämnda har varit med och finansierat jihadister/självmordsbombare.

Tur att vi (etniska) svenskar är så politiskt korrekta annars hade vi lätt blivit just "fördomsfulla"...

Det vi ser att nischen driva med svenskar uppenbarligen går hand i hand med att förakta svenskar (eller "svennar" som hatiska invandrare och oikofober säger) på riktigt. Det konstiga är att de kunnat skaffa sig inkomster på det. Det kan vi enbart lasta dumma svenskar (och en och annan annan invandrare) för. Det är de som har betalat för att bli spottade på helt frivilligt.
Citera
2018-02-02, 10:32
Medlem
CoopColas avatar
Många verkar tänka att det är han personligen som fått alla pengar för sitt svartjobb.. Jag tror snarare att Özz betalade till mer än en person till den som hade tillgång till bankomatkort och konto. Det kan väl inte vara supervanligt att illigaler har tillgång till sånt?

Om det är så, så lär ju Özz ha världens ångest just nu för att han valde just den där terror-tomten

Men oavsett så tror jag inte att det finns en chans att terroristen fått så mycket pengar för det jobb han påstår att han gjort. Antingen har han jobbat mycket mer eller så var en del av pengarna för nåt annat. Tertoristen tog ju kokain ibland, han kanske fixade lite åt Özz?
Citera
2018-02-02, 10:32
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Akilov är inte kurd och jag kan inte se att det motarbetar IS heller. Det ligger i linje med andra dåd de tagit på sig. Dessutom har ju Akilov gett utryck för extremism innan han kom till Sverige och träffade familjen Nujen.

Ni överdriver gravt dessa terroristers ideologiska motivation. Med en bunt piller kan de göra vad som helst. Dessa terrorister är som glädjeflickor, betalar du rätt kan de göra vad som helst.
Citera
2018-02-02, 10:33
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Sprängutbildning innebär inte att man bygger bomber Man använder färdiga produkter dynamitstavar pentylstubin och tändhattar ev. vanlig krutstubin.
Bygga bomber av kemiska ämnen kräver kunskaper om vad man behöver och hur man får tag på det och det ingår inte i någon sprängutbildning.

Butantuber är lätta att få tag på och blandar man gasen rätt i ett slutet utrymme kan det bli en bra smäll. Men han prövade det visar att det i Sverige är svårt att få tag på nödvändiga ämnen att tillverka en bomb
.

öööö nej, hört talas om TATP,TCAP etc.

inte svårt alls att få tag på ämnen och att tillverka
Citera
2018-02-02, 10:36
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror inte Özz och advokatsyrran skrattar längre, hela vägen till banken där kontona sväller. Hus som ska flippas med hjälp av slavarbete, var en dålig idé.

Det är inte "inne" att vara asylprofitör och det finns ingen humor att tjäna pengar på att skämta om terror och Akilov, rasistiska svenskar och skattefusk. Du borde tänka före du postar ett inlägg. Är du för eller emot svartarbete? Vet du skillnaden mellän godhet och ondska, i skarpt läge?

Är Ann Heberlein också rasist, när hon sammanfattar eländet?

https://twitter.com/annhheberlein

"Nujenhärvan belyser de ekonomiska intressen som finns av stor invandring: syster Nujen drar in cash som asyladvokat, hennes man driver flyktingboenden och lillebror Özz har gjort karriär på invandrarvänliga skämt. Billig arbetskraft har the Nujens funnit i papperslösa."
Özz är nog knappast den enda som anlitar svartarbetskraft. Därmed inte sagt att jag tycker det är bra.
Citera
2018-02-02, 10:38
Medlem
Citat:
1. Fick polisen ekonomisk information från familjen Nujen efter det att Akilovs identitet blivit känd? (En advokat måste ju begripa att all finansiell info om Akilov är intressant i utredningen)

Ja, det vill vi gärna ha svar på. Det faktum att familjen inte själva offentliggjort sina transaktioner är minst lika intressant.

Citat:
2. Är det rimligt med 85.000kr i ersättning för en ganska kort tids arbete eller innebär summan att Akilov gjort Özz, Debbie och pappa Nujen andra tjänster? (Alla posterna i kontoutdraget från Nujens till honom är ju inte märkta "Gotland")

Efter att frågan har stötts och blötts i tråden tror jag de flesta här har landat på "nej" när det gäller första frågan, och "mycket möjligt" på andra frågan.

Citat:
3. Finns det fakturor och inbetald skatt, arbetsgivaravgift och moms? (Om inte så är det skattebedrägeri från Nujens sida och det faller under åtal)

Är det någon som på allvar tror att Nujens har anlitat Akilov vitt?

Citat:
4. Hur har Debbie Nujen kommit i kontakt med Akilov alt. hur har hennes make kommit i kontakt med honom? (Man får ju förmoda att Akilov inte annonserat ut sin kompetens som byggnadsarbetare på Gula Sidorna. Frågan är intressant med tanke på att det kan vara så att advokaten Debbie Nujen nyttjat sin position som asyljurist på ett felaktigt sätt).

Ja, det är en mycket intressant fråga som inte får slarvas bort. Jag tror det är ganska givet att DN har handlat åtminstone oetiskt och eventuellt brottsligt, men det handlar om att bevisa det.

Citat:
Det finns nog fler frågeteckenvärda punkter, fyll gärna på. Dock ber jag foliehattsinnehavarna att skriva på annan plats.
Tråden handlar om pengatransaktionerna mellan terroristen och familjen Nujen. Med tanke på att det råder allmänt tvivel om vad transaktionerna gäller, är det relevant att spekulera, oavsett huvudbonad.
Citera
2018-02-02, 10:42
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Sedan är ju frågan om systerns arbete i flyktingbranschen haft en arbetsförmedlande funktion. Och om så, har hon förmedlar fler arbeten?

En sak vi dessutom aldrig kommer att få reda på är om det förekommit mer pengar i form av kontanter. Enligt någon artikel jag läste (tror det var SvD) hade han ju tydligen under långa perioder enbart levt på kontanter.
Det kan finnas kontantutbetalningar också.
Akilov sitter ju där han sitter, enkelt att fråga honom. Men hans kumpaner kan nog vara spridda för vinden nu, så det blir svårare att utreda.
En körninga av familjen Nujens banköverföringar borde ge en bredare bild. Vore närmast tjänstefel om det inte gjordes en sådan som en del av utredningen som jag hoppas redan startat.
Citera
2018-02-02, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caramboll
Sant, de betalar inte ett öre mer än vad som krävs. Alltså betalar de för något mer, något annat. Kanske Akilov fixat stöldgods åt dom? Mördat någon på beställning? Kanske han utpressade dom, kanske hade tagit någon släkting gisslan som han hotade skära halsen av? Kanske är den släktingen i så fall fortfarande i fara, vilket förklarar Nujens ovilja att prata om det. Spekulerar vilt, men hela affären visar att ALLT är möjligt i det nya spännande Sverige.

Tycker mest att det är märkligt att de överför så mycket pengar till hans konto helt öppet istället för cash i handen (som han ju dessutom också verkar ha fått).

Jag är övertygad att det rör sig om enstaka betalning för omfattande arbete under en lång tid. Svartarbete betalas oftast cash per dag, eller efter en veckas slut. Det är viktigt för dessa aktörer att betala löpande och få in pengar utan att ackumulera summor då arbetare utan skydd av lag, ofta blir blåsta.

Min tanke är att det började med betalning, varje dag, sen för fler dagar, men aldrig mer än en vecka med obetalt arbete. Betalningen skedde säkerligen kontant första året och kanske via bank om lön skulle till familjen i hemlandet. Har någon kollat bankomatuttag från Nujenarna i samband med resor till och på Gotland?

Utbetalningarna på 85.000 som nu är offentliga styrker att Akilov fått pengar för arbete. Men dessa pengar styrker inte allt arbete och alla transaktioner till honom. Inget svartarbete börjar med banköverföringar. Summor via bank tyder på tillit i kombination med slarv och djärvhet. Nujensrna befinner sig i Stockholm, och Akilov på Gotland, och avtalat arbete ska betalas. Så enkelt är det. Då betalar de via bank.

Hus på Gotland repareras med leca, betong och puts, likt hus i Uzbekistan och Kurdistan. Det rör sig om grovarbete, och detta kan värderas i utförande och omfattning enkelt av en byggkunnig, då fastigheterna har renoverats efter köpet. Jag tror köpet på Gotland gjordes i vinstsyfte, och varför inte när man har tillgång till billigaste arbetskraften? TV är nedlusat med husflippare, renovering, och fixer uppers.
Citera
2018-02-02, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Özz är nog knappast den enda som anlitar svartarbetskraft. Därmed inte sagt att jag tycker det är bra.

Nej det kan ju helt klart finnas fler som anlitat Akilov men få av dem har haft som yrke att på scen och i krönikor såsom uttalad vänstersympatisör skuldbelägga svenskar för att utnyttja invandrare, förtrycka invandrare eller ägna sig åt skattesmitning. Det är helt rimligt att sökarljuset främst riktas mot familjen Nujen just nu.

Hoppas verkligen Skatteverket och Polisen nystar i detta. Det är om inte annat bra pedagogik att visa att även kändisar och deras familjer är lika inför lagen och också kan åka dit hur mycket de än vrålar ut sin storhet och godhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in