Citat:
1. Fick polisen ekonomisk information från familjen Nujen efter det att Akilovs identitet blivit känd? (En advokat måste ju begripa att all finansiell info om Akilov är intressant i utredningen)
Ja, det vill vi gärna ha svar på. Det faktum att familjen inte själva offentliggjort sina transaktioner är minst lika intressant.
Citat:
2. Är det rimligt med 85.000kr i ersättning för en ganska kort tids arbete eller innebär summan att Akilov gjort Özz, Debbie och pappa Nujen andra tjänster? (Alla posterna i kontoutdraget från Nujens till honom är ju inte märkta "Gotland")
Efter att frågan har stötts och blötts i tråden tror jag de flesta här har landat på "nej" när det gäller första frågan, och "mycket möjligt" på andra frågan.
Citat:
3. Finns det fakturor och inbetald skatt, arbetsgivaravgift och moms? (Om inte så är det skattebedrägeri från Nujens sida och det faller under åtal)
Är det någon som på allvar tror att Nujens har anlitat Akilov vitt?
Citat:
4. Hur har Debbie Nujen kommit i kontakt med Akilov alt. hur har hennes make kommit i kontakt med honom? (Man får ju förmoda att Akilov inte annonserat ut sin kompetens som byggnadsarbetare på Gula Sidorna. Frågan är intressant med tanke på att det kan vara så att advokaten Debbie Nujen nyttjat sin position som asyljurist på ett felaktigt sätt).
Ja, det är en mycket intressant fråga som inte får slarvas bort. Jag tror det är ganska givet att DN har handlat åtminstone oetiskt och eventuellt brottsligt, men det handlar om att bevisa det.
Citat:
Det finns nog fler frågeteckenvärda punkter, fyll gärna på. Dock ber jag foliehattsinnehavarna att skriva på annan plats.
Tråden handlar om pengatransaktionerna mellan terroristen och familjen Nujen. Med tanke på att det råder allmänt tvivel om vad transaktionerna gäller, är det relevant att spekulera, oavsett huvudbonad.