2018-02-01, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darten79
40 år i skolans värld kan tillägnas
Tror de skulle intervjuat bitr. rektor de brukar kunna mer ;-)
Citera
2018-02-01, 23:21
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
om du får ihop det eller ej har ingen betydelse. Bara polisen får det. och de hade en rätt klar bild bara några timmar efter.

Sen hade någon granne sagt att Agnes vid något tillfälle sagt att hon inte vill leva längre. men om det var skitsnack eller ej det vet vi ju inte. Och om nu Agnes var så trött så hon inte kunde hålla sig vaken om dagarna vilket liv är det? Att tex sova 23 av 24 timmar vad får hon ut av livet för det. Hade det kommit ut så hade ni tyckt det var synd om henne för att föräldrarna lät henne leva. finns ju de barn som föds som kolli men föräldrarna gör allt för att hålla liv i dem. För vad? ett meningslöst liv.

Vilken charmig människosyn. Jättemysigt.

Jag kan såklart tycka oerhört synd om sjuka barn men aldrig någonsin på grund av att jag beklagar att deras föräldrar inte har avlivat dem ännu.

Vad hände med finns det liv, finns det hopp?

Sedan detta hände har jag läst varenda reportage om familjer med svårt sjuka barn som jag kommit över och två saker återkommer gång på gång. Dels att man ofta fått kämpa mot sjukvård och myndigheter (trots detta mördar föräldrarna vanligtvis inte barnen) och dels att man blir mån om att ta vara på tiden och de trots allt många fina stunderna.

Det är inte flickornas hälsotillstånd som är det utmärkande i detta fallet utan föräldrarnas agerande.
Citera
2018-02-01, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Agnes kunde dock tillgodogöra sig undervisning fyra dagar i veckan, så ditt dravel om hennes sömnighet lämnar jag därhän. Om du tror att jag skulle finna det berättigat under några omständigheter att ta livet av sina barn så säger det bara något om dig själv. Sök hjälp!
För mig själv har det i högsta grad betydelse om jag "får ihop" detta eller inte, f.ö.

Hur vet du att Agnes kunde tillgodogöra sig den undervisning hon fick 4 ggr i veckan var du där? Läraren kanske läste för henne tex hur vet du att hon var aktiv? Hon låg kanske i sängen och lyssnade på läraren etc.
Citera
2018-02-01, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Japp du har rätt.
På ett eller annat sätt så var dom ju faktiskt isolerade....
Helt rätt.
My bad.
Hur definierar ni isolerade ?
Inte umgås med grannarna vart och vartannat veckoslut ?
Bägge jobbade heltid plus att OH varit mycket på resande fot.I dagens hektiska samhälle så har man väl inte så mkt tid till annat en arbete och barn om man har det
Vet inte hur ni lever men vi hinner kanske inte träffa vänner varje vecka och ibland kan det gå månader med vissa vänner !
De hade vänner som de både var ute och åt med och firade midsommar med etc.
Och som nämnts så hade tjejerna hemundervisning och om lärarna hade något i mellan öronen så har de väl även pratat om hemsitiation, fritid, kompisar m.m Och Moa som sägs vara frispråkig och barn i den åldern berättar gärna allt och lite till.Så vart jag vill komma med det.....hade det varit något att anmärka på så hade de gjort en orosanmälam oavsett status på familj
Citera
2018-02-01, 23:33
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Vilken charmig människosyn. Jättemysigt.

Jag kan såklart tycka oerhört synd om sjuka barn men aldrig någonsin på grund av att jag beklagar att deras föräldrar inte har avlivat dem ännu.

Vad hände med finns det liv, finns det hopp?

Sedan detta hände har jag läst varenda reportage om familjer med svårt sjuka barn som jag kommit över och två saker återkommer gång på gång. Dels att man ofta fått kämpa mot sjukvård och myndigheter (trots detta mördar föräldrarna vanligtvis inte barnen) och dels att man blir mån om att ta vara på tiden och de trots allt många fina stunderna.

Det är inte flickornas hälsotillstånd som är det utmärkande i detta fallet utan föräldrarnas agerande.
Håller med. Är föräldrarna som det borde fokuseras på.
Citera
2018-02-01, 23:35
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
En rektor vet inte allt! Det är ofta ytterst lite info som kommer fram till rektorn. Det brukar "bara " va det väsentliga som kommer fram- inget som pratas på skolan i personalen eller mellan föräldrar När man kallar in rektorn så gör man det när det finns fakta, annars låter man bli.

Jag jobbar i skolan och vet hur det oftast fungerar
Visst men nu är hemundervisning så pass ovanligt att man nog får antaga att rektorn bör känna till läget.
Citera
2018-02-01, 23:37
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Nja....
Att Oskar medvetet isolerade barnen/familjen för att han var ett psyko NEJ... den tror jag inte på över huvud taget, och det finns inget som styrker det.
Kan inte heller se att något styrker den saken. Enligt skolan hade han t.ex. åtagit sig att tillsammans med skolsköterskan inför klassen förklara vissa saker betr. åtminstone den ena dotterns sjukdom.

Här kan man se mer av de intressanta VAT-diskussionerna - och även att OH inte är den som väjer för att klargöra och argumentera för sin ståndpunkt:
https://www.cideeff.pt/training/lisbon-seminars/VAT-on-Financial-Transactions-Prof-Dr-Joachim-Englisch-Univ-Munster-Dr-Rita-de-la-Feria-Univ-Oxford/4779/
OH (div. inpass): 15:00-18:00, 30:00-32:00, 66:00-67:00, 76:00-77:00.

Man kan också se och förstå att han inte är någon arrogant besserwisser; han är påläst och kunnig; synes både resonabel och mottaglig för argument; är angelägen om att rätt ska vara rätt.
Citat:
Att familjen ofrivilligt var tvungna att isolera sig på grund av fysisk och psykisk ohälsa.... JA det verkar väll rimligt med tanke på läkarintyg och hemskola, och sjukdomarnas eventuella karaktär.
Ja, i allra högsta grad, särskilt som man kan befara att sjukdomen också medförde känslighet för infektioner.

Det närmaste vi kommit när det gäller diagnos är väl HB:s samröre med G-kliniken plus att en rektor nämnt en ”ofattbar” sjukdom och ”en familj i kris”. - Men vilka kalla fakta finns i fallet?

HB var sedan 31 mars 2016 medlem i en sluten grupp där man ger varandra råd betr. div. diffusa och svårdiagnostiserade sjukdomstillstånd (infektionssjukdomar).

Mars 2016 hålls den första elevhälsokonferensen betr. A som nu är 13 år.
Maj 2016 hålls en ny konferens för att förbereda skolstarten i 7:e klass på en ny skola.
Maj 2017 visar det sig att A inte orkar med skolmiljön.
Juni 2017 hålls en ny elevkonferens men nu angående lillasyster M. Något läkarintyg finns inte vid denna tidpunkt; det kommer skolan tillhanda senare.

Mån 17 juli 2017 sätts vid 11-tiden annonser ut på Blocket: Flera mattor, bl.a. en rosa, ett skrivbord med plats för två personer, rosa fåtölj passande till flickrum. - Kan tyda på att döttrarna nu ska få var sitt rum, alt. att man inför höstterminen önskar förbereda/anpassa deras resp. rum.

Hösten 2017 beslutas om fortsatt anpassad studiegång för bägge barnen.

Det kan sedan i sjukdomshänseende ha hänt en hel del under de nästföljande månaderna fram till jul- och nyårshelgen.

Den 26 aug 2017 skriver OH att yngsta dottern blivit långvarigt sjuk och att hon troligen inte skulle kunna bli bättre. - Och nu följer ren spekulation: Vid den här tidpunkten bör barnen ha fått en diagnos, och det behöver inte röra sig om ME; om än det kan finnas likartade symptom. - Även OH kan ha fått en diagnos, alt. en ev. redan förvärvad sjukdom ha förvärrats, och samma sak kan gälla för HB. - Sannolikheten för att en hel familj mot slutet av 2017 skulle ha drabbats så hårt kan tyckas liten men inte uteslutas. OH och HB kan ha tvingats inse att de själva hade endast en kortare tid kvar i livet, och för döttrarnas vidkommande kan prognosen ha varit så dålig och förväntats medföra så mycket fysiskt och psykiskt lidande att det framstått som rent kriminellt att inte låta dem följa med på föräldrarnas förestående resa.
Citera
Medlem
Citat:
det är 2 olika rektorsområde. Afredshäll har 0-6 års klasser (tror inte det finns högstadiet än) Bjerehov är från 0 år till årskurs 9. Sen har du även Rutsborg som är från 0 år till årskurs 9. Vad Löddesnäs ingår vet jag inte men tror även de har egen rektor

sociala myndigheten i Lomma var inte inkopplade vad jag förstått. Men något från lomma kommunhus var. Kan inte riktigt det där ;-) Men de hade varsin rektor och var sin skola som de gick på.

När det gäller Agnes hade redan kontakter tagits med hennes framtida skola (det skall då ske ett sk överlämnade om jag fattat rätt). Att det tas i förtid beror på att Agnes hade särskilda behov.

Moa skulle ju gå kvar i sin skola om även med viss hemundervisning.
Citera
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Nej, men en kille som har varit inneboende i ca 1 år "fosterbarn" berättade att dom var en normal, lugn, och trevlig familj.....
Han finns i tråden.
Det var väl mer än 10 år sen dock.
Citera
2018-02-01, 23:39
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det sistnämnda i ditt tidigare inlägg lär aldrig hålla i vare sig en FU eller domstol, så fakta ska vara verifierbar. Är det svårt för dig att skilja på egentlig information som går att verifiera än vad någon eller några påstår utan minsta lilla underlag? För mig är det så enkelt så jag skulle sortera i sömnen till och med.

Du har tidigt fastslagit att barnen varit dödssjuka eller svårt sjuka och det i tidig ålder. Det finns inget underlag på det utan tvärtom. Du har också sagt att du förstår varför dom dödade barnen och hur svårt och jobbigt dom har haft det. Jag kan aldrig rättfärdiga ett dubbelmord oavsett vilka ursäkter dom har. I mina ögon är det mord och det finns inget i lagstiftningen som ger förmildrande omständigheter för dubbelmord. Den dagen vi börjar acceptera dina åsikter så lär vi tycka att kreti och pleti inte bör få leva. Jag är inte för dina värdeomdömen då barnen inte hade en chans att få bestämma utan dom fråntogs rätten till liv av två mördare till föräldrar.

Det är nog viktiga uppgifter för polisen tror jag till skillnad från uppgifter som kommer från tomma intet-.

This! Så rätt du har! Jag har träffat människor som varit både svårt sjuka och handikappade och en sak vi definitivt hade gemensamt var att vi alla ville leva.

När det gäller dödshjälp t ex har jag träffat friska människor som är för det. Däremot har jag aldrig träffat någon sjuk eller handikappad som är för dödshjälp. De är faktiskt rädda för debatten om dödshjälp och jag förstår dem. "Vi" anser att de "måste" vara olyckliga för att de har det svårt. Så är det inte. De jag lärt känna har klurat ut hur de ska göra det bästa av sitt liv och de gör det förbannat bra också.
Jag har träffat svårt sjuka/handikappade som verkligen är lyckliga. Under mitt liv har jag även träffat människor som haft hälsa och framgång men som varit djupt olyckliga.

Vi ska vara väldigt, väldigt försiktiga med vem vi anser har livskvalité eller inte. Det är inte vår sak att bedöma. Att man sedan som sjuk/handikappad kan bli deprimerad som vem som helst är inget märkligt. Är man under 18 ska man få hjälp av BUP, är man över ska vuxenpsykiatrin hjälpa till.

Jag är väldigt rädd för det elitistiska samhället. Det samhälle där vi bedöms ifrån hälsa, framgång och inbetalda skattekronor.
Citera
2018-02-01, 23:41
Medlem
Citat:
Tror de skulle intervjuat bitr. rektor de brukar kunna mer ;-)

Innan rektorn blir informerad så har det gått långt, det vill säga att lärare och de andra anställda diskuterar sinsemellan vad som är rätt fel div vad de ska ska göra /åtgärda. De försöker med olika div möten att komma fram till en åtgärd! Men känner de att de inte har lyckats så kallar de in rektorn!

Alla skolor har egna arbetslag, lyckats inte arbetslaget lösa "problemet " då som först kallas rektorn in!
Citera
2018-02-01, 23:44
Medlem
Citat:
Innan rektorn blir informerad så har det gått långt, det vill säga att lärare och de andra anställda diskuterar sinsemellan vad som är rätt fel div vad de ska ska göra /åtgärda. De försöker med olika div möten att komma fram till en åtgärd! Men känner de att de inte har lyckats så kallar de in rektorn!

Alla skolor har egna arbetslag, lyckats inte arbetslaget lösa "problemet " då som först kallas rektorn in!

Arbetslagen vet mer än rektorn!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in