2018-02-01, 22:09
Medlem
SecundusSilents avatar
Japan...

Ja, vad kan väl Japan göra om USA tänker attackera DFR Korea och DFRKs motdrag i första skedet blir Tokyo (förutom Seoul)? Och faller Tokyo och Seoul, då faller världens börser och världsekonomin hamnar i depression. Och detta är ett av de bäst tänkbara scenarierna för USA, eftersom en massiv ICBM-attack mot USAs fastland förstås är det värsta scenariot.

Nu tror jag dock inte att DFRK siktar mot Japan (i enlighet med artikeln nedan). Detta är bara ett av många scenarier. Istället tror jag på följande:

1. Är DFRK säker på att USA är på väg att anfalla, då måste DFRK slå till först. Allt annat är förräderi.
2. I detta slag kommer DFRK att via ett massivt anfall med kortdistans- och medeldistansmissiler slå ut flygplatser och militärbaser som USA har i Japan, S.Korea och Guam – samt hangarfartygen.
3. Samtidigt ställer DFRK ultimatum till USA (det kända decoupling fenomenet ala de Gaulle): vi anfaller era storstäder med ICBMs om ni inte drar er ur S.Korea - eller/och/ svarar med strategiska vapen.
4. USA måste i detta läge ge upp, precis som USA hade varit tvungen om Sovjet hade anfallit Frankrike och ställt ultimatum mot USA (Lex de Gaulle igen).

”Or, which I think is much more likely, what if Kim Jong-un and the North Korean leaders came to the conclusion that they have nothing to lose, that the Americans are going to kill them all, along with their families and friends? What could they, in theory, do if truly desperate? Well, let me tell you: forget about Guam; think Tokyo!//The Greater Tokyo area (Kanto region) and the Keihanshin region are very densely populated (37 and 20 million people respectively) and contain an immense number of industries, many of which would produce an ecological disaster of immense proportions if hit by missiles.”
http://thesaker.is/debunking-the-flagwaving-myths-about-an-attack-on-north-korea/
Citera
2018-02-01, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Japan...

Ja, vad kan väl Japan göra om USA tänker attackera DFR Korea och DFRKs motdrag i första skedet blir Tokyo (förutom Seoul)? Och faller Tokyo och Seoul, då faller världens börser och världsekonomin hamnar i depression. Och detta är ett av de bäst tänkbara scenarierna för USA, eftersom en massiv ICBM-attack mot USAs fastland förstås är det värsta scenariot.

Nu tror jag dock inte att DFRK siktar mot Japan (i enlighet med artikeln nedan). Detta är bara ett av många scenarier. Istället tror jag på följande:

1. Är DFRK säker på att USA är på väg att anfalla, då måste DFRK slå till först. Allt annat är förräderi.
2. I detta slag kommer DFRK att via ett massivt anfall med kortdistans- och medeldistansmissiler slå ut flygplatser och militärbaser som USA har i Japan, S.Korea och Guam – samt hangarfartygen.
3. Samtidigt ställer DFRK ultimatum till USA (det kända decoupling fenomenet ala de Gaulle): vi anfaller era storstäder med ICBMs om ni inte drar er ur S.Korea - eller/och/ svarar med strategiska vapen.
4. USA måste i detta läge ge upp, precis som USA hade varit tvungen om Sovjet hade anfallit Frankrike och ställt ultimatum mot USA (Lex de Gaulle igen).

”Or, which I think is much more likely, what if Kim Jong-un and the North Korean leaders came to the conclusion that they have nothing to lose, that the Americans are going to kill them all, along with their families and friends? What could they, in theory, do if truly desperate? Well, let me tell you: forget about Guam; think Tokyo!//The Greater Tokyo area (Kanto region) and the Keihanshin region are very densely populated (37 and 20 million people respectively) and contain an immense number of industries, many of which would produce an ecological disaster of immense proportions if hit by missiles.”
http://thesaker.is/debunking-the-flagwaving-myths-about-an-attack-on-north-korea/

Jag vill varna känsliga läsare för att The Saker är av exakt samma skrot o korn som SecundusSilent, de är ungefär samma sak fast med olika nationaliteter men med samma bakgrund.
Citera
2018-02-01, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
...och Ryssland har nyligen lovat FN att alla slavarbetare ska skickas tillbaka till den kriminella diktaturregimen från och med nu, och att de ska vara borta senast 2019.
De har slavarbetat med i huvudsak skogsarbete och byggnad.

Även Kina har varit hårda med nordkoreaner, hotell och restauranger stängts i rask takt.
Inkomsterna minskar dramatiskt för Nordkorea.

svensk0kina visade tidigare i tråden ett nordkoreanskt ägt hotell i Kina där hackers blev utslängda och där hotellet stängdes.

Effekterna av den minskade införseln av valuta, från bland annat dessa "Slavarbetare" blir allt större.

Artikeln nedan, beskriver det tragiska faktum, att barn i förskoleålder och gravida mödrar nu drabbas i allt raskare takt.

Det är stora summor som behövs, bara för att kunna försörja de utsatta med "Basnäring".

Att den kriminella regimen fortfarande lever efter "Juche devisen", "Vi kan leva utan socker - men vi kan inte leva utan kulor och vapen", är något som är, så in i HELVETE upprörande.

Ett överslag som gjordes av Röda Korset och en Tysk läkare i december, visar, att om man bara upphörde och avstod, från de fullkomligt meningslösa "Stora vapen och militärparader", man nu planerar, och lade ner den fortsatta utvecklingen, av nya missiler, förutom de man redan har, skulle man mycket enkelt kunna klara de 25 Miljoner USD, man behöver, för att trygga de kommande 6 månaderna av näringsriktig föda till de utsatta helt själva.

Idag bistår WFP med 66 gram spannmål per dag till barn under 5 år, och 132 gram per dag till gravida.

Nordkorea svälter och mördar hellre sin egen befolkning, än att ge efter för det internationella kravet på avveckling av kärnvapnen och vidareutvecklingen av nya system!

Om inte detta är satanistiskt och kriminellt, så vet inte jag vad man skall kalla det!

www.koreatimes.co.kr/www/nation/2017/12/103_240457.html
Citera
2018-02-01, 23:55
Medlem
Citat:
Japan...

Analyser, och särskilt, militära sådana, har jag ju sagt tidigare, är en disciplin Du INTE, skall ägna Dig åt!

Dom är lika förvirrade, och, "Not Up-to-todays-Reality", som den "Avdankade gamle militäranalytikern The Sakers".

Man kan väl enklast beskriva dom som, "Lika Ortodoxa, som den Ortodoxt religiösa, ultranationalistiska Ryss, "The Saker är". För övrigt är "The Saker" både i dagens "PsyOps och Underrättelsevärld", karakteriserad som "Putins Echo".

Dina analyser och "The Sakers", skall man inte ta med en "Nypa salt" utan, "Skopfulla".
Citera
2018-02-02, 00:22
Medlem
Nordkorea fortsätter sina förtäckta hot - och sina arroganta utspel både mot USA och mot Sydkorea!

Dribbel och avhopp i OS förberedelserna.

Anser sig blivit "Förolämpade" av Sydkorea, om än det ena och än det andra.

Förbereder STOR militärparad i samband med OS. Synnerligen otaktiskt om man vill förhandla om fred!

"Varnar" för, "Chocken USA kommer att se snart", och som kommer "Att skrämma skiten ur USA".

Snacka om att skapa förtroende och stärka "Sina kort" inför eventuellt kommande förhandlingar efter OS!

Kim spelar högt, sanktionerna fortsätter att verka - kassan förstärks inte, utan sinar - opinionen i Sydkorea växer sig bara starkare och starkare MOT Kim och Nordkorea - Kina har redan, tagit ställning, och distanserar sig mer och mer. Isoleringen är snart HELT total, vad väntar Kim på? Mirakel?

Han är ju dessutom helt medveten om vad som hänt de senaste månaderna, vad gäller militära förstärkningar i området. Nytt flyg i Japan - nya marina krafter är tillförda området mm mm.

Eftersom både Kim och regimen i praktiken redan är totalt "Körda", är frågan berättigad,
NÄR, skall man inse att man inte kan vinna detta spel?
Senast redigerad av LEMMOR 2018-02-02 kl. 00:31.
Citera
2018-02-02, 01:48
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Japan...

Håll i hatten, på dessa två punkter är jag beredd att ge SS rätt, eller åtminstone nästan rätt. Låt oss börja med 1:an. Ifall DFRK är säkra på att USA tänker anfalla..., jag är nog beredd att gå steget längre, ifall DFRK tror eller misstänker att USA har sådana intentioner så måste de själva attackera först eftersom ett massivt amerikanskt angrepp snabbt skulle göra dem oförmögna till motåtgärder. Deras strategiska styrka ligger i att de kan verkställa ett hot plockas den möjligheten bort saknar de också totalt en strategi.

Om vi då tar 2:an så tycker jag nog också att den bedömningen är helt riktig, DFRK har två väldigt strategiska mål som måste totalelimineras i en första attackvåg, Kadena flygbas på Okinawa och Anderson flygbas på Guam. Fiendens ögon och öron är hans viktigaste organ. Men sedan skiljer sig SS och jag nog i konsekvensutredningen av ett sådant beslut.

Hur många av er har någonsin inhandlat en produkt märkt "Made in DPRK" och förundrats av den precision, den yrkesstolthet och den genuina kvalité som produkten utstrålar? Det var likadant med sovjetiska produkter och kinesiska innan de ekonomiskt blev kapitalister. Undantaget var väl DDR, där fanns i all den kommunistiska fatalismen trots allt ett slags tysk heder och stolthet. Själv hade jag en el-visp därifrån för att den kostade hälften av en från Philips eller Bosch (fattig student) och den fungerade i 25 år problemfritt. Min poäng är att det är en sak att skjuta upp en distansrobot, en helt annan att träffa det mål man avser. Såväl Okinawa som Guam är små mål, att skjuta över eller landa kort är således inget misslyckande, det är en realitet.

Undantaget från det här skulle vara ifall Iran har varit villigt att dela med sig av sin styrteknik då de har visat upp mer träffsäkra robotar. Men har DFRK verkligen råd att betala för sådan teknologi? I så fall, skulle inte Iran omedelbart utgöra ett sekundärt mål för de amerikanska styrkorna? Är de villiga att löpa den risken? Vad tror ni andra?
Senast redigerad av Kumabjorn 2018-02-02 kl. 01:51.
Citera
2018-02-02, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Effekterna av den minskade införseln av valuta, från bland annat dessa "Slavarbetare" blir allt större.

Artikeln nedan, beskriver det tragiska faktum, att barn i förskoleålder och gravida mödrar nu drabbas i allt raskare takt.

Det är stora summor som behövs, bara för att kunna försörja de utsatta med "Basnäring".

Att den kriminella regimen fortfarande lever efter "Juche devisen", "Vi kan leva utan socker - men vi kan inte leva utan kulor och vapen", är något som är, så in i HELVETE upprörande.

Ett överslag som gjordes av Röda Korset och en Tysk läkare i december, visar, att om man bara upphörde och avstod, från de fullkomligt meningslösa "Stora vapen och militärparader", man nu planerar, och lade ner den fortsatta utvecklingen, av nya missiler, förutom de man redan har, skulle man mycket enkelt kunna klara de 25 Miljoner USD, man behöver, för att trygga de kommande 6 månaderna av näringsriktig föda till de utsatta helt själva.

Idag bistår WFP med 66 gram spannmål per dag till barn under 5 år, och 132 gram per dag till gravida.

Nordkorea svälter och mördar hellre sin egen befolkning, än att ge efter för det internationella kravet på avveckling av kärnvapnen och vidareutvecklingen av nya system!

Om inte detta är satanistiskt och kriminellt, så vet inte jag vad man skall kalla det!

www.koreatimes.co.kr/www/nation/2017/12/103_240457.html

Stackars barn. Jag har hort att medellangden hos NK at 7 cm! kortare an SK.

Juche at mord
Citera
2018-02-02, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Håll i hatten, på dessa två punkter är jag beredd att ge SS rätt, eller åtminstone nästan rätt. Låt oss börja med 1:an. Ifall DFRK är säkra på att USA tänker anfalla..., jag är nog beredd att gå steget längre, ifall DFRK tror eller misstänker att USA har sådana intentioner så måste de själva attackera först eftersom ett massivt amerikanskt angrepp snabbt skulle göra dem oförmögna till motåtgärder. Deras strategiska styrka ligger i att de kan verkställa ett hot plockas den möjligheten bort saknar de också totalt en strategi.

Om vi då tar 2:an så tycker jag nog också att den bedömningen är helt riktig, DFRK har två väldigt strategiska mål som måste totalelimineras i en första attackvåg, Kadena flygbas på Okinawa och Anderson flygbas på Guam. Fiendens ögon och öron är hans viktigaste organ. Men sedan skiljer sig SS och jag nog i konsekvensutredningen av ett sådant beslut.

Hur många av er har någonsin inhandlat en produkt märkt "Made in DPRK" och förundrats av den precision, den yrkesstolthet och den genuina kvalité som produkten utstrålar? Det var likadant med sovjetiska produkter och kinesiska innan de ekonomiskt blev kapitalister. Undantaget var väl DDR, där fanns i all den kommunistiska fatalismen trots allt ett slags tysk heder och stolthet. Själv hade jag en el-visp därifrån för att den kostade hälften av en från Philips eller Bosch (fattig student) och den fungerade i 25 år problemfritt. Min poäng är att det är en sak att skjuta upp en distansrobot, en helt annan att träffa det mål man avser. Såväl Okinawa som Guam är små mål, att skjuta över eller landa kort är således inget misslyckande, det är en realitet.

Undantaget från det här skulle vara ifall Iran har varit villigt att dela med sig av sin styrteknik då de har visat upp mer träffsäkra robotar. Men har DFRK verkligen råd att betala för sådan teknologi? I så fall, skulle inte Iran omedelbart utgöra ett sekundärt mål för de amerikanska styrkorna? Är de villiga att löpa den risken? Vad tror ni andra?

Många tecken tyder på att USA f.n ligger lågt med stridsplaner. Jag tror att man helt enkelt låter tiden ha sin gång.
Med en alltmer upplyst befolkning blir det svårt för Kim III att upprätthålla diktaturen, särskilt som livet p.g.a matbrist och svält blir allt svårare

Varken vi eller NK har någon aning om deras robotars träffsäkerhet (CEP)
Det är en enorm skillnad på att skjuta en robot i en hög och brant bana jämfört med låg och flack.
NK har inte testat det senare varför stora tvivel finns angående dess precision (finns mängder att läsa om den saken).
Även om man köper Iransk/Ryskt navigationssystem måste det testas, och det räcker inte med någon enstaka test...

Vad beträffar Nordkoreanska produkter så finns det faktiskt en som vi västerlänningar använder i hundratusentals varje dag, Vinylon.
Fibern uppfanns i Japan på 30-talet. Uppfinnaren hoppade av till NK där Vinylon, även kallad Juchefibern, blev och är en stor framgång.
De flesta nordkoreaners kläder är av Vinylon, mycket slitstarkt men stelt och obekvämt
Vinylon anses vara Nordkoreas stolthet

Tyget man väver av Vinylon används (eller användes?) i Fjällrävens ryggsäckar där ”Konken” är den mest kända.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vinylon
Citera
2018-02-02, 06:30
Medlem
Citat:

Tyget man väver av Vinylon används (eller användes?) i Fjällrävens ryggsäckar där ”Konken” är den mest kända.

Ah..det är därför den kallas "kommunistpuckel" :-)
Citera
2018-02-02, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn

Jag förstår hur Du tänker, men, vissa kriterier måste ju först vara uppfyllda, om Nordkorea skall fatta beslutet att attackera först och dessutom ha tillräckligt på fötterna för att göra det. Dessutom är Nordkoreas agerande mycket inkonsekvent och motsägelsefullt, vilket kan tyda på "Mycket snack men liten verkstad". Dom uppvisar en taktisk logik som haltar betydligt, och inte gör strategin speciellt trovärdig heller.

1. På vilka grunder, dvs, vad måste USA/Sydkorea/Japan göra, konkret, för att Nordkorea skall vara "Säkra" på, att dom, de facto kommer att bli angripna? Räcker inte "Hoten" och de massiva trupper som står klara 24/7 i regionen, inklusive åtminstone 1 st u-båt, som ensam kan förgöra Nordkorea på 20 minuter?

2. Alldeles oavsett om "Styrteknik" tillhandahållits av Iran eller någon annan, så har man inte gjort det allra viktigaste och essentiella, för att kunna träffa målen med precision, nämligen ta fram de korrekta tabeller man måste ha.
För att kunna göra dessa tabeller, måste man göra massvis av testuppskjutningar, många, många fler än de man gjort hittills.

HALTANDE LOGIK

Nordkorea är ju "Hotade" och krigsberedda, hela tiden, säger dom, och ser ju allt som USA och Sydkorea gör och har gjort, som "Krigsförklaringar". Varför har dom inte redan "Pre-Attackerat" i så fall?

Vilka ytterligare "Bevis", måste så att säga, kunna anföras av Nordkorea, för att "Försvara" en "Pre-Atttack"? Helt säkra kan dom ju först vara, då det poppar upp några missiler från attack u-båtarna utanför Nordkorea eller ett antal F-35 attackerar mot mål inne i Nordkorea, exempelvis.

Nordkoreas retorik hittills, har ju varit tydlig och klar, "Vi måste ha kärnvapen i avskräckande syfte och självförsvar", "Attackerar USA/Sydkorea/Japan" så kommer vi att ödelägga USA ända till Washington D.C. etc etc. Men vi kommer bara använda dessa om vi blir attackerade.

Retorik - logik - strategi går inte ihop. Tyder på vadå? Oklar labil agenda? Vacklande ledning? Mycket snack och liten verkstad? Slut på resurser? You name it.......... Helt klart är att Kim i varje fall måste upprätthålla spelet för att säkra sin och den kriminella regimen.

Om vi analyserar det faktiska läget och de diplomatiska dialoger och förutsättningar som finns idag:

FÖRHOPPNINGAR OCH FÖRHANDLINGAR

OS skall alltså vara "Patentlösningen" och "Förlossningen", som skall resultera i ett fredsavtal och fred Koreahalvön, och eventuellt ett enande som innebär "Ett Korea - en flagga - en statsledning - en konstitution". Hur skall detta kunna bli verklighet efter OS, då livet går vidare i Nordkorea som vanligt samtidigt som Du läser detta, nämligen:

Utvecklingen av missiler fortsätter varje dag, med målsättningen att ICBM:s skall nå USA.

Tusentals människor lider i våra dagars koncentrationsläger och fängelser.

Människor på landsbygden och småstäder svälter och fortsätter vara undernärda.

Dessa fakta och det problemet, kan inte ett OS evenemang sätta stopp för.
Problemet heter KIM OCH REGIMEN I NORDKOREA.
Det enda som kan lösa problemet, är ett regimskifte dvs Kim och regimen måste upphöra att existera.

Historien upprepar sig bara annars, "Lite eftergifter" som nu sker, i form av OS deltagande, i tron att, en gradvis och ärlig "Normalisering", med en blomstrande framtid och integrering i internationella ekonomiska systemen är vad Nordkorea också vill. Detta kommer aldrig att ske, och är helt orealistiskt, eftersom Kim i själva verket är livrädd för den utvecklingen.

En regim som legitimerar sitt totalitära styre, genom avgudadyrkan av Kimfamiljen och där dessa ses som enda beskyddare från "Inbillade yttre hot". Skulle Nordkorea blomstra och kontakten med och tillgången till västlig info och utbyte öka, kommer krafter igång, som Kim regimen inte kan kontrollera, vilket omöjliggör en fortsättning av det totalitära styret.

ENDA VÄGEN TILL FRED ÄR ATT KIM MÅSTE BORT

Konklusion, Kim har ingen plats i ett fritt och öppet Nordkorea, och han är väl medveten om att en fundamental förändring/transformering av Nordkorea, är mycket farligt. Däremot är han mycket intresserad av att hela tiden förstärka sina kärnvapen, då dessa ger honom möjlighet att diktera förutsättningar för diskussioner och förhandlingar om hjälp, mot att upphöra med provokationer.

Om Kim blir kvar som diktator, så fortsätter bara, förtrycket av befolkningen och hot om ömsesidig förintelse, kvarstår på dagordningen, och någon riktig "Fred" blir det därigenom aldrig.

Enda vägen till riktig fred och utveckling av Koreahalvön, är att Kim och regimen försvinner.

Jag menar inte att detta skall göras med våld eller krig. Idag är det rätta medlet PsyOps. Att intensivt överösa Nordkorea med information - information och återigen information och fortsatta hårda sanktioner, mycket hårda. Samtidigt som signaler måste fram till "Eliten" att vid ett eventuellt regimskifte, kommer "Amnesti" att ges de som underlättar kärnvapenavvecklingen och regimskiftet.

Det enda som väntar Kim, är möjligtvis en rättvis rättegång i Haag.

Passus: Angående DDR:s hållbara "Elvispar". Det var rätt så väl förspänt för kommunisterna, då halva det Tyska ingenjörstekniska och industriella kunnandet fanns på östra sidan. Carl-Zeiss Jena - EMW (Eisenacher Motoren Werke) (BMW i Bayern) - Glashütte (världens finaste ur och finmekaniska mekka) - Meissen Porzelan - Tryck och grafisk maskinindustri - mm mm. Synd bara att alla dessa blev V.E.B = Volks Eigene Betriebe, vilket hämmade utvecklingen markant.
Citera
2018-02-02, 07:10
Medlem
Kumabjorns avatar
När det gäller en amerikansk attack så brukar de ju föregås av ett verbalt ultimatum, det skedde i samband med Irak krigen, och det tillhör så att säga diplomatiskt hyfs att ge en motståndare en sista chans att korrigera sitt beteende innan man övergår till "diplomati med andra medel". Nu tror jag inte NK har tillgång till HUMINT från Washington, men jag är ganska övertygad om att Kina gör det. Och då de helst vill undvika blodsutgjutelse på halvön så kan jag föreställa mig att just den sortens underrättelser är något de kan tänkas dela med sig av. Därmed har vi ett läge där de inte kan vara säkra, men har tillräckligt på fötterna för att militärledning och politisk elit skall bli överens om egen attack i preventivt syfte.

P.S. Min elvisp inköptes 1977. Då hade kanske förfallet ännu inte nått så långt. Den var då dubbelt så tung som elvispar från andra europeiska tillverkare, idag sannolikt tre gånger tyngre. På en lektion i nationalekonomi nämnde jag detta som ett exempel på marginalnytta av konsument. Professor Ingemar Ståhl blev lyrisk och gjorde en lång utläggning om skillnaden på politiska och ekonomiska motiv. Så jag hade glädje av den mer än i köket.
Citera
2018-02-02, 07:14
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Vad beträffar Nordkoreanska produkter så finns det faktiskt en som vi västerlänningar använder i hundratusentals varje dag, Vinylon.
Fibern uppfanns i Japan på 30-talet. Uppfinnaren hoppade av till NK där Vinylon, även kallad Juchefibern, blev och är en stor framgång.
De flesta nordkoreaners kläder är av Vinylon, mycket slitstarkt men stelt och obekvämt
Vinylon anses vara Nordkoreas stolthet

Det var som tusan. Det kände jag inte till. Har de fortfarande rätt till licensintäkter på det?
Tackar för den infon, alltid roligt när man lär sig något nytt. Juchefiber... bara i NK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in