Jag känner många personer med olika handikapp som lever bra liv, och inte vill dö!
Att ens ifrågasätta deras livskvalité skulle uppfattas som oförskämt av dem och deras omgivning.
När någon person har ett handikapp, funktionsnedsättning eller en diagnos så är omgivningens reaktion och förmåga att förstå svårigheterna, det som avgör livskvalitén för den som är i beroendeställning.
Jag vet av egen erfarenhet att livet kompenserar. Avsaknaden av en förmåga eller talang kompenseras med en annan!
Att utgå från sin egen åsikt om vad som är livskvalité för en annan människa, och mörda henne, är att visa förakt för allt som är mänskligt. Rätten till sitt eget liv är en så självklar och okränkbar mänsklig rättighet att den får inte ifrågasättas av någon annan människa. Ingen människa har rätt att mörda någon annan människa. Inte ens åsikten om att mörda svaga människor är laglig i de flesta länder som lösning på problem, eftersom man framför fascism och nazism i den åsikten.
Vi kan alla vara tacksamma över att Stephen Hawking, inte blev avlivad.
Jag blir verkligen ledsen av denna tråd där det framförs förmildrande skäl till att mörda barnen när de inte är till belåtenhet. Jag hoppas att jag inte möter folk som tycker det är OK att mörda när jag blir äldre och kommer bli beroende av andra människor för att klara mig. Kanske blir jag glömsk och gaggig och en plåga för min omgivning!
Om jag skulle drabbas av handikapp, kan jag leva ett bra liv framför TVn med en katt i knät, och hemtjänsten som handlar när barnen är upptagna, tänker jag.