2016-08-24, 14:18
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zykl0n
Då har du nog inte förstått dig på appen.

Jag har konton i flera banker, aktiedepåer m.m.
Använder även swish relativt frekvent för både in och utbetalningar.
Även egen ekonomi och en del gemensam i familjen.

Fungerar utmärkt om man strukturerar upp det på rätt sätt från början.

Har aldrig kontanter.

Och fullt spårbar är du i samtliga transaktioner, gör dig aldrig ovän med staten och håll tummarna att vi aldrig får en revolution eller liknande som plötsligt gör sverige till diktatur - diktatorn skulle ha det skrattretande enkelt att bevaka sina slavar

Helt seriöst, vad är det för fel på människor som är beredda att lägga hela sin ekonomi i appar och hos bankerna?
Citera
2016-08-24, 16:18
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Då har du nog inte förstått dig på appen.

Jag har konton i flera banker, aktiedepåer m.m.
Använder även swish relativt frekvent för både in och utbetalningar.
Även egen ekonomi och en del gemensam i familjen.

Fungerar utmärkt om man strukturerar upp det på rätt sätt från början.

Med andra ord stämmer inte det du skriver, vilket var min poäng:

Citat:
Ett kort, en app.
"Tink"

Gör alla köp med kort/swish så har du full koll på alla utgifter och inkomster automatiskt.

Att lägga ner sjukt många timmar på att "konfiguerara en app som sen kommer hjälpa dig" är knappast automatiskt eller ens värt tiden om du frågar mig.
Citera
2016-08-24, 17:20
Medlem
rakarnas avatar
orkar inte läsa igenom 3 sidor så troligen så tipsar jag om samma sak som andra redan gjort.

men jag använder preem mastercard kort (ingen årsavgift + 1% kickback) i kombination med tink appen.

Då änvänder jag preem kortet till alla mina kort köp. och sedan kan jag gå in när som helst i tink appen så laddar den ner och kategoriserar alla mina köp. Så jag har 100% koll på vart mina pengar går till. kan även detalj styra mina köp ifall jag inte håller med den kategorin som appen har lagt i.

Sedan kan jag också gemföra månad med månad och få fram ett snitt. Så det är väldigt enkelt och pedagogisk app. väldigt enkelt att sätta olika mål.
Citera
2016-08-24, 23:43
Medlem
zykl0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Och fullt spårbar är du i samtliga transaktioner, gör dig aldrig ovän med staten och håll tummarna att vi aldrig får en revolution eller liknande som plötsligt gör sverige till diktatur - diktatorn skulle ha det skrattretande enkelt att bevaka sina slavar

Helt seriöst, vad är det för fel på människor som är beredda att lägga hela sin ekonomi i appar och hos bankerna?

Jag bär givetvis också foliehatt så staten inte kan läsa mina tankar..

Förvisso har jag en ganska laglig privatekonomi och de rent svarta slantarna får vara i kontantformat ett tag till.

Det hemskaste hotet är väll möjligen att man kan plocka ut köpbetendeinfo.

Tidigare har jag kört både MS Money och excel men Tink är hästlängder enklare att hantera.
Full koll på ekonomin oavsätt omsättning.

Jag har vart både utfattig och mångmiljonär i olika omgångar.
Citera
2016-08-24, 23:51
Medlem
zykl0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Med andra ord stämmer inte det du skriver, vilket var min poäng:

Att lägga ner sjukt många timmar på att "konfiguerara en app som sen kommer hjälpa dig" är knappast automatiskt eller ens värt tiden om du frågar mig.

Appen fungerar ganska bra direkt tycker jag. Sen förfinar man i samband med analys.
Om det skulle ta några timmar så kanske det är värt att lägga det på sin privatekonomi.

Jag lägger inte många minuter i veckan på ekonomin idag och gar ändå full kontroll på inkomster och utgifter.
Skulle livssituationen förändras igen kan jag snabbt ställa om till rätt utgiftsnivå.
Citera
2016-08-25, 06:54
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jag bär givetvis också foliehatt så staten inte kan läsa mina tankar..

Förvisso har jag en ganska laglig privatekonomi och de rent svarta slantarna får vara i kontantformat ett tag till.

Det hemskaste hotet är väll möjligen att man kan plocka ut köpbetendeinfo.

Tidigare har jag kört både MS Money och excel men Tink är hästlängder enklare att hantera.
Full koll på ekonomin oavsätt omsättning.

Jag har vart både utfattig och mångmiljonär i olika omgångar.

Så du är synsk och kan skåda framtiden eftersom du totalt avfärdar alla möjligheter till att förändring någon gång i framtiden kan ske?

Jag bär inte foliehatt, det är du som inte tänkt färdigt.

Förresten hur får tink tillgång till uppgifterna? Kollade och det visar sig att man lämnar ut uppgifter

Du har inte bara inte tänkt färdigt, du har inte tänkt överhuvudtaget, jag skulle ALDRIG låta utomstående få reda på min ekonomi, vattentäta skott gäller till och med mellan banker. Att då länka ihop konton i en app i telefonen.

Man tar sig för pannan hur lättlurade människor är. Att ge upp kontroll för lite bekvämlighet är inte smart.
Citera
2016-08-25, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Nej fy fan, Tink funkar om man har en vanlig Svensson-ekonomi men så snart man har kreditkort, betalar notor där folk sen Swishar eller på något sätt är modernare än "jag betalar endast det jag köper med mitt Visa-kort" så stämmer Tink inte alls längre oavsett hur mycket man försöker justera det.

Ts ville i första hand hålla koll på matinköp och det löser Tink utmärkt. Dessutom får ts också med sig historiken då Tink kan klassificera tidigare månader om hen köpt maten på sitt kreditkort.
Citera
2016-08-25, 13:22
Medlem
zykl0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Så du är synsk och kan skåda framtiden eftersom du totalt avfärdar alla möjligheter till att förändring någon gång i framtiden kan ske?

Jag bär inte foliehatt, det är du som inte tänkt färdigt.

Förresten hur får tink tillgång till uppgifterna? Kollade och det visar sig att man lämnar ut uppgifter

Du har inte bara inte tänkt färdigt, du har inte tänkt överhuvudtaget, jag skulle ALDRIG låta utomstående få reda på min ekonomi, vattentäta skott gäller till och med mellan banker. Att då länka ihop konton i en app i telefonen.

Man tar sig för pannan hur lättlurade människor är. Att ge upp kontroll för lite bekvämlighet är inte smart.

Yes, mycket möjligt att IS tar över världen och jag blir avrättad för att jag handlat på ica men det är en risk jag är villig att ta.

Är du en sån som tror att personnumret är hemligt också?

Det du tror är att ge upp kontroll är att ta kontroll över sin ekonomi.
Skulle fler använda Tink eller ännu bättre, bankerna erbjuda funktionen så skulle nog sms-lånebranchen backa och lyxfällan få svårare att hitta sina offer.
Citera
2016-08-25, 14:36
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Yes, mycket möjligt att IS tar över världen och jag blir avrättad för att jag handlat på ica men det är en risk jag är villig att ta.

Är du en sån som tror att personnumret är hemligt också?

Det du tror är att ge upp kontroll är att ta kontroll över sin ekonomi.
Skulle fler använda Tink eller ännu bättre, bankerna erbjuda funktionen så skulle nog sms-lånebranchen backa och lyxfällan få svårare att hitta sina offer.

Litar mer på expertisen än dig http://www.testfakta.se/guider-och-a...r-ekonomiappar

För övrigt så har jag full kontroll, jag använder mestadels cash. Old school och bevisat att man spenderar mindre med dessa.

Ingen klagar när man kommer med kontanter heller, funkar över allt och det är lätt att pruta med pengar i hand

Bara trött på korkade människor som bara gör saker utan att analysera för och nackdelarna först.

Edit: finns fler som gör samma analys http://cornucopia.cornubot.se/2015/0...in-kompis.html

Det är verkligen sant, tink är gratis - alltså är användarna som matar in uppgifter produkten. De säljer väl köpmönster.
Senast redigerad av sucuk 2016-08-25 kl. 15:02.
Citera
2016-08-25, 17:41
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grgrgrergregerg
gillar du o gå runt med mynt i mängder i fickorna så varsågod så kör vi andra med kort

Tänk först är det enda jag kan svara på det, allt du behöver är 4 enkronor, 1 femkrona, 1 tia i fickan så löser du en växling.

Dra du dina kort varje gång och bli registrerad vid varje steg du tar, låt gå bara för att rikta reklam till dig men en dag kan det vara betydligt mycket värre skäl.

När det kommer till pengar och ekonomi skall man inte lyssna på något har livet lärt mig, allra minst staten och bankerna för de vill oss inte väl.
Citera
2018-02-01, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Forex finns också men då går TS miste om månadssammanställningen.
Forex börjar nu ta 20:-/mån för privatkontot
Citera
2018-02-01, 16:25
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Obannad
Forex börjar nu ta 20:-/mån för privatkontot

Ja det stämmer och det är alldeles för dyrt. Dom kommer vad jag förstår ändå inte ge ut Bankid.
Dom skulle nog spara en hel del pengar på att inte skicka ut kontoutdrag varje månad...

Avslutade förresten med Forex förra året då det finns intressantare alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in