Citat:
Ursprungligen postat av
Bewitched
Satt och bläddra lite slött i AB plus och kom över en artikel om
machiavellisk personlighetsstörning. och fick en - ä fasen upplevelse. När jag sen skulle kolla lite varstans så behövde man inte leta länge innan detta dök upp -
Källa:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mörka_triaden
Wtf!!! Detta måste ju vara personlighetstypen som de funnit hos JM. Stämmer ju ganska väl!
För oss andra psychos här inne bjuder jag osjälviskt på möjligheten att testa er själva utan inlåsning på Helix..
http://www.businessinsider.com/the-machiavellian-test-2015-8?r=US&IR=T&IR=T
Ja, när man googlar på hemska, ondsinta och egoistiska personlighetstyper så passar nästan rubbet in på denna empatistörda hyena.
I den "Mörka triaden" med narcissistisk-, psykopatisk- och machiavellisk personlighetsstörning, där passar JM finfint. Dessa störningar går ju oftast "in i varandra" och den störde kan då ha "en liten släng" av alla dessa tre störningar, gränserna är svåra att dra.
Var faktiskt en artikel om just machiavellisk personlighetsstörning i Aftonbladet Plus i måndags, ganska intressant faktiskt:
https://www.aftonbladet.se/relationer/a/Kvpwd4/okanda-storningen-farligare-an-psykopati
Citat:
Okända störningen - farligare än psykopati
Snäll och omtänksam mot vissa men beräknande och iskall mot andra.
Den okända personlighetsstörningen kan skada omgivningen mer än både narcissism och psykopati.
– Den som lever med med en sån här person lär sig själv att bli manipulativ, hela familjen blir snabbt dysfunktionell, säger Jeanett Paludan, författare till flera böcker om personlighetsstörda och deras offer.
Varmt och kallt om vartannat. Högst godtyckligt och av okänd anledning.
– En person med den här störningen kan vara en fantastisk förälder och partner, men bara så länge hen får bestämma allt.
Ett drag som kännetecknar den här personlighetstypen är viljan att bestämma. Enligt Jeanett Paludan leder detta till att omgivningen tvingas ta till manipulativa knep för att få sin vilja igenom.
– För att få en machiavellisk person att gå med på något måste omgivningen få honom eller henne att tro att det är han eller hon som fattat beslutet. I en familj är det här extra påfrestande förstås, och det leder alltid till att hela familjen blir dysfunktionell.
Om psykopaten är beräknande och narcissisten egenkär, har personer med machiavellisk personlighetsstörning förmåga att känna empati för vissa, särskilt utvalda individer.
Det som gör att jag tror att JM ligger lite närmare psykopati och narcissism är just denna sista mening:
Om psykopaten är beräknande och narcissisten egenkär, har personer med machiavellisk personlighetsstörning förmåga att känna empati för vissa, särskilt utvalda individer.
Jag tror faktiskt att JM helt saknar förmågan att känna empati för andra.
Självempati är det enda som hon klarar av.
Tycker så fantastiskt synd om sig själv, hennes självömkan lyser i neon.
Ibland lyser den så starkt att jag tror att den får henne att börja gråta på riktigt. Som i rätten när hon ska berätta hur snäll hon varit mot alla, hur mycket hon betytt för sina barn och sin pappa.
Då kommer självömkansgråten, som pressas ut stötvis. Som en förstärkning av det hon nyss sagt om sin stora betydelse för andra. Blir olidligt att lyssna på.
PS: Tack för testet! Skönt att kunna göra det hemma och inte på Helix.