2018-01-31, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bewitched
Satt och bläddra lite slött i AB plus och kom över en artikel om machiavellisk personlighetsstörning. och fick en - ä fasen upplevelse. När jag sen skulle kolla lite varstans så behövde man inte leta länge innan detta dök upp -

Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mörka_triaden

Wtf!!! Detta måste ju vara personlighetstypen som de funnit hos JM. Stämmer ju ganska väl!

För oss andra psychos här inne bjuder jag osjälviskt på möjligheten att testa er själva utan inlåsning på Helix..

http://www.businessinsider.com/the-machiavellian-test-2015-8?r=US&IR=T&IR=T
Detta var intressant, Johanna har nog en hög släng av de allra tre personlighetstyperna.
Intressant med testet, ska testa det någon gång, vad skönt att man slipper Helix i Flemingsberg då :-)
Citera
2018-01-31, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Några bra kommentarer:

Det roliga kommer här på slutet när Wenna är klar med sina synpunkter och JM försöker få Hikes att replikera ytterligare: Det är redan med, svarar Hikes till Möller som ser missnöjd ut.
Tror att Hikes börjar bli ganska trött där.

Sedan när domaren frågar "om allt är sagt nu" och JM ger inte ger sig.
Hon skickar en lapp till sin Hikes som hon nu läser:
AH: Det är exempel på hur förhören har gått till med Mohammad Rajabi
Domaren: Det kanske är något du kan delge oss i salen?
AH: Jag vet inte om det är processmaterial eller inte. Jag har sagt tidigare att han pressats på olika sätt i förhören, säger Hikes.

JM:s agerande mot Hikes och rätten får mig att tänka på hur en lärare beskrev mördaren Peter Madsen när han var liten och gick i skolan. Inte för att JM och PM påminner om varandras personligheter alls förutom de narcissistiska och psykopatiska dragen.
Den där påstridiga, tjatande stilen, när de inte ger sig utan ska ha sin vilja fram.
Då kändes PM:s lärares kommentar om honom som gjuten även i rätten för JM.
När hon påstridigt ska tjata sönder Hikes, skriva ultralångt brev till rätten osv:
"Som en järv som biter sig fast i hasorna", var lärarens beskrivning av PM i skolan.
Johanna är mera som ett envist liten barn, mamma kan jag inte få den där leksaken också bara en till och en till :-)
Hon försökte in i det sista innan ridån gick ner JM i Svea hovrätt via sin advokat Amanda Hikes :-)
Citera
2018-01-31, 23:43
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fezzik
Det 73-sidiga dokumentet som lämnades in i dag
https://minfil.org/j9Ja32d8b7/Svea_HR_B8032-17_Aktbil_137-142.pdf
Tack!
Jag har inte läst alla brev JM skrivit till TR, men jag har läst kommentarerna här, och när jag läser detta känns det som jag redan hade läst alltihop innan. JM måste verkligen tro på devisen att om man tjatar tillräckligt länge så ger dom upp. Det är så hon har lyckats hittills, som så många redan skrivit. Man kan naturligtvis inte tycka synd om JM, men jag kan ibland inte låta bli att göra det. Är hon medveten om att alla hennes infantila försök till att få rättsväsendet att inse att hon är oskyldig, bara avslöjar henne ännu mer, och att alla som vill kan få ta del av hennes texter?
Citera
2018-01-31, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Tack!
Jag har inte läst alla brev JM skrivit till TR, men jag har läst kommentarerna här, och när jag läser detta känns det som jag redan hade läst alltihop innan. JM måste verkligen tro på devisen att om man tjatar tillräckligt länge så ger dom upp. Det är så hon har lyckats hittills, som så många redan skrivit. Man kan naturligtvis inte tycka synd om JM, men jag kan ibland inte låta bli att göra det. Är hon medveten om att alla hennes infantila försök till att få rättsväsendet att inse att hon är oskyldig, bara avslöjar henne ännu mer, och att alla som vill kan få ta del av hennes texter?

Ja, det blir lite tragikomiskt då JMs alla korkade försvarsinlägg genomgående endast leder till att hon gräver sin egen grav än djupare.
Citera
2018-02-01, 00:04
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Jag liksom du led verkligen när jag läste det.... det slutade med ett stort glas Det som jag blev riktigt störd på var tredje part metoden och än mer när jag till min fasa upptäcker att hon kallar sin mor vid namn inte mamma. Snacka om att distansera sig.
Ja, håller med. Det är riktigt vidrigt, men också avslöjande. Både att hon kallar mamman "Anki" istället för "mamma" och sig själv "Johanna" istället för att skriva "jag" eller "mig".

Att referera till sig själv i tredje person är vanligt för narcissister . På engelska heter det "detachement from self". Det skapar skillnad mellan "jag" och "hon/han" och används för att överreagera på och överdriva vad det egna jaget gör eller säger. De som omtalar sig själv i tredje person har således en överdriven syn på vad de själva gör och säger, på sin tillvaro i världen, alltså en grandios upplevelse av sig själva (i världen). Källa: Rune Fardal
B.la en artikel här av honom: https://www.dagsavisen.no/nyemeninger/gode-r%C3%A5d-om-selvhjelp-mot-narsissister-og-psykopater-1.454243
Citera
2018-02-01, 01:02
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Satt och bläddra lite slött i AB plus och kom över en artikel om machiavellisk personlighetsstörning. och fick en - ä fasen upplevelse. När jag sen skulle kolla lite varstans så behövde man inte leta länge innan detta dök upp -

Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mörka_triaden

Wtf!!! Detta måste ju vara personlighetstypen som de funnit hos JM. Stämmer ju ganska väl!

För oss andra psychos här inne bjuder jag osjälviskt på möjligheten att testa er själva utan inlåsning på Helix..

http://www.businessinsider.com/the-machiavellian-test-2015-8?r=US&IR=T&IR=T
Ja, när man googlar på hemska, ondsinta och egoistiska personlighetstyper så passar nästan rubbet in på denna empatistörda hyena.
I den "Mörka triaden" med narcissistisk-, psykopatisk- och machiavellisk personlighetsstörning, där passar JM finfint. Dessa störningar går ju oftast "in i varandra" och den störde kan då ha "en liten släng" av alla dessa tre störningar, gränserna är svåra att dra.

Var faktiskt en artikel om just machiavellisk personlighetsstörning i Aftonbladet Plus i måndags, ganska intressant faktiskt: https://www.aftonbladet.se/relationer/a/Kvpwd4/okanda-storningen-farligare-an-psykopati
Citat:
Okända störningen - farligare än psykopati
Snäll och omtänksam mot vissa men beräknande och iskall mot andra.
Den okända personlighetsstörningen kan skada omgivningen mer än både narcissism och psykopati.
Den som lever med med en sån här person lär sig själv att bli manipulativ, hela familjen blir snabbt dysfunktionell, säger Jeanett Paludan, författare till flera böcker om personlighetsstörda och deras offer.

Varmt och kallt om vartannat. Högst godtyckligt och av okänd anledning.
– En person med den här störningen kan vara en fantastisk förälder och partner, men bara så länge hen får bestämma allt.
Ett drag som kännetecknar den här personlighetstypen är viljan att bestämma. Enligt Jeanett Paludan leder detta till att omgivningen tvingas ta till manipulativa knep för att få sin vilja igenom.

– För att få en machiavellisk person att gå med på något måste omgivningen få honom eller henne att tro att det är han eller hon som fattat beslutet. I en familj är det här extra påfrestande förstås, och det leder alltid till att hela familjen blir dysfunktionell.

Om psykopaten är beräknande och narcissisten egenkär, har personer med machiavellisk personlighetsstörning förmåga att känna empati för vissa, särskilt utvalda individer.
Det som gör att jag tror att JM ligger lite närmare psykopati och narcissism är just denna sista mening: Om psykopaten är beräknande och narcissisten egenkär, har personer med machiavellisk personlighetsstörning förmåga att känna empati för vissa, särskilt utvalda individer.
Jag tror faktiskt att JM helt saknar förmågan att känna empati för andra.
Självempati är det enda som hon klarar av.
Tycker så fantastiskt synd om sig själv, hennes självömkan lyser i neon.
Ibland lyser den så starkt att jag tror att den får henne att börja gråta på riktigt. Som i rätten när hon ska berätta hur snäll hon varit mot alla, hur mycket hon betytt för sina barn och sin pappa.
Då kommer självömkansgråten, som pressas ut stötvis. Som en förstärkning av det hon nyss sagt om sin stora betydelse för andra. Blir olidligt att lyssna på.

PS: Tack för testet! Skönt att kunna göra det hemma och inte på Helix.
Citera
2018-02-01, 01:36
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Johanna är mera som ett envist liten barn, mamma kan jag inte få den där leksaken också bara en till och en till :-)
Hon försökte in i det sista innan ridån gick ner JM i Svea hovrätt via sin advokat Amanda Hikes :-)
Ja, den bortskämda, stackars missförstådda ungen i trotsåldern.

Skulle inte förvåna mig om JM skriver ihop en kompletterande skrivelse till hovrätten.
Känner nog att flera saker behöver upprepas några gånger till, så det riktigt fastnar.
Hon blev ju så sur när Hikes inte riktigt fick sista ordet utan åklagarsidan tilläts kommentera.
Då blev det arga blickar och arga lappar från JM.
Tror att hon kommer att vilja säga (några gånger till) hur mycket MR ljuger och hur han har manipulerats av polis och åklagare för att få honom att säga det de ville.
Citera
2018-02-01, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Ja, när man googlar på hemska, ondsinta och egoistiska personlighetstyper så passar nästan rubbet in på denna empatistörda hyena.
I den "Mörka triaden" med narcissistisk-, psykopatisk- och machiavellisk personlighetsstörning, där passar JM finfint. Dessa störningar går ju oftast "in i varandra" och den störde kan då ha "en liten släng" av alla dessa tre störningar, gränserna är svåra att dra.

Var faktiskt en artikel om just machiavellisk personlighetsstörning i Aftonbladet Plus i måndags, ganska intressant faktiskt: https://www.aftonbladet.se/relationer/a/Kvpwd4/okanda-storningen-farligare-an-psykopati Det som gör att jag tror att JM ligger lite närmare psykopati och narcissism är just denna sista mening: Om psykopaten är beräknande och narcissisten egenkär, har personer med machiavellisk personlighetsstörning förmåga att känna empati för vissa, särskilt utvalda individer.
Jag tror faktiskt att JM helt saknar förmågan att känna empati för andra.
Självempati är det enda som hon klarar av.

Tycker så fantastiskt synd om sig själv, hennes självömkan lyser i neon.
Ibland lyser den så starkt att jag tror att den får henne att börja gråta på riktigt. Som i rätten när hon ska berätta hur snäll hon varit mot alla, hur mycket hon betytt för sina barn och sin pappa.
Då kommer självömkansgråten, som pressas ut stötvis. Som en förstärkning av det hon nyss sagt om sin stora betydelse för andra. Blir olidligt att lyssna på.

PS: Tack för testet! Skönt att kunna göra det hemma och inte på Helix.

Det var väl ungefär vad JMs syster sa typ "jag tror inte Johanna har känslor som vi andra". Tror hon har fullständigt rätt där.

Hemsk människa.
Citera
2018-02-01, 05:06
Medlem
Någon vänlig själ skulle ta och printa ut samtliga inlägg häri för att få madam att skifta fokus lite. Om hon för en sekund tror att hon är drottning på skriveriandet så kan vi klå henne (tror jag ;-) )
Citera
2018-02-01, 07:59
Medlem
EndastJag01s avatar
Jodå, JM skriver vidare!

Men, det här var ju en bättre idé om att både sysselsätta sig och att skriva...

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/johanna-moller-jag-skriver-en-kokbok/
Citera
2018-02-01, 08:05
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Jodå, JM skriver vidare!

Men, det här var ju en bättre idé om att både sysselsätta sig och att skriva...

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/johanna-moller-jag-skriver-en-kokbok/

Hur man bäst kokar ihop:

1 - mord
2 - lögner
3 - nr 1 & 2
Citera
2018-02-01, 08:15
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Hur man bäst kokar ihop:

1 - mord
2 - lögner
3 - nr 1 & 2
Nja, jag tycker faktiskt att det är bra för alla om hon har något annat som hon tycker om att göra.

Vem vet, det är kanske Sveriges Mästerkock om några år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in