Citat:
Ursprungligen postat av
Kuhnkee
Jag ska mönstra den 14:e Mars i Malmö, har mycket god fysik och tränar STENHÅRT för skiten. Vill verkligen säkerställa att jag får den befattning jag vill ha. Jag vill nämligen bli Kustjägare. För att bli det ska jag först söka mig till Jägarsoldat ELLER Amfibiedykare. Då kommer första frågan, är Amf.Dykare sökbart som BU i Grundutbildningen. Det står "sökbart under GU : Ja" på försvarsmaktens hemsida, men sen läser jag även att de typ bara utbildar ett par om året och att de alla redan har genomgått värnplikt med en annan befattning. What?
Vad ser ni för fördelar/nackdelar med Jägarsoldat kontra Amf. Dykare? Själv ser jag gärna att jag får amf.dykare då jag kan jobba med dykning efter lumpen (har vänner vars föräldrar gjort exakt det, goa cash. Fick jobbet direkt).
Andra delen av frågan : Vill VÄLDIGT gärna bli gruppbefäl eller gruppchef eller valfri benämning på den som är ledare i gruppen(?). Är dock lite osäker på vad denne gör.
Utan att kyssa mig själv i röven kan jag med gott samvete säga att jag är en naturlig ledare och haft flera ledarpositioner, VD i ett UF-företag, Lagkapten i handbollslag under flera år, SjöScout mm.
Vad är det dem bedömer under mönstringen för att du ska få Gruppbefäl? Ska jag tänka på något speciellt och om man får Gruppbefäl som befattning efter mönstringen, är det då säkert att jag får det i lumpen? Har hört diverse historier om att ALLA i en jägargrupp hade fått gruppbefäl under mönstringen.
Sorry för en förjävla lång fråga och tack som attan för svar.
Peace
Hej, varför vill du hamna just hos kj?
Rekommendation från mig är att söka amfibiesoldat och under din GU bör du utmärka dig mot det positiva. Därefter kan du söka till kjs uttagningstester.
Majoriteten hos kj kommer från amf, resterande är spridda skurar från andra regementen.
Det är stor skillnad på amfibiesoldat och jägarsoldat så läsa lite om de olika och välj de du tycker passar dig bäst, du kan alltid söka gkkj oavsett vilket regemente du är vid.
Oavsett om du är en naturlig ledare i det civila är det stor skillnad på att vara en ledare inom försvaret. Vill du bli gb så kan du söka den befattningen via gu (11 månader) alt om du utmärker dig inom de kvalifikationerna en gb skall ha under din gu så kan ditt befäl välja att placera dig på den befattningen. GB skall under mönstringen ha högre "poäng" vid inskrivningsprovet (datortest) samt hos psykologen än övriga som söker "soldattjänst".
Vad du menar med det sista är jag inte riktigt med på, utveckla!
Citat:
Ursprungligen postat av
PHfrillan
Vet någon om Sverige börjar gråta för lite steroider om man söker till GMU/Lumpen?
Abdi Ibrahim Anapolon
Primobolan depot bayer
Testostron
Ligger på dessa.
Ja, du kommer få avslag på din mönstringsansökan om det kommer fram att du tar/tagit narkotika/dopningspreparat. Försvarsmakten har nolltolerans.