2017-12-05, 16:35
Medlem
Gjorde ICL hos Medocular i Göteborg idag, så om någon undrar något om den operationen så är det bara att fråga!
Citera
2017-12-24, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodfoot
Gjorde ICL hos Medocular i Göteborg idag, så om någon undrar något om den operationen så är det bara att fråga!
Berätta gärna hur du upplevde ingreppet och hur resultatet blev! Funderar starkt på att göra just ICL eftersom mina hornhinnor är för tunna för LASIK. Kan du rekommendera ICL?
Citera
2017-12-24, 00:10
Medlem
Har gjort en FS-LASIK operation för många år sedan nu.

Man ser skarpt redan när man reser sig från operationsbordet. Dock väldigt vit-mjölkigt och ovant då proportionerna är annorlunda än man är van vid linser/glasögon.

Hade väldigt grov närsynthet runt -10.0. Ser idag helt perfekt i alla lägen.

Tog kanske 4-5h samma kväll innan all sveda lagt sig och man kunde sluta med bedövningsdroppar. Jag var dock extremt ljuskänslig och var tvungen att ha solglasögon inomhus hela första kvällen. Kunde knappt titta på en tv med solbrillor.

Dagen efter var det "som vanligt" i princip. Lite omtumlad av allt men allt det mjölkiga var borta samt ljuskänsligheten hade lagt sig.

Rökte också mycket cannabis för att öka läkningen med extra blodflöde varje dag.

Började gymma igen efter en vecka. Helst ville de att man väntade 2 veckor med träning och övningar som man svettas med. Men var noga att ingen svett rann ner i ögonen osv.

Bland det bästa jag gjort i livet.

Man fick mycket varningar om "halos" och problem med mörkerseende. För mig blev det tvärt om och jag har nu mycket bättre mörkerseende än normalt (!). Ser alltid bättre än alla andra i dessa sammanhang.
Halos är heller inget jag direkt kan säga att jag ser på något typ av ljus. Känner mig inte heller direkt ljuskänslig på somrarna.
Citera
2018-01-07, 12:05
Medlem
Freebops avatar
Kan man göra ögonlaser om man har - 7.00 på ena ögat och - 6.50 på andra? Gäller glasögon

Edit: missade inlägget ovan, tydligen så går det :-)
Citera
2018-01-07, 12:06
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Har gjort en FS-LASIK operation för många år sedan nu.

Man ser skarpt redan när man reser sig från operationsbordet. Dock väldigt vit-mjölkigt och ovant då proportionerna är annorlunda än man är van vid linser/glasögon.

Hade väldigt grov närsynthet runt -10.0. Ser idag helt perfekt i alla lägen.

Tog kanske 4-5h samma kväll innan all sveda lagt sig och man kunde sluta med bedövningsdroppar. Jag var dock extremt ljuskänslig och var tvungen att ha solglasögon inomhus hela första kvällen. Kunde knappt titta på en tv med solbrillor.

Dagen efter var det "som vanligt" i princip. Lite omtumlad av allt men allt det mjölkiga var borta samt ljuskänsligheten hade lagt sig.

Rökte också mycket cannabis för att öka läkningen med extra blodflöde varje dag.

Började gymma igen efter en vecka. Helst ville de att man väntade 2 veckor med träning och övningar som man svettas med. Men var noga att ingen svett rann ner i ögonen osv.

Bland det bästa jag gjort i livet.

Man fick mycket varningar om "halos" och problem med mörkerseende. För mig blev det tvärt om och jag har nu mycket bättre mörkerseende än normalt (!). Ser alltid bättre än alla andra i dessa sammanhang.
Halos är heller inget jag direkt kan säga att jag ser på något typ av ljus. Känner mig inte heller direkt ljuskänslig på somrarna.

Var gjorde du operationen? Vilken klinik?
Citera
2018-01-08, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.Escobar
Berätta gärna hur du upplevde ingreppet och hur resultatet blev! Funderar starkt på att göra just ICL eftersom mina hornhinnor är för tunna för LASIK. Kan du rekommendera ICL?

Själva ingreppet gick väldigt fort och det var helt smärtfritt. Tror det tog 5-10 minuter per öga.
Efter operationen så klarade jag av att gå hem själv genom stan, men jag såg inte jättebra pga de pupillvidgande droppar man får innan.
Dagen efter såg jag betydligt bättre.
(Var på julbord med jobbet dagen efter vilket gick bra bortsett från att ögonen blev trötta och ansträngda framåt tolvsnåret)
Hade lite ont i ögonen i 2-3 dagar efteråt, men det var bara lite ömhet. Framåt kvällarna blev det jobbigt med ljus och ögonen blev som sagt trötta.
Efter 4-5 dagar kände jag att synen hade stabiliserat sig helt.
Jag ser betydligt bättre nu än vad jag gjorde med linser förut.

När det är mörkt ute kan jag uppleva ett halo-fenomen runt starka ljus som typ bilar. Ovant och faschinerande i början. Inget jag lägger märke till nu.
För mig påverkar det inte bilkörning.

Jag har även noterat att jag ser bättre än ett par kollegor som gjort no-cut hos vårda, vilket gör mig lite extra glad att jag lade mer pengar för att kunna göra en ICL.

Jag kan verkligen rekommendera ICL. Jag är otroligt nöjd.
Citera
2018-01-08, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Var gjorde du operationen? Vilken klinik?

Gjorde min hos Memira. Exakt klinik får vi ta i privat message om du behöver det.
Citera
2018-01-08, 17:47
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Gjorde min hos Memira. Exakt klinik får vi ta i privat message om du behöver det.

Det räcker så, tack för svaret och kul att det gick bra för dig :-)
Citera
2018-01-11, 19:31
Medlem
Ser halos när det är mörkt ute efter operationen, nån som vet om dessa ofta försvinner?
Citera
2018-01-19, 07:48
Medlem
zebra121s avatar
Lite över tre år sedan som jag gjorde min FS-LASIK hos Memira.
Synfelet ligger nu på ca -0.50, mao inte fullt botat. När jag lade mig under lasern hade jag -4.50 så kör linser ibland vid behov och lite tråkigt är att jag har kvar ett litet synfel på vänster öga som inte går att korrigera med linser.

Alternativet är att lägga sig under lasern igen då garantin räcker i 1,5 år till men vete fasen om jag vill riskera en LASIK och jävelskap.

Idioten1//

För mig har det inte försvunnit men efter typ något år tänker du inte på att du ser halos. Så är det för min del iaf. Vet ej vilken operation du gjorde men FS-LASIK har givit mig mycket sämre seende i mörker!
Citera
2018-01-21, 18:25
Medlem
Funderar göra nocut men har ett kontorsjobb.

Tror ni jag kan vara tillbaka på jobbet om jag är ledig en vecka? eller lär jag fortfarande känna av problem?

Vet man har en skyddslins efter operationen, hjälper kliniken en att ta bort den eller gör man det själv? och den är på 24/7?
Citera
2018-01-31, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Snart tre månader till det passerat 2 år sedan jag gjorde FS-LASIK hos Memira. Tyvärr överväger jag nu att gå tillbaka till linser istället för att få det korrigerat i efterhand med LASEK. Kanske kan mitt kontorsarbete framför datorn påverkat försämringen?

Trist hur som helst men men...
Hur gick det? Vad gjorde du? Vad hade du för problem efter 2 år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in