2018-01-25, 18:13
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Rätt mycket, en halv bytta kvarg här, en påse morötter där, en hel del öppnade burkar med gammal otäck tomatsås och äppelmos står i kylen och väntar på att slängas. Lite kött från frysen med oklar ålder brukar väl åka ut också, det kanske är det värsta. Vi har såna där gröna små påsar som man slänger allt som kan bli biobränsle i och det tar tid att fylla den, så någon tredjedel är det verkligen inte.

Det är lite samma här, just de där jävla burkarna i kylen som är öppnade med något skumt i som jag använder rätt sällan, de är fan hopplösa. Även om jag är väldigt liberal med bäst före-datumet så använder jag vissa saker så sällan att det inte funkar att göra slut på dem i tid. Sen lite grönsaker som har legat och blivit risiga. Från frysen slänger jag rätt sällan saker, där brukar jag vara duktig på att äta upp det som finns.

Överlag skulle jag säga att jag slänger väldigt lite färskvaror typ grönsaker, kött, frukt och så vidare. Köper väldigt sällan hem mer än jag äter upp. Det är nog mer sällanköpsvaror som hamnar längst in i skafferiet och har gått ut för rätt länge sen när de hittas igen. Ibland äter jag dem ändå, men ibland känns inte jättefräscht och då åker de ut.
Citera
2018-01-26, 12:21
Medlem
mmais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iLikeGiraffes
Och ännu en bonde får lite mer i plånboken
Det är bra för bönder och folk i fattiga länder som jobbar som fruktplockare osv.
Jag producerar mer jobb till dom små liven.

Och fler lastbilschaufförer bwhövs för att frakta det. Så då har jag ordnat jobb för ännu en person.
Alla ser vi det på olika sätt. Du ser slöseriet som jobbskapande, Jag ser det som slöseri.
Citera
2018-01-26, 18:16
Medlem
Goldmanns avatar
I princip ingenting. Fast jag fick slänga två anklår idag som köptes nära utgångsdatum för halva priset som låg lite för länge i kylen. Luktade lik.
Citera
2018-01-26, 19:51
Medlem
RostigHinks avatar
För ett antal år sedan analyserade jag vad jag köpte och vad jag slängde. Resultatet är att jag numera bara handlar det som behövs på stunden så även om kilopåsen med morötter är billig så köper jag lösvikt. I längden blir det billigare. Jag vet hur många gram av varje jag behöver utom rena stapelvaror som kan förvaras länge som ris och pasta. Jag går inte på dessa erbjudanden som finns då jag inte tjänar på dem, någon nämnde 2 gurkor för 15kr som exempel.

Idag har jag ett minimalt svinn i mitt singelkök. Slängs något så beror det på oförutsedda händelser.
Citera
2018-01-27, 15:08
Medlem
skippers avatar
Vi kastar nog mindre än normalhushållet. Jag tror att ju mer matlagningsintresserad familjen är desto mer möjligheter ser man för varor som blir över.

Jag har två lådor i frysen, en för räkskal och en för grönsaksbitar. När lådan är full kokar jag fond.

Det där med att hushållen kastar 30% tror jag inte på. Däremot kan svinnet genom hela kedjan säkert vara både 30% och högre. Livsmedelsverket med den ohyggligt dåliga idén med bäst-före-datum har gjort att livsmedelsbutikerna helt enkelt har svårt att kränga varor över bäst-före-datumet.
Citera
2018-01-28, 12:39
Medlem
Väldigt lite.
Bor ensam och försöker oftast att inte laga för mycket mat, både för vikten och ekonomins skull.
Blir det rester över äter jag det vid nästa måltid för att inte slösa mat.

Kanske tack vare min kära mor som alltid lagade mat åt en hel familj trots att vi bara var två i hushållet, lade den kvarvarande maten i kylskåpet och insisterade på att vi skulle äta annan mat tills resterna blev för gamla och fick slängas.
Citera
2018-01-31, 02:15
Medlem
MrGreyspoon13s avatar
Försöker alltid att göra åt allting jag köper och sedan frysa in om det blir stora kvantiteter. Beroende på vad det är man har hemma, så kanske det går att fräsa ihop till en pytt av något slag. Försöker göra åt allt jag bara kan.
Citera
2018-01-31, 17:27
Bannlyst
Egentligen ingenting. Det enda är olika typer av skal, vilket åker i komposten.

Det är främst yngre människor som är rädda att lita på sitt eget omdöme. I stället för att dofta och smaka på det den "utgångna" maten tror man det är gud som skrivit bäst-före-datumet...

Givetvis blir mycket mat kvalitetsmässigt sämre efter en tid, men det betyder inte att maten på något vis blir hälsovådlig.

I vissa fall är äldre livsmedel att föredra redan vid inköpstillfället. Exempelvis om man vill skala sitt hårdkokta frukostägg utan problem.
Citera
2018-01-31, 21:06
Medlem
Isnatts avatar
Jag slänger i princip ingenting. Dels för att jag är ett ensamhushåll och äter mycket på jobbet.
En arbetssdag äter jag bara 1 gång egen mat, resten äts på jobbet.
Har inte heller gått på 'storhandlar-myten'. Det är när man fyller en kyl en gång i veckan man riskerar att inte hinna göra nåt med allting och därför låter råvaror bli gamla.
Ska jag laga mat köper jag hem det jag behöver till det tillfället och har jag köpt ex paprika och gurka och inser att jag inte kommer äta det färsk så skär jag upp det och lägger in det i en 1-2-3-lag, det tar några minuter och sen håller det sig och blir väldigt gott!

Köper även på mig saker att frysa ner när det är bra pris, som färsk kycklingfilé, nöfärs, osv.
Har man sen lite torra basvaror som pasta, nudlar, inlagda grönsaker och grönsaker med lång hållbarhet så klarar man sig fint. Annvänder man buljong som såsbas så är det ännu enklare. lite god buljon, stek det man har och lägg ner i buljongen, äts med ris. Billigt, enkelt, gott.
Citera
2018-01-31, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Äter ni bara färsk frukt som den är, eller används det till något annat? Du skulle ju exempelvis kunna hacka/skiva frukter och frysa in, så kan det användas till smoothies senare. Eller så skivar du äpple och fryser in, och plockar fram när du vill göra äpplepaj. Eller så gör du fruktkompott och fryser in. Och så vidare. Eller så utnyttjar du de färska frukterna och gör fruktsallad eller liknande, så kanske det går åt i alla fall.

Du har helt rätt där! Skulle kunna sparas mycket på det viset.

Men det som slängs mest är bananer har jag märkt. Vad gör man med det liksom?? Har dåligt med idéer där.
Citera
2018-01-31, 21:24
Medlem
kraftfoders avatar
Som någon var inne på; ska skal också räknas in i "mat som slängs bort"? -Vissa äter ju oskalad potatis och oskalade morötter menar jag.. Jag skalar alltid.

Jag räknar inte in skalen nu: Något hekto blir det väl i veckan. Typ bröd som blivit tråkigt, fiskrens, fettrander på kotletter etc. Brukar få slänga bort grädde tyvärr, blir ofta slattar kvar när grädden blivit gammal, och då använder jag ändå grädde oftast som gått ut max en vecka sedan. Andra slattar jag brukar få slänga är majonäsburkar, om översta lagret hunnit gulna. Fäller hellre än friar och åker på dålig mage..

Brödet brukar jag baka själv, så det blir inte några större summor som slängs bort.

Edit: Slänger faktiskt inget, trots att jag ogillar miljöpartister, så har jag en varmkompost, så det bortslängda blir prima matjord jag brukar odla i i trädgården så det blir ny mat.
Senast redigerad av kraftfoder 2018-01-31 kl. 21:27.
Citera
2018-01-31, 21:34
Medlem
15minFames avatar
Har läst flera ggr att folk slänger 1/3 vilket jag tycker låter väldigt mycket. Jag lagar oftast storkok och fryser in så då är det lätt att ta tillvara på allt man köper.
Att slänga så mycket pengar samtidigt som man läser om hur folk klagar på matpriser...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in