Citat:
Ursprungligen postat av
Avd.9
Jag är övertygad om att Hanna var drivande i detta.
Jag tror att Hanna tappade tron först.
Om man ska gissa vem som var den mer drivande ifråga att begå självmord, med tanke på att många kvinnor agerar utifrån känslor, så är det nära till hands att anta att Hanna varit den som tog upp frågan först. Å andra sidan kanske Oskar var den praktiska av dom två och såg till att planen gick i lås.
Sedan har detta troligen diskuterats mellan föräldrarna innan själva händelsen. Det man också kan tänka sig är att barnen inte vetat någonting av föräldrarnas planer - för jag har mycket svårt att tro att töserna skulle ha fått välja om de ville dö eller leva.
Vad som är intressant i denna soppa är hur paret kom fram till när, var och hur.
Hur länge har planerna diskuterats?
Vem av föräldrarna tog upp saken första gången?
Hur utvecklades idén till handling?
Var mamma sjuk och/eller deprimerad? Hon kanske bara var trött på sitt liv och tyckte mest synd om flickorna som fick avstå mycket jämfört med andra barn i samma ålder. Här kommer jag tillbaka till det känslomässiga (som jag tror är en starkt bidragande orsak till händelsen).
Om jag skall gissa så tror jag att Hanna var den drivande i frågan och den som tog upp frågan från första början. Hon kan även ha varit tvungen att övertala Oskar till att genomföra det.
Jag tror att den andra parten fick övertalas till detta, undrar hur länge detta kan ha tagit?
Mycket frågor som vi antagligen inte kommer att få någon svar på.
Gissar dock på att den ena parten var deprimerad över barnens situation och hade ingen ork kvar till att försöka göra något åt situationen (Hanna). Hon övertalade Oskar till att genomföra det.
Det är vad jag tror.