2018-01-31, 15:29
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Döda dom man älskar? Hör du inte hur knäppt det låter? Om man älskar någon så vill man bara det bästa för dem. Inte döden.

Det låter knäppt därför att det är knäppt.
Tänk lite längre.
Citera
2018-01-31, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Uppenbarligen tyckte dessa föräldrar att döden var just det bästa för dom. Men om de syftade på sig själva eller barnen kanske man kan tvista om.

Eller så älskade de dem inte. Det kan man ju också tvista om.
Citera
2018-01-31, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det låter knäppt därför att det är knäppt.
Tänk lite längre.

Jag tycker nog att du har tänkt lite för långt. Skulle stannat för för länge sen om jag var du.
Citera
2018-01-31, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Han länkade till ett inlägg jag gjorde tidigare som inte är baserat på Wikipedia:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

neiland123 gör en distinktion mellan familicide och filicide eftersom forskningslitteraturen visat att det är olika bakomliggande psykologiska faktorer när en förälder "bara" mördar barnen eller då även partnern dödas i samband med tragedier likt denna.

Du Stefan S. som tittat på 1000 fall av familicide, har du fått någon insikt i hur många fall det finns där två föräldrar - i samförstånd! -mördar sina barn?
Citera
2018-01-31, 16:34
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Döda dom man älskar? Hör du inte hur knäppt det låter? Om man älskar någon så vill man bara det bästa för dem. Inte döden.
Hen förstår inte bättre. Klart man inte dödar de man älskar. Oftast dödar man inte de andra heller.
Citera
2018-01-31, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Ingen som vågar? Eller är alla inne på att hon är en ängel och Oskar som är busen?

Jag kan tycka det är märkligt att det inte finns något om henne

Hanna var inte oskyldig i detta, hon var den drivande.
Citera
2018-01-31, 16:59
Medlem
Om man ska försöka sortera i denna djupa tragedi, måste man hålla minst två bollar i luften. Barnens hälsa och föräldrarnas mentala status.

Det verkar vara ett faktum, att en eller båda föräldrarna avslutat sina döttrars liv och sina egna. Det kan bero på olika saker, både föräldrarna emellan, och på döttrarnas hälsotillstånd.

Det krävs ganska mycket av ohälsa i föräldra-ledet, om man beslutar sig för att ta livet av sina barn. Jag är ganska övertygad om att problemet/problemen låg på föräldranivå! En av dom, eller båda, var vandrande katastrofer!!!!

För, hur sjukt ett barn än är, agerar de allra flesta föräldrar för att rädda sina barn, det ligger djup i generna, på friska personer.......

Min definitiva ståndpunkt är att en eller båda av föräldrarna var ganska gravt dysfunktionella. Vem av dom, eller kanske båda, kommer nog på något sätt att komma fram.

Jag har registrerat mycket i tråden, och kommit fram till att båda kan ha haft ganska grava funktionshinder, som går att leva med till en viss grad, men kan slå över helt vid kritiska situationer. Dom hade helt enkelt väldigt liten marginal, i sina liv.....
Senast redigerad av Whyback 2018-01-31 kl. 17:03.
Citera
2018-01-31, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Suck. Jag sa inte att det var märkligt att de setts ute i trädgården eller att Oskar synts ute med ett barn. Jag bara meddelade att det var så. Därefter gjorde jag ett nytt stycke - för att markera just... ett nytt stycke. Jösses.
Jag har info
Citera
2018-01-31, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Nej inte alls. Jag menar att bara för att båda föräldrarna var med på att begå mord/självmord så behöver det inte vara två "rediga" människor bakom beslutet. Informationen som polisen lämnat kan vara helt korrekt samtidigt som paret i själva verket bestått av en drivande och en underlägsen part.

Att den information polisen lämnat i sak är korrekt tvivlar jag inte på, men däremot tror jag att informationen är ofullständig för att förstå vad som ledde fram till morden. Att den verkliga förklaringen till att två föräldrar mördar sina barn skulle vara barnens sjukdom köper jag inte, trots att det står i brevet. Men det vore ju inte så troligt att föräldrarna skulle sätta sig ned och skriva "Vi har tyvärr blivit alldeles galna..."

Detta är vad tråden försöker få klarhet i, fast den har dock stora problem att få det korrekt formulerat.
Jag följer tråden (har slutat att skriva, men ibland kan man inte bara låta bli) och ser mycket okunskap och en del kunskap hos vissa skribenter. Du är en av dom som har viss kunskap, så därför citerar jag dig.
Jag tror att det kommer att bli svårt - även för polisen - att reda ut exakta motiv och eventuella diagnoser de inblandade kan tänkas ha eller inte ha. Tror att vi (allmänheten) kommer att endast få ett konstaterande av vad som skett, dödsorsak och eventuellt någon form av uttalande om sjukdomarna hos barnen. Om ens det. Ett troligt motiv kan komma att skönjas men inte bevisas, så vi får nöja oss med att BÅDA föräldrarna var delaktiga i morden av barnen.

Tråden kommer antagligen att fortsätta att se alla tänkbara och otänkbara diagnoser och störningar hos föräldrarna och barnen. Vad som föranledde detta kommer vi inte att kunna utröna ur denna soppa.
Det är vad jag tror
Citera
2018-01-31, 17:21
Medlem
Det jag också vill ha sagt är att de flesta letar efter orsaker till morden hos barnen, istället för att leta efter orsaker hos föräldrarna.

När är ett barnamord rättfärdigat?
Vilken sjukdom eller diagnos rättfärdigar ett barnamord?
Vilken situation kan rättfärdiga ett barnamord?

osv. svaret är naturligtvis aldrig.

Föräldrarna har kallblodigt planlagt två mord på sina barn. DET är vad vi har att förhålla oss till.
Varför detta skedde kommer vi troligtvis aldrig helt säkert få reda på eftersom båda GM och offren är döda.
Citera
2018-01-31, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Du Stefan S. som tittat på 1000 fall av familicide, har du fått någon insikt i hur många fall det finns där två föräldrar - i samförstånd! -mördar sina barn?

Jag har givetvis inte själv tittat på mer än ca 50 fallstudier om familicide, men däremot har jag läst forskningslitteratur som sammanlagt avhandlar tusentals fall av familicide. Däribland den studie Henrik Lysell et al gjort om sådana fall i Sverige:
http://europepmc.org/abstract/med/24345878

Inte i något fall av dessa fall har det förekommit att två föräldrar gemensamt och i samförstånd mördat sitt eller sina barn och sedan begått självmord.

Om det nu stämmer att båda undertecknat brevet kvarstår det faktum att en av föräldrarna förmodligen varit mer pådrivande än den andra parten.

I Fallet Bobby dömdes både mamman och styvpappan för grov misshandel, grovt vållande till annans död och brott mot griftefriden, samtidigt som det stod klart att styvpappan var den dominerande och pådrivande. Mamman hade förmodligen aldrig gjort vad hon gjorde mot Bobby om det inte vore för styvpappan.

Så är det i princip vid samtliga mord som begås av ett par. Oavsett om det är heterosexuella par som Alton Coleman och Debra Brown, homosexuella män som Henry Lee Lucas och Ottis Toole eller homosexuella kvinnor som Gwendolyn Graham och Catherine May Wood. En av dem är dominant, den andra på något sätt underlägsen och psykiskt bunden till den pådrivande mördaren.

Över en femtedel av alla seriemördare arbetar exempelvis i par, där den ene är i princip alltid är dominant och pådrivande relativt till den andra mördaren. För en snabb genomgång läs:
https://www.psychologytoday.com/articles/201407/partners-in-crime

Nu hävdar jag givetvis inte att föräldrarna i Bjärred var seriemördare. Jag understryker bara att en part i princip alltid brukar vara den dominante och pådrivande när mord begås av ett par.
Senast redigerad av Stefan S 2018-01-31 kl. 17:34.
Citera
2018-01-31, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttan1980
Hanna var inte oskyldig i detta, hon var den drivande.

Hur kommer det sig att du har ändrat dig? I dina tidigare inlägg så skrev du att din källa sa att mamman inte hade något att säga till om angående barnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in