2018-01-31, 17:45
Medlem
TheGreatUserNames avatar
Vet man hur dom dog/blev mördade?
Citera
2018-01-31, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatUserName
Vet man hur dom dog/blev mördade?

Flera i tråden säger att de har insideinfo som säger att barnen och mamman druckit något dödligt, att mamman inte dog så pappan fick hjälpa henne(hur vet jag ej)och att pappan hade hängt sig.
Citera
2018-01-31, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Om man ska försöka sortera i denna djupa tragedi, måste man hålla minst två bollar i luften. Barnens hälsa och föräldrarnas mentala status.

Det verkar vara ett faktum, att en eller båda föräldrarna avslutat sina döttrars liv och sina egna. Det kan bero på olika saker, både föräldrarna emellan, och på döttrarnas hälsotillstånd.

Det krävs ganska mycket av ohälsa i föräldra-ledet, om man beslutar sig för att ta livet av sina barn. Jag är

Min definitiva ståndpunkt är att en eller båda av föräldrarna var ganska gravt dysfunktionella. Vem av dom, eller kanske båda, kommer nog på något sätt att komma fram.

Jag har registrerat mycket i tråden, och kommit fram till att båda kan ha haft ganska grava funktionshinder, som går att leva med till en viss grad, men kan slå över helt vid kritiska situationer. Dom hade helt enkelt väldigt liten marginal, i sina liv.....

Jaha och detta har du kommit fram till på enbart lösa indicier ?!
Senast redigerad av Elli09 2018-01-31 kl. 18:22.
Citera
2018-01-31, 18:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Jag har givetvis inte själv tittat på mer än ca 50 fallstudier om familicide, men däremot har jag läst forskningslitteratur som sammanlagt avhandlar tusentals fall av familicide. Däribland den studie Henrik Lysell et al gjort om sådana fall i Sverige:
http://europepmc.org/abstract/med/24345878

Inte i något fall av dessa fall har det förekommit att två föräldrar gemensamt och i samförstånd mördat sitt eller sina barn och sedan begått självmord.

Om det nu stämmer att båda undertecknat brevet kvarstår det faktum att en av föräldrarna förmodligen varit mer pådrivande än den andra parten.

I Fallet Bobby dömdes både mamman och styvpappan för grov misshandel, grovt vållande till annans död och brott mot griftefriden, samtidigt som det stod klart att styvpappan var den dominerande och pådrivande. Mamman hade förmodligen aldrig gjort vad hon gjorde mot Bobby om det inte vore för styvpappan.

Så är det i princip vid samtliga mord som begås av ett par. Oavsett om det är heterosexuella par som Alton Coleman och Debra Brown, homosexuella män som Henry Lee Lucas och Ottis Toole eller homosexuella kvinnor som Gwendolyn Graham och Catherine May Wood. En av dem är dominant, den andra på något sätt underlägsen och psykiskt bunden till den pådrivande mördaren.

Över en femtedel av alla seriemördare arbetar exempelvis i par, där den ene är i princip alltid är dominant och pådrivande relativt till den andra mördaren. För en snabb genomgång läs:
https://www.psychologytoday.com/articles/201407/partners-in-crime

Nu hävdar jag givetvis inte att föräldrarna i Bjärred var seriemördare. Jag understryker bara att en part i princip alltid brukar vara den dominante och pådrivande när mord begås av ett par.

En part brukar vara dominerande när det gäller att bestämma andra saker i ett förhållande också. Fast det kan skifta beroende på om det handlar om att diska eller sätta in trädgårdsmöblerna.

Sällan eller aldrig ser man att detta kommer till rättssak. Men ibland separerar folk. Eller så håller de ihop.

Jag tror inte allmänintresset i den här saken rör ett konstaterande att fallet i alla väsentliga avseenden överensstämmer med Bobby-fallet, där två mänskor i samhällets absoluta yttermarginal i ett ruckel i skog i Småland under från början extremt extrema sociala förhållanden plågade ihjäl en son med misshandel och tortyr, vanskötsel och vidriga handlingar och sänkte liket i en sjö för att själva undgå upptäckt.

Jag tror det finns en antropologisk tråd där man kan diskutera människans mordiska tendenser och egenskaper. Du kanske skulle träffa bättre rätt där?
Citera
2018-01-31, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
En part brukar vara dominerande när det gäller att bestämma andra saker i ett förhållande också. Fast det kan skifta beroende på om det handlar om att diska eller sätta in trädgårdsmöblerna.

Sällan eller aldrig ser man att detta kommer till rättssak. Men ibland separerar folk. Eller så håller de ihop.

Jag tror inte allmänintresset i den här saken rör ett konstaterande att fallet i alla väsentliga avseenden överensstämmer med Bobby-fallet, där två mänskor i samhällets absoluta yttermarginal i ett ruckel i skog i Småland under från början extremt extrema sociala förhållanden plågade ihjäl en son med misshandel och tortyr, vanskötsel och vidriga handlingar och sänkte liket i en sjö för att själva undgå upptäckt.

Jag tror det finns en antropologisk tråd där man kan diskutera människans mordiska tendenser och egenskaper. Du kanske skulle träffa bättre rätt där?

Jag vet att du i själva verket inte är abderitisk nog att jämställa psykologin vid bråk om disken med psykologin vid mord, så jag ska inte raljera mot dig. Vid mord där två personer i ett par utgör förövarna är asymmetrin mellan hur pass dominerande den ena parten är över den andra inför sådana dåd vida större än vid vanliga familjebråk om vardagssysslor. Att mörda sina barn är, som du nog vet, ingen vardagssyssla.
Citera
2018-01-31, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Hur kommer det sig att du har ändrat dig? I dina tidigare inlägg så skrev du att din källa sa att mamman inte hade något att säga till om angående barnen.

Har framkommit ganska mycket info sen jag skrev det.
Dock inget jag vill dela med mig här.
Men jag kan säga såhär mycket att sanningen är långt ifrån alla teorier folk har pratat om här.
Men så fort man delar något så är man för dom flesta bara ett troll så jag har bara delat med mig en del av informationen jag har fått via pm till folk som jag litar på.
Citera
2018-01-31, 18:58
Medlem
Rallarsvingens avatar
Intressant från Socialstyrelsen om barn som mördats av närstående och missade orosanmälningar...
Känns ju aktuellt i det här fallet.
https://www.metro.se/artikel/missade-orosanmälningar-kring-dödade-barn-xt
Citera
2018-01-31, 19:03
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttan1980
Har framkommit ganska mycket info sen jag skrev det.
Dock inget jag vill dela med mig här.
Men jag kan säga såhär mycket att sanningen är långt ifrån alla teorier folk har pratat om här.
Men så fort man delar något så är man för dom flesta bara ett troll så jag har bara delat med mig en del av informationen jag har fått via pm till folk som jag litar på.
Jag har läst alla teorier i tråden och tycker att dessa täcker allt man ens kan fantisera om.
Både vad gäller 'anledning' och vem som ev har gjort vad när det kommer till själva utförandet.
(den enda teori som inte e kläckt(?) e väl den att minsta dottern stod för mördandet)

Ok, så enl dig, vad är det alla teorier haft fel angående?
Är det anledningen som ingen har teoriserat rätt om eller är det vem/vilka som gjort vad?

Förstår att du inte gärna lägger ut nåt.
Men sticker inte under stol med att man (jag) med spänning väntar på nya Fakta som
förhoppningsvis kan kasta lite ljus på detta mörker
Senast redigerad av Skogsbergh 2018-01-31 kl. 19:07. Anledning: la till ett stycke till
Citera
2018-01-31, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttan1980
Hanna var inte oskyldig i detta, hon var den drivande.

Har jag oxå hört att hon var ;-)
Citera
2018-01-31, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
[/b]

Jaha och detta har du kommit fram till på enbart lösa indicier ?!

Ja, men på ganska starka indicier, från de flestas kommentarer i tråden!

Bottom line är; "normala" föräldrar begår inte denna handling, se resonemanget du inte fetade.

Vill du vara vänlig och ge en annan förklaring, eller vill du bara klaga på min?
Citera
2018-01-31, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
Intressant från Socialstyrelsen om barn som mördats av närstående och missade orosanmälningar...
Känns ju aktuellt i det här fallet.
https://www.metro.se/artikel/missade-orosanmälningar-kring-dödade-barn-xt

Bra, och precis det som Elisabeth Höglund också skrev i sin blogg* att Socialstyrelsen borde reda ut i detta fallet och många har reagerat på de båda skolornas undfallenhet, ur din länk:
---
Nu vill Socialstyrelsen utreda hur systemet med orosanmälningar fungerar.
---
Socialstyrelsens granskningar av barndödsfall efter brott ger en fingervisning om att anmälningsplikten inte följs.
---
Ibland kan det bero på okunnighet, ibland på bristande civilkurage, konstaterar Socialstyrelsen i en rapport. Det kan också finnas en rädsla hos hälso- och sjukvårdspersonalen för att relationen till barnet eller föräldrarna ska skadas om man gör en anmälan.

https://www.metro.se/artikel/missade-orosanm%C3%A4lningar-kring-d%C3%B6dade-barn-xt
* Det här är en mycket allvarlig händelse, så allvarlig att jag anser att Socialstyrelsen måste kopplas in. Socialstyrelsen (inte IVO) måste granska det här fallet, gå igenom döttrarnas sjukjournaler, tala med de läkare som har behandlat flickorna och klarlägga förhistorien till det här fruktansvärda illdådet.
https://elisabethoglund.se/blogg/morden-bjarred-vem-eller-vad-fick-foraldrarna-att-doda-sina-barn-lat-socialstyrelsen-utreda-den-fruk tansvarda-handelen/
Citera
2018-01-31, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Jag har givetvis inte själv tittat på mer än ca 50 fallstudier om familicide, men däremot har jag läst forskningslitteratur som sammanlagt avhandlar tusentals fall av familicide. Däribland den studie Henrik Lysell et al gjort om sådana fall i Sverige:
http://europepmc.org/abstract/med/24345878

Inte i något fall av dessa fall har det förekommit att två föräldrar gemensamt och i samförstånd mördat sitt eller sina barn och sedan begått självmord.

Om det nu stämmer att båda undertecknat brevet kvarstår det faktum att en av föräldrarna förmodligen varit mer pådrivande än den andra parten.

I Fallet Bobby dömdes både mamman och styvpappan för grov misshandel, grovt vållande till annans död och brott mot griftefriden, samtidigt som det stod klart att styvpappan var den dominerande och pådrivande. Mamman hade förmodligen aldrig gjort vad hon gjorde mot Bobby om det inte vore för styvpappan.

Så är det i princip vid samtliga mord som begås av ett par. Oavsett om det är heterosexuella par som Alton Coleman och Debra Brown, homosexuella män som Henry Lee Lucas och Ottis Toole eller homosexuella kvinnor som Gwendolyn Graham och Catherine May Wood. En av dem är dominant, den andra på något sätt underlägsen och psykiskt bunden till den pådrivande mördaren.

Över en femtedel av alla seriemördare arbetar exempelvis i par, där den ene är i princip alltid är dominant och pådrivande relativt till den andra mördaren. För en snabb genomgång läs:
https://www.psychologytoday.com/articles/201407/partners-in-crime

Nu hävdar jag givetvis inte att föräldrarna i Bjärred var seriemördare. Jag understryker bara att en part i princip alltid brukar vara den dominante och pådrivande när mord begås av ett par.

Tack! Brevet i Bjärred som undertecknats av båda föräldrarna stämmer så till vida att det är en av dem som varit starkt pådrivande. Efter att ha läst länken du hänvisar till så förstår man hur manipulerande en psykopat är och vad det kan leda till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in