2018-01-31, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Okej då är det väl något för barnen att "växa med". Men inledning och nån del på slutet är inte för barn.

Han kan ändå ha använt den på studenter och skickat till bordssällskap som inte begriper vad han ville säga.

Det är f.ö. lite lätt av föräldrar att överskatta sina barns förmåga att förstå det egna favoritämnet...

Men var inte skriftens hållning delvis den "ilskne konsumentens"? Det är ju lite överraskande. Alltså mot den starka centralstaten? Eller lär man sig så i Lund/EU?

DET händer inte. Att införa kvastar, äpplen och Farbror Sune EXISTERAR inte. Oavsett nivå.

EDIT. OM den däremot var en pamflett i syfte att visa hur Staten under "momsflagg" smygbeskattar med borgarna, får den en helt annan mening. Ironisk.
Senast redigerad av Remark 2018-01-31 kl. 02:09.
Citera
2018-01-31, 02:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Den boken borde inte ta 5 år att skriva, så jag tror inte den var gjord från början för att komma ut men att han ändra sig och gjorde den färdig och skicka in den.

Jo, det kan nog ändå vara till professorsansökan. Även om den inte finns i CV.

Det är pedagogiskt material. Kanhända.

Sen om den borde anses meriterande avgör ju sakkunnig... Men det kan ju hänga på vad sakkunnig har för bild av nybakade studenter...
Citera
2018-01-31, 02:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
DET händer inte. Att införa kvastar, äpplen och Farbror Sune EXISTERAR inte. Oavsett nivå.

Säg inte det...
Citera
2018-01-31, 02:12
Medlem
KimWexlers avatar
Citat:
Okej då är det väl något för barnen att "växa med". Men inledning och nån del på slutet är inte för barn.

Han kan ändå ha använt den på studenter och skickat till bordssällskap som inte begriper vad han ville säga.

Det är f.ö. lite lätt av föräldrar att överskatta sina barns förmåga att förstå det egna favoritämnet...

Men var inte skriftens hållning delvis den "ilskne konsumentens"? Det är ju lite överraskande. Alltså mot den starka centralstaten? Eller lär man sig så i Lund/EU?

Alltså jag uppfattar det som en ansats att skriva om moms på ett förenklat sätt (till folk som inte är heltidsmomsstjärnor) genom att använda sig av barnen. Inte att barn skulle vara målgruppen, utan genom att tillåta sig att vara "enkel" (i hans ögon) utan att säga att den egentliga målgruppen är okunnig.

Tycker också att det finns en dömande underton, sen vet jag inte om det är den ilskne konsumenten just, men en övre medelklassrepresentant som ogillar skatt i största allmänhet och ett litet drag av att det skulle vara en "felaktig" konstruktion när tex sjukhus undantas från moms. Kanske något som störde momsstjärnan?

Sen vet jag inte varför vi analyserar sönder momsskriften egentligen, beror väl på brist på annat påtagligt i detta jäkla fall. Tänk, det är tre veckor sedan och vi vet nästan inget mer än vi gjorde dag ett!
Citera
2018-01-31, 02:14
Medlem
Citat:

EDIT. OM den däremot var en pamflett i syfte att visa hur Staten under "momsflagg" smygbeskattar med borgarna, får den en helt annan mening. Ironisk.

Farbror Sune var väl staten ;-) Han skulle ju förklara för barnen så de förstod vad han syssla med så fatta jag den ;-)
Citera
2018-01-31, 02:16
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hakefjorden
Tänkte som du. Varit närmast besatt av den här tråden och läst ikapp dagligen. Däremot inte haft samma intresse för ME, och läste självmordsbrevet från kvinnan som nyligen valde att avsluta livet på en klinik för assisterat självmord, först idag. LÄS DET!

Oavsett om det är samma diagnos eller symtombild flickorna led av, så sätter det handlingen i ett klart perspektiv. Kan tänka mig att ME som diagnos dock rentav kan vara värre än en annan sjukdom att drabbas av, just för att den är så ifrågasatt/skuldbelagd.
De som jobbat med döende säger att sjukdomen är värre än aids cancer osv i slutstadiet. Att den drabbar så plötsligt gör också att de flesta stretar emot och tvingar sig med kroppens reservresurser med hjälp av adrenalin. Ingen vill ge upp sitt liv och bli en grönsak frivilligt.
Den kvinnan du talar om dog den 6:e. Det sägs ha kommit som en chock för andra sjuka då hon var deras förkämpe. Det kom också fram att hon inte var ensam om att ha avslutat sitt liv.

Självklart är det mord. Men det har skett i en kontext.

Det ska tydligen vara på nyhetsmorgon i morgon om sjukdomen. Strandhäll ska uttala sig om varför gruppen är så illa behandlad.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-01-31 kl. 02:23.
Citera
2018-01-31, 02:18
Medlem
Jag förstår bara inte vad hans bok har med det hela att göra. ;-) Finns många som skriver böcker utan anledning

Forska istället lite på "hemliga"Hanna. Vad var hon för person? hur var hon? Varför sågs hon aldrig med barnen osv..
Senast redigerad av milla200 2018-01-31 kl. 02:21.
Citera
2018-01-31, 02:19
Medlem
Citat:
Säg inte det...

Inget jag stött på i vart fall. I ekonomisk utbildning.

Men vem vet? OM man däremot ger den en annan vinkling, byter målgrupp, skulle den möjligt tas emot både som ironisk och rent av humoristisk.

Skrev han inte ett tal till någon kollega och höll ett tal vid någon högtid? Kommer jag att tänka på? DÄR skulle den passat in...
Citera
2018-01-31, 02:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimWexler
Alltså jag uppfattar det som en ansats att skriva om moms på ett förenklat sätt (till folk som inte är heltidsmomsstjärnor) genom att använda sig av barnen. Inte att barn skulle vara målgruppen, utan genom att tillåta sig att vara "enkel" (i hans ögon) utan att säga att den egentliga målgruppen är okunnig.

Tycker också att det finns en dömande underton, sen vet jag inte om det är den ilskne konsumenten just, men en övre medelklassrepresentant som ogillar skatt i största allmänhet och ett litet drag av att det skulle vara en "felaktig" konstruktion när tex sjukhus undantas från moms. Kanske något som störde momsstjärnan?

Sen vet jag inte varför vi analyserar sönder momsskriften egentligen, beror väl på brist på annat påtagligt i detta jäkla fall. Tänk, det är tre veckor sedan och vi vet nästan inget mer än vi gjorde dag ett!

Det fetade: precis så är det. Det är en saga, men det är en saga för vuxna. För att kunna koka ner det till de minsta beståndsdelarna och tillåta sig grov förenkling och utelämnande av en skog av terminologi och hänvisningar och inskränkningar och lagtext m.m.

Hade den varit enkom för hans barn hade det framgått av inledningen.
Citera
2018-01-31, 02:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Inget jag stött på i vart fall. I ekonomisk utbildning.

Men vem vet? OM man däremot ger den en annan vinkling, byter målgrupp, skulle den möjligt tas emot både som ironisk och rent av humoristisk.

Skrev han inte ett tal till någon kollega och höll ett tal vid någon högtid? Kommer jag att tänka på? DÄR skulle den passat in...

Jag är inte ekonom så jag kan egentligen inte säga, men jag vet av erfarenhet att det lätt skapas olika intellektuella klimat i relation till olika typer av inriktningar vid olika högskolor och olika tvärvetenskapliga centrumbildningar och projekt och undervisnings- och forskningsmiljöer. Dvs. den kan vara ganska strömlinjeformad för en viss typ av publik (lärarutbildning, uppdragsutbildning, trädkramande distansutbildade norrlandsekonomibiträden...).

Who nose?
Citera
2018-01-31, 05:48
Medlem
Geggamojas avatar
Om man som förälder har gått ner 10% i arbetstid för att istället arbeta 90% pga sina barns sjukdomar, samtidigt söka en professorstjänst och kort därefter mördar sina två barn, ser jag det som att ordet "livskvalitet" som nämns som anledning till morden helt och hållet handlar om förälderns egen livskvalitet.
Mycket väl kan det handla om att OH vill ha full kontroll på sina döttrar, den incestuösa kontrollen. Men han kommer nu till insikt om att han kan inte både vara hemma och kontrollera sina barn och göra en karriär inom sitt område.

När det gäller HB är hon mer en skuggfigur och det är svårt att greppa varför hon skulle gå med på att döda sina barn. Som framgår av kollegor har de berättat att hon talat varmt om sina barn, men som jag har förstått inte pratat om barnens sjukdomar i samma utsträckning som Oskar.
Citera
2018-01-31, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackemyra
Finns det någon sammanfattning nånstans angående fallet?
Sammanfattning: vi står på ruta ett. De som vet vad som hänt är mycket tysta således kan vi andra bara spekulera om händelsen.
Här på FB har avhandlats allt från soptunnor och elförbrukning till alla möjliga diagnoser och ändå är vi tyvärr inte närmare "lösningen" än vad vi var när tråden började.
Ska vi kunna spinna vidare så skulle i alla fall jag vilja veta mer om det påstådda brevet, alltså till exempel HUR det var skrivet.
Resten får man hoppas att polisen släpper så snart de kan och kanske behöver de arbetsro för att presentera någon slags fakta/sammanfattning/förklaring i allt det vidriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in