Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Okej då är det väl något för barnen att "växa med". Men inledning och nån del på slutet är inte för barn.
Han kan ändå ha använt den på studenter och skickat till bordssällskap som inte begriper vad han ville säga.
Det är f.ö. lite lätt av föräldrar att överskatta sina barns förmåga att förstå det egna favoritämnet...
Men var inte skriftens hållning delvis den "ilskne konsumentens"? Det är ju lite överraskande. Alltså mot den starka centralstaten? Eller lär man sig så i Lund/EU?
Alltså jag uppfattar det som en ansats att skriva om moms på ett förenklat sätt (till folk som inte är heltidsmomsstjärnor) genom att använda sig av barnen. Inte att barn skulle vara målgruppen, utan genom att tillåta sig att vara "enkel" (i hans ögon) utan att säga att den egentliga målgruppen är okunnig.
Tycker också att det finns en dömande underton, sen vet jag inte om det är den ilskne konsumenten just, men en övre medelklassrepresentant som ogillar skatt i största allmänhet och ett litet drag av att det skulle vara en "felaktig" konstruktion när tex sjukhus undantas från moms. Kanske något som störde momsstjärnan?
Sen vet jag inte varför vi analyserar sönder momsskriften egentligen, beror väl på brist på annat påtagligt i detta jäkla fall. Tänk, det är tre veckor sedan och vi vet nästan inget mer än vi gjorde dag ett!