2017-10-13, 11:56
Medlem
JayGatsbys avatar
(Min begynnande senilitet kanske gör att jag postar något jag postat tidigare. Admin får radera isåfall)

Jag läste att man planerar att lägga ner Östra Station och dra Roslagsbanan direkt till Station City.
Väldigt dumt om man frågar mig; östra Stockholms innerstad behöver mer spårtrafik, inte mindre.

Jag skulle dra det hela snäppet längre; gör om Roslagsbanan och Lidingöbanan till pendeltåg och koppla ihop med nuvarande nätet.

En tunnel avviker från Station City i nordöstlig riktning. Nya stationen för Tekniska Högskolan ligger således som ett kors under tbanan/nuvarande stationen. Tänker mig en uppgång i Östermalm, en mitt vid dagens utgång, och en längre in i KTH-området.
Därefter delar sig linjen:

- En går norrut i form av Roslagsbanan mot Universitet.

- En går mot Hjorthagen, har ett stopp där och via Lidingöbron över till Lidingö.
Här tänker jag mig att en linje går söderut och kopplar ihop med nuvarande banan mot Gåshaga. Diverse ändringar får väl göras för att ett pendeltåg ska kunna gå där.
En linje går rakt fram genom centrala Lidingö och slutar i höjd med Rudboda.
En linje går mot Sticklinge (förutsatt att man exploaterar mer där)

- En går mot Loudden. Nya Norra Djurgårdsstaden kommer behöva mycket infrastruktur. Här finns goda förutsättningar för pendeltåget. Innan Hjorthagen svänger linjen och ansluter i Värtbanan. Värta Station kan återanvädas.
Sen kan man antingen följa nuvarande spår eller gå i tunnel men i ungefär samma riktning och ha en slutstation vid Loudden.
En smula kort linje, men med tanke på hur många som kommer bo där så kommer tågen användas.

Så här kan det hela se ut.
https://kartor.eniro.se/m/E9POE

Vad tycks?
Citera
2017-10-13, 14:33
Medlem
Florencedemons avatar
Ser bra ut. Känns som det vore en smidig lösning.
Citera
2018-01-30, 22:34
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
(Min begynnande senilitet kanske gör att jag postar något jag postat tidigare. Admin får radera isåfall)

Jag läste att man planerar att lägga ner Östra Station och dra Roslagsbanan direkt till Station City.
Väldigt dumt om man frågar mig; östra Stockholms innerstad behöver mer spårtrafik, inte mindre.

Jag skulle dra det hela snäppet längre; gör om Roslagsbanan och Lidingöbanan till pendeltåg och koppla ihop med nuvarande nätet.

En tunnel avviker från Station City i nordöstlig riktning. Nya stationen för Tekniska Högskolan ligger således som ett kors under tbanan/nuvarande stationen. Tänker mig en uppgång i Östermalm, en mitt vid dagens utgång, och en längre in i KTH-området.
Därefter delar sig linjen:

- En går norrut i form av Roslagsbanan mot Universitet.

- En går mot Hjorthagen, har ett stopp där och via Lidingöbron över till Lidingö.
Här tänker jag mig att en linje går söderut och kopplar ihop med nuvarande banan mot Gåshaga. Diverse ändringar får väl göras för att ett pendeltåg ska kunna gå där.
En linje går rakt fram genom centrala Lidingö och slutar i höjd med Rudboda.
En linje går mot Sticklinge (förutsatt att man exploaterar mer där)

- En går mot Loudden. Nya Norra Djurgårdsstaden kommer behöva mycket infrastruktur. Här finns goda förutsättningar för pendeltåget. Innan Hjorthagen svänger linjen och ansluter i Värtbanan. Värta Station kan återanvädas.
Sen kan man antingen följa nuvarande spår eller gå i tunnel men i ungefär samma riktning och ha en slutstation vid Loudden.
En smula kort linje, men med tanke på hur många som kommer bo där så kommer tågen användas.

Så här kan det hela se ut.
https://kartor.eniro.se/m/E9POE

Vad tycks?

Extremt sen på bollen, men i nuläget planeras väl Östra Station / KTH att bli en knutpunkt i tunnelbaneplanet. Dvs, Roslagsbanan dyker ner nånstans vid Albano och möter T-banan där nuvarande Tekniska Högskolan ligger. Verkstad och underhåll är ju enligt plan för Roslagsbanan förlagt till Vallentuna kommun i framtiden. Friar ju upp massa mark i Danderyd (Mörby station) samt vid Östra Station.
Citera
2018-01-30, 22:53
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
Extremt sen på bollen, men i nuläget planeras väl Östra Station / KTH att bli en knutpunkt i tunnelbaneplanet. Dvs, Roslagsbanan dyker ner nånstans vid Albano och möter T-banan där nuvarande Tekniska Högskolan ligger. Verkstad och underhåll är ju enligt plan för Roslagsbanan förlagt till Vallentuna kommun i framtiden. Friar ju upp massa mark i Danderyd (Mörby station) samt vid Östra Station.
Nja, som jag har förstått det tänker man dra Roslagsbanan i tunnel från Universitet/Albano via Odenplan och ner till Centralen. Ingen spår till, eller station vid nuvarande Östra Station eller KTH. Men rätta mig om jag har fel!

Själv tycker jag det vore olyckligt om man tog bort Östra Station helt och hållet; i närområdet jobbar och studerar mer än 40.000 människorn (KTH, Sophiahemmet, Sjuksköterskehögskolan, Försvarshögskolan, en rad forskningsinstitut, Musikhögskolan mm.

Många av dessa 40.000 bor längs Roslagsbanan och nuvarande lösning ger minimal belastning på kollektivtrafik och miljö.

Vill beslutsfattarna att dessa ska åka till redan hårt belastade Centralen och Odenplan och fortsätta därifrån med redan hårt belastade bussar o T-bana? Varför det, frågar man sig? Det är fullständigt onödigt slöseri med såväl de pendlandes tid som med kollektivtrafik- och miljöresurser.

Är det något Stockholm inte behöver så är det ännu mer centraliserade kollektivtrafiklösningar där allt ska passera centralen.
Citera
2018-02-01, 00:41
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Nja, som jag har förstått det tänker man dra Roslagsbanan i tunnel från Universitet/Albano via Odenplan och ner till Centralen. Ingen spår till, eller station vid nuvarande Östra Station eller KTH. Men rätta mig om jag har fel!

Själv tycker jag det vore olyckligt om man tog bort Östra Station helt och hållet; i närområdet jobbar och studerar mer än 40.000 människorn (KTH, Sophiahemmet, Sjuksköterskehögskolan, Försvarshögskolan, en rad forskningsinstitut, Musikhögskolan mm.

Många av dessa 40.000 bor längs Roslagsbanan och nuvarande lösning ger minimal belastning på kollektivtrafik och miljö.

Vill beslutsfattarna att dessa ska åka till redan hårt belastade Centralen och Odenplan och fortsätta därifrån med redan hårt belastade bussar o T-bana? Varför det, frågar man sig? Det är fullständigt onödigt slöseri med såväl de pendlandes tid som med kollektivtrafik- och miljöresurser.

Är det något Stockholm inte behöver så är det ännu mer centraliserade kollektivtrafiklösningar där allt ska passera centralen.

Som jag förstått det blir det även senare bytesmöjlighet vid Universitetet mellan Roslagsbanan och röda linjen.
Senast redigerad av pudellus 2018-02-01 kl. 00:43.
Citera
2018-02-01, 00:47
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Som jag förstått det blir det även senare bytesmöjlighet vid Universitetet mellan Roslagsbanan och röda linjen.
Det är förstås bra.

Men problemet är ju, att redan idag är röda linjen knökfull i rusningstid, och det går knappast att få in alla de som skulle vilja byta vid Universitetet. Såvitt jag vet kör man redan röda linjen med maximal turtäthet och tåglängd.

Varför inte behålla två spår in till Östra station och en eller två perronger där? Så mycket plats tar det inte.
Citera
2018-02-01, 03:13
Medlem
EnGodForlorares avatar
Länk: https://mitti.se/nyheter/roslagsbanan-till-city-verklighet/

Jag tycker det verkar idiotiskt att bygga om Roslagsbanan. Den är nämligen smalspårig och därför omöjlig att införliva med andra spårsystem. Dessutom behöver man dra flera underjordiska parallella spår till city eftersom säckstationen ska serva alla tre linjer på Roslagsbanan. Dyrt som satan blir det. Det skulle vara bättre om man ersatte Roslagsbanan med en ny pendeltågsgren; Stockholm City -> Tekniska -> Universitetet
Citera
2018-02-01, 14:42
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn

Norra länkens påfarter och tunnelbanan går ju redan under jorden vid Albano så man får hoppas att de inte raserar allt när de ska spränga för en eller två tunnlar till.

Sedan ska de undvika grottan Kungliga biblioteket under Humlegården, dyka under gröna linjen och skyddsrummen under perrongen vid Hötorget, samt missa Skyddsrummet Hötorgsgaragets, värme gas & teletunnlarna, blå linje, röd linje, innan de är framme vid T-centralen. Eller gör det hallt innan de måste korsa blå linje mot Kungsträdgården och röd linje mot Östermalmstorg? Om inte ska de i så fall gå under den blå linjen ner på - 75 meter eller något sådant.

Schweizerosten Stockholm börjar bli rejält ihålig.
Citera
2018-02-01, 16:06
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Lidingöbanan är en spårväg och kopplas inom tio år ihop med spårvägen i city. Att köra minst 107 meter långa pendeltåg på Lidingöbanan är utöver att det är en mångmiljardinvestering att bygga om banan för detta att skjuta över ribban!

Roslagsbanan är smalspårig och måste även den breddas för många miljarder om det ska gå att koppla ihop den med pendeltågsnätet.

Däremot är en nybyggd pendeltågslinje från Centralen / City via Arninge-Åketsberga och vidare till Norrtälje något att tänka på och i så fall läggs Roslagsbanan ner på sträckan Roslags näsby - Österskär.
Senast redigerad av Omaskeradmask 2018-02-01 kl. 16:07. Anledning: Typo
Citera
2018-02-08, 04:35
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det är förstås bra.

Men problemet är ju, att redan idag är röda linjen knökfull i rusningstid, och det går knappast att få in alla de som skulle vilja byta vid Universitetet. Såvitt jag vet kör man redan röda linjen med maximal turtäthet och tåglängd.

Varför inte behålla två spår in till Östra station och en eller två perronger där? Så mycket plats tar det inte.

Hur många tåg kan de köra från Mörby C i timmen? 12? 18?

Jag tror att de skulle kunna behålla Östra station, men att det kan uppfattas som lyxigt om det blir två nya underjordiska stationer för Roslagsbanan.

Det verkar rimligt att den tunneln kommer att ta många resenärer som idag byter från Roslagsbanan till tunnelbanan vid Tekniska högskolan eller Universitetet.
Citera
2018-02-08, 04:46
Medlem
halberts avatar
ni får lnge mer pengar
Citera
2018-02-08, 10:47
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Hur många tåg kan de köra från Mörby C i timmen? 12? 18?

Jag tror att de skulle kunna behålla Östra station, men att det kan uppfattas som lyxigt om det blir två nya underjordiska stationer för Roslagsbanan.

Det verkar rimligt att den tunneln kommer att ta många resenärer som idag byter från Roslagsbanan till tunnelbanan vid Tekniska högskolan eller Universitetet.
Verkar vara 12 tåg/timme. Kanske är svårt att öka eftersom linje 13 från Ropsten använder samma spår fr o m Östermalmstorg, så där blir det 24 tåg i timmen.

Idag byter en del frånnRoslagsbanan till T-banan vid Östra, och en del promenerar. Byter man Östra mot Centralen kommer dom som idag promenerar att ta T-banan och vice versa.

Lyxigt? Tja, så kan man ju se det. Men det vore väl bättre att tänka smart; och det smarta vore väl att behålla en perrong med två spår på Östra. Då minskar man trycket på övriga trafikslag. Lär behövas då de norra kranskommunerna beräknas växa med 100.000+ personer de närmsta 10 åren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in