Citat:
Ursprungligen postat av
Tjivik
Nu har jag läst och läst och....
Det som från början var ett "solklart" fall - om än ovanligt tenderar bli mer och mer komplicerat.
En förtvivlad pappa och en lika förtvivlad mamma ser ingen annan utväg än att gemensamt "avliva" sina döttrar som de anser ha/få en icke tillräcklig livskvalitet. Eftersom samhället aldrig skulle acceptera detta kommer de också överens om att ta sina egna liv.
Frågan vi (jag) ställer mig är: -Under vilka omständigheter skulle en till synes normalt funtad människa eventuellt kunna komma fram till ett sådant beslut?
Kanske om:
- Barnen har fruktansvärda plågor, har bara några månader kvar i livet, det finns verkligen inget hopp om överlevnad, ingen medicin som finns underlättar eller verkar överhuvudtaget.
- Mamman har fått ett tragiskt besked om återfall av cancer med dödlig utgång. Barnen kommer att hamna "på institution"...
- Pappan också sjuk? Vill verkligen inte ha en framtid som passare av sjuka barn, då har han heller ingen livskvalitet?
- Ingen hjälp att få, "alla" misstror mamma och pappa...
Men:
- Ingenting tyder på att barnen är så svårt sjuka att de har ständiga plågor eller i princip ligger för döden. De kan tillgodogöra sig undervisning. Av de sjukdomar som diskuterats är ingen av dem dödlig. (Lämnar prognosen öppen eftersom sjukdomen inte är bekräftad)
- Mamman KAN ha fått ett tufft besked, som MÖJLIGTVIS kan ha fått henne att reflektera över att ända SITT EGET liv.
- Finns inget som tyder på att pappan skulle fått en diagnos MEN det har diskuterats avmagring och håravfall i tråden...
Eftersom OM-en faller ifrån till förmån från MEN-en, så skriker min logik neeeeej...
- Båda föräldrarna till sina två sjuka barn sitter inte och planerar att avliva dem! Lever man i ett partnerskap stöttar man varandra. Har den ena mörka tankar, försöker den andra muntra upp. Gråter den ena - tröstar den andra osv. Förhållandet behöver inte ens vara idealiskt, bara mänskligt...
ALLTSÅ säger min logik att någonting i föräldrarnas förhållande har varit fruktansvärt fel. Att EN förälder har löpt amok och dödat hela sin familj för att därefter ta sitt eget liv DET har hänt mer än en gång. Att BÅDA föräldrarna GEMENSAMT kommit fram till detta beslutet är OTROLIGT, OSANNOLIKT, OVERKLIGT och alla andra ord som börjar på O.
Till trådföljare: Läs inläggen av najjon!!
Människor han beskriver FINNS. Jag trodde att de bara fanns i kriminalromaner o dyl, men vid två tillfällen har jag pratat med människor som varit utsatta för dem. I det ena fallet var det en som hade ett mycket statusfyllt yrke, en "exemplarisk" make och far. Hans barn avgudade sin pappa och tog hans parti helt och fullt vid skilsmässan, hans fru blev en blek marionettfigur som till slut orkade slita sig loss till omgivningens förfäran - hur kan du "- han som är såååå raaar"
I det andra fallet misshandlades frun så svårt att sjukhusvistelsen blev 6 månader, ändå tog dottern styvpappans parti. Skadorna ansågs självförvållade och fallet gick aldrig till åtal.
Jag vill inte kasta skit - men jag skulle vilja att fler överväger möjligheten att NÅGON av dessa föräldrar kan har varit en sådan (jag vill inte säga ordet - psykopat - för det slänger alla omkring sig i tid och otid).
Några reflexioner:
- Mamman, visserligen hårt arbetande med två sjuka barn, men inga hobbys? inga "after work" med arbetskamrater, inga fysiska aktiviteter?, visserligen inte "onormalt" att inte ha facebook i den åldern, men ändå, en fin bild på blomman i trädgården, det nymålade staketet eller NÅGOT...
- Barnen - mobiltelefoner?? "alla" barn, även riktigt små brukar ha dessa deviser och kommunicera med sina kamrater med, facebook, messenger m m. Ena dottern hade tydligen instagram, användes det?? var det under "överinseende"?? Kom kompisar på besök?? När det var dags för undervisning, var flickorna tillräckligt vakna för att tillgodogöra sig lektionen? Behövde de ta medicin innan lektionen för att orka? Var någon av föräldrarna närvarande vid undervisningen? Var dessa lektioner allt flickorna orkade med på en dag? Hur fördrevs resten av tiden isf? Var de sängliggandes för det mesta? Hårt hållna har nämnts - hur hårt??
Här har kommit lite "hintar" från en del som kan tyda på "onormalt kontrollbehov" - önskar att fler isf träder fram och berättar. Elisabet Höglund - fortsätt gräv!! Här finns mer än en hund begraven i hela den här historien...
o
PS Jag tror alltså INTE att beslutet varit gemensamt. Jag tror att händelseförloppet är "stagat" - regisserat. Allt för att få ett rätt "eftermäle"...
-
Jag instämmer till fullo med det du skriver men, det finns ett men. Nu tänker jag inte titta igenom artiklar igen, men som jag har förstått det så var mamman närvarande när den äldsta dottern skulle hemskolas. Sedan tog OH över kontakten.8
Yngsta dottern "insjuknar" mamman dyker upp igen för att få igenom hemskolningen, sedan tog OH över igen.
Är detta bara en slump att när väl hemskolningen gått igenom så var OH tvungen att återigen vara den som höll kontakt med skolan.
En del säger att Oskar kontrollerade barnen men var det så? Var det inte bara så att någon var tvungen att hålla kontakt med skolan och det föll på Oskar? Likaså att han skjutsade yngsta dottern till pianoläraren, hade han något val?
Var det så att allt det tunga praktiska föll på honom, det vet vi inte? Vi vet att han varit synlig med yngsta dottern och vi vet att han åkte till arbetet. Varför anses han vara narcissist (nu påstår jag inte att du skrivit det) när han faktiskt gjorde fullt normala saker. Vi undrade länge vem mamman var (inte vad hon hette) och det gör jag fortfarande..
Sedan att Oskar var väldigt intresserad av moms tycker inte jag är så konstigt..Det var hans intresse och arbete. Tänk på alla forskare som praktiskt taget ägnar dygnet runt för att komma fram till något, det är ju det som får samhället att utvecklas.
Eftersom jag håller med dig, är det inte dig jag argumenterar mot. Jag tyckte bara att din text var så bra att den förtjänades att citeras.
Nej, jag håller fullständigt med dig. Det låter fullständigt vansinnigt att två föräldrar kommit till ett sådant beslut. För att ö.h.t kunna greppa det har hemska, hemska sjukdomar satts på barnen av användare i tråden för att det på så sätt skulle bli begripligt.
Men det stämmer inte med sanningen. Barnen hade inte de hemska sjukdomarna som det spekulerades om i tråden. Även om det faktiskt varit så att barnen varit svårt sjuka, praktiskt taget döende, så hade de befunnit sig på sjukhus. Där på sjukhuset hade föräldrarna fått hjälp för att kunna ta sig vidare i livet.
Man behandlar inte sina barn som sjuka husdjur, tar livet av dem för att de ska slippa lida.