2018-01-30, 21:17
Medlem
Eldarn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.G.R
Elyonoussi är mittfältare, va?

Hur är tanken i AIK-led att mittfältet, eller laget i helhet ska se ut? Känns som AIK är riktigt bra rustade i år, även om jag ser vissa problem i balansen i laget...
Citat:
Det känns som ett väldigt offensivt mittfält. Lite det jag menar med en märklig balans i laget.

Edit: Eller kanske, ett relativt svagt mittfält defensivt.

Förstår inte alls vad du menar med att balansen i laget är problematisk. Med totalt nio spelare i centrallinjen, varav sju av dem redan är samspelade, och en taktik där man står lågt och förlitar sig mer på motståndarnas misstag än ett intensivt presspel i återvinningsfasen krävs ingen bollvinnande mittfältare på 190cm+.

Tremannamittfältet, som komponeras som en triangel nedåt i plan med Elyounoussi, Adu och Olsson är allsvensk toppklass. Adu är en av de bolltryggaste mittfältarna man kan hitta med resurserna AIK har, det är bara att kolla på Malmös matcher i Champions League. Det var Adu, och till viss del Rosenberg, som höll CL-nivå i det laget - ingen mer. Kan även växeldra med Olsson som har en 30 matcher i bagaget i balansrollen och tillsammans är deras uppgift att fördela och föra spelet. Elyounoussi kommer nog att stå lite högre upp i plan och vara en nyckelspelare i sista tredjedelen och på fasta situationer.

Tycker att balansen i laget är perfekt och om Norling lyckas hantera alla verktygen han fått i verktygslådan blir det guld. Kalla det hybris om du vill men truppen är in i minsta detalj genomtänkt av Wesström och hans team.
Citera
2018-01-30, 21:22
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Det är väl ett rimligt pris, eller?

Absolut med tanke på att han har 5 månader kvar på kontraktet, men utan honom så faller tamigfan hela vårt mittfält.
Citera
2018-01-30, 21:25
Bannlyst
Real AIK?

AIK stor guldfavorit nu. MFF har inte bättre lag.
Citera
2018-01-30, 21:35
Medlem
Eldarn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mffaren1994
Real AIK?

AIK stor guldfavorit nu. MFF har inte bättre lag.
Real AIK? Bara AIK fungerar utmärkt och nej, AIK är varken stor eller liten guldfavorit. Malmös trupp och historia senaste säsongerna talar för er, dock blir jag inte förvånad om Lennart drar till Solna i november.
Citera
2018-01-30, 21:52
Medlem
Kirrar säsongskort på Friends 2019 om gnaget vinner SM-guld i år. Det händer bara inte.
Citera
2018-01-30, 21:53
Medlem
Har inte AIK haft ett guldlag varje år i evigheter nu? När det väl kommer till kritan bajsar man på sig mot MFF varje säsong.
Citera
2018-01-30, 22:29
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Kirrar säsongskort på Friends 2019 om gnaget vinner SM-guld i år. Det händer bara inte.

Jag lägger det på minnet, var så säker.
Citera
2018-01-30, 22:44
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Vågat löfte

Fan vad hybrisen börjar hitta rätt! När är Champions League lottningen nästa säsong?!
Citera
2018-01-30, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldarn.
Förstår inte alls vad du menar med att balansen i laget är problematisk. Med totalt nio spelare i centrallinjen, varav sju av dem redan är samspelade, och en taktik där man står lågt och förlitar sig mer på motståndarnas misstag än ett intensivt presspel i återvinningsfasen krävs ingen bollvinnande mittfältare på 190cm+.

Tremannamittfältet, som komponeras som en triangel nedåt i plan med Elyounoussi, Adu och Olsson är allsvensk toppklass. Adu är en av de bolltryggaste mittfältarna man kan hitta med resurserna AIK har, det är bara att kolla på Malmös matcher i Champions League. Det var Adu, och till viss del Rosenberg, som höll CL-nivå i det laget - ingen mer. Kan även växeldra med Olsson som har en 30 matcher i bagaget i balansrollen och tillsammans är deras uppgift att fördela och föra spelet. Elyounoussi kommer nog att stå lite högre upp i plan och vara en nyckelspelare i sista tredjedelen och på fasta situationer.

Tycker att balansen i laget är perfekt och om Norling lyckas hantera alla verktygen han fått i verktygslådan blir det guld. Kalla det hybris om du vill men truppen är in i minsta detalj genomtänkt av Wesström och hans team.

Jag undrar vem av Olsson, Adu och Elyonoussi som ska göra det defensiva jobbet på innermittfältet. Nog för att Adu var otroligt bolltrygg, någon defensiv bjässe var han inte.

Och visst, det finns tre mittbackar där bakom och två ytterbackar vid sidorna, men ändå? Inget defensivt lagt ankare på mitten? Eller tänker jag helt fel nu, behövs det inte?

Edit: Jag kanske har missat något, men Olssons primära styrkor ligger väl ändå inte i defensiven? Jag tror att det finns risk att det blir lite öppet i mitten med den trion.
Citera
2018-01-31, 00:11
Medlem
Eldarn.s avatar
Citat:
Jag undrar vem av Olsson, Adu och Elyonoussi som ska göra det defensiva jobbet på innermittfältet. Nog för att Adu var otroligt bolltrygg, någon defensiv bjässe var han inte.

Och visst, det finns tre mittbackar där bakom och två ytterbackar vid sidorna, men ändå? Inget defensivt lagt ankare på mitten? Eller tänker jag helt fel nu, behövs det inte?

Edit: Jag kanske har missat något, men Olssons primära styrkor ligger väl ändå inte i defensiven? Jag tror att det finns risk att det blir lite öppet i mitten med den trion.
Jag förstår vad du menar men som jag nämnde krävs det ingen defensiv bjässe när man försvarar lågt i 5-3-2. Det är också därför som Björn Wesström inte tagit in en sådan. Årets trio med Yasin, Salétros, Taylor och Hussein som reserver är perfekt byggd för Norlings 5-3-2. För att sätta punkt på det du ifrågasätter drar jag upp argumentet att AIK, med trion Blomberg - Olsson - Ishizaki/Thern, var Allsvenskans bästa lag försvarsmässigt och släppte in minst mål av samtliga lag 2017. Detta med Olsson som defensivt ankare/balansspelare, och precis som du nämner är inte defensiven hans starkaste sida.

Värt att nämna är att vi under 2017 stundtals startade med Amin Affanes (!) blotta 174cm i balansrollen med lyckade resultat.
Citera
2018-01-31, 10:03
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Vågat löfte

Fan vad hybrisen börjar hitta rätt! När är Champions League lottningen nästa säsong?!

https://en.wikipedia.org/wiki/2018%E2%80%9319_UEFA_Champions_League

Här är nog allt du behöver.
Citera
2018-01-31, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
https://en.wikipedia.org/wiki/2018%E2%80%9319_UEFA_Champions_League

Här är nog allt du behöver.

Känns som vi har ett lag för SM-guld i år. Jäkligt trist dock att vi spelar i superettan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in